DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Tereprali (TR)

Hummer-uralom az V. Gyulai Várfürdő Kupán

Érvényesült a papírforma az V. Gyulai Várfürdő Kupa szombati napján: négy szelektív szakasz után Miroslav Zapletal, a cseh Hummer-rakéta áll az élen, magabiztos előnnyel vezetve az üldöző BMW-s lengyel Marcin Lukaszewski előtt. A magyarok nem tudják tartani a lépést a külföldiekkel.

A magyar bajnokság harmadik, a Közép-európai Zóna Bajnokság menetrendjébe is beszámító összecsapásán szombaton délelőtt és délután is két-két szelektív szakasz várt a versenyzőkre. A pénteki szuperspeciál után a többség száraz folytatásban reménykedett, ám az éjjeli órákban jutott egy kevés égi áldás az érintett területekre, ami különösen a délelőtti szakaszokon éreztette hatását.

A nyitónapi rövid menetet megnyerő Lukaszewski bevállalósan kezdett, így a délelőtti első szakaszon 47 másodpercet vert a magyar és a közép-európai ponttáblázaton is nagy riválisának számító Zapletalra. A folytatás már kevés sikert tartogatott a BMW-s számára, ugyanis a hátralevő meneteket sorra nyerte a cseh Hummer-pilóta, aki a nap végére jelentős, 4 perc 27 másodperces előnyre tett szert.

„Reggel trükkös volt a talaj, ráadásul hátráltatott bennünket az is, hogy a Hummer futóművének beállítása nem volt az igazi. A déli szervizben korrigáltuk a problémát, így a délután már jobban alakult. Elégedett vagyok, de a holnapi nap még hátravan és az időjárás is megkavarhatja a kártyákat” – mondta a nap végén Zapletal, aki 2009-ben már volt magyar bajnok, 2014-ben pedig a kedvenc helyszínei közé sorolt Gyulán is diadalmaskodott már.

Lukaszewskiék maguk is csodálkoztak, hogy a nap végéig meg tudták őrizni a 2. helyet: „Az első szakasz kifogástalanul sikerült, de aztán számos technikai gondunk adódott. A második szakaszon a fék ment el, így a táv zömét fékek nélkül tettük meg, ami nem volt éppen kockázatmentes. A szervizben kijavítottuk a fékrendszert, a délutáni menetek során pedig előbb a kormányszervó mondta fel a szolgálatot, majd a teljes elektronikus rendszer rakoncátlankodni kezdett. Picit olyan volt, mintha a túlélésért küzdenénk. Mi magunk is meglepődtünk azon, hogy meg tudtuk tartani a második helyet. Gyulán sajnos tavaly is kipécézett bennünket a technika ördöge, akkor a győzelmet veszítettük el műszaki okok miatt. Őszintén szólva abban reménykedünk, hogy esni fog, mert akkor talán nagyobb sanszunk lenne a hátrányunk ledolgozására” – fogalmazott a lengyel pilóta.

ZAPLETAL



Bialkowski a pocsékul sikerült szuperspeciál után magasabb sebességi fokozatba kapcsolt és a 3. helyre lépett elő. A látványosan vezető pilóta hátránya 6 perc 12 másodperc Zapletalhoz képest: „Nem minden alakult úgy, ahogyan szerettük volna, ráadásul motorerőben sem tudjuk felvenni a versenyt az előttünk állókkal. A reggeli körön a navigátorom picit bealudt, egy-két helyen navigációs hibát vétettünk, de megtörténik az ilyesmi, másokkal is előfordult” – mondta a Hummer-kontingenst erősítő lengyel.

A legjobb magyar a szombati nap után a Fekete-Tóth egység, a Toyota Hilux Overdrive-val versenyző 2014-es hazai bajnokpáros. Ők a 4. helyen állnak és a szintén Hummer-pilóta Tomas Ourednicekkel állnak harcban: a magyar egység Bialkowskitól 1 perc 13 másodperccel van lemaradva, míg a cseh versenyzőt 2 másodperccel előzik meg. „Nem kockáztattunk, mert tudjuk, hogy a vége még mindig nagyon messze van. Örülünk annak, hogy ma mi voltunk a legjobb magyarok, mivel néhány versenytársunk értékelése alapján ennek a pozíciónak idén hatványozott értéke van” – értékelt a hazai egység navigátora, Tóth György. Ourednicek elmondta: „Nyomtuk, ahogyan a csövön kifért és néhányszor már tényleg a határainkat feszegettük.”

A hazai autósok között versenyben van és fontos mérföldkőnek minősítette a szombati napot a 6. helyen állomásozó Lónyai Pál. A pilóta több mint másfél évig dolgozott saját építésű Porsche Macanján, amelynek ez volt az első olyan éles versenynapja, amelyet megbízhatóan teljesített: „Tényleg nagyon boldogok vagyunk és fontos mérföldkőnek tartjuk, hogy mindenféle gond nélkül üzemelt ma az autó. Sokszor tétováztunk, mert még mindig nehéz elhinni, hogy milyen dolgokat lehet simán kivitelezni ezzel a versenygéppel. Ha egyszer elhisszük és hozzászokunk, hogy ilyenekre képes, akkor szerintem biztosan jó eredményeket tudunk majd produkálni. Egyelőre csak biztatónak minősítjük a jeleket” – értékelt a pilóta.

Az autós tabella alján két lengyel T2-es egység, Mariusz Wiatr és Tomasz Piec tanyázik. Nagy kérdés, hogy mi lesz a nap két nagy vesztesével, Fodor Imrével és Korda Erikkel: a 2013-as magyar bajnok Ford Ranger Dakarja defektet kapott az első szelektív szakaszon, amely megsértett az autó futóművét, a szuperspeciálon villogó Korda pedig egy víztócsán csúszott meg és csapódott orral egy fának a HRX-Forddal, amelynek szintén megsérült a futóműve. A forfait-szabály révén mindkét egységnek van lehetősége arra, hogy – időbüntetéssel – vasárnap újra csatlakozzanak a mezőnyhöz.

Az V. Gyulai Várfürdő Kupa érdekessége a kamionok csatája, amelyben a Fazekas Károly, Csákány Péter és Bognár József alkotta hármas a Scaniával magabiztosan vezet a helyi menők, Vörös Ferenc, Boros László Attila és Kiss Zoltán által táncba vitt MAN-nel. „Úgy érzem, hogy egyre magabiztosabbak vagyunk és egyre jobban megyünk, de tudjuk, hogy bőven van még lehetőségünk a javulásra” – mondta a korábbi háromszoros autós bajnok Fazekas, aki nemrégiben váltott kamionra. Az MAN-trió részéről Boros László Attila foglalta össze a szombati történéseket: „A nap végére egészen jól összecsiszolódtunk és javítottunk az eredményeinken. Fantasztikus érzés hazai pályán versenyezni, láttuk a bennünket biztató zászlókat, molinókat, amelyet ezúton is köszönünk mindenkinek. Holnap igyekszünk még versenyképesebbek lenni” – fogalmazott a navigátor. A két kamionos egység között  20 perc a különbség a Scania-trió javára.

Az V. Gyulai Várfürdő Kupa vasárnap négy szelektív szakasszal zárul, a díjkiosztó ceremóniát 17 óra 30 perctől tartják Gyulán, a Vértanúk útján, a szervizparkban.

V. Gyulai Várfürdő Kupa – ideiglenes állás a szombati nap után

1. Zapletal, Momot (Hummer) + 01:58:52
2. Lukaszewski, Duhanik-Persson (BMW) +00:04:27
3. Bialkowski, Kolodziej (Hummer) + 00:06:12
4. Fekete, Tóth (Toyota Hilux Overdrive) + 00:07:25
5. Ourednicek, Vaculik (Hummer) + 00:07:27
6. Lónyai, Horn (Porsche Macan) + 00:11:26
7. Wiatr, Szczygiel (Mitsubishi T2) + 00:41:29
8. Piec, Prochacki (Nissan T2) + 00:46:08
9. Korda, Csató (HRX-Ford) + 05:51:50
10. Fodor, Mesterházi (Ford Ranger Dakar) + 05:56:47

Challenge:
1. Liszi, Liszi (Mitsubishi) 04:28:58
1. Nyaka, Török (Jeep Grand Cherokee) -

T4 – kamion
1. Fazekas, Csákány, Bognár (Scania) 02:40:37
2. Vörös, Boros, Kiss (MAN) +03:00:54

TH
1. Kapitány, Szaniszló (Mitsubishi) 08:10:06

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: