DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 21. péntek
Retro

Retro – A rocksztár F1-es csapatfőnök

Mindig jókedélyű volt, mégis kemény, nála debütált Michael Schumacher és Baumgartner Zsolt, 1999-ben pedig vb-bronzéremig juttatta csapatát: Eddie Jordanre emlékezünk.

Eddie Jordan 1948. március 30-án látta meg a napvilágot Dublinban. Bár elsősorban csapattulajdonosként ismerjük, saját versenyzői karriert is befutott: gokartosként kezdte, 1971-ben meg is nyerte az ír bajnokságot. Megfordult a Formula Fordban, majd a Formula-3-ban is, az 1976-os idényt azonban a Mallory Parkban elszenvedett lábtöréssel járó balesete miatt ki kellett hagynia.

f1-eddiejordan-2



Ezután még feltűnt a Formula Atlanticban, 1978-ban meg is nyerte az ír bajnokságot, de egy futamon rajthoz állt a Formula-2-ben, 1981-ben elindult a Le Mans-i 24 óráson, sőt még a McLaren színeiben F1-es versenygépet is tesztelhetett.

Eközben azonban már megalapította saját versenycsapatát, az Eddie Jordan Racinget, amellyel eleinte főként a brit Formula-3-ban szerepelt. 1983-ban Martin Brundle bajnoki ezüstéremig jutott egy bizonyos Ayrton Senna mögött – a rivalizálást a Netflix 2024-es Senna sorozata is bemutatta –, néhány évvel később Johnny Herbert pedig meg is nyerte a szériát.

A Formula-3000-ban is feltűnt a csapat, 1989-ben pedig dominálták az idényt, a bajnokságot Jean Alesi nyerte. Ekkor szerződtette Jordan főtervezőnek Gary Andersont – a következő lépcsőfok pedig nem lehetett más, mint a Formula-1.

 

A szimpatikus F1-es kiscsapat, kiugró eredményekkel

f1-eddiejordan-3

Ez a nagy pillanat 1991-ben jött el, ekkor alapította meg a Jordan Grand Prix-t. A Ford-motorokkal hajtott, mai napig közönségkedvenc zöld 7Up-festésű autóval pedig kapásból letették a névjegyüket az F1-ben, hiszen a konstruktőri ötödik helyen végeztek.

Rögtön ebben a szezonban debütált nála az F1 egyik legnagyobb alakja, Michael Schumacher is, aki a taxisofőrrel történt incidens után vontak ki a forgalomból, így beugróként igazolta le a később hétszeres világbajnokká avanzsáló németet. Aki a Belga Nagydíjra hetedikként kvalifikált, majd a versenyen pár száz méter után kiesett kuplunghibával – de Flavio Briatore és a Benetton így is elcsente Jordantől Schumachert.

A későbbi években is több klasszisnak adott bemutatkozási lehetőséget, nála debütált Rubens Barrichello, Eddie Irvine, Ralf Schumacher és Giancarlo Fisichella is. Később aztán még világbajnokot is tudtak szerződtetni, méghozzá 1998-ra Damon Hill személyében.

Az említett 1998-as szezon hozta meg az első nagy áttörést a Jordannek, hiszen a legendás esős spái futamon megszerezték első győzelmüket, amely rögtön kettős siker volt Hill és az ifjabb Schumacher révén.

f1-eddiejordan-4

A Jordan Grand Prix legsikeresebb idénye azonban a következő, az 1999-es volt, ahol Heinz-Harald Frentzennel majdnem sikerült kihasználniuk, hogy a McLaren és Mika Hakkinen botladozott, a Ferrari pedig Michael Schumacher lábtörése miatt elveszítette jobbik versenyzőjét. Frentzen két futamot is megnyert, összetettben pedig végül vb-bronzérmes lett Hakkinen és Irvine mögött – ahogy a Jordan Grand Prix is harmadikként zárt.

Az 1999-es sikereket viszont enyhe lejtmenet követte a Jordan számára. Az utolsó villanásuk a 2003-as Brazil Nagydíjhoz köthető, ahol – természetesen esőben – Fisichella nyerte a piros zászlóval leintett viadalt (igaz, a győzelmi trófeát csak két héttel később Imolában kapta meg az eredetileg győztesnek kihirdetett Kimi Raikkönentől).

Az istálló folyamatosan csúszott hátra a rangsorban, fennállásuk utolsó három idényében már csak a konstruktőri kilencedik helyre voltak jók. 2005-ben aztán Jordan úgy döntött, megválik a gárdától, így került az a Midland Grouphoz.

 

Baumgartner is nála debütált az F1-ben

f1-baumgartner-2003

Magyar szempontból mindenképp ki kell emelni, hogy hazánk első és máig egyetlen Formula-1-es pilótájának, Baumgartner Zsoltnak is ő adott esélyt, amikor 2003-ban leigazolta tesztpilótának.

Amikor pedig a hungaroringi futamon a szabadedzésen Ralph Firman megsérült, Jordan Baumgartnert ültette be az autóba, így a magyar közönség előtt debütálhatott Zsolt a legendás sárga festésű autóban, amellyel még egy futamot teljesített később a monzai Olasz Nagydíjon (2004-ben pedig aztán a nagy rivális Minardihoz szerződött).

 

A bohém tv-s szakértő

Jordan öröksége nem csupán a silverstone-i alakulat megalapítása, amely jelenleg is jelen van az F1-es rajtrácson: az eladás után Midlandként, Spykerként, Force Indiaként és Racing Pointként szerepelt és ért el olykor sikereket a gárda, amely 2021-től viseli az Aston Martin nevet.

f1-eddiejordan-1

Az eredményei mellett viszont legalább annyi említést érdemel Jordan személyisége is, amellyel az F1 egyik legszínesebb, legbohémabb, az üzletben mégis egyik legkeményebbnek bizonyuló csapattulajdonosa és csapatfőnöke volt a kilencvenes években és a 2000-es évek első felében.

A Jordan Grand Prix eladása után tv-s szakértőként is ismertté vált, utolsó éveiben David Coultharddal saját podcastot indított, nem mellesleg az ő közbenjárására került Adrian Newey az Astonhoz – azaz egykori csapata jogutódjához.

2024 év végén derült ki, hogy agresszív hólyag- és prosztatarákot diagnosztizáltak nála. Bár 2025 elején még arról beszélt, hogy kemoterápiára jár, túlélési esélyei pedig jók az orvosok szerint, március 20-án, nem sokkal 77. születésnapja előtt legyőzte őt a gyilkos kor, ezzel az F1 egyik ikonikus és színes alakja távozott az élők sorából.

2020-ban az a megtiszteltetés érte lapunkat, hogy Jordan volt a vendége az akkor még épp csak elindult Formula Podcastnak – ahol Baumgartner mellett beszélt arról is, hogyan lehet jó csapatfőnökké válni az F1-ben, hogyan tudta motiválni és ösztönözni a pilótákat – ami néha azzal járt, hogy egyik-másik versenyzőt egyszerűen beköltöztette a saját családi otthonába. Jordan a tőle megszokott kendőzetlen őszinteséggel fedte fel, hogy ki volt az ominózus versenyző, aki azóta is a második apjaként tartja őt számon. Az adás az alábbiakban hallgatható meg:

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: