DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Retro – Alonso a Ringen ér fel a csúcsra

A 2003-as év nemcsak a Hungaroring, de az egész F1 életében nagy változásokat hozott, az átalakulások közepette pedig elkezdett tündökölni egy új generáció - aminek a Magyar Nagydíj ékes példáját adta.

A Hungaroring előző vonalvezetése tisztességesen megállta a helyét az elmúlt 14 év során, ám a sorozatos eseménytelen futamok egyre sürgetőbbé tették, hogy a pálya létesítményei után immár a nyomvonalon is korszerűsítsenek. Ennek fényében már 2002 végén megkezdődtek az átalakítási munkálatok, amelyek a pálya két pontját érintették. A célegyenes végét megnyújtották és az 1-es kanyart a korábbinál élesebb fordulóra cserélték, illetve a pálya hátsó részén is egy hosszabb padlógázos szakaszt alakítottak ki a 11-es és a 12-es kanyar között, ahonnan aztán két 180 fokos forduló vezette vissza a mezőnyt a célvonalhoz. Az átalakításoknak köszönhetően a pálya hossza 3975-ről 4384 méterre nőtt, a versenytáv pedig 77 körről 70-re csökkent. Az új Hungaroringtől egyértelműen izgalmasabb futamokat, több előzést várt a pálya és az F1 vezetősége, az első verseny pedig meg is felet az elvárásoknak.

HGP 2003_44



Eközben erre az évre a sport szabályaiban is több újítás történt, amelyeknek egy része a Ferrari dominanciája ellen hatva szintén a változatosságot igyekezett növelni. Immár az első nyolc helyezett kapott pontot a versenyek után, bevezették az egykörös időmérőket, és az autók leszorítóerejét is csökkentették. Továbbra is a Ferrari nyerte ugyan a legtöbb versenyt, ám több pályán is a McLaren vagy éppen a Williams bizonyult az etalonnak, így a pontverseny az egész szezon során igencsak szoros volt. A Magyar Nagydíjat megelőzően Michael Schumacher hat ponttal vezetett Juan Pablo Montoya, és kilenccel Kimi Raikkönen előtt.

A hétvége kezdetén egy váratlan, magyar szempontból történelmi jelentőségű fordulat következett be. Baumgartner Zsolt az előző évhez hasonlóan most is a Jordan tesztpilótájaként jelent meg a Hungaroringen, ám hamarosan a versenyzői ülésben találta magát, miután a csapata ír pilótája, Ralph Firman a hátsó szárny leszakadása nyomán csúnya balesetet szenvedett az edzésen. Firman egy pillanatra az eszméletét is elvesztette a bukás során, illetve lábán sérüléseket szerzett, így ki kellett hagynia a hétvégét. Baumgartner szerencséje, hogy a Jordan számára ő volt az egyetlen kéznél lévő pilóta, így menedzsere, Frank Tamás közbenjárására sebtében meg is állapodtak Eddie Jordannel a hétvégi beugrásról. Zsolt lett az első és máig egyetlen magyar versenyző, aki Formula-1-es futamon rajthoz állhatott, debütálását ráadásul hazai közönsége előtt ejthette meg.

HGP 2003_25

Az időmérő máris meglepetéseket tartogatott, hiszen az év nagy felfedezettje, Fernando Alonso szerezte meg a pole-t a Renault-val, Sepang után karrierjében másodszor. Mögötte Ralf Schumacher végzett, akit egy újabb váratlan név, az időmérőn alacsonyabb üzemanyagszinttel taktikázó Mark Webber követett a Jaguarral. A 4. Montoya az 5. pedig Rubens Barrichello lett, akik ezredre azonos időt futottak egyetlen kvalifikációs körük során. Michael Schumacher Ferrarija csak a 8. helyen szerénykedett, míg Baumgartner az utolsó előtti, 19. pozícióba kvalifikálta a Jordant.

A rajtnál Alonso megtartotta a vezetést, miközben közvetlen üldözői kifejezetten gyengén startoltak. A két Williams rengeteget veszített a poros oldalon, ráadásul Ralf meg is pördült az 2-es kanyarban, így szinte mindenki elment mellette. Webber megtartotta a 2. helyet, de nem tudta tartani Alonso tempóját, így míg a spanyol körönként komoly másodpercekkel húzott el, az ausztrál feltartotta a mögötte érkezőket, akiknek sorát a harmadik körre Kimi Raikkönen vezette.

Az élen álló Renault az első kiállásakor, a 13. körben már 21 másodperc előnnyel rendelkezett, így első helye miatt egy pillanatig sem kellett aggódnia. Mögötte azonban zajlottak az események: Raikkönen a kerékcserék során átugrotta Webbert, Jarno Trulli pedig egy tekintélyes nevekből álló vonatot alakított ki maga mögött a két Schumacherrel, Montoyával és David Coultharddal - a hátulról igen gyorsan felkapaszkodó Ralf idővel el is tudott menni testvére mellett.

A 20. körben csúnya balesetet szenvedett az 5. helyen álló Rubens Barrichello, akinek Ferrariján a bal hátsó felfüggesztés mondta fel a szolgálatot, így az autó a célegyenes végén nagy tempóval a gumifalba csúszott. A brazil szerencsére sértetlenül szállt ki az összetört modellből, esélyeinek azonban búcsút mondhatott.

A második kiállások után Webber Jaguarja kezdett el hátrafelé lépkedni, hiszen Montoya, Ralf Schumacher és az egy kerékcserét megspóroló Coulthard is átugrotta őt, de a középmezőnyhöz tartozó autó számára a 6. helyezés így is különlegesnek számított. Egy másik középcsapat, a Jordan sokkal rosszabb napot fogott ki, hiszen Giancarlo Fisichella után újonc versenyzőjük, Baumgartner is kiesett, miután a 35. körben motorhiba miatt megadta magát az autója. A magyar pilóta búcsúja pillanatában a 13. helyen haladt.

Az élen a verseny utolsó harmadában már nem változott a sorrend. Alonso megtartotta nagy előnyét és meglepően sima győzelmet aratott a szezon addigi részében csak lesipuskásnak számító Renault-val. A mezőnybe 2002-ben visszatérő francia gyári csapat ezzel új sikerkorszakot nyitott meg a Formula-1-ben, a 22 évesen a sport akkori legfiatalabb győztesének számító Alonso pedig egy csapásra a mezőny egyik sztárjává vált.

Raikkönen bejött másodiknak, míg a harmadik Montoya lett, akinek egy megcsúszást követően az utolsó körökben védekeznie kellett a mögé felzárkózó csapattársával szemben. Coulthard, Webber, Trulli és Michael Schumacher zárták az első nyolcast, így a címvédő német egy szürke futam után csupán egyetlen ponttal távozhatott a Hungaroringről. A pontverseny ezzel csak még szorosabbá vált, hiszen három futammal a szezon vége előtt Schumacher 72, Montoya 71, Raikkönen pedig 70 ponttal hagyta el az új Hungaroringet. 

 

18. Magyar Nagydíj - 2003. augusztus 22-24.
Az időmérő eredménye A futam végeredménye
1. Fernando Alonso Renault 1:21,688 1. Fernando Alonso Renault 1:39:01,460
2. Ralf Schumacher Williams-BMW 1:21,944 2. Kimi Raikkönen McLaren-Mercedes +16,768
3. Mark Webber Jaguar-Ford 1:22,027 3. Juan Pablo Montoya Williams-BMW +34,537
4. Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:22,180 4. Ralf Schumacher Williams-BMW +35,620
5. Rubens Barrichello Ferrari 1:22,180 5. David Coulthard McLaren-Mercedes +56,535
6. Jarno Trulli Renault 1:22,610 6. Mark Webber Jaguar-Ford +1:12,643
Leggyorsabb kör: Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) - 1:22,095, 37. kör
Versenytáv: 70 kör

HGP 2003_46

 

További érdekességek: 

Fernando Alonso 22 évesen és 26 naposan az F1 legfiatalabb győztese lett, Bruce McLaren hosszú ideje, 1959 óta fennálló rekordját megdöntve. 2008-ban aztán a spanyol is elvesztette az első helyet ezen a listán, hiszen Sebastian Vettel még nála is zsengébb korban állt fel a dobogó tetejére.
Alonso lett az első spanyol futamgyőztes a Formula-1-ben, míg a Hungaroringen Damon Hill után másodszor tudta valaki első győzelmét szerezni.
Először ünnepelhetett első helyet a Hungaroringen a Michelin is, bár még csak harmadik alkalommal voltak jelen a Magyar Nagydíjon.
20 év után először nyert futamot a gyári Renault csapat. Az F1-ből 1985-ben távozott és 2002-ben visszatért francia márka ezt megelőző legutóbbi győzelme az 1983-as Osztrák Nagydíjra datálódik, ahol Alain Prost ért elsőként célba.
Sohasem rendezték még meg az év ilyen késői szakaszában a Magyar Nagydíjat - augusztus 24-e máig szélsőséget jelent ebből a szempontból.
Mark Webber a szezon során már másodszor tett csodát a Jaguarral az időmérőn, hiszen Interlagosban is a 3. helyről rajtolt. A célba hatodikként futott be, amivel beállította a csapat azévi legjobb eredményét.
25 előzési manőver történt a futam során, ami több, mint az elmúlt öt futamon együttvéve.
 
HGP 2003_50
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: