DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Retro

Az F1 sorsfordító debütálásai

Az elmúlt évtizedekben több olyan pilótát is megismerhettünk, aki már bemutatkozásakor letette névjegyét. Nézzük, mit művelt Hamilton, Vettel, Raikkönen, Schumacher, Villeneuve és Verstappen az első bevetéskor.

Lewis Hamilton – Ausztrália, 2007



Világbajnoki címek tekintetében ugyan (még) nem, de a futamgyőzelmek és első rajtkockák számában már most a mezőny csúcstartója és még rengeteg kiváló év állhat előtte. A fiatal brit Melbourne-ben mutatkozott be a nagynevű, kétszeres világbajnok csapattárs, Fernando Alonso oldalán a McLaren-Mercedesben. Első nagydíján harmadik lett Alonso mögött, a világbajnoki címről pedig egyetlen ponttal maradt le Kimi Raikkönen ellen még ugyanabban az évben. Azóta három már van neki és úton a negyedik.

Sebastian Vettel – Egyesült Államok – 2007

Hamilton második győzelmének napja egy másik pilóta számára is nagyon fontos volt, Sebastian Vettel ugyanis a BMW színeiben ekkor teljesítette beugróként pályafutása első futamát és azonnal egy pontszerző hellyel vétette észre magát. Robert Kubica helyettese volt Indianapolisban, aki előtte nem sokkal, Kanadában megsérült egy csúnya balesetben. Vettel produkciója felkeltette a Red Bull érdeklődését, még abban az évben beugrott a Toro Rossóhoz a szezon utolsó néhány futamára, majd a következő évben már teljes állásban, mielőtt 2009-ben a bikák felhozták az anyacsapathoz. Hat és fél évvel debütálása után már négyszeres világbajnokként köszönthettük.

Kimi Raikkönen – Ausztrália, 2001

Ezen a napon két fontos pilóta is bemutatkozott, ebből Kimi Raikkönené szólt nagyobbat (a másik Fernando Alonso volt a Minardival). A Sauber színeiben a rendkívül fiatal finn azonnal pontot szerzett Melbourne-ben, miközben korábban mindössze 21 együléses versenyautóban teljesített versenyen volt túl, így a szakemberek eleinte veszélyesnek tartották a finn szerepeltetését ilyen korán. A kritikusokat azonban gyorsan elcsendesítette Raikkönen, mivel már első évében nyugodt, érett versenyzéssel hívta fel magára a figyelmet, valamint pokoli gyorsasággal.

Max Verstappen – Ausztrália, 2015

Sosem látott még ilyet a világ korábban, a fiatal holland mindössze 17 esztendősen versenyzői ülést kapott a Formula-1-ben a Toro Rossónál. Ismét rengeteg szakértő úgy gondolta, hogy veszélyes ilyen korban máris az F1-be kerülni, de Verstappen korához képest kiegyensúlyozottan és megfontoltan nyomta a gázt, miközben kiválóan teljesített. Már az első futamán az ötödik helyen haladt, amikor egy motorhiba megállásra kényszerítette, ám innentől nyilvánvalóvá vált, hogy Max Verstappen hamarosan tényező lesz a száguldó cirkuszban. Így is történt.

Jacques Villeneuve – Ausztrália, 1996

Egy későbbi világbajnok debütálását hozta el az F1 első olyan Ausztrál Nagydíja, amit Melbourne-ben rendeztek meg. 1995-ben az Indy 500-on is diadalmaskodott, valamint megnyerte az IndyCar bajnoki címét, így érkezett az F1 legerősebb csapatába, a Williams-Renault-ba Damon Hill társának. Gilles Villeneuve fia nem is vallott szégyent, azonnal pole pozícióval indított és valószínűleg a versenyt is megnyerte volna, de az utolsó hat körben elkezdett szivárogni az üzemanyag a Williamsből, így inkább biztonsági autózással bejött másodiknak a későbbi világbajnok Hill mögött. Első évében ugyan még nem, de a másodikban már a világbajnoki cím is összejött 1997-ben.

Michael Schumacher – Belgium, 1991

Ezt a történetet jól ismerjük már, a későbbi legenda alapvetően rajzolta át a Formula-1 arculatát elképesztő vezetési stílusával és későbbi számtalan rekordjával, amelyek közül néhányat a mai napig tart. A Jordan istálló pilótája, Bertrand Gachot egy korábbi kihágása miatt börtönbüntetését kezdte letölteni, helyettesének pedig Michael Schumachert választották (nem kis mértékben a Mercedes és Willi Weber menedzser közbenjárásának köszönhetően). A szabadedzéseken és az időmérőn is káprázatosan futott a fiatal német, hét tizedet vert tapasztalt csapattársára, Andrea de Cesarisra és közepes autójával a hetedik helyre minősítette magát a rajtrácson. A startnál még javított egy helyet, a kuplung azonban már az első körben megadta magát. Teljesítménye azonban remek volt, a Benetton el is halászta őt a többi csapat orra elől, 1994 és 2004 között pedig összesen hét világbajnoki címet szerzett a Benettonnal és a Ferrarival.

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: