DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Retro – Porsche a pole-ban!

A néhai sportautó-világbajnokságban, illetve modern örökösében, a WEC-ben ez mindennapos dolognak számít, az F1-ben viszont jóval ritkább – egészen pontosan csak egyetlen ízben fordult elő.

A Porsche először az 1957-es szezonban jelent meg a Formula-1-ben, amikor a Német Nagydíjon két gyári és egy privát RS550-essel képviseltették magukat, de egészen 1960-ig csak hézagosan, egy-egy futamon tűntek fel a német gyári gépei. A következő idényben viszont minden futamon legalább kettő, sőt Zandvoortban és a Nürburgringen 4-4 darab 718-as volt jelen a rajtrácson, s a csapat amerikai sztárpilótájának, Dan Gurney-nek köszönhetően elkezdtek jönni az eredmények is.

gurney_1961



A később a dobogós pezsgőzést is „feltaláló” Gurney az időmérőkön is többször megvillant, a futamokon pedig egyenesen szárnyalt: a szezon mind a nyolc versenyén meglátta a kockás zászlót, s három ízben is a második helyen végzett, így végül (az előtte záró Stirling Moss-szal azonos pontszámot elérve) negyedik lett a bajnokságban, míg a Porsche a Ferrari és a Lotus mögött, de a Cooper és a BRM előtt harmadikként fejezte be a konstruktőri összetettet.

Az 1962-es idényre már elkészült a vadonatúj, direkt az F1-re fejlesztett 804-es, s a kezdeti nehézségek (egy műszaki hiba miatti és egy baleset okozta kiesés, valamint egy sztrájk miatt kihagyott futam) után Gurney Franciaországban a riválisok hibáit tökéletesen kihasználva megszerezte a gyár első futamgyőzelmét. Miután egy héttel később a csapat hazai versenyén, a Stuttgart mellett rendezett bajnokságon kívüli Solitude Nagydíjon is nyerni tudott, úgy tűnt, Gurney és a Porsche kettőse nagy dolgokra lehet képes együtt.

gurney_1962

Egy haloványabban sikerült Brit Nagydíj után aztán következett a hazai bajnoki futam a Nürburgringen, ahol Gurney ismét megörvendeztette a Wolfgang von Trips halála okozta sokkból ébredező német szurkolókat. Az amerikai fantasztikus kvalifikációt futott, 8:47,2-es idővel, minden idők leggyorsabb Nordschleifén futott körével szerezte meg a pole-t Graham Hillnek három, Jim Clarknak négy, míg a negyedik helyre kvalifikáló John Surteesnek már több mint 10 másodpercet adva.

A Porsche ezzel története első F1-es pole-ját szerezte, de a futam ennyire már nem alakult fényesen: a hatalmas esőben Gurney sokat küzdött az autó kezelhetőségével, de így is be tudott futni a harmadik helyre Hill és Surtees mögött – tegyük hozzá, Clark óriási hibája is segített neki ebben. A skót a rajtnál elfelejtette bekapcsolni az üzemanyagpumpát, s bár óriási tempóban dolgozta le lemaradását az élmezőnyhöz képest, végül több necces szituációba keveredett, s megelégedett a negyedik pozícióval.

gurney_1962_2

Gurney már csak egyszer, hazai versenyén szerzett pontot, amire viszont épp szüksége volt ahhoz, hogy címvédő honfitársát, Phil Hillt megelőzze az összetettben. A Porsche pilótájához hasonlóan ötödik lett az összetettben, miután négy brit konstruktőr, a BRM, a Lotus, a Cooper és a Lola is megelőzte őket. A teljes szezont futó istállók közül egyedül az igen gyenge évet teljesítő Ferrarit előzték meg, s ezzel be is fejezték részvételüket a Formula-1-ben.

A Porschét gyári csapatként azóta sem láttuk viszont a királykategóriában, motorszállítóként viszont megéltek egy igazi aranykort. A hivatalosan a TAG nevet viselő, s a „made by Porsche” jelzést magukon hordozó erőforrásokkal a McLaren úgy szerzett három egyéni, illetve két konstruktőri bajnoki címet, valamint 25 futamgyőzelmet, hogy a pilóták sokat panaszkodtak a motorok nyers erejére, ám a versenyen mutatott teljesítmény ellenállhatatlannak bizonyult.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: