DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
Retro

Retro – Egy elfeledett tragédia

1953. szeptember 18-án a Modenai Nagydíj edzésén vesztette életét egy ifjú belga báró – aki egyes kimutatásokban az F1 áldozatai közt szerepel, másokban viszont nem.

A legtöbb kimutatás az 1954. július 31-én a Nürburgringen halálos balesetet szenvedő argentin Onofre Marimont tartja számon a Formula-1 első halálos áldozataként. Definíciótól függően azonban három másik balesetét is meg lehet említeni, melyek időben megelőzték Marimon tragédiáját.

Az első versenyző, aki Formula-1-es autóban ülve veszítette életét, Cameron Earl volt, aki 1952 nyarán egy ERA-versenygép tesztelése közben hunyt el a nagy-britanniai MIRA versenypályáján. A világbajnokság programjába tartozó versenyek első áldozata az amerikai Chet Miller volt, akit 1953-as Indy 500 edzésén szenvedett halálos balesetet – mint az közismert, bár az autók nem Formula-1-es szabályrendszer szerint épültek, az 500 mérföldes futam 1950 és 1960 közt a világbajnokság része volt.

detornaco_1



A harmadik versenyző, akinek a neve egyes listákon, így például a Wikipedia vonatkozó, komoly vitákat követően kialakult felsorolásán megjelenik, a belga Charles de Tornaco. A nemesi származású de Tornaco báró versenyző családba született, édesapja többek közt az első Le Mans-i 24 órás harmadik helyével is büszkélkedhetett. Az ifjú Charles húszas évei elején, a második világháború után kezdett versenyezni, majd 1952-ben egy F2-es Ferrarival benevezett a Formula-1-es világbajnokságba – az 1952-es és a rá következő szezonban ugyanis Formula-2-es szabályrendszer szerint futották a világbajnoki nagydíjakat.

Charles de Tornaco 1953. szeptember 18-án, 26 éves korában a negyedik Modenai Nagydíjon vesztette életét. A bajnokságon kívüli futam pénteki edzésén sárga Ferrarija elhagyta a pályát, s bár a sebesség nem volt különösebben nagy, az egyik első kerék megakadt, a versenygép átfordult, s rázuhant az ülésből kieső versenyzőre. A pályán nem volt se orvosi személyzet, se mentő, így a koponya- és nyaktörést, illetve belső sérüléseket szenvedő pilótát egy hétköznapi autóval akarták kórházba szállítani, de mire odaértek, de Tornaco báró már halott volt.

detornaco_2

Ahogy az ilyenkor (sajnos) megszokottnak mondható, a baleset okáról több eltérő elmélet is napvilágot látott. Egy soha meg nem erősített teória szerint de Tornaco egészségi problémákkal küzdött, s abban a végzetes pillanatban rosszul lett az autóban, egyes szemtanúk beszámolói viszont egy sokkal banálisabb okra vezetik vissza a tragédiát, miszerint a versenyző hátranézett menet közben a mögötte érkező autókra, s ekkor vesztette el uralmát Ferrarija felett...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: