DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Ennél keményebb F1-es interjút nem olvastál

„Idióta, egy mocskos félkegyelmű, annyit ér számomra, mint egy utcai szemetes” – huszonkét év elteltével is így nyilatkozik a brazil pilóta egykori csapattársáról, aki szerinte meg akarta ölni.

Valószínűleg kevés olyan F1-rajongó van, aki még nem látta Christian Fittipaldi emlékezetes célba érkezését az 1993-as Olasz Nagydíjról. A brazil versenyző a futam utolsó körében, a célegyenesben ütközött hátulról minardis csapattársával, Pierluigi Martinivel, amitől felrepült a levegőbe, s a magasból visszacsapódva szelte át a célvonalat. A motorsport.com most, 22 év elteltével készített egy páros interjút velük (természetesen külön-külön), amiből kiderült, hogy még mindig nem sikerült közös nevezőre jutni a történekkel kapcsolatban.

Amikor Fittipaldit megkérdezték, hogy annak idején Martinit hibáztatta-e, így felelt: „Igen, és ma is így van. A sebességkülönbség 289 volt a 314-gyel szemben, amit nem lehet a szélárnyékra fogni. A telemetria megmutatta, hogy elvette a gázról a lábát. Csakhogy egy olasz versenyzőről, egy olasz csapatról és Monzáról beszélünk. Giancarlo Minardi eltussolta az egészet, s csak hétfőn kaptam meg az adatokat. Felhívtam Fernandót, aki a telemetriáért felelt akkoriban, s megkérdeztem, hogy mi történt, mire elmondta, hogy elemelte a lábát. Ennyi, örülhetek, hogy itt beszélhetek veled most.”

 c_fittipaldi



„Miután az autó megállt, kicsatoltam magam és besétáltam a motorhome-ba átöltözni. Piero odalépett hozzám, és azt mondta: ááá, sajnálom. Ha nem lett volna bűntudata vagy lelkiismeret-furdalása, nem kért volna bocsánatot. Sosem fogja elismerni, de bűntudata volt. Ránéztem, és azt mondtam neki: tudod mit, Piero, felejtsd el, ne is beszéljünk róla. Annyira örültem, hogy élek, hogy nem akartam arra pazarolni az életem, hogy egy hozzá hasonló idiótával vitatkozom. Egy mocskos félkegyelműnek tartottam, és attól a naptól kezdve nem beszéltem vele többet. Nincs bajom vele, de számomra épp annyit ér, mint egy szemeteskuka az utcán.”

Martini viszont most, 22 év elteltével is egészen máshogy mesélte el a történteket, mint Fittipaldi, hiszen elmondása szerint műszaki hiba, ötödik fokozatának kiesése okozta, hogy lassabb volt csapattársánál, s így a balesetet is: „Négyesből hatosba kellett váltanom, így kétszer húztam meg a szekvenciális váltót. Ettől sebességet veszítettem, gyorsulásom kisebb volt, mint az engem követő Christiané.”

„Jobbra húzódtam, hogy kívülről előzzön, de ő a másik oldalon próbálkozott. Csak egy egész kicsi érintést éreztem a jobb hátsó kerekemnél, és többé nem láttam a csapattársam Minardiját. A levezető körön szörnyű pillanatokat éltem át. Azt hittem, hogy Christian berepült a bokszba, hogy egy tragikus jelenet tárul majd a szemem elé visszatérésemkor. Megfagyott a vér az ereimben...” – mondta Martini, akit csapatfőnöke egyből a motorhome-ba vitt, hogy ne beszéljen az újságírókkal.

„Ekkor Christian belépett, és azzal vádolt meg, hogy meg akartam ölni. Összevesztünk, Giancarlo viszont próbált minket csitítani, hogy várjuk meg a telemetriát, majd nyugodt hangon közölte, hogy ha valamelyikünk valami abnormálisat, kockázatosat csinált, az ki lesz rúgva. Persze egyértelmű volt, hogy ez nekem szól, én viszont tudtam, hogy nem tettem semmi rosszat. Végül Christian lenyugodott, a telemetria megmutatta, hogy sosem vettem le a gázról a lábam, csak épp az én autóm nem gyorsult annyira jól, mint az övé, mert hiányzott az ötödik fokozatom.”

Vajon kinek van igaza? Ha 22 év alatt nem derült ki, talán már nem is fog...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: