DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Felejthetetlen F1-es szezonok: 1999

1999-ben járunk, erről évről forgatták az emlékezetes Alfa Holdbázis c. egykori sci-fi sorozatot. A valóságban viszont földrengés pusztított Kolumbiában és Törökországban, Jelcin után Putyin lett az Orosz Föderáció elnöke. A Ford Focus nyerte az Év Autója címet. Leégett a Budapest Sportcsarnok, eltörölték az 50 filléres érmét. A bolygóegyüttállás miatt világvégét „hirdettek”, hiábavalóan. Elhunyt Stanley Kubrick, a 2001 Űrodüsszeia alkotója.

A Formula-1 galaxisában a konkurens McLaren ébersége álmatlan éjszakákat okozott a Ferrari csapat mérnökeinek. Aki nem tisztelte az erőviszonyokat, azt állította, hogy az új Benetton-Playlife, vagy a fékpadon brutálisan meggyőző Stewart-Ford fog dominálni ebben a szezonban.

Az 1999-es versenyfutás sakkjátszmává, tehát kétesélyessé vált, főleg a McLaren és a Ferrari év közbeni, miniatűr technikai fejlesztései miatt. Ezek balanszát összehangolni mestermunkát jelentett, amiben ez a két csapat (a látványos bakik ellenére) ellenfeleik fölé magasodott.

hakkinen_1999_australia



Az első versenyen verhetetlen tempóban süvített elöl a két ezüstnyíl, miközben Irvine küzdött Frentzennel mögöttük, de a biztonsági autós periódusban (talán az elvárt menetszél elmaradása miatt) a McLarenek tönkrementek. Irvine kitartott az élen Frentzen előtt és megnyerte első futamát. Irvine abban bízott, hogy ha Schumacher kiesne Brazíliában, akkor már ő lehetne a No1. Elutaztak hát Sao Paolóba, és Barrichello boldogan szórakoztatta a közönségét, remekül futott odahaza. Schumacher körökön át vezetett, de az elején még váltóhiba miatt egyet botló Hakkinen jött ki győztesen a kerékcserékből.

A finn világbajnok hibázott Imolában, (elvesztette uralmát gépe fölött az utolsó kanyarban, és falhoz csapta gépét). Schumacher kihasználta ezt is, lenyelte a hezitáló Coulthardot, és behozta győztesként a Ferrarit, ezzel mindjárt a tabella élére állt 16 pontjával. Utoljára 1983-ban nyert a Ferrari Imolában.

Spanyolországban a Mercedesek brillíroztak, ezt a pályát szinte „nekik” tervezték. Még gondolni sem illett, hogy valaki más nyerhet Barcelonában.

Monacóban Hakkinen és Schumacher dominált az edzésen, egy sárga zászló miatt Schumacher lefékezett, a finn azonban nem, és övé lett a pole. Ezt vasárnap azonnal helyrehozta Schumacher, lerajtolta Mikát, és otthagyta, ezzel eldőlt a verseny.

A kanadai versenyen Hakkinen győzött, a célkanyar ominózus falára három világbajnok, Schumacher, Villeneuve és Hill is felkente kocsiját. Franciaországban az edzésen és a versenyen esett az eső, összekavart sorrendben álltak a rajthoz.  Frentzen Jordanjében volt a legnagyobb tank, ennek köszönhette győzelmét, Hakkinen és Barrichello előtt. Érdekes volt, hogy a Ferrarinál a lassuló Schumacher mögött tartották Irvine-t, +1 pontot juttatva Schumachernek, mert ő volt az első számú pilóta.  Még senki sem sejtette, hogy ez a reláció visszájára fog fordulni.

frentzen_1999

Ezután jött Silverstone, ahol Schumacher lefutott a pályáról és nyílegyenesen a gumifalba csapódott. A csontok reccsenésével elszálltak a világbajnoki remények. Az osztrák verseny előtt Irvine elkezdte a maga választási beszédét, mint első számú Ferrari pilóta. A brit sajtó címlapon üzente neki: Kevesebb duma Eddie, és több gáz! A Ferrari gondban volt, kit ültessen Schumacher autójába, végül Salóra szavaztak, jól tették, mert a finn tudta a dolgát, Németországban élete első győzelméről is hajlandó volt lemondani a csapat kedvéért. Ehhez a közjátékhoz kellett Hakkinen balszerencséje is, aki defekt miatt a gumifalban kötött ki.

A magyar versenyen kiderült, hogy Irvine tudása, koncentráló képessége talán kevés lehet a bajnoki címhez. Coulthard rohamát sem tudta állni, hibára tudták kényszeríteni. Belgiumban a McLaren háziversenyt futott, Monzában pedig Hakkinen és Coulthard kiesése után Frentzen (!) lépett előre, megint nem volt ziccerben Irvine.

A Nürburgringet eső áztatta, nyerhetett volna Coulthard, Fisichella és Frentzen is, egy emlékezetes eposszal gazdagítva a 99-es évkönyvet - de sajnos kiestek. Irvine kerékcseréje káoszba fulladt, s végül a méltatlanul lebecsült Johnny Herbert nyert a Stewart-Fordban, hatalmas meglepetést okozva.

1999sep_schu_irv

A Ferrari 6 futam kihagyása után visszahívta a lábadozó Michael Schumachert, hogy segítsen, ezzel vízhordó szerepre kérték fel az először megrendezett maláj versenyen. Most segítenie kellett Irvine-t, és ő megtette, kontroll alatt tartotta a futamot, és a szükséges percben átengedte a győzelmet. A sikert beárnyékolta a botrány, a Ferrarik terelőszárnya nagyobb volt a szabályosnál. Ezért először kizárták a csapatot, Hakkinent nevezték győztesnek és világbajnoknak, de az olaszok tárgyaláson nyerték vissza a pontjaikat. Visszaállították az eredeti befutó szerinti sorrendet!  (Érdekes volt a fejetlenség, amelynek hatására a sportfogadásban mindkét verzióra nyereményt fizettek)

A döntő, japán futam előtt 4 pont előnye volt Irvine-nak és a Ferrarinak. Hakkinen álomszerű rajttal állt az élre, senki sem érhette utol: már kétszeres világbajnokként jegyezhették nevét az almanachba. Schumacher második lett, Irvine előtt – nem volt helycsere közöttük, maximum a győzelemért lett volna értelme.

A bajnokság végeredménye: 1. Häkkinen 76, 2. Irvine 74, 3. Frentzen 54 pont

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: