DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

2003 – az emlékezetes szezonok sorából

Bizonytalanságban tartott mezőny, petíciók, fenyegetőző vezetőség – így indult a szezon. Három héttel a melbournei rajt előtt senki sem ismerhette az edzésregulákat. Egy vagy két bemelegítés (Warm Up) lesz?

Max Mosley végül kijelentette a pilóták azzal a beállítással, gumival és üzemanyaggal fogják kezdeni a versenyt, amivel az utolsó időmérőt befejezték. Az edzések után már szigorúan tilos a kocsikhoz nyúlni. Kivétel, ha esős versenyre kerülne sor vasárnap: akkor néhány, behatárolt mértékű módosítást ejthetnek a járműveken. Cserébe eltörölték az újdonságokkal összeférhetetlen 107 százalékos szabályt.

Ecclestone eközben – saját megítélése szerint - azon „fáradozott”, hogyan tudná megadóztatni a gazdag csapatokat, hogy ezzel „segítse” a kisebb költségvetésűket. Az autógyárak végre eszméltek, ha csak ülnek a fenekükön, akkor mások társasjátéka lesz a Forma-1. Az autógyárak újra egy külön versenysorozat indításával fenyegetőztek. Őket is meg lehet érteni, mert a Forma-1 összbevételének csupán 23 százaléka jut el a résztvevőkhöz. A pályákkal hasonló a helyzet, a Hungaroringnek egy fillér kormánytámogatásra sem lenne szüksége, ha a hirdetési táblák jogdíjának a fele a miénk maradna. Jelenleg épp úgy, mint a többi pálya, eladhatjuk a jegyeket, és slussz. Ha rossz az idő, vagy ha már eldőlt a bajnokság, akkor pech. 

 



A francia sajtó értesülései szerint a Renault sportigazgatója (Patrick Faure) elárulta, hogy a jelenlegi motorszállítók felkészültek lefejezni az FIA-t, ahogy lejár a Concorde Egyezmény, a 2008-as esztendő végén. Az új elnök nem a Formula-1-ből kerülne ki!

Ron Dennis és Frank Williams érdekegyeztető megbeszélésük után úgy döntöttek, hogy beperelik Max Mosley-t. Az elmúlt hónapokban a Formula-1 brutális változásokon ment keresztül, a csapatok tiltakozása ellenére, amelyek szeretnék levetni ezt a pórázt, és visszaállítani a megszokott rendet! Mosleynak nem volt joga több szabályváltozásról ilyen gyorsan, s ennyire későn dönteni. A szócsatától Ecclestone távol tartotta magát, ám véleménye szerint csak Mosley lehet a győztes.

Lássuk csak: március 9-én indulna a szezon, de még február közepén teljes a zűrzavar. Mosley továbbra is sűrűn cseréli a szabályokat, és nem hallgat senkire. Itt van például az új sisak, az ún. HANS, amely a versenyzők szerint kényelmetlen. A HANS egy gallérszerű eszköz, amit a versenyző a vállára helyez. Ez a nyak mögött egy szíjjal van összeköttetésben a sisakkal, amely megakadályozza a fej hirtelen előre billenését, ütközéskor. Viselése kötelező, Mosley szerint: „ellenkező esetben haza is mehetnek”. Nick Heidfeld nyíltan kijelentette, veszélyes, mert képtelen ebben a versenyre koncentrálni, rosszul lesz, ez könnyen balesethez vezet. 

 

Raikkönen Ausztráliában bukással kezdte az évet, a végén az így elhullajtott pontok nagyon hiányoztak neki

Ilyen forradalmi hangulatban indult az új szezon, megváltozott pontozással, már nyolcan kaptak vb-pontot, csak a győzelemért járó 10 pontot hagyták változatlanul, a többi helyezés pontszámát viszont felemelték! Matematikailag alapon megnehezítve, hogy valaki megnyerje a sorozatot, mondjuk szeptember előtt. Michael Schumacher kíméletlen győzelmi sorozata élvezhetetlenné tette az elmúlt évadokat, azok második fele tét nélkülivé vált. A sportág népszerűségéből élőknek érdeke volt, hogy ez a fölény ne ismétlődjön meg.

Egy példával szeretnék rávilágítani a sportot irányító testület cinizmusára: ha azt kapják feladatul, hogy minél több versenyző érjen el dobogós helyezést, akkor inkább olyan pódiumot fognak készíttetni, amelyre hatan is felállhatnak! Készüljenek fel, ennél extrémebb „megoldásokat” találnak a jövőben, kaján válaszul a valódi problémákra és az aztán tényleg nem lesz kitaláció!

Most pedig foglaljuk össze, mi történt 2003-ban a világbajnoki futamokon. Gyökeres szabályváltozások történtek: átalakult a pontozási rendszer, az időmérés 2 kör összegzéséből állt, melyek után tilos volt a kocsihoz nyúlni. Annyi üzemanyaggal rajtoltak, amennyi a tartályban maradt. Az F.I.A. csupán összekeverte a mezőnyt, ahelyett, hogy kiegyenlítette volna. A McLaren kitűnően vette észre, hogy a beállítási kompromisszumot a versenyautó javára kell megkötni. A verseny az, amit pontoznak, ott kell jó helyen lenni. Ennek alárendelve az edzést, jobban felkészült. A legponterősebb kezdés után sorban hozta a dobogós helyeket, főként Räikkönen.

Brazíliában a balesetek miatt félbeszakított erőpróbán „majdnem” láthattuk Fisichellát, amint élete első győzelmét ünnepelte, de versenyigazgatói tévedés miatt a finnt hozták ki győztesnek. Természetesen a szarvashibát utólag korrigálták. Micsoda dolog egy héttel később megnyerni egy futamot! Talán így is ez lesz minden idők legmákosabb győzelme, hiszen a leintés előtt két kanyarral korábban még második volt „Fisico”, egy körrel később már lángolt a Jordan, és pont átlépte a 75%-os határt, tehát még a teljes pontszámot is megkaphatta! 

 

Visszatérve a szezonhoz: Schumacher ponthátrányból indult, és sorozatos győzelmekkel tornászta vissza magát az élre. A Williams-BMW-t hajszoló Montoya a nyár derekán volt a legerősebb, és állandóan dobogóra hozta magát, ebben segítségére volt a kiváló edzésteljesítmény, 7 pole-pozícióval. Ralf Schumacher mögéje szorult, főleg balesete után. A középmezőnynek jótt tett az új rendszer, gyakori pontszerzővé avanzsált Webber a Jaguarban, Button a BAR-ban. A Michelinnel egyre jobban összeforró Renault váratlan dominanciáját hozta a magyar verseny, Alonso győzött, Schumachernek örökre emlékezetes marad a pillanat, amikor megkapta a kék zászlót.

A szezon nyitott kérdése az lett, hogy vajon ki jut messzebbre: a győzelemeket szorgosan gyűjtögető Schumacher (72 pont), az elszánt Montoya (71 pont), vagy a megbízható McLarenben manőverező Räikkönen (70 pont). Három esélyes lett a versenyfutás. Döntő volt, hogy egymás között milyen sorrendet harcolnak ki. Monzában Schumacher állt nyerésre, legyőzte Montoyát, eközben Barrichello pedig Räikkönent tartotta maga mögött, így a Ferraris német pontelőnye megnövekedett.

Két futam volt hátra. Indianapolisban Räikkönen megszerezte a pole-pozíciót, vezetett, de a kerékcserék összekavarták a sorrendet. Schumacher fokozatosan zárkózott fel (Button is vezetett kieséséig) és végül ő győzött, Räikkönen és Frentzen előtt, Montoya körhátránnyal lett 4., ezzel a kolumbiai lecsúszott a koronáról. 

 

Egy futam maradt, Japánban, 9 pont volt az esélyesek között, az egyik rivális McLarenben ült, a másik Ferrariban, mint oly sokszor a Forma-1 történetében! Räikkönennek győznie kellett, hogy világbajnok legyen, és Schumachernek elég volt 1 pontot szereznie. Csakhogy Schumacher ütközött Satóval, és nagyon lemaradt. Barrichello indult az élről, ha sikerül nyernie, azzal csapattársának is megnyeri a világbajnokságot.

Montoya kiugrott, vezetett, de gépe elfüstölt. Räikkönen képtelen volt Barrichello nyomába érni, ezért csak kétszer járt a depóban, míg ellenfelei háromszor. Még ez sem volt elég, hogy hátrányát ledolgozza, második lett. Schumachert láthatóan zavarta, hogy csak hetedik helyezésével érdemelte ki az újabb világbajnoki címet, mégpedig a hatodikat. 

A vb végeredménye: 1. M. Schumacher 93, 2. Räikkönen 91, 3. Montoya 82 pont.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: