2001-ben a Ferrari ugyan már nagyon simán nyerte a bajnokságokat, de ebben az évben még voltak versenyek, amelyeken a McLaren vagy éppen a Williams nyers tempóban is felül tudott kerekedni rajtuk. Ilyen volt ez a bizonyos imolai hétvége is, ahol az első rajtsort a McLarenek sajátították ki David Coulthard vezetésével, a másodikat pedig a Schumacher testvérek, Ralf Williamsszével az élen.
A fiatalabbik német remekül reagált a rajtjelre, egy pillanat alatt maga mögött hagyta Mika Hakkinent és a belső ívre bújva Coulthardot is legyorsulta. Hamarosan felmerült azonban a gyanú, hogy az élen álló kettős, azaz Ralf és Coulthard is kiugrott a rajtnál, ami rövid ijedtséget okozott a csapatoknál. Az FIA vizsgálódása azonban rávilágított, hogy valójában semmilyen szabálysértés nem történt, így a kis Schumi zavartalanul folytathatta útját az élen, és kezdett elhúzni üldözőitől, a két McLarentől és a közéjük befészkelő Jarno Trulli Jordanjétől.
Michael Schumacher nem fogott ki jó napot. A rajt után egy helyet veszített, majd még hátrébb csúszott, amikor túl keményen hajtott rá az egyik rázókőre. Később ez válthatta ki Ferrariján azt a defektet, ami miatt a 20. körben a bokszba kellett hajtania, és azt a felfüggesztéshibát is, ami egyetlen körrel később a verseny feladására is kényszerítette. A pontverseny vezetője tehát kiszállt a küzdelemből.
A kerékcserék során kissé megkavarodott az üldözők sorrendje: Trulli visszacsúszott, Rubens Barrichello bejött a 3. helyre Hakkinen elé, az őket üldöző Juan Pablo Montoya Williamsében azonban utolsó tervezett bokszkiállása alatt lefulladt a motor. Több mint egy percbe telt, mire a csapat újraindította azt, ekkorra azonban a várakozástól az autó kuplungja is felhevült és tönkrement, így a kolumbiai a következő kör végén visszahajtott szerelőihez és feladta a futamot.
Nyolc körrel a leintés előtt az élen álló Ralf Schumachernek „Oil pump” feliratú táblát lógattak be a bokszutcai falán, ezzel jelezve, hogy az olajnyomás vészesen lecsökkent autójában, de a német ki tudott tartani, és bár végül 4 másodperces közelségbe engedte magához Coulthardot, látszólag könnyed rajt-cél győzelmet aratott. Ezáltal Schumacherék lettek az F1 történetének máig egyetlen testvérpárja, akik mindketten versenyt tudtak nyerni. Emellett a Williams 1997 után, a BMW motorszállítóként pedig 1986 után tért vissza a dobogó tetejére.