DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Retro - Amikor McRae a Formula-1-be készült

Az szélesebb körben ismert, hogy a ralivilágbajnok Colin McRae 1996-ban F1-es autót tesztelt, az viszont talán már kevésbé, hogy a skót ki is nyilvánította a sportban való részvételi szándékát.

Persze a történelemből már tudjuk, hogy McRae sohasem vált F1-es pilótává, azonban 1998-ban ezen a napon állt nyilvánosság elé azon szándékával, hogy a Ford segítségével a debütálásra hajt.

A népszerű skót 1995-ben nyerte meg a WRC bajnoki címét a Subaruval, a következő évben pedig egy közös szponzor, a British American Tobacco révén F1-es tesztlehetőséget kapott a Jordantól Silverstone-ban. Persze az esemény sokkal inkább a hírverést, semmint a pilóta teljesítményének felmérését szolgálta, McRae azonban 25 megtett köre alatt is gyorsan rákapott az F1 ízére, és legjobb körideje is csak két másodperccel maradt el Martin Brundle azévi időmérős idejénél ugyanezzel az autóval, ami első próbálkozásra erős teljesítménynek számított.

McRae 1998. március 22-én, 30. születésnapjához közeledve állt elő azzal a kijelentéssel, hogy az F1-es debütálás lehetőségét kutatja, ennek érdekében pedig az év végén szakított is a Subaruval, és átszerződött a WRC-ben és a Formula-1-ben is érdekelt Fordhoz, hogy közösen mérlegeljék a lehetőségeket. A Ford akkoriban Jackie Stewart csapatával állt szoros kapcsolatban, amely 1999-et erős formában kezdte. Az amerikai gyártónak feltett szándéka volt, hogy még abban az évben tesztlehetőséget biztosítson McRae-nek az ütőképes SF-3-as modellben.

„Az év későbbi szakaszában egy tesztet rendezünk számára, és ha elég gyors lesz, még bármi megtörténhet” - mondta akkor a Ford motorsportprogramjának európai vezetője, Martin Whitaker. „Ez a teszt már nem szórakozás lesz. Colin azonos szinten van Michael Schumacherrel, mindketten hasonlóan misztikus személyiségek és minden körülmény mellett erősen teljesítenek.”

 002_small



Maga McRae így kommentálta az előtte álló kihívást: „Elég régóta gondolkodok már a Formula-1-es versenyzésen. Ha a teszten eredményes leszek, még egyszer mérlegelnem kell, hogy mibe is vágom a fejszém, de elhivatott vagyok és nem látok semmi okot arra, hogy miért ne vezethetnék az F1-ben.”

A törekvések azonban a nagy kezdeti lelkesedés ellenére is elakadtak a fenti nyilatkozatoknál.  A tesztre ugyanis sohasem került sor, a feltételezések szerint azért, mert McRae végül mégis úgy érezte, túl sokat veszíthet azáltal, hogy elszakad a WRC-ből, ahol továbbra is sikeresen szerepelt, és a Formula-1 által jelentett bizonytalanságba ugrik. A Ford ugyan 2000-re megvette a Stewartot és Jaguar néven futtatta tovább, de a skót pilóta versenyeztetése ekkor már nem volt napirenden. McRae azonban 2002-ig a márkával maradt a WRC-ben, ahol minden évben további győzelmeket, 2001-ben pedig egy bajnoki második helyet is gyűjtött.

A 2007-ben tragikus helikopterbalesetben elhunyt legenda számára tehát az aktív F1-es szerepvállalás mindörökre beteljesületlen álom maradt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: