DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Retro

Retro – Az indiai Hamiltont kereső sörkirály

Nevezték sörkirálynak, volt az indiai repülőgépipar feje, ma pedig parlamenti képviselő és a szubkontinens büszkeségének első embere. Retro rovatunkban a születésnapos Vijay Mallya karrierjére tekintünk vissza.

Vijay Mallya nevét először 1996-ban ismerte meg a Forma-1-es közeg, amikor egyik cége, a Kingfisher sörgyár a világbajnoki címvédő Benetton istálló támogatója lett. Mégis, több mint tíz évbe telt, mire az indiai milliárdost Bernie Ecclestone is komolyan vette, hiszen a „keleti nyitás” részeként a világ legnépesebb országában is futamot tervezett, amihez jó társnak bizonyult az Indiában nem csak üzletemberként, hanem politikusként elismert kalkuttai férfi.

Karrierje azonban már évtizedekkel ezelőtt beindult, hiszen édesapja, Vittal Mallya komoly hírnevet szerzett az italgyártásban a United Breweries vezetőjeként, és halála után 28 éves fia vette át üzleti érdekeltségeit. Ekkora azonban már az ország egyik legnagyobb motorsport-rajongójaként túl volt néhány kisebb futamon: 1982-ben és ’83-ban a sholavaramban rendezett Madrasi Nagydíjon, és még ez utóbbi évben a Kalkuttai Nagydíjon nyerni tudott egy privát Ensing volánja mögött.



A megörökölt cég érdekeltségeinek növelése (a Kingfisher a legnépszerűbb indiai sörmárka lett, hazájában pedig a piac felét uralja napjainkban) mellett egyre komolyabb figyelmet fordított a Forma-1 iránt, 1996-ben pedig hivatalos szponzora lett a Benetton csapatának. A szerződés mindössze egy szezonra szólt, és Mallya tíz évig nem nézett a Forma-1 felé. Már ami az üzletet illeti, hiszen rajongóként továbbra is élénk figyelemmel követte a Schumacher-éra versenyeit, sőt: az indiai motorsport-szövetség elnöke lett, melynek ma is elnökségi tagja, politikai karrierjében azonban a legfelsőbb körökig is eljutott. Mallya 2002-ben bejutott az ország parlamentjébe, mint a védelmi minisztérium tagja, és azóta több cikluson keresztül számos testület munkájában részt vett, jelenleg az Ipari és a Vegyi anyagokkal foglalkozó bizottságban, valamint a Polgári Repülés Minisztériumában dolgozik.

„Karnataka állam független jelöltjeként választottak meg. Legyőztem a hatalmon lévő párt jelöltjét. S hogy miért vagyok képviselő? Mert úgy éreztem, hogy itt az ideje visszafizetnem valamit. Maga India adta meg nekem azt a rengeteg csodálatos lehetőséget – mármint üzletileg –, és ezt szem előtt tartva úgy éreztem, kifejezetten megtiszteltetés, ha hallathatom a hangomat a parlamentben” – nyilatkozta Mallya szerepvállalásáról egy korábbi interjújúban.

Ez utóbbi pozícióját annak köszönhetően szerezte meg, hogy 2005-ben megalapította a Kingfisher Airlines Ltd-t, és a Forma-1-be sem mint sörgyári tulajdonos, hanem a repülőgépipar dinamikusan fejlődő szereplőjeként lépett be 2007-ben a Toyota oldalán. Egy másik üzleti érdekeltségének köszönhetően azonban új lehetőség tárult fel előtte: a Spyker csapat részvényeseivel, a holland Mol-családdal közösen megalapította az Orange Holdings Ltd-t és többségi tulajdonrészt vásárolt a csapatban. Ennek eredményeként a silverstone-i bázisú gárda a 2008-as nevezési listán már Force India néven szerepelt, Adrian Sutillal és Giancarlo Fisichellával a pilótafülkében.

Mallya ekkor a Forbes listája szerint hazája negyvenedik leggazdagabb embere volt, másfél milliárd dolláros vagyonával, idén viszont kikerült a legjobb százból, ami nagy valószínűséggel annak is köszönhető, hogy a 2012-ben az indiai Polgári Repülés Általános Igazgatósága bevonta Kingfisher Airlines repülési engedélyét. A Force India 2009-ben már dobogón ünnepelt, s noha Mallya terve az volt, hogy a 2011-es első Indiai Nagydíjon már dobogóra álljon csapatával, a második pódium csak idén Bahreinben jött el. A gárda fennállása alatt két indiai pilótát is látott versenyezni a Forma-1 közönsége (Narain Karthikeyan és Karun Chandhok), akik azonban nem kaptak szerepet a nemzeti színekre festett járgányokban, a csapat viszont az évek során stabil középcsapattá vált, 2014-ben például megduplázta egy évvel ezelőtt szerzett pontjainak számát.

2008-ban azt mondta, hogy óriási álma, hogy sasszeme egyszer csak kiszúrjon 1.2 milliárd indiai közül egy Lewis Hamiltont, sőt, azt is hozzátette, hogy fér meg legnagyobb üzleti tevékenysége a Forma-1- mellett: „A sör kiváló párosítás bármivel. Nagyon sok embert ismerek, akivel anno egy koccintással kezdődött. Jó meginni egy italt, mert erősíti a bajtársiasságot és a barátságot, a szociális események velejárója.”

A hírek között leginkább az pénzügyileg igazságos Forma-1-ért harcoló csapatfőnökként jelenik meg, mely szintén egy korábbi nyilatkozatát támasztja alá, afféle ars poeticaként: „Szeretem a kihívást. Legyen az F1, a szeszesital-üzletág, sörfőzés, vagy a repülés. Szeretek szembenézni a kihívásokkal. Kedvelem az újításokat, a kreatív gondolkodást, a sikerhez vezető nem mindennapi megoldásokat. Bármit csinálok, olyan beleadással teszem, ahogy csak tudom.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: