DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 7. hétfő
Retro

Retro – Susie útja a Forma-1-ig

Susie Wolff Mikulás-napi ajándékként érkezett szülei örömére 1982-ben, és a szamárlétrát végigjárva – igaz, győzelmek nélkül – 2012-re az F1 közelébe került. Retro rovatunkban az ő karrierjét elevenítjük fel.

A brit kislány sorsa már azelőtt megpecsételődött, hogy megszületett volna, szülei ugyanis egy motorkerékpár-kereskedésben ismerkedtek meg, édesapja pedig motorokkal versenyzett, így a kis Susie nagyon korán megízlelte a kétkerekűek világát. Két éves korában már egy mini-quadot kapott ajándékba a Stoddart-család szeme fénye, és ahogyan cseperedett a szőke lányka, szülei észrevették, hogy csemetéjük átlagon felüli érdeklődést mutat minden kerékkel rendelkező és berregő masina iránt.



Amikor nyolc éves lett, megkapta élete első gokartját (igaz, kénytelen volt rajta osztozkodnia bátyjával), és elmondása szerint olyan dologról volt szó, ami először hobbinak indult, később pedig szenvedéllyé vált. Susie először helyi klubokban kezdett versenyezni (a skóciai Oban-ben született), majd ki-kitekintgetett hazájából, és angol, később pedig európai megmérettetéseken is rajthoz állt.

Eredményeinek köszönhetően 1996-ban már az év legjobb női gokartosának választották Nagy-Britanniában, amit a következő három évben megismételt, 2000-ben pedig mindezt azzal spékelte meg, hogy a világ legjobb női gokartosa lett. 2001-ben, 18 évesen kapott először lehetőséget arra, hogy egy szintet feljebb lépjen, és a brit Formula-Renault téli sorozatában állt rajthoz, melyben egy évvel korábban egy bizonyos Kimi Raikkönen diadalmaskodott. Ezt követően három szezon az „igazi” szériában telt el, komolyabb sikerek nélkül.

Legjobb eredményének három dobogós pozíció számított 2004-ben, ekkor az ötödik helyen végzett a bajnokságban, teljesítménye elismerésként bekerült a BRDC és az Autosport legjobb fiatal brit versenyzőt díjazó szavazás finalistái közé, a döntnökök pedig a legjobb feltörekvő versenyzőnek választották. A következő szezon már a brit F3-ban kezdődött, mely négy verseny után véget is ért az ifjú hölgy számára: futás közben eltörte a bokáját, télen mégis lehetőséget kapott korábbi Formula Renault-s csapatától, a Comtec Racingtől, hogy a gárda WSR-autóját tesztelje. Noha a brit csapat úgy gondolta, hogy a következő szezonban lehetőséget adnak neki bizonyításra versenyhétvége keretében is, egy telefonhívás Stuttgartból mindent átírt.

Susie Stoddart-ra nem más, mint a Mercedes DTM-csapata figyelt fel, amely meghívta egy tesztre Barcelonába 2006 elején. A gyakorlás olyannyira jól sikerült, hogy a hölgy versenyzői üléshez jutott a Mücke Motorsportnál, a szezonra pedig egy 2004-es specifikációjú csillagos autót kapott. Itt a sikerek azonban elkerülték, legjobb eredménye egy 9. helynek számított a hockenheimi szezonzárón, amit 2010-ig nem tudott felülmúlni.

„Az autóversenyzéssel foglalkozó nők pontosan tudják, hogy ez a férfiak világa – és így el kell fogadnunk néhány dolgot. Én aztán végképp nem szeretném, ha a csapatom megkülönböztetően bánna velem” – fogalmazott céltudatosan Susie 2007-ben. Noha nem volt élpilóta, többször is sikerült maga mögé utasítania nevesebb riválisait. „Amikor tényleg összejön egy jó verseny, mindenki teljesen fel van háborodva, hogy megelőztem őket. Mégis, mit gondolnak? Azért vagyok ott, hogy leghátul kullogjak Vanina Ickxszal?” – szúrt oda a DTM-ben szereplő másik női versenyzőnek, Jackie Ickx korábbi F1-es pilóta lányának.

Susie legjobb szezonját 2010-ben futotta, ekkor két hetedik helyet sikerült elcsípnie, összesítésben pedig a 13, helyen végzett, olyan sztárokat megelőzve, mint David Coulthard vagy Ralf Schumacher, akik történetesen márkatársai is voltak a stuttgartiaknál. Utolsó szezonját 2012-ben futotta, ekkor azonban már újabb kapu nyílt ki előtte: 2011 végén összeházasodott Toto Wolffal, (így vált Stodarttból Wolffá), aki részvényes lett a Williams F1-es csapatában, és némi közbenjárásnak köszönhetően Susie 2012 áprilisában hivatalosan is a grove-iak fejlesztőpilótája lett.

Először 2012 októberében ízlelhette meg a száguldó cirkusz világát, egy szponzori eseményen, 2013-ban pedig újabb lehetőséget kapott: a silverstone-i fiatal pilóták tesztjén beülhetett az FW33-asba, és nem okozott csalódást. 2014-ben pedig már nem csak teszten, hanem 1992 óta első nőként két versenyhétvégén is körözhetett a Williamsszel, és hol máshol, mint hazájában, Silverstone-ban kapta meg élete lehetőségét a péntek délelőtti edzés során. Igaz, csak négy kör jutott neki osztályrészül olajnyomás-hiba miatt, és nyolc másodperccel maradt el az éllovas Nico Rosbergtől, Hockenheimben viszont mindenkit lenyűgözött: mindössze másfél másodperc volt a differencia az általa futott legjobb és az edzés topideje között, Felipe Massa pedig csak két tizeddel tudta felülmúlni csapattársa legjobbját.

2014 emlékezetesen alakult számáta, de a jövő még fényesebb lehet: nemrég a csapat hivatalos tesztpilótájának választották a következő szezonra, így könnyen elképzelhető, hogy a körülmények szerencsés (Massa és Bottas számára szerencsétlen) összjátéka esetén, Lella Lombardi negyven évvel ezelőtti próbálkozásai után ismét köszönthetünk egy hölgyet valamelyik F1-es futam rajtrácsán. Egy nemrégi interjúban így fogalmazott: „Néhányan ellene vannak egy nőnek a Forma-1-ben, ami így is maradhat, de előbb vagy utóbb el kell fogadniuk ezt a tényt. A paddock igazi cápaúsztató – mindig lesznek olyanok, akik a női versenyzők ellen vannak.”

Megjegyzés: a cikk 2014-ben született Susie Wolff születésnapján.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: