DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Retro

Retro – Akit csak egy dologról ismerünk

Ő lett Bruce McLaren utódja az új-zélandi csapatalapító halálát követően, több rangos versenyen győzni tudott, mégis csak egyetlen dologról ismerjük Peter Gethin nevét. A legszorosabb F1-es befutóról.

2011. december 5-én hosszú betegség után hunyt el a brit Peter Gethin, aki Bruce McLaren utódja lett, több jeles futamon is győzni tudott, 1974-ben megnyerte a Tasman Seriest, és összesen 30 F1-es futamon állhatott rajthoz, ám tízből kilencen csak egyetlen dolog miatt ismerik a nevét: ő nyerte a Formula-1 történetének legszorosabb versenyét.

Gethin, az első két európai F5000-es szezon bajnoka az 1970-es Holland Nagydíjon a McLaren színeiben mutatkozhatott be a Formula-1-ben a csapatalapító utódjaként, aki nem sokkal korábban Goodwoodban életét vesztette egy teszten. Összesen hét futamon vezetett abban az évben, a legjobb eredményét Kanadában érte el, ahol hatodik lett.

gethin_1



Gethin a következő esztendőt is a McLaren tagjaként kezdte meg, de hét versenyt követően távoznia kellett. A BRM lecsapott rá, s a nagy múltú, de régi dicsőségét hiába kereső brit istálló tagjaként érkezett meg Monzába. Ekkor már tizenöt Formula-1-es futam volt a háta mögött, mindössze egyetlen megszerzett ponttal.

A BRM négy autót nevezett az Olasz Nagydíjra, a két állandó versenyzőhöz, Jo Sifferthez és Howden Ganleyhez Helmut Marko és Gethin az előző versenyen, Ausztriában csatlakozott először. A pole-t Chris Amon szerezte meg a Matrával a ferraris Jacky Ickx előtt, a második sor pedig a BRM két állandó versenyzőjéé lett.

A futam elején a két Ferrari és a világbajnok Stewart is kiesett motorhiba miatt, s az élen egy hetes csoport alakult ki, majd Siffert és Jackie Oliver visszaesése után öten maradtak – egytől-egyig olyan versenyzők, akik egyszer sem nyertek futamot. Ott volt Stewart csapattársa, Francois Cevert, a March színeiben már két dobogót szerző Ronnie Peterson, a karrierje első F1-es futamán induló motoros legenda, Mike Hailwood, és a két BRM: Gethin és Ganley.

Ők öten egészen a leintésig együtt maradtak, a győztes személye az utolsó pillanatig nem dőlt el. A futamot végül Gethin nyerte annak ellenére, hogy az utolsó körben még a negyedik helyen is állt, innen tört előre. A brit versenyző minden idők legszorosabb F1-es befutójában szerezte meg a BRM története utolsóelőtti győzelmét: Petersont egy századdal, Cevert-t kilenccel előzte meg, Hailwood 18, Ganley pedig hatvanegy század hátránnyal futott be.

 

Gethin a győzelmet követően még tizenöt F1-es hétvégén vett részt, utoljára az 1974-es Brit Nagydíjon az Embassy Hill színeiben. A nagy sikert, legalábbis világbajnoki futamon sosem tudta megismételni, hiszen akárcsak az azt megelőző 15 versenyen, szintén csak egyetlen pont jutott neki.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: