DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Rali

„Erről szólt az év” – Vincze Ferenc a bajnoki címről

Mi játszódott le benne az utolsó futamon, mi a bajnoki cím titka, hogyan készül a Rally Hungaryre és mi várható ezt követően?

Bajnokavatást hozott a hétvégi Győr Rali: Vincze Ferenc és Percze Nándor egy futammal a szezon vége előtt bebiztosította a 2023-as abszolút magyar bajnoki címet. A páros ezen a hétvégén csak a biztos célba érkezést tartotta szem előtt, ugyanis tudta, hogy mi a feladata a futam során: céltudatosan készült is annak beteljesítésrée.

„Nem volt nagyon stresszes, inkább jó hangulat uralkodott a csapaton belül, főleg a verseny elején, de azért természetesen éreztük a hétvége súlyát, és hogy nagy a tét. Az új pályák és a nagy átlagsebesség is növelte az ismeretlen-faktort, de összességében egy jó verseny volt, kellett a vérfrissítés a bajnokságba, és szerintem a városi gyorsasági is jó ötlet, sok néző volt kint” – mondta a Formula.hu-nak Vincze Ferenc.

Győr_rally-3



A páros már a hétvége előtt tisztában volt vele, hogy csak Turán Frigyes és Farnadi Ágnes az ellenfél a bajnoki versenyfutásban, és két ponttal kell többet szerezni a rivális duónál ahhoz, hogy meglegyen a bajnoki cím – vagyis nem kellett feltétlenül sietni és kockáztatni, harcolni a győzelemért. 

Ez tovább erősödött akkor, amikor Turánék egy technikai hiba miatt lemaradtak: onnantól tényleg csak a baj nélküli célba érés volt a feladat.

„Igen, gondolkodnom kellett néha a szakaszok közben, mert a nagyobb cél elérése érdekében kompromisszumokat kellett kötni: nem tehettük meg, hogy kockáztatunk, hibázunk, esetleg defektet kapunk. Emiatt nagyon sok kérdéses tempós részen elvettem a gázt (márpedig itt elég sok tempós rész volt…), sőt a legtöbb helyen a töveket is kerülgettük a defektveszély miatt. Most erre volt szükség, de szerencsére kifizetődött” – mesélte a pilóta.

Győr_rally-59

Vinczéék az utolsó gyorsasági céljában (a futamot a második helyen zárták Csomós Miklós és Bán Viktor mögött) már megkapták a gratulációkat a csapattagoktól, sőt az ellenfelektől is, de a páros még nem tudott felhőtlenül örülni.

„Egyszerűen nem mertünk még igazán ünnepelni. Sokan jöttek oda, hogy megvan, gratulálunk, én viszont mindenkit óva intettem – nap közben főleg, de még ott az utolsó szakasz után is, mert tudtam, hogy még be kell érni etapon, el kell jutni a verseny tényleges végéig. Ez mondjuk egy kicsit el is vette az élét, nem volt meg az az igazi euforikus érzés, mert ott nem mertem még felhőtlenül ünnepelni, aztán mire visszaértünk Győrbe, addigra meg már le is higgadtam annyira, hogy ez elmaradt. Ilyen szempontból talán jobb a világbajnokságon és az Európa-bajnokságon látott rendszer, vagyis hogy az utolsó szakasz célja egyben a verseny vége, ott a dobogó és jöhet az ünneplés.”

 

2023 erről szólt

A Vincze–Percze páros így egy futammal a bajnokság vége előtt 41 ponttal vezet, vagyis matematikailag is biztossá vált az a bajnoki cím, amelyhez versenyről versenyre kerültek közelebb az év során. A Székesfehérvár Rali második helye után sorozatban két futamon szereztek maximális pontszámot, fokozatosan növelték az előnyüket, és a Mecsek Rali után már világosan látszott, hogy nekik áll a zászló.

„Igen, igazából az egész év erről szólt. Nem ment mindig minden tökéletesen, de szerencsére az autóval és a csapattal sosem volt komoly probléma, így nem kellett azzal foglalkozni, nem kellett emiatt aggódni. Én voltam többször is beteg pont a verseny hetében, most a Győr Rali előtt is a hét folyamán még antibiotikumot szedtem, de szerencsére ezek nem befolyásolták jelentősen a teljesítményünket. Tudtunk taktikázni, minden versenynek úgy álltunk neki, hogy a bajnoki cím a cél, az összetett állása a lényeg, nem az adott futam jelent mindent, és úgy gondolom, hogy a sikerünk egyik titka az volt, hogy nem voltak nagy kilengéseink – tudtunk hozni egy stabil tempót, ami általában jó volt az első helyek egyikére. Méghozzá úgy, hogy igazából egyetlen fűre csúszásunk sem volt egész évben, nem forogtunk meg, nem ütöttünk el lassítót, nem volt korai rajtunk, egy kalandos pillanatunk sem akadt, végig a komfortzónánkon belül autóztunk. Végig azt tartottuk szem előtt, hogy nincs mínuszolás, és az egyes helyezések között pontszámban nincs nagy különbség, a kiesés viszont behozhatatlan hátrányt jelenthet, úgyhogy mindent szabadott, csak hibázni nem” – magyarázta az immár kétszeres bajnok Vincze.

Győr_rally-19

A taktikus versenyzés mindig is a pilóta erőssége volt, aki hasonló stratégiát követve szerezte első bajnoki címét is még 2019-ben.

„Hasonló volt az idei szezon dinamikája a 2019-eshez, ott is akkor mentünk gyorsan, amikor arra volt szükség, és akkor menedzseltük az előnyünket biztos határokon belül, amikor azt kívánta meg a helyzet. Idén talán a Salgó Rali első körét húztuk meg úgy igazán, ott még nem tudtuk, hogy ez a csomag mire lesz elég ebben a mezőnyben aszfalton, de mindhárom szakaszt megnyertük, megnyugtató előnyt autóztunk ki ennyi idő alatt, és onnantól tudtuk, hogy mire vagyunk, mire lehetünk képesek. Hogy a 2019-es cím nagyobbat szólt-e? Én azt gondolom, hogy az első bajnoki cím mindig nagyobb szó, onnantól tudtam, hogy ez elérhető, és azt is, hogy minek kell hozzá összeállni. Ez nem azt jelenti, hogy ez a mostani nem fontos, mert de, nagyon fontos, és nagyon boldogok vagyunk miatta. Úgy gondolom, hogy két bajnoki cím már nem lehet a véletlen műve – egyet még akár rá is lehet fogni a dolgok szerencsés alakulására, hogy csak egyszer tudtunk jól teljesíteni valamiért, de ezzel a második címmel szerintem bebizonyítottuk, hogy nem így van” – értékelt.

 

Percze Nándor és a Hankook is jelentős faktor volt

A szezon előtt nagy kérdés volt, hogy a Hankook abroncsok hogyan fognak vizsgázni, hiszen Vincze most először ment ezzel a márkával, és a korábbi években a közvélemény azért ragasztott egy-két bélyeget ezekre a gumikra.

„Sokan nem tudták, hogy Turán Friciék és mi mentünk Hankookkal a bajnokság élmezőnyéből, mindenki más a Pirelliket használta, így nehezebb összehasonlítani magunkat velük. Azt viszont elmondhatom, hogy nekem abszolút kellemes csalódás volt a Hankook és azt hiszem, hogy az eredmények önmagukért beszélnek. Az elmúlt években elterjedt az a vélemény, hogy a Hankookkal nem lehet nyerni, nem lehet jól szerepelni, szerintem ezt most megcáfoltuk és egyértelműen bizonyítottuk, hogy de, lehet futamokat és lehet bajnokságot is nyerni vele. Nagyon örülök amiatt is, hogy úgy tudom, mi vagyunk az elsők, akik nemzeti bajnokságot nyertek Hankook abroncsokkal. Én úgy gondolom, hogy bizonyos helyzetekben, bizonyos körülmények között az egyik, más helyzetekben a másik márkából lehet többet kihozni, de nem kérdés, hogy lehet Hankookkal nyerni – hiszen például a két hankookos párosé az első két hely a bajnoki tabellán.”

Győr_rally-46

Amíg Vinczének ez már a második bajnoki címe, addig navigátora, a rutinos, sokat látott Percze Nándor abszolút értékelésben először ért fel a csúcsra.

„Nándi visszatérése szerintem nagyon jót tett nekem, de megkockáztatom, hogy a teljes mezőnynek. Ő egy nagyon oldott személyiség, beindította kicsit a párosok közötti beszélgetést az etapokon, jobb lett a hangulat, és mellettem is jól oldotta a feszültséget, amikor érezte, hogy erre van szükségem. Emellett pedig kiváló navigátor! A régebbi időkből fellelhető belső felvételekhez képest én idén egy kicsit mást kértem tőle, ezúttal az itineren kívül nem nagyon mondott mást szakasz közben, úgyhogy most egy kicsit már Percze Nándi volt a korábbihoz képest, de nagyon jól tudtunk együtt dolgozni és óriási szerepe van ebben a sikerben. Köszönöm neki!”

 

Jön a Rally Hungary és 2024

A magyar bajnoki cím bebiztosítása már csak azért is volt rendkívül fontos, mert így a szezonzáró Rally Hungaryre már tét nélkül mehet a páros, nem kell a nagyobb képet nézni, egyszerűen arra a versenyre és az ottani eredményre kell koncentrálni.

„Nagyon fontos volt, hogy ide már teher nélkül érkezzünk, ebben is hasonlít egyébként ez az év a 2019-esre. Nyíregyházára szeretnénk a lehető legjobban felkészülni, és ott már nem tartalékolva, hanem a saját húzós tempónkat autózva megnézni, hogy mennyit érünk az ERC mezőnyében. Nyilván nem szeretnénk hülyeséget csinálni vagy túlvállalni magunkat, de mondjuk a rizikós levágásokat nem fogjuk kerülgetni, nem áldozunk időt az extra biztonságra, mint ahogy például Győrben tettük. Hogy ez mire lesz elég, azt nem tudom, nem is akarok jósolni, én azzal már elégedett lennék, ha a futam végén úgy érezném, hogy kihoztam magamból, ami bennem volt, és úgy nézhetnék bele a tükörbe, hogy megtettem, megtettünk mindent.”

_DB_0232

Ami pedig a távolabbi jövőt illeti: mi lesz 2024-ben?

„Az még messze van, rengeteg dolog történhet. Nem titok, hogy szeretnék az Európa-bajnokságon versenyezni, évek óta ez a cél, de az anyagi hátteret még egyszer sem tudtuk összerakni hozzá. Úgy gondolom, hogy a második magyar bajnoki cím után nagyon fontos lenne a nemzetközi porondon is megméretni magunkat, de hogy lesz-e erre lehetőségünk, és ha igen, akkor hány futam erejéig, az egyelőre a jövő zenéje. Dolgozunk már rajta, de az első feladat most a Rally Hungary.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: