Thierry Neuville hosszú küzdelem után ért fel a csúcsra 2024 végén, amikor az első futamtól kezdve végig vezette a bajnokságot, majd a szezonzáró Japán Ralin végre királlyá koronázták – pályafutása során először.
Neuville tavaly végig rendkívüli koncentrációval versenyzett, kevés futamon veszített pontokat saját hibából, egyetlen egyszer esett csak ki így, és más esetekben sem nagyon bukott pozíciókat az ő hibájából.
A Monte-Carlo Ralin maximális pontszámot szerzett 2024-ben, legyőzte Sebastien Ogier-t, és úgy kezdett, ahogy egy vb-esélyesnek kell – az idei Monte viszont teljesen máshogy alakult számára.
A belga a jó rajtpozíciója ellenére már pénteken bajba került, amikor kétszer egymás után hibázott ugyanabban a kanyarban – egyszer az egyik kereke is kitört, csak óriási szerencsével tudott beérni a szervizparkba. A kissé szürke zónás esetnél végül pénzbüntetést kapott azért, mert közúti közlekedésre nem teljesen alkalmas autóval vánszorgott vissza a csapatához, de nem büntették meg jobban, és nem zárták ki – a versenye viszont a hibái miatt elúszott.
Később még egyszer nekicsúszott egy partoldalnak, akkor megúszta nagyobb baj nélkül, de vasárnap elrontotta a gumiválasztást is, így a power stage-en pont nélkül maradt – vasárnap a tízből egy, összességében pedig a 35-ből csak kilenc pontot gyűjtött a hétvégén.
Erről is beszélgettünk hetente jelentkező ralis műsorunkban, a Formula Shakedownban, ahol ezúttal László Martin Gobodics Tamás vendége, egyúttal a műsor szakértője.
„Ha a magyar bajnokságban esik be valaki kétszer ugyanabban a kanyarban, akkor… hát van ilyen. De egy világbajnok ne essen már be kétszer ugyanott, nem?” – fogalmazott László Martin a Formula Shakedownban.
„Ők is emberek, ők is bele tudnak hibázni, nekik is kijöhet valami rosszul, valóban furcsa. De valóban nem volt meg a tempó, az első napon még jól kezdett, de utána kicsit beleszürkült, és talán mintha a kedves is elment volna – volt ugye egy technikai gondja is, amivel megint eldobott egy percet. Nyilván egy olyan versenyen, amit már megnyertél, számítasz is rá, az ilyenek nagyon hátráltatnak, elmegy az önbizalmad, a kedved, nehéz már felpörögni.”
Emiatt Neuville-t választottuk a hétvége csalódásának – amire még rátett a vasárnapi gumiválasztása is.
„Azt nyilatkozta, hogy azért ment szögessel, mert senki nem választotta azt, húzott egy mást, de ez se jött be neki. Nekem egyértelműen ő volt az, akitől sokkal többet vártam. Ez most nem adta neki” – tette hozzá László Martin.
Gobodics Tamás elsősorban a tavalyi koncentrációt hiányolta a belgától.
„Nekem úgy tűnt, hogy Neuville tavaly főleg Monte-Carlóban, de az egész évben extra koncentrációval, lézerfókusszal csinálta a dolgát, most pedig pont ez hiányzott tőle nagyon. Az első beesésénél sokkal gyorsabban ért oda, mint ami elfért volna. Ez furcsa” – mondta a műsorban.
László végül így összegzett:
„Amikor veszítette el a perceket, akkor sem az volt rajta, hogy úristen, most elvesztette, inkább kicsit az látszott rajta, hogy hát igen, most ez történt, majd lesz valami.”
Neuville maga egyébként nem aggódik: mint mondta, valóban eléggé össze-vissza szezonnyitója volt, de Svédországban így jobb helyről rajtolhat, és megpróbál majd javítani – hosszú a szezon, sok esélye lesz még kiköszörülni a csorbát.
A WRC-szezon két hét múlva, a Svéd Ralival folytatódik majd.
Formula Shakedown a rali világának híreivel minden szerdán 18:00-tól a YouTube-on!