DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Rali

Michelin – Technológiai transzfer

Az FIA 2011-ben szabadult meg a rali-világbajnokságban használt abroncsok sokféleségétől, melyeket korábban a különféle specifikus körülményekre terveztek. A Michelinnek bejött a váltás.

Az eredmény az lett, hogy mindössze két specifikáció, egy kemény és egy lágy összetétel maradhatott, ami komoly mérnöki kihívást eredményezett, és elég nagy kísértés volt a Michelin számára, hogy visszatérjen a sportág csúcsára, magyarázza Pascal Couasnon, a francia cég motorsport részlegének igazgatója.

„A motorsportokban történő részvétel filozófiája a Michelinnél valójában összekapcsolódik a technológiai transzferrel” – árulja el a szakember. „Nem találsz olyan sorozatot, ahol azért veszünk csak részt, hogy matricákat rakjunk az autóra és transzparenseket a pálya köré csupán a láthatóság miatt és ennyi lenne. Nagyon fontos ez számunkra. Ha valahol részt veszünk, amikor a főnökömtől a költségkeretet megkérem, mindig megkérdezi először, hogyan fogja ez segíteni a holnap gumiját?’. A ralisport adja ezt.

Ami a múltban történt, hogy az úttól függően egy öt fokos ablakon belül választhattál egy gumit, egy idő után elég zavaró volt. Most az a kihívás, hogy egy olyan gumit találj, ami működik és egy sokkal nagyobb hőmérsékleti ablakban legyen hatékony. Két választásod van – tíz fok alatt vagy nedves útra és tíz fok felett vagy nedves útra. Egy nagy váltás volt ez, és körülbelül negyven százalékkal csökkentette a gumik számát a sorozatban, de sokkal inkább arról szól az egész, hogy hogyan kell gumit választani.

couasnon_dakar14_d



Most már alá tudod támasztani, hogy a ralisport az az autósport, ami a legközelebb van ahhoz, amiben te és én élünk a mindennapokban az utakon” – teszi hozzá Couasnon. „Nyilvánvaló, hogy az autók gyorsabban mennek, de a szabályok értelmében minimális gumiválasztási lehetőséged van, kettő csupán, nincs többé slick, kell találnod tehát valamit, ami sokoldalú. Egy olyan megoldással kell rendelkeznünk, ami kezelni tudja a nedves utat és a szárazat is, a különböző hőmérsékleteket, amikor különböző magasságokban mennek, stb. Nehézség és kihívás az számunkra, hogy találjunk egy olyan gumit, aminek jó a tapadása, biztonságos és hosszú ideig tart. Amit fejlesztettünk, az egy olyan abroncs, ami egy megoldásban olyan hatékony, mint amilyen kettő vagy három típus volt a múltban.”

Ennek az erős, sokoldalú, tartós guminak a kutatás-fejlesztési eredménye egy olyan technológia, amit a sorozatgyártású autók gumiabroncsainak gyártásában is fel lehet használni.

 „Minden technológia, amit kifejlesztünk, mind murvára, mind aszfaltra, segít nekünk, gyorsan át tudjuk vinni azt az utcai autózásba” – magyarázza a szakember. „Amikor az anyagokra gondolsz – a konstrukcióra, a gumiban használt textilekre –, mindez a tapasztalat hasznos azoknak a gumiknak a készítésében, amiket az új és feltörekvő piacokon használnak, ahol az utak nem annyira jók.

Vannak olyan, a ralisportban kifejlesztett technológiák, amik a mezőgazdasági alkalmazásban hasznosak vagy akár a bányászatban is, különösen a tartósság és az agresszív talajjal szembeni ellenállás tekintetében.”

A motorsport vezető hozzáteszi, hogy a rali világbajnokságnak ez a szabályváltozása kulcsfontosságú volt a fejlesztések segítésében.

„Az FIA szerepe rendkívül fontos ebben a technológia transzferben” – mondja. „A szabályok azt jelentik, hogy minél hatékonyabbá válsz, annál gyorsabb lesz a technológia transzfer a versenypálya és a közút között. Az abroncsok számának csökkentése egy nagyon kemény kihívás volt, de egy nagy okos szabály, mivel arra kényszerített bennünket, hogy olyan megoldások felé menjünk, melyek fontosak az utcán is.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: