DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Rali

Lukjanuk nyerte az Észt Ralit, Botka 9. lett

Az Észtország dél-keleti részén, Otepaa, Elva és Tartu városok közelében elhelyezkedő ultragyors pályákon folytatódik a rali Európa-bajnokság. A 2015-ös kontinenssorozat az Észt Ralival immár a második felét kezdi meg.

1. nap

A hazai és a környékbeli országok versenyzőinek köszönhetően népes mezőny jött össze a viadalra. Az Ypres Rally-t követően az idén a WRC 2-es sorozatra koncentráló Skoda is hivatalos nevezést adott le az Európa-bajnokságra Esapekka Lappival. A csapat Észtországba ugyanakkor nem utazott el, a nevezés valószínűleg inkább a közelgő Barum Rally-nak szólt.

Az Észt Rally 655 kilométeres össztávja 190 gyorsasági kilométert tartalmaz, a program összesen tizenhat szakaszt foglal magába. A verseny péntek este kezdődött, idáig azonban az egyik esélyes, a tavaly a Drive DMACK Fiesta Trophy-t nyerő Sander Parn nem jutott el, mivel Ford Fiesta R5-ösével nekiment egy fának a kvalifikációs szakaszon. Az esti rövid szuperspeciált a sorozatba visszatérő, de nem az R5-ös Fordot, hanem egy Mitsubishi Lancer Evo X-est hajtó Alekszej Lukjanuk nyerte.

Szombaton reggel aztán valójában kezdetét vette az őrült száguldás, a nap folyamán kilenc szakasz várt a mezőnyre, melyek összesen 125 kilométert tettek ki a versenykiírás szerint. Délelőtt két gyorsasági volt a porondon, ezeket kétszer-kétszer kellett teljesíteni szerviz nélkül, majd egy szervizt követően újabb két pálya következett két körben, melyek között volt szervizlehetőség. A nap végén egy másfél kilométeres városi szakaszt is a programba iktattak a szervezők.

A kvalifikációs szakasz sorrendjének fordítottja lett a rajtpozíció választás eredménye. Kajetan Kajetanowicz, aki a legjobb időt autózta pénteken reggel, a legutolsó választható, azaz a tizenötödik rajtpozícióra szavazott. A lengyel viccesen megjegyezte, azért tett így, mert nem szeret korán kelni, az ok azonban sokkal nyilvánvalóbb, így rendesen letakarított pályákon autózhatott, mint ahogyan a kvalifikáción jó eredményt elérő riválisai is.

A délelőtti négy gyorsasági négy különböző szakaszgyőztest avatott, Martin Kangur, Lukjanuk, Karl Kruuda, végül Kajetanowicz autózott legjobb időt. Lukjanuk a 15 kilométeres urvaste-i különpróbát elsőre 139,23 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette, Kajetanowicz másodszorra erre is rátett egy lapáttal, 141,55-es átlaggal robogott át a szakaszon. „Teljes padlógázon vettünk sok-sok kanyart, főleg az urvaste-i szakaszon, pedál a metálon volt” – mesélte Kajto, aki először vesz részt ezen a futamon. „Nagyon szórakoztatóak ezek a szakaszok, ugyanakkor van egy csomó bizonytalanság is. Néha komoly sebességgel megyek be a kanyarba csodálkozva azon, hogy lehetséges-e tisztán, egy darabban kimenni onnan. De ez az Észt Rally. Nyomni kell rögtön az elejétől a végéig. A pályabejárás során nagyon nehéz elképzelni, hogy milyen gyorsan lehet menni, hogy milyen maximális sebességet lehet a raliautónkból kihozni.”

lukjanuk_eszt2



Az összetett értékelésben reggel Kruuda került az élre, majd Lukjanukkal váltogatták egymást a vezető helyen minden gyorsasági után. A nap első felének végén a Mitsubishit két Ford Fiesta R5, Kajetanowicz és Kangur követte, de alig több mint két másodperc hátrányban volt csupán Kruuda Citroen DS3 R5-öse is. A bajnokság éllovasa, Craig Breen nem igazán találta a ritmust, így tizenhat másodperc lemaradással az ötödik helyen állt csak. Ekkor már nem volt versenyben az Európa-bajnoki pontverseny harmadik helyét elfoglaló Robert Consani, aki alatt megállt Citroenje motorja.

Nagy fordulatokkal indult a délután: Kangur balesetet szenvedett, majd Lukjanuk kapott tíz másodperces büntetést egy korai rajt következtében. Kangurhoz hasonlóan aztán Kruuda is búcsúzott a további küzdelmektől. Az észt versenyzőt előbb a PSA R5-öseinek krónikus betegsége, a lefúvatószelep hátráltatta, a verseny feladására azonban a hűtő kényszerített.

Lukjanuk nem hagyta annyiban büntetését, és mivel a gyors szakaszok kedveztek Mitsubishijének, hihetetlen tempót diktálva, néha pengeélen táncolva minden hagyományos gyorsaságit megnyert délután – melyek közül az egyiket lerövidítették a szervezők. Az orosz bajnok így szériaautójával visszavette a vezetést Kajetanowicz-tól, de a verseny második napja rendkívül izgalmasnak ígérkezik, mivel mindössze 2,4 másodperc a különbség az élen álló két pilóta között. A vetélytársak balszerencséjét Rainer Aus használta ki, az Evo IX-es Mitsubishit hajtó versenyző feljött dobogós pozícióba, de nyomában ott van Breen. Az ír pilótának volt egy defektje, amit egy kicsúszáskor szedett össze, de az ötödik sebességi fokozatos kanyarokat sem mindig vállalta el. Egon Kaur mindössze egytized hátrányban várhatja a folytatást Breenhez képest, akit az erőtlen technikával küszködő Siim Plangi, valamint Timmu Korge követ.

AZ ERC 2-es értékelésben Lukjanuk, Aus, Kaur a sorrend, Botka Dávid a hatodik helyről várhatja a befejező napot. A juniorok mezőnyében a Peugeot 208 R2-est hajtó Ralfs Sirmacis huszonöt másodperccel vezet Emil Bergkvist előtt, a képzeletbeli dobogó alsó fokán Miko-Ove Niinemae áll. Az opeles és a peugeot-s versenyzőt nem egész egy másodperc választja el egymástól.

2. nap

A 2015-ös rali Európa-bajnoki sorozat hatodik futamának, az Észt Rally-nak a második napján háromfajta szakaszt iktattak a programba a verseny szervezői, ezeket kétszer kellett teljesíteniük a párosoknak. A viadal befejező napján 64 kilométernyi versenytáv várt a mezőnyre.

A győzelemért nagy csata ígérkezett, hiszen Alekszej Lukjanukot és Kajetan Kajetanowicz-ot mindössze 2,4 másodperc választotta el egymástól reggel. A lengyel az éjjeli eső áztatta első különpróbán három tizedet rögtön hozott ellenfelén, aki a következő gyorsaságin visszavágott, megduplázta előnyét. A Mitsubishi Lancer Evo X-est hajtó Lukjanuk – akinek vezetési stílusához nagyon passzolnak az észthez hasonló tempós szakaszok, éppen ezért meglehetősen nagy önbizalommal autózik rajtuk – a kör zárószakaszán további 7,7 másodpercet varrt az R5-ös Ford volánja mögött ülő Kajetanowicz nyakába, ezzel előnye 12 másodpercre hízott.

Egon Kaur előbb Craig Breent, majd Rainer Aus-t előzte meg, a nap közbeni szervizbe ugyanakkor már nem érkezett meg, miután belecsúszott egy vízelvezető csatornába Mitsubishijével, ahonnan nem tudott kijönni.

A második kör első két szakaszán Kajto 2,5 másodpercet faragott hátrányából, az utolsón azonban Lukjanuk volt a jobb, így összességében ő bizonyult a jobbnak, és N csoportos Mitsubishijével Európa-bajnoki futamgyőzelmet aratott. „Csodálatos érzés ez” – mondta el a célba megérkezve az első kontinensbajnoki diadalát arató pilóta, aki a futamot 123,9 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette. „Nem akartunk a győzelemre gondolni az utolsó pillanatokig sem. Majdnem felborultunk az utolsó kanyarban, a kocsi sokáig volt két keréken! Őrületes csatánk volt Kajtóval.”

lukjanuk_eszt

Másodikként Kajetanowicz ért célba Ford Fiesta R5-ösével, aki nem volt elkenődve az ezüstéremmel, sőt, azt nyilatkozta, hogy ez a második hely egy győzelemmel ért fel. Szavait alátámasztja az a tény, hogy ezzel az eredménnyel az Európa-bajnoki pontversenyben átvette a vezetést. A dobogó alsó fokára az Evo IX-es Mitsubishit kormányzó Aus állhatott fel. Reggel még úgy látszott, hogy Breen csatában lehet a harmadik helyért, zárkózott is Aus-ra, de a Peugeot 208 T16 motorjának elment az olajnyomása, ami miatt a kontinenssorozat eddigi éllovasa feladni kényszerült a viadalt.

A negyedik helyért folyó csata is izgalmasan alakult. Breen kiválásával Siim Plangi tűnt erre a legesélyesebbnek, az észt az utolsó előtti szakaszon azonban hibázott, Mitsubishije defektet kapott. Timmu Korge ennek köszönhetően megelőzte, de a peugeot-s pilóta – akit a nap folyamán a 208 T16 szokásos gondja, a lefúvatószelep probléma is hátráltatott némileg – is lapos kerékkel fejezte be az utolsó szakaszt. Plangi a rajttól fogva lassú defekttel autózott, de ennek ellenére is vissza tudta venni a negyedik pozíciót. Korge érkezett az ötödik, Raul Jeets a hatodik helyre.

Az abszolút győzelemmel természetesen az ERC 2-es diadal is Lukjanuk nevéhez fűződik, aki egy kivételével minden szakaszon a kategória legjobb idejét autózta a verseny folyamán. Az értékelés második helyén Aus végzett, a harmadik Plangi lett. Botka Dávid az ERC 2 ötödik pozíciójában ért célba, ami az abszolút értékelés kilencedik helyét jelentette.

A juniorok versengésében Ralfs Sirmacis megtartotta vezető helyét Peugeot 208 R2-esével, és fél perces különbséggel biztos győzelmet aratott, mellesleg az abszolút értékelésben is pontot érő helyen végzett. Vasárnap reggel Miko-Ove Niinemae visszavette a második pozíciót Emil Bergkvisttől, a Peugeot azonban az utolsó szakaszon megállt, újra kellett indítani, így az észt pilóta értékes másodperceket vesztett. Az opeles Bergkvist ezt kihasználta, felugrott a dobogó második fokára, amivel bebiztosította junior Európa-bajnoki címét is. Niinemae 2,4 másodperc hátránnyal végzett Bergkvist mögött. Az ERC 3-as értékelés dobogójára is ugyanez a három pilóta állhatott.

A verseny végeredménye:

1. Alekszej Lukjanuk Mitsubishi Lancer Evo X 1ó 32p 25,4mp

2. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +12,7mp

3. Rainer Aus Mitsubishi Lancer Evo IX +1p 7mp

4. Siim Plangi Mitsubishi Lancer Evo X +2p 6,9mp

5. Timmu Korge Peugeot 208 T16 +2p 23,7mp

6. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +3p 36,2mp

7. Dominykas Butvilas Subaru Impreza STI +4p 51,4mp

8. Jaroslaw Koltun Ford Fiesta R5 +5p 20,8mp

9. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +7p 36,1mp

10. Ralfs Sirmacis Peugeot 208 R2 +8p 1,6mp

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: