Bastianini körrekorddal nyitott Indonéziában, a vb-aspiránsok a sarkában
https://formula.hu./parc-ferme/38474
A hétvégén az Indonéz Nagydíjjal folytatódik a MotoGP-szezon, pénteken pedig szokás szerint két edzés volt a program a mezőny számára. Amely már a délelőtti gyakorlás során – amelyen Franco Morbidelli volt a leggyorsabb – megfogyatkozott, Miguel Oliveira ugyanis a csuklóját törte egy hatalmas highside bukás következtében, így ő nem tudja folytatni a mandalikai hétvégét.
A már tétre menő délutáni tréningen Enea Bastianini 1:29,630-as körrekorddal végzett az élen, de ezzel is csak századokkal múlta felül a vb-éllovas Jorge Martint, a pramacos csapattársát, Morbidellit, valamint a címvédő Francesco Bagnaiát. Marco Bezzecchi révén kisajátította az első öt helyet a Ducati, amelyek dominanciáját Fabio Quartararo törte meg a Yamahával. Marc Marquez hetedik lett, a top 10-be pedig az egyaránt eleső Pedro Acosta és Fabio di Giannantonio, valamint az apriliás Maverick Vinales fért még be, így ők jutottak be automatikusan a Q2-be. Némi meglepetésre nem voltak messze ettől a Hondák sem, hiszen Johann Zarco és Luca Marini a 11-12. helyen zárt, a két gyári KTM-et és a kétszer is bukó Aleix Espargarót is megelőzve. Folytatás magyar idő szerint szombaton hajnalban az időmérővel, majd reggel 9-től a sprintfutammal.
A pénteki második edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
1. | Enea Bastianini | Ducati | 1'29.630 | |
2. | Jorge Martín | Pramac Ducati | 1'29.670 | 0.040 |
3. | Franco Morbidelli | Pramac Ducati | 1'29.709 | 0.079 |
4. | Francesco Bagnaia | Ducati | 1'29.712 | 0.082 |
5. | Marco Bezzecchi | VR46 Ducati | 1'29.770 | 0.140 |
6. | Fabio Quartararo | Yamaha | 1'29.844 | 0.214 |
7. | Marc Márquez | Gresini Ducati | 1'29.885 | 0.255 |
8. | Pedro Acosta | Gas Gas Tech3 | 1'29.961 | 0.331 |
9. | Fabio di Giannantonio | VR46 Ducati | 1'29.986 | 0.356 |
10. | Maverick Viñales | Aprilia | 1'30.000 | 0.370 |
11. | Johann Zarco | LCR Honda | 1'30.086 | 0.456 |
12. | Luca Marini | Repsol Honda | 1'30.096 | 0.466 |
13. | Alex Rins | Yamaha | 1'30.189 | 0.559 |
14. | Brad Binder | KTM | 1'30.203 | 0.573 |
15. | Aleix Espargaró | Aprilia | 1'30.305 | 0.675 |
16. | Jack Miller | KTM | 1'30.411 | 0.781 |
17. | Takaaki Nakagami | LCR Honda | 1'30.443 | 0.813 |
18. | Raúl Fernández | Trackhouse Aprilia | 1'30.607 | 0.977 |
19. | Joan Mir | Repsol Honda | 1'30.792 | 1.162 |
20. | Augusto Fernández | Gas Gas Tech3 | 1'30.895 | 1.265 |
21. | Álex Márquez | Gresini Ducati | 1'30.998 | 1.368 |
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Wolff: Nincs köze az Aston–Honda megállapodásnak a Mercedes-motorokhoz
https://formula.hu./parc-ferme/35718
A múlt héten jelentették be hivatalosan a felek, hogy 2026-tól a Honda az Aston Martin gyári partnereként tér vissza ténylegesen is a Formula-1-be (bár igazából most is jelen vannak a Red Bull Powertrains technikai segítőjeként). Ezzel a Mercedes elveszít egy ügyfélcsapatot a jelenlegi háromból, hiszen a silverstone-i istálló csaknem másfél évtizede már az ő erőforrásaikkal versenyzett. A hírre reagáló Toto Wolff Mercedes-főnök szerint azonban ez nem annak a jele, hogy a hajtásláncuk már ne lenne elég versenyképes:
„Nem gondolom, hogy annak, hogy a Mercedes ügyfélcsapatából Hondára váltanak, bármi köze lenne az erőforráshoz. Szerintem versenyképesek vagyunk a hajtásláncot illetően, de mindig is fel akarták szabadítani magukat és igazi gyári csapattá válni, és pontosan ezt is teszik. Exkluzív motorbeszállítói szerződésük lesz, saját üzemanyag-szállítójuk van, építenek egy nagy gyárat, ami a következő hónapokban áll működésbe – és Lawrence céljai sosem kicsik. Úgy vélem, ha versenyképes akarsz lenni és bajnokságokat akarsz nyerni, akkor ilyen lépéseket kell tenned” – vélekedett a RaceFans.net által idézett Wolff. Arról, hogy Strollék miért járnak jól a Hondával, itt írtunk bővebben.
fotó: DPPI
Fotók: Új sisakkal indul hazai futamán Sainz
https://formula.hu./parc-ferme/35721
Carlos Sainz megmutatta a barcelonai hétvégére szánt sisakját:
Home GP ready! What are your thoughts?
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) June 1, 2023
-@ScuderiaFerrari #Carlossainz #F1 #SpanishGP pic.twitter.com/nwCGyJW1Mt
Taylor Swift helyett... Ő lehet Alonso új barátnője
https://formula.hu./parc-ferme/35716
Az elmúlt hetekben bombaként robbant az a bulvárhír, hogy Fernando Alonso összeszűrte a levet az amerikai popsztárral, Taylor Swifttel. Azóta nem erősítette meg és nem is cáfolta ezeket az értesüléseket a spanyol, azonban ehelyett inkább húzta a sajtó agyát különböző élcelődéseivel. Mikor erről kérdezték Alonsót, csak annyit válaszolt "nem szeretem keverni a magánéletem és a karrierem. Szóval inkább nem kommentálnám a dolgot."
Az olasz La Repubblica úgy tudja, hogy Alonso új párja nem Taylor Swift, hanem egy újabb újságíró, aki eddigi barátnőjéhez hasonlóan az F1-es hétvégéken dolgozik, a spanyol DAZN csatornánál. A hölgy neve Melissa Jimenez, aki a futballista, Marc Bartra korábbi felesége és nem mellesleg Aleix Espargaro főmérnökének, Antonio Jimeneznek a lánya. A La Repubblica azt is megjegyzi, hogy a Monacói Nagydíj alatt a paddock csendes megfigyelője volt Alonso és előző barátnője, Andrea Schlager veszekedésének.
Zanzibár lehet a következő afrikai F1-es helyszín?
https://formula.hu./parc-ferme/35715
Sokáig úgy tűnt, hogy Kyalami érkezésével Spa-Francorchamps kiszorulhat az F1-es versenynaptárból, ezzel pedig Afrika visszatér az F1 térképére, azonban különböző problémák miatt egyre kevésbé valószínű, hogy Dél-Afrikába látogat a száguldó cirkusz.
Most az olasz Sportface értesülései szerint egy olyan új afrikai jelentkezője van az F1-es versenynaptárnak, amihez még Giancarlo Fisichellának is köze van. Az Afrika keleti partjainál fekvő Tanzánia szigetén, Zanzibáron épp zajlik egy 500 millió eurós beruházás, a helyi kormány támogatását élvezve. Zanzibári Nagydíj. Hogy hangzik?
Játssz a Formula.hu F1-es tippjátékával, és nyerj!
https://formula.hu./parc-ferme/35713
Megéri játszani a Formula Tipperrel: aki a Formula.hu F1-es tippjátékán belül a Formula Bajnokság nevű pontvadászatban a legtöbb pontot gyűjti be a Spanyol Nagydíj hétvégéjén, az ajándékba kapja az Autósport évkönyv 2022 című kötetünket.
A tippjátékunk ezen a linken elérhető, a szabályok és a lebonyolítás itt olvasható el - várunk mindenkit!
Minden futamon legalább egy bokszkiállásnyi előnnyel nyert eddig a Red Bull
https://formula.hu./parc-ferme/35710
Monacóban az eső és minden egyéb ellenére 27 másodperccel győzte le a második helyett Fernando Alonsót Max Verstappen, ennek kapcsán érdemes megnézni, hogy átlagosan milyen különbségekkel emelkedik ki idén az RB19 a mezőnyből – az időmérőkön szorosabb a helyzet, a futamokon viszont meg sem tudják közelíteni őket eddig a riválisok.
Bahreinben a harmadik Alonso 38, Szaúd-Arábiában 20, Bakuban Charles Leclerc 21, Miamiban ismét Alonso pedig 26 másodpercet kapott a győztestől, mint legjobb nem Red Bull-pilóta, és a listából hagyjuk ki Melbourne-t, ahol biztonsági autó mögött gurult be a mezőny, de Verstappen fölénye addig is egyértelmű volt. Az öt számadatból az derül ki, hogy tiszta versenyben még nem fért be 20 másodperc alá a mezőny egyetlen futamon sem, és hogy a Red Bull átlagosan 26,4 másodperc a különbség, vagyis nyugodtan mondhatjuk, hogy több, mint egy bokszkiállás.
A közleményből tudta meg Villeneuve, hogy kirakták a Le Mans-i csapatból – otthagyja a WEC-et
https://formula.hu./parc-ferme/35712
Néhány napja mi is beszámoltunk róla, hogy a Vanwall Racing Team ByKolles úgy döntött, a jövő hétvégi Le Mans-i 24 óráson Jacques Villeneuve helyett Tristan Vautier lesz Esteban Guerrieri és Tom Dillmann mellett a harmadik pilótájuk. Az 52 éves kanadai számára incidensekkel telt az Endurance-világbajnoki idény eddigi része, a csapat a közleményben viszont elsősorban a születendő kislányával és a kevés felkészülési kilométerrel indokolta a döntést. Most maga Villeneuve is reagált minderre: az 1997-es F1-es világbajnok állítása szerint ő is a közleményből értesült a dologról, a körülmények miatt pedig úgy döntött, hogy a többi idei futamon sem áll rajthoz már a WEC-ben.
„Mélyen elszomorít, hogy a Valwall Racing Team ByKolles május 25-i nyilvános közleményéből tudtam meg, hogy helyettesíteni fognak a soron következő Le Mans-i 24 óráson” – fogalmazott Villeneuve. „Mostanában nem érkezett felém hivatalos kommunikáció a csapat részéről, ami még meglepőbb annak fényében, hogy továbbra is érvényes szerződésem van a Le Mans-i 24 óráson való részvételről. A közlemény kiadásának időpontja furcsa módon egybeesett azzal, amikor megérkeztem a kórházba a kislányunk születésére, ami május 26-ra volt kiírva. ByKolles pontosan tudott erről a családi eseményről, ezért nem tudtam reagálni erre a hirtelen bejelentésre. Versenyző családként mindig sikeresen kiegyensúlyoztuk a családi életünket a versenyzői karrierünkkel, és a versenyzés mindig prominens helyet foglalt el nálunk.”
„Valójában alapos és jól szervezett volt a felkészülésem a Le Mans-i 24 órásra. Jelentős időt és energiát fektettem abba, hogy fizikailag és mentálisan is csúcsformában legyek erre az általam nagyon várt kihívásra. Miután megnyertem az Indy 500-at, az IndyCart és az F1-es világbajnokságot, a Le Mans-i 24 órás különleges jelentőséggel bír számomra. Emiatt mélységesen elkeserít, hogy igazságtalanul és önkényesen megtagadták a részvételem lehetőségét. Ilyen körülmények között úgy döntöttem, nem veszek részt a WEC-szezon további részében a ByKolles színeiben. Ehelyett a figyelmemet és az energiámat arra irányítom, hogy felkészüljek egy sikeresebb és professzionálisan kielégítő 2024-es idényre.”
fotó: DPPI
Eső és zivatar kavarja meg az F1-es Spanyol Nagydíjat?
https://formula.hu./parc-ferme/35711
Érdekes előrejelzéseket láthatunk jelen pillanatban a hétvégi Spanyol Nagydíj kapcsán. A várakozások szerint péntek délelőtt napos, nyugodt körülmények között kezdődhet meg a hétvége, délutánra, a második szabadedzés idejére viszont már van esély némi esőre, az igazi fordulat azonban szombaton és vasárnap jöhet.
Mindkét napra napos délelőttöt, és záporos, zivataros délutánt jövendölnek az időjósok, a futam idejére jelenleg 55% az esély valószínűsége.
A régió biztos, hogy kapni fog valamennyit az égi áldásból, de az természetesen most még erősen kérdéses, hogy az éppen abban az idősávban eléri-e magát a pályát.
fotó: dppi
F1-gyerekverzió: A Magyar Nagydíjon debütál az alternatív közvetítés
https://formula.hu./parc-ferme/35709
Korábban példátlan újítást vezet be a Formula-1: a Magyar Nagydíjon először készül közvetítés, amelyet gyerekek részvételével gyerekeknek szánnak. A műsor angol és német nyelven készül el (a hagyományos közvetítés alternatívájaként), három gyerekkorú riporter mellett a korosztálynak szánt grafika és effektek jelennek meg a képernyőn.
Az angol verzió arca Jenson Button és Danica Patrick lesz, az ő munkájukat segíti három gyerekkorú riporter, akik interjúkat készítenek és műsort vezetnek a Sky Sports megszokott csapatát kiegészítve. Közülük ketten már korábban is szerepet kaptak az F1-es közvetítésben, a harmadik pedig egy gokartos. A német verzió még a kiválasztási folyamatnál tart, 10-14 év közti gyerekeket keresnek.
A hírről a grid kidek jutottak eszünkbe, még 2018-ból
Bevetődések és hibák az esőben – a legjobb monacói onboard videók
https://formula.hu./parc-ferme/35707
Sainz felúszása, Perez időmérős autótörése, Stroll első körös falra préselése, a Haasok merész manőverei, Russell és Perez koccanása – ezek mind láthatók a monacói fedélzeti kamerás összeállításban, amely IDE vagy a képre kattintva nézhető:
Először ülhet be az F1-es Mercedesbe Mick Schumacher
https://formula.hu./parc-ferme/35708
A német Bild értesülései szerint a jövő héten első alkalommal ülhet be az igazi 2023-as Formula-1-es Mercedesbe az istálló által teszt- és tartalékpilótaként foglalkoztatott Mick Schumacher. Az alakulat vesz részt ugyanis a Pirelli gumitesztjén a Spanyol Nagydíjat követő kedden és szerdán a barcelonai pályán, s míg előbbi napon még George Russell lesz munkában, szerdán már a tervek szerint az előző két idényt a Haasnál lehúzó Schumacher ül volán mögé. A fiatal versenyző eddig a szimulátorból segítette a Mercedes munkáját, valamint jelen volt a nagydíjhétvégéken is esetleges tartalékként.
Szerződést hosszabbított egyik legfőbb partnerével az F1
https://formula.hu./parc-ferme/35706
Szerdán a Formula-1 bejelentette, hogy további évekre meghosszabbította az együttműködését a Heinekennel. A két fél még 2016-ban lépett partnerségre, azóta számos módon dolgoztak együtt a szurkolói élmény fejlesztésén és új rajongók bevonásán, s ez továbbra is így fog történni, többek között a nemrég Heineken-márkanagykövetnek bejelentett DJ Martin Garrix előadásaival. A sörmárka emellett többek között promotálni fogja a Heineken 0.0 névre hallgató alkoholmentes termékét, valamint folytatja az „Amikor vezetsz, soha ne igyál” kampányát is.
A bejelentés egyúttal azt is tartalmazza, hogy a Heineken lesz a névadó szponzora az idei F1-es naptár új versenyének, a novemberben sorra kerülő Las Vegas-i Nagydíjnak.
fotó: DPPI
Jön az Alfa Romeo-Haas, és egyúttal visszatér az F1-be Giovinazzi?
https://formula.hu./parc-ferme/35705
Pitwall című heti hírösszefoglaló műsorunkban ezt a témát is boncolgattuk: maradhat az F1-ben az Alfa, és visszatérhet a rajtrácsra az onnan kiszoruló olasz. Nézzétek meg a vonatkozó részt:
Az Andretti bázisába költözik át a McLaren IndyCar-csapata
https://formula.hu./parc-ferme/35704
Változtak az Arrow McLaren középtávú tervei: az IndyCar-részleg egy új főhadiszállást akart felépíteni az USA-ban, helyette azonban az Andretti Autosport megüresedő indianapolisi műhelyébe fognak átköltözni.
A 8000 négyzetméteres üzem háromszor akkora, mint a McLaren szintén Indianapolisban található jelenlegi központja (ahol a Schmidt Peterson Motorsports működött korábban) – mivel a McLaren idén már három állandó autót indít az IndyCarban, az Indy 500-on pedig négyet, a jövőben pedig további terjeszkedés a cél, szükség is van a nagyobb területre. Az Andretti szintén bővel, és az Indiana állambeli Fisherbe költözik át, egy 53 ezer (!) négyzetméteres gyárba: ez a Michael Andrettiék által sokat emlegetett új főhadiszállás, amely nagyobb, mint a maranellói Ferrari-központ, és ahol bőven elfér majd a tervezett F1-es projekt is. A két csapat átköltözése 2025-ben várható.
Fotó: Arrow McLaren
Verstappentől lesett Piastri a vizes pályán
https://formula.hu./parc-ferme/35703
A Monacói Nagydíj alakulása folytán a világbajnoktól tanulhatott az újonc: az eső már esni kezdett, de a versenyzők többségéhez hasonlóan még Oscar Piastri is slick abroncsokon haladt, mikor Max Verstappen lekörözte őt. Az ausztrál igyekezett tartani a lépést és pár hasznos fogást ellesni az éllovastól.
„Igazából egészen hasznos volt, hogy Max haladt előttem, mert először vezettem slick gumin esős pályán F1-es autóban. Azzal, hogy Max volt ott, tudtam, hogy rendben lesznek a dolgok” – nyilatkozta a médiának a verseny után a tizedik helyével idén másodszor pontot szerző Piastri. „Amikor esett és slicken voltunk, akkor érthető módon nagyon óvatos volt, így tudtam tartani őt, sőt azután is, hogy mindketten kijöttünk a köztes gumikért. Amikor a pálya felszáradt, akkor azért már gyorsabb volt nálam. De eleinte tudtam tartani, ezt először mondhatom el magamról, szóval jó élmény volt.”
Fotó: McLaren
Mario Andretti: Miután nyolcszoros világbajnok lesz, meggyőzöm Verstappent!
https://formula.hu./parc-ferme/35702
Többször elmondta már Max Verstappen, hogy miután végzett a Formula-1-ben – ami megszólalásai alapján akár már hat év múlva, jelenlegi szerződése lejártával bekövetkezhet – kipróbálná magát az endurance-versenyzésben vagy akár ralikrosszban, az IndyCar és Indy500 azonban nem foglalkoztatja. Ezen változtatna a versenyzőlegenda, Mario Andretti:
„A motorsport, ha úgy tetszik, egy nagy boldog család, az összes szakág ideértve. Én kíváncsi voltam minden formájára, ahogy látható a pályafutásomból. A szenvedélyem minden csúcskategóriára kiterjedt a sporton belül” – mondta a Ziggo Sportnak az amerikai, akinek pályafutása csak egy töredéke az 1978-ban megnyert F1: a legkülönbözőbb kategóriákban 109 nagyobb győzelmet számol karrierje.
„Barátaim vannak mindenütt. Meg fogom győzni őt. Egyszer majd beszélek Max Verstappennel, miután megnyerte a nyolc világbajnoki címet, hogy jöjjön át és nyerje meg az Indy 500-at is!”
Ahol idén fej fej mellett halad a Ferrari és a Red Bull – videó
https://formula.hu./parc-ferme/35701
Érdekes különverseny kezd kibontakozni az említett két istálló között a leggyorsabb kerékcseréket illetően: Monacóban ismét a Red Bull produkálta a legjobb szervizelést Sergio Perez 2,15 másodperces kiállásával, ezzel idei harmadik elsőségüket húzták be ilyen tekintetben – amivel kiegyenlítettek a szintén háromszor élen végző Ferrari ellen.
A kerékcserék tavalyig a bikák felségterületének számítottak, idén viszont a szintjükre került a Scuderia: jól mutatja azt, mennyire kiemelkedik ez a két alakulat, hogy a szezon tíz leggyorsabb bokszkiállását egyaránt a Red Bull vagy a maranellói gárda mutatta be! A 2023-as rekord amúgy a Ferrarié Charles Leclerc dzsiddai 2,10 másodperces kiállásával, a lentebb látható monacói Perez-csere az összesített lista harmadik helyére jó.
Idiótázás, falazás, esőkavarodás – így szólt a rádió Monacóban
https://formula.hu./parc-ferme/35700
Az átlagosnál hosszabb összeállítást készített az F1 a Monacói Nagydíj hétvégéjének legjobb csapatrádiós üzenetváltásaiból, benne többek között ingerült Lando Norrisszal, az autóból taktikai tanácsot adó Charles Leclerc-rel, a fékekre panaszkodó Yuki Tsunodával, az esőről érdeklődő Fernando Alonsóval és persze időmérőn falazva pole-t szerző, intereket követelő és győztes Max Verstappennel – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető: