DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 11. péntek

Ricciardón csak a safety car segíthet: „Bárcsak itt lenne Piquet”

Ha valóban a Szingapúri Nagydíj Daniel Ricciardo utolsó Formula-1-es versenye, akkor a szombati nap hűen összefoglalja, miért vesztette el az ausztrál a Red Bull család bizalmát: miközben Yuki Tsunoda nyolcadik rajthelyet szerzett, ő erős edzéstempója ellenére már a Q1-ben kiesett. Hátulról, a 16. rajtkockából már csak a csoda vagy egy biztonsági autó segíthet rajta – az ausztrál így viccelődött:

„Remélhetőleg jól időzített biztonsági autót kapunk… Hozzák vissza Piquet-t, és megcsináljuk!” – tréfálkozott a 15 éve kirobbant szingapúri ütközésbotrány helyszínén.

„Azt mondanám, nyomorult dolog, mert tegnap még voltunk valahol, tényleg, és erre nem számítottunk… Nem voltak nagy hibáim, de amint átléptem a célvonalat, tudtam, hogy nem voltam elég gyors. Ez nem egy kellemes érzés” – mondta el Ricciardo, akinek másokhoz hasonlóan tempója eltűnt szombaton a lágy keveréken. „A sok sz***ság közepette őszintén úgy éreztem, ma jó napunk lesz. Ezért van az az érzésem, hogyan lett ez a vége a Q1-ben?”

Fotó: Red Bull Content Pool

Ételmérgezést kaphatott Norris, De Vries készenlétben

Rövid posztban számolt be arról a McLaren, hogy Lando Norris nem érzi jól magát, ezért ma a szállodájában fog pihenni. A csapat közlése szerint ételmérgezésre gyanakodnak, az okozhatja a rosszullétet a brit pilótánál. Egyelőre attól nem kell tartani, hogy Norris versenyzése veszélyben lenne a Sao Pauló-i Nagydíjon, a McLaren arra számít, hogy pénteken már ott tud lenni velük a pályán, így csak a csütörtöki médianapot kell kihagynia.

Ha viszont mégsem tudna versenyezni, Nyck de Vries ugorhatna be hozzájuk, miután az alakulat megerősítette Will Buxton F1-es riporternek és a RacingNews365.com szaklapnak is, hogy ő az egyetlen (Mercedesszel közös) tartalékosuk, aki Interlagosban tartózkodik.

Ezért nincs már ott Huff a Zengőnél

Megérkezett Bahreinbe, a hétvégi WTCR-fordulóra a Zengő Motorsport, de immár Rob Huff nélkül, ráadásul az első szabadedzésen nem is vehettek részt a csapat autói – a másodikon viszont már Nagy Dániel és Boldizs Bence is ott lehetett a pályán. A részletekről Zengő Zoltán csapatfőnök számolt be még a második gyakorlás előtt:

„Azt gondoltam, hogy el kell mondanom, hogy mi a gond… A gond az ÉN, mint Zengő Zoltán álmaival van… egy kicsit tovább nyújtozkodtam, mint ahogy a takaróm ért… ez tőlem egyáltalán nem meglepő! A probléma az, hogy a hirtelen megnővekedett áremelkedésekkel, a forint/euró árfolyamalakulásának extra terheivel már nem tudtam lépést tartani, de vitt előre az ÁLMOM, hogy akkor is be kell fejezni, hiszen a harmadikak vagyunk az összetettben! Majd jött az utolsó váratlan fordulat, ahol bejelentették, hogy jövőre nincs WTCRbajnokság, így mindenki az eddigi rugalmassàgát (nagyon köszönöm mindenkinek, aki eddig is segített) egy biztonsági intézkedésre cserélte le, jogosan. Ez azt eredményezte, hogy mindenki zárni akarja a pozícióját és ennek érdekében meghozza a megfelelő döntéseket. Ez a helyzet most! Pén,z pénz és még több pénz… ráadásul euróban! Nagyon köszönöm Rob Huffnak  a munkáját, a szorgalmát, a lojalítását… hálás vagyok érte... folyamatosan egyeztettünk, és mindketten eljutottunk arra a pontra, hogy inkább egy abszolút harmadik helyen adjuk fel vele, mert méltatlan lenne egy VILÁGBAJNOKHOZ ez a gyötrődés itt és most! Neki sem volt könnyű, ahogy nekünk, mint CSAPATNAK sem, de jelen pillanatban ez van… ebből kell ki hoznunk a legjobbat! Mi a Zengő Motorsport vagyunk és soha nem adjuk fel!” – írta a csapat közösségi oldalán.

 

Vettelnek hiányozni fog Interlagos

A szezon végén visszavonul, ezért utolsó brazil futamára készülhet Sebastian Vettel. A német pilóta számára különösen kedves lehet a helyszín, hiszen Sao Pauló-ban szerezte pályafutása harmadik világbajnoki címét, valamint háromszor is futamot nyert itt, kétszer a Red Bull, egyszer pedig a Ferrari színeiben. A négyszeres bajnok számára így egy érzelmes hétvége következik. „Hihetetlen emlékeim vannak Brazíliáról, többek között a 2012-es világbajnokság megnyeréséről. Csodálatos lesz utoljára versenyezni ezen az ikonikus helyszínen” – idézte őt az F1 hivatalos Twitter-oldala.

Verstappen segíteni akar Pereznek Brazíliában

Továbbra is a győzelem a célja Max Verstappennek, de azt szeretné, ha csapattársa is a maximumot hozná ki az idei szezonjából. Ennek érdekében a következő hétvégén Sergio Perezre is igyekszik figyelni, hogy hozzásegítse a pontverseny második helyének megszerzéséhez. „Az első és a második helyen akarunk végezni a bajnokságban, ezért fontos, hogy Checo Charles (Leclerc) előtt maradjon. A hétvégi sprint miatt azonban kissé kevés idő áll rendelkezésre ahhoz, hogy megfelelően beállítsuk az autót. Ez egy kicsit nehezebbé teszi a dolgunkat, de mindig jó újra Brazíliában lenni” – idézték a holland pilóta szavait a Red Bull előzetesében.

Rekordot jelentő összegért vitték el Michael Schumacher egykori versenyautóját

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, november 9-én tartották meg Genfben azt az árverést, ahol a Sotheby’s aukciósház jóvoltából a hétszeres világbajnok egykori legendás Ferrariját lehetett beszerezni. Az F2003GA nevű modellel szerezte meg karrierje hatodik vb-címét a német legenda, amivel Juan Manuel Fangio korábbi csúcsát döntötte meg Suzukában. A versenygépet a Sotheby's Luxury Week elnevezésű eseményén végül 13,1 millió euróért, vagyis átszámítva 5,3 milliárd forintért adták el. Az autó működőképes a Ferrari Formula 1 Clienti programjának hála ugyanis egy alapos felújításon ment át, így a vásárló, ha szeretné, akár a versenypályán is kipróbálhatja majd. Az eddigi rekordot egyébként az F2001-es egyik darabja tartotta az eladási árat tekintve, amit 2017 novemberében 7,5 millió dollárért adtak tovább.

Ez történt a tavalyi brazil sprinten

Hamiltont kizárták az időmérőről szabálytalan DRS-e miatt, így a mezőny végéről vághatott neki a kicserélt motorral induló brit a 2021-es Brazil Nagydíj sprintjének, amely Valtteri Bottas sikerét hozta. A képre kattintva megtekinthető az összefoglaló!

Mesterséges intelligenciával győzné le a gyűlölködőket az F1

Az FIA hivatalos közleményben jelezte, hogy a közelmúltban tapasztalt online zaklatások miatt egy mesterséges intelligenciát használó szoftver segítségével próbálják meg kiszűrni a jövőben a nemkívánatos hozzászólásokat a közösségi médiában és a különböző internetes felületeken. A programot az Arwen fejlesztette ki, a próbaidőszak alatt pedig nagyjából 70%-kal csökkentették a rasszista, gyűlöletkeltő és egyéb kommentek számát.

Egy másik fontos hír az F1 vezetőségével kapcsolatban, hogy a Racing News 365 értesülései szerint az év végén megszűnik az együttműködés a Formula-1 és az Emirates között, amely 2013 óta volt a száguldó cirkusz partnere. Az egyezség állítólag azért ér véget, mert az F1 az eddig 25 millió dolláros szerződési díj dupláját szerette volna kipréselni a légitársaságból, ám a hírek szerint már meg is találta az Emirates utódját a vezetőség.

 

Eső kavarhatja meg a lapokat a brazil időmérőn és sprinten

Interlagosban nem ritka, hogy esik az eső, amikor a Formula-1-es mezőny ott versenyez, s az előrejelzések szerint jó esély van rá, hogy az előttünk álló hétvégén is találkozzanak csapadékkal az istállók. Pénteken egész nap felhős időre van kilátás, s főleg délután és este van esély esőre – azaz amikor a szabadedzést és az időmérőt rendezik. Szombatra még rosszabb körülményeket prognosztizálnak az időjósok, ugyanis az FP2 és a sprint idején is zivatarra és viharra lehet kilátás. Vasárnapra már javulhat a helyzet, bár az előrejelzések szerint a csapadékot a nagydíj délutánján sem lehet kizárni.

eso-f1-dppi-2022

fotó: DPPI

Sargeant ismét beülhet a Williamsbe

A Williams csapatfőnöke, Jost Capito még az USA Nagydíj előtti sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Logan Sargeant váltja majd Nicholas Latifit a követező szezonban, amennyiben összegyűjti a szükséges szuperlicensz pontokat az idény hátralévő részében. A grove-iaknak nincs is B tervük arra az egyébként valószínűtlen esetre, hogyha az amerikai versenyző elbukna e tekintetben, így logikusnak tűnhet a Williams újabb lépése.

A csapat ugyanis egy sajtóközleményben jelentette be, hogy ugyan már letudták a két kötelező fiatal versenyzős szabadedzést - hiszen Sargeant már Austinban és Mexikóvárosban is beülhetett az FW44-esbe - a Brazil Nagydíj második gyakorlásán ismét lehetőséget kap Logan Sargeant, ahogyan a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjon is átveheti majd Alexandor Albon autóját hatvan percre.

A BMW-vel állhat rajthoz Le Mans-ban Valentino Rossi?

Valentino Rossi a tavalyi szezon végén intett búcsút 26 szezon és kilenc vb-cím után a motorversenyzésnek. Az olasz persze nem akasztotta szögre teljesen a bukósisakot, hiszen kettőről négy kerékre váltott: a GT World Challenge Europe-ban állt rajthoz a Team WRT Audijával, s ahogy haladt előre az idény, egyre biztatóbbá is vált a teljesítménye. A Doktor 2023-ban is ugyanitt fog szerepelni, ugyancsak a WRT színeiben, ám immár BMW M4 GT3-as volánjánál, miután az alakulat hosszú évek után márkát váltott.

Ez pedig a híresztelések szerint megnyithatja az utat Rossi előtt élete egyik nagy álmának beteljesülése felé. A 43 éves versenyző mindig is szeretett volna elindulni az autós Le Mans-i 24 óráson, ahova a BMW a tervek szerint a 2024-es esztendőben – a teljes Endurance-világbajnoki szezonnal együtt – visszatér az új M Hybrid V8 LMDh-autóval, amellyel jövőre az IMSA-ban már rajthoz állnak. A The Race úgy tudja, hogy az olasz – aki a MotoGP valenciai évadzáróján maga is elismerte, hogy a bajorok gyári versenyzője lesz jövőre – is esélyes arra, hogy helyet kapjon a BMW hiperautós WEC-felállásában 2024-ben, amennyiben a következő szezonban jól teljesít a GT3-as versenygéppel. Rossi elmondta: bízik benne, hogy tudnak egy tesztet szervezni, amelyen kipróbálhatja a BMW LMDh-gépét, de hozzátette, hogy tisztában van vele, hogy óriási kihívást jelent, hogy olyan szintre jusson versenyképesség terén, hogy a Le Mans-i 24 óráson is részt vegyen.

rossi-gt-insta-1

Senna hazai győzelme, Montoya előzése, a Ferrarik ütközése – drámai pillanatok Interlagosból

Számos emlékezetes pillanatot produkált története során a Formula-1-es Brazil Nagydíj, ezekből válogatott össze néhányat az F1 hivatalos YouTube-csatornája – és olyanok, mint a 2008-as évadzáró, be sem kerültek az összeállításba. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

brazil-moments-f1-video

Bagnaia nem zárta ki, hogy visszahoz egy tíz éve nem látott szokást

Sok más szériához hasonlóan a MotoGP-ben is a regnáló világbajnok előjoga, hogy a címvédő idényében az 1-es rajtszámot használhatja. Az utóbbi tíz évben azonban senki nem élt ezzel: legutóbb 2012-ben Casey Stoner versenyzett 1-essel, azóta viszont sem Marc Marquez, sem Jorge Lorenzo, sem Joan Mir, sem Fabio Quartararo nem használta azt (pedig Lorenzo az első, 2010-es címe után még felrakta a Yamahájára). Ennek fő oka az, hogy a versenyzőkhöz gyakran szorosan kapcsolódik a rajtszámuk – gondoljunk csak Valentino Rossi 46-osára vagy Marquez 93-asára –, így attól világbajnokként sem válnak meg (amiben persze üzleti érdekek is szerepet játszhatnak, hiszen számos rajongói terméken is megjelennek a rajtszámok).

Természetesen az újdonsült világbajnok, Francesco Bagnaia sem kerülhette ki az ezzel kapcsolatos kérdést – és ami a legérdekesebb: az olasz nem zárta ki, hogy jövőre az 1-est láthatjuk majd a Ducatiján! „Örülök, hogy ilyen problémáim lehetnek! Őszintén, ezt alaposan át kell gondolnom, mert nyilván nem mindenki használhatja az 1-est. Az 1-es rajtszám nagy nyomást helyez rád. Mindig is elbűvöltek az 1-essel versenyző motorosok. Meglátjuk, nehéz választani” – fogalmazott a motoros. Bagnaia a MotoGP-ben 63-assal versenyez, de a Moto2-ben még 42-essel lett világbajnok, a Moto3-ban pedig 4-essel és 21-essel is láthattuk, csak ezek mind foglaltak voltak, amikor megérkezett a királykategóriába.

bagnaia-1es-rajtszam-dppi

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Milyen étkezések tartoznak a költségsapka hatálya alá?

Néhány hete derült ki, hogy a Red Bull valóban átlépte a költségvetési limitet a 2021-es Formula-1-es szezon. Az 1,6 százalékos túlköltekezés egyik legtöbbször kiemelt tétele az étkeztetés volt. Bár az FIA nem közölt pontos részleteket arról, hogy ez mit is jelentett a gyakorlatban, most egy másik csapatnak a vezetője, a Williamst irányító Jost Capito rávilágított, milyen apróságok döntik el pillanatnyilag azt, hogy mit kell beleszámolni a költséglimitbe és mit nem:

„Trükkös ez. Ha például egy csapat este a paddockban található hospitalityjében vacsorázik, akkor az a költségsapka hatálya alá esik. Ha a pályán kívül, egy étteremben esznek, akkor az nem” – magyarázta Capito a Motorsport-Total.com hasábjain. „Ezeket a dolgokat még mindig tisztázni kell a szabályzatban. A csapat számára sokkal olcsóbb, egyszerűbb és kevésbé komplikált, ha a saját hospitalityjében eszik, és a kockázat is kisebb. Mégsem lehet ezt megtenni, mert az beleszámít a költséglimitbe, ha a pályán kívül eszel, az pedig nem. Ez tudott, és dolgoznak is a problémán, jövőre már más lesz a helyzet. Vannak változtatások, amelyekben a csapatok egyetértenek és dolgoznak rajta, és ez nyilván szükséges is. A költségplafonra vonatkozó szabályok annyira összetettek, hogy képtelenség elsőre mindent megfelelően csinálni, és biztos vagyok benne, hogy az évek során javulni fog a helyzet.”

f1-hospitality-dppi-2022

fotó: DPPI

Erős hétvégét vár Brazíliában a Haas csapatfőnöke

Jó teljesítményre számít a Sao Pauló-i Nagydíj hétvégéjén Günther Steiner. Az amerikai istálló csapatvezetője izgatottan várja az év utolsó sprintfutamát, mivel a formátum eddig kedvezett nekik az idén. „Ausztriában és Imolában idén a sprintfutamon és a nagydíjon is pontot szereztünk, amivel nagyon elégedett voltam. Szeretném, ha több sprintversenyt rendeznénk, mert az egész versenyhétvégét érdekesebbé teszi” – idézte őt a csapat hivatalos előzetese, melyben azt is elmondta, hogy véleménye szerint látható előrelépés történt az autóval kapcsolatban, ezért úgy érzi, a javuló tendencia jövőre is folytatódni fog.

Ezért szeretik annyira a brazilok Hamiltont Fittipaldi szerint

Lewis Hamilton rengeteg rajongót szerzett magának 2007 óta Brazíliában, miközben számára is fontos ez a nemzet, hiszen annak idején Ayrton Senna rajongójaként szeretett bele a sportágba. A minap ráadásul abban az elismerésben részesült, hogy az ország tiszteletbeli állampolgára lett, ennek kapcsán pedig Emerson Fittipaldi mondta el véleményét arról, miért is szeretik ennyire hazájában a brit versenyzőt.

„Azt hiszem, Lewis a kezdetektől fogva mindig is azt nyilatkozta, hogy ő a legnagyobb Ayrton Senna rajongó, és tavaly a brazil zászlóval ünnepelt. Ezzel sok brazil szívet megérintett. Ayrton temetőjét is meglátogatta, hogy tisztelegjen előtte, amikor először vagy másodszor járt az országban. Azt hiszem, ezekért is kedvelik őt annyira” – mondta el a Vegasinsider.com kérdésre a kétszeres világbajnok.

Ha lemaradtál a NASCAR Cup Series szezonzáró futamáról, most pótolhatod!

Brad Keselowski autója lángokban állt, Chase Elliott a falnak csapódott, Christopher Bell és Ross Chastain kerékcseréjét elrontották a szerelők, Joey Logano pedig a futam középső szakaszában majdnem kifogyott az üzemanyagból, mégis övé lett a bajnoki cím 2022-ben. Az alábbi összefoglalóban megtekinthetők a Phoenix Racewayen rendezett futam legfontosabb momentumai.

Közel tíz percben a MotoGP fordulatos 2022-es szezonja – videó

A hétvégi Valenciai GP-vel véget ért a motoros királykategória idénye, s máris elkészült a hivatalos évösszefoglaló klip, benne a legfontosabb csatákkal, esésekkel, drámákkal és fordulatokkal:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Russell: Versenyzőként nem lesz a legizgalmasabb a Las Vegas-i pálya

2023-ban Las Vegasban is versenyezni fog a Formula-1 mezőnye, a bő egy év múlva esedékes első futam előtt pedig a hétvégén bemutatót tartott néhány pilóta a legendás Stripen, amely a vonalvezetésnek is a részét képezi majd. Köztük volt George Russell is, aki azonban felemás véleménnyel van a leendő pályáról: szerinte versenyzőként nem ez lesz a legélvezetesebb nyomvonalú helyszín – aminek viszont mi, szurkolók örülhetünk, hogy a Mercedes britje úgy érzi, előzésből és látványos versenyzésből nem lesz hiány a futamon:

„Sosem könnyű Formula-1-es autót vezetni egy ilyen gyors pályán. Azt gondolom, valószínűleg nem ezen lesz a legizgalmasabb a vezetés. Viszont a nézőknek jó lehet: úgy érzem, jó versenyre, előzésekre és szórakoztatásra tervezték ezt a pályát. És úgy gondolom, a vasárnap rendkívül izgalmas lesz számunkra. De hogy őszinte legyek, ez nem is igazán érdekel, amíg mi vagyunk elöl” – fogalmazott a RaceFans.net által idézett Russell, aki vélhetően csak megszokásból mondott vasárnapot, hiszen Las Vegasban egyedülálló módon helyi idő szerint szombaton este rendezik majd a versenyt.

russell-las-vegas-f1-bemutato

Fotó: F1

A Fekete Párduc második részét promózza brazíliai sisakjával Sergio Perez

Különleges festésű bukósisakban fog versenyezni a hétvégi Brazil Nagydíjon Sergio Perez: a Red Bull pilótája a Fekete Párduc héten debütáló második részének apropóján készített speciális dizájnt. A Marvel szuperhősfilmjében játszik például a mexikói Tenoch Huerta is, akit Perez személyesen is ismer.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Checo Pérez (@schecoperez) által megosztott bejegyzés

Ilyen még sosem fordult elő az IndyCar és NASCAR történetében

Joey Logano a Team Penske harmadik bajnoki címért szerezte a NASCAR Cupban, szeptemberben pedig Will Power ugyancsak az amerikai topcsapatot juttatta 17. IndyCar-bajnoki címéhez. A fél évszázada működő csapat azonban még sosem nyerte meg a két szériát ugyanabban az évben – a bravúr korábban egyetlen másik istállónak sem sikerült