DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 5. szombat

Ricciardón csak a safety car segíthet: „Bárcsak itt lenne Piquet”

Ha valóban a Szingapúri Nagydíj Daniel Ricciardo utolsó Formula-1-es versenye, akkor a szombati nap hűen összefoglalja, miért vesztette el az ausztrál a Red Bull család bizalmát: miközben Yuki Tsunoda nyolcadik rajthelyet szerzett, ő erős edzéstempója ellenére már a Q1-ben kiesett. Hátulról, a 16. rajtkockából már csak a csoda vagy egy biztonsági autó segíthet rajta – az ausztrál így viccelődött:

„Remélhetőleg jól időzített biztonsági autót kapunk… Hozzák vissza Piquet-t, és megcsináljuk!” – tréfálkozott a 15 éve kirobbant szingapúri ütközésbotrány helyszínén.

„Azt mondanám, nyomorult dolog, mert tegnap még voltunk valahol, tényleg, és erre nem számítottunk… Nem voltak nagy hibáim, de amint átléptem a célvonalat, tudtam, hogy nem voltam elég gyors. Ez nem egy kellemes érzés” – mondta el Ricciardo, akinek másokhoz hasonlóan tempója eltűnt szombaton a lágy keveréken. „A sok sz***ság közepette őszintén úgy éreztem, ma jó napunk lesz. Ezért van az az érzésem, hogyan lett ez a vége a Q1-ben?”

Fotó: Red Bull Content Pool

A 2023-as pilóták legemlékezetesebb rádiózásai

Kimi Raikkönen után is van élet az F1-es capatrádióban, ennek is bizonyítéka az alábbi gyűjtemény. Nem is tudjuk, hogy melyik a kedvencünk, így döntsétek el ti! Verstappen első vb-címének ünneplése, Bottas odaszólása a szponzorainak vagy esetleg Sainz és a Smooth Operator? A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Lerövidített DRS-zóna Bakuban

A tavalyihoz hasonlóan idén is két DRS-zónát jelölt ki az FIA Bakuban az F1-esek számára, azonban történt egy kisebb változás. Az év első sprinthétvégéjének és a megújult sprintformátumnak először otthont adó Azerbajdzsáni Nagydíjon lerövidítették a második DRS-zónát. Az elsó érzékelési pont nem változik, az továbbra is a második safety car-vonal lesz, a nyitási pont pedig 54 méterrel a kettes kanyart követően található, ám a második zónát megtépázták 100 méterrel, így az aktiválási vonal most már 447 méterrel az érzékelési pont után található, amely továbbra is a húszas kanyar csúcspontjánál helyezkedik el.

Horner: Ricciardo miatt nem olyan kínos a légkör Max és Checo közt

Max Verstappen és Sergio Perez között már tavaly érezhető volt némi feszültség a Red Bullon belül, a kedélyek pedig idén sem nyugodtak le. Eddig a holland vezet 2-1-re a futamgyőzelmek számát tekintve, a pontversenyben pedig 15 ponttal előzi a mexikóit. Christian Horner szerint épp ezért is jött kapóra, hogy visszaszerezték Daniel Ricciardót a McLarentől.

"Szerintem az ő energiája a másik két versenyzőnket is ellazítja. Kevésbé kínos a légkör Max és Checo közt, főleg mikor egymás ellen harcolnak, és mindketten jól ki is jönnek Daniellel, hiszen őt nem lehet nem szeretni. Ricciardo nem fog szabadedzéseken vezetni és semmi ilyesmi, de gumiteszteken hasznát fogjuk venni, ráadásul az, hogy egy ilyen kaliberű pilóta "ül nálunk a kispadon", az számunkra egyszerűen fenomenális!" - mondta Horner a Talking Bull podcastben.

Horner talánya: Az igazi konstruktőri trófea vagy a Mercedes utánzata van a Red Bullnál?

A Red Bull csapatfőnöke meghívást kapott a Talking Bull podcastműsorba azzal a kikötéssel, hogy hozzon magával egy tárgyat, amely sokat jelent neki. Christian Horner nem bagatellizálta el a kérést, és a Formula-1-es konstruktőri világbajnoki trófeával állított be. Ezt ötödször vette át a Red Bull a tavalyi FIA-gálán, miután nyolc éven át a Mercedes vihette magával kiállítani főhadiszállására.

„Visszavittem Milton Keynes-be, 12 hónapra lehet megkapni. Azután vissza kell adni az FIA-nak, hogy belevéssék a következő győztes nevét. Ilyenkor kapunk egy másolatot” – magyarázta Horner, majd ezután vázolta fel teóriáját.

„Vajon ez egy másolat? Ez az igazi kérdés – kinél van az igazi? Vajon mit kapott vissza az FIA év végén? A másolatot vagy az igazit? Honnan tudjuk, hogy ez az igazi? Lehet, hogy a Mercedes másolata” – viccelődött a Red Bull-os csapatfőnök.

Csapadékkal szinte biztosan nem kell majd számolni Azerbajdzsánban

Egy kifejezetten hosszú szünetet követően Bakuban folytatódik az idei F1-es szezon, mégpedig rögtön egy sprintfutamos hétvégével. Fontos, hogy a kedden hozott döntések értelmében az idei évtől már nem a sprint határozza meg a nagydíj rajtsorrendjét, így viszont felértékelődik a szombat délelőtt, ahol a rövidebb verseny időmérőjét rendezik meg. A csapatok szempontjából tehát a péntek délelőtti egyetlen 60 perces edzésnek is nagy szerepe lesz, azt pedig vélhetőleg senki sem szeretné, hogy az eső bármilyen szinten is beleszóljon a munkába, de emiatt nem kell aggódniuk a résztvevőknek.

Az időjárás előrejelzések alapján túlnyomóan napos és meleg idő vár mindenkit a hétvégén Bakuban, ahol pénteken nagyrészt 20-23 fok között alakul majd a hőmérséklet, szombaton pedig többnyire ugyanezt jósolják a meteorológusok. A Weather.com szerint a legmelegebb nap vasárnap lesz majd, amikor akár 26 fok is lehet szinte folyamatos napsütés mellett, így értelemszerűen magasabb aszfalthőmérséklet is várható majd. Az érdekesség, hogy a Formula-1 pont elkerüli a csapadékos időszakot, ami várhatóan hétfőn kezdődik és szerdáig tarthat Azerbajdzsánban.

Marko nem érti, miért ennyire pozitív a Ferrari csapatfőnöke

Nem áll túl jól a Ferrari szénája jelenleg, az olaszok csapatfőnöke, Frederic Vasseur viszont továbbra sem idegeskedik túlzottan, ami teljesen érthetetlen a Red Bull tanácsadója számára. Helmut Marko a svájci Blick számára adott interjúban elemezte röviden közvetlen riválisaik helyzetét, itt ejtett szót erről is. „A Mercedesnél is tudni szeretnék mi a helyzet, így nyilvánvalóan hoznak majd jó néhány fejlesztést Bakuba, a Ferrari részéről viszont még nem fogunk rendes visszacsatolást kapni. Egyszerűen nem értem, Vasseur ilyen helyzetben, hogyan tud ennyire pozitív maradni” – mondta el a beszélgetés során.

Az F1 egyelőre lemondott a LED-es kerekekről

Bár korábban volt róla szó, 2024-ben biztosan nem látunk majd LED-es kerékborításokat a Formula-1-es autókon. A technológiával 2021 decemberében már a McLaren is kísérletezett, a Pirelli részéről pedig szintén támogatták ezt az ötletet, mivel ezáltal jó néhány plusz információt oszthattak volna meg a nézőkkel. A Motorsport azonban arról számolt be, hogy a közeljövőben biztosan nem látunk ilyesmit, mivel az F1 Bizottság legutóbbi ülésén visszaléptek az érintettek, a 2024-re vonatkozó, felülvizsgált technikai szabályzatból pedig törölték az említett rendszer bevezetésére vonatkozó cikkelyt.  

A korábbi 8.18-as cikkelyben a következő állt: „a szükséges technológia rendelkezésre állásától függően, valamint a nézők vizuális tájékoztatása érdekében az FIA kérheti, hogy a 3.13.7. cikkben leírt négy keréktárcsa mindegyike legyen felszerelve egy-egy forgó LED-es kijelzővel” – írták az eredeti szövegben. A hírek szerint a problémát a súlynövekedés miatti félelem okozhatta, így egyelőre csak újabb gondokat okozhatna ennek a látványelemnek a használata.

Törölték a MotoGP Kazah Nagydíját

Mégsem lesz rekordot jelentő 21 forduló a 2023-as MotoGP-szezonban: a gyorsasági motoros világbajnokság szervezői szerdán bejelentették, hogy törölték a július 9-re tervezett Kazah Nagydíjat. A hivatalos közlemény szerint a lefújás okai a „folyamatban lévő homologizációs munkálatok” és a „jelenlegi globális logisztikai kihívások”. A vadonatúj Sokol Circuit ősszel gyakorlatilag a semmiből került be a MotoGP idei menetrendjébe, a jelenlegi tervek szerint 2024-re csúsztatják a pálya bemutatkozását.

Nem ez amúgy az egyetlen új helyszín az idei naptárban, hiszen szeptemberben az F1 által az előző évtizedben használt indiai Buddh International Circuit ad majd otthon az Indiai GP-nek. Viszont nem is ez az első pálya, amely debütálásra készült a MotoGP-ben, de végül soha nem látogatott oda a mezőny: így járt nemrég a finn Kymi Ring, ahol egyszer legalább már tesztelt a királykategória mezőnye. A Kazah Nagydíj törlése azt is jelenti, hogy a június végi Holland TT és az augusztus eleji Brit GP között bő egy hónapos nyári szünete lesz a motorosoknak.

kazah-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Steiner imádja az új szabályokat

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, kedden hivatalosan is megszületett a döntés a sprintfutamos hétvégék menetrendjének módosításáról. Ennek értelmében ezeken mostantól csak egyetlen 60 perces szabadedzést rendeznek a mezőny számára, pénteken délután a vasárnapi nagydíjra, szombaton délelőtt pedig az ilyenkor megszokott második edzés helyén a sprintre lehet majd kvalifikálni. A változtatásoknak egyelőre nagyrészt pozitív fogadtatása volt, így például a Haas csapatfőnöke, Günther Steiner is örült ennek.

„A második időmérő edzés sokkal jobb a szurkolóknak és nekünk is, hiszen plusz izgalmat ad. Sok minden történik a hétvégén, két kvalifikáció és két futam, szerintem ez jót tesz a sportnak. Egyértelműen jobban szeretem az új menetrendet, mert a szombat délelőtti szabadedzés eléggé értelmetlen volt, hiszen semmit sem lehetett változtatni az autón, csak kimentél, köröket futottál és próbáltad megérteni a gumikat” – idézte Steinert az amerikai istálló közleménye.

„Tipikus Bernie!” – Ecclestone-t okolja a Massa-ügyért a korábbi F1-es világbajnok

Az elmúlt hetekben 15 év után újra fókuszba került a 2008-as szingapúri ütközésbotrány, miután Felipe Massa keresi a jogi lehetőségeit annak, hogy megváltoztassa a bajnokság kimenetelét, mivel elmondása szerint a Renault-féle akciónak volt köszönhető, hogy a Ferrari hibázott a tankoláskor a bokszban. A legfrissebb hírek szerint a brazil már egy egész csapatnyi jogászt verbuvált össze, hogy megvizsgálják az ügyet. Amelyet Emerson Fittipaldi szerint Bernie Ecclestone indított el azzal a nyilatkozatával, amikor arról beszélt, hogy már 2008-ban tudtak Max Mosley FIA-elnökkel együtt a történtekről:

„Szerintem ezt Bernie Ecclestone indította el. Tipikus Bernie! Bernie csak vitát akart generálni, s ezzel a vitával híreket és címlapokat generálni” – nyilatkozta 1972 és 1974 Formula-1-es világbajnoka a Mirrornak. Fittipaldi azt is hozzátette, hogy nem lát esélyt arra, hogy Massa sikerrel járjon: „Ha visszatekintünk arra a versenyre, a Ferrari elkövetett egy hibát a bokszkiállásnál. Ez azt jelenti, hogy a verseny eredménye nem sok mindenen változtatna. Nagyon nehéz ezt visszafordítani, ez a személyes véleményem.”

f1-massa-hamilton-2008

Marquez még mindig nem tér vissza, Bastianini megpróbál

A Repsol Honda szerda reggel jelentette be, hogy a portimaói balesetben kézsérülést szenvedő Marc Marquez még a hétvégi Spanyol Nagydíjon sem áll rajthoz. A közlemény szerint a nyolcszoros világbajnok gyógyulását megfelelőnek találták az orvosok, ám a sérülés természetét és a rehabilitációs időtartamot figyelembe véve a 30 éves motorossal – aki nyilatkozatában elmondta, hogy a CT-vizsgálatok szerint még nem fejeződött be a csont gyógyulása – együtt úgy határoztak, hogy inkább folytatják a felépülést, s csak a két hét múlva esedékes Francia GP-t célozzák meg visszatérési dátumként. Ami viszont újdonság, hogy ezúttal nem Stefan Bradl, hanem a Honda Superbike-világbajnoki versenyzője és korábbi MotoGP-motoros, Iker Lecuona fogja Marquezt helyettesíteni (elképzelhető, hogy Bradl is rajthoz áll szabadkártyásként).

Ami a többi sérültet illeti: Enea Bastianiniről viszont jó hírek érkeztek, ugyanis a vállsérülése után néhány napja ismét motorra ült a Ducati versenyzője Misanóban, s az ott tapasztaltak alapján úgy döntöttek, elrepül Jerezbe az olasz – igaz, az indulása kapcsán a végső szót majd a csütörtöki orvosi vizsgálat után fogják kimondani. Pol Espargaro viszont a hírek szerint még hónapokig nem lesz ott a rajtrácson: a többek között tüdőzúzódást és állkapocstörést szenvedő spanyol sérülései olyan súlyosak, hogy a SpeedWeek.com információi szerint csak a nyári szünet után várható a Gas Gas Tech3 motorosának visszatérése.

motogp-marquez

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Marko reagált arra, hogy Vettel válthatná őt

Az utóbbi időszakban egyre többen – legutóbb például Yuki Tsunoda – firtatták annak lehetőségét, hogy Sebastian Vettel valamilyen vezetői pozícióban térjen vissza a száguldó cirkuszba 2022-es visszavonulását követően. A híresztelesek egyik ilyen opcióként Helmut Marko jelenlegi pozícióját emlegették, sokak szerint tapasztalatának köszönhetően a négyszeres világbajnok ideális utód lehetne az osztrák számára.

A Red Bull tanácsadója a svájci Blicknek adott interjújában megszólalt a téma kapcsán: „Továbbra is tartjuk a kapcsolatot” – kezdte Marko Vettelről. „Seb jelenleg még abban a fázisban van, amikor önmagát keresi, nem hiszem, hogy újra utazni akar minden versenyre, és lényegesen kevesebb fizetésért többet dolgozni!

Ferrari-nullázás és Verstappen-siker – ez történt tavaly Bakuban

A képre kattintva idézzük fel, mi is történt legutóbb Azerbajdzsánban.

Zenét adott ki Charles Leclerc

Azt már eddig is tudtuk, hogy szeret zongorán játszani a Ferrari monacói versenyzője, az viszont némileg meglepetésként érhet bennünket, hogy Charles Leclerc kiadta első saját szerzeményét. Jól bánik a billentyűkkel a 25 éves pilóta, de nem ő az egyetlen, akinek a vérébn van a zene. Lewis Hamilton többször is tett már rá utalást, hogy zenei karrierbe kezdhet az F1 után, Jaime Alguersuari pedig DJ-ként dolgozik manapság.

Mazepin jogi lépéseket tesz a visszatérés érdekében

Nyikita Mazepin egy teljes szezont töltött a Formula-1-ben, mielőtt a 2022-es idény előtt elvesztette ülését a Haasnál, amikor a világ különböző sporttestületei szankciókat vezettek be az orosz sportolókkal szemben az ukrán-orosz konfliktus következtében. Ráadásul a pilóta és édesapja, Dmitrij az Európai Unió szankciós listájára is felkerültek. Egy döntés következtében azonban az ifjabb Mazepin sporttevékenysége ideiglenes mentességgel lekerült a listáról, így a 24 éves pilóta – lassan két hónapja – ismét szabadon versenyezhetne a királykategóriában.

Azonban a Haas korábbi versenyzője Kanadában is szankciós listán van, ahonnan eddig nem került le, így az orosz a kanadai kormányt és annak külügyminiszterét szövetségi bíróság elé viszi, annak érdekében, hogy töröljék őt a listáról. A RacingNews365 információi szerint keresetében Mazepin kijelenti, hogy a kanadai szankciók lehetetlenné teszik számára a visszatérést, hiszen ha sikeresen ülést talál 2024-re, nem tudna Montrealban versenyezni. A külügyminiszter nem reagált határidőn belül a kérelemre, így a pilóta továbbra is várja, hogy ügyében meghozzák a döntést.

Hamilton benne volna egy űrrepülésben

Sokszor mondták már, hogy Lewis Hamilton a Formula-1-es autóban mutatott képességei alapján akár az űrből is jöhetett. Nos, ha nem is onnan jött, de úgy tűnik, hogy még ellátogathat oda, hiszen egy F1-es rendezvényen elárulta, hogy jó barátságot ápol Elon Muskkal.

"Elon részt vett az austini bulimon az elmúlt két évben, ahol volt alkalmunk társalogni. Nehéz egy ilyen emberrel beszélgetni, hiszen agyilag jóval felsőbb szintetn van. Mindig izgulok is, mikor szólok hozzá. Kérdeztem mmár tőle, hogy voltunk a Holdon, most mi jöhet? Aztán szóba jött, hogy nekem is volna-e kedvem az űrrepüléshez, én pedig azt mondtam, hogy benne vagyok, majd egyszer lehet róla szó. De előbb hagyom, hogy felmenjenek mások, mert ezek a gépek fel szoktak robbanni felszálláskor."


Fotó: F1

Amikor Raikkönen beszólt a női mosdóból kilépő Ricciardónak

Mulatságos történetet osztott meg Daniel Ricciardo a 96FM rádió adásában. A jelenleg a Red Bull harmadik pilótájaként az eseményeket jórészt a partvonalon kívülről figyelő ausztrál felelevenítette, hogyan szólt be neki Kimi Raikkönen, amikor még a kezdeti Formula-1-es évei során egyszer a női WC használatára kényszerült a futam előtt kialakuló nagy sor miatt (ami nem ritka jelenség a többszörös nagydíjgyőztes szerint):

„Nem akarunk a versenyautóba pisilni. A biztonsági öv nagyon szoros, nyom egyes részeket, nem jó móka. Nemrég próbáltam volna üvegpalackba, de nem, az nem működik” – fogalmazott Ricciardo. „Olykor elég szép sor alakul ki, és nincs túl sok időnk. Volt női és férfi mosdó, és úgy voltam vele, hogy ’ha menni kell, akkor menni kell’. Úgyhogy bementem a női mosdóba, majd amikor kiléptem, Raikkönen ott volt és azt mondta, ’itt van az összes nő’ vagy valami ilyesmit. Tulajdonképpen azzal szúrt oda, hogy nő vagyok. Új voltam még, és ahogy ezt mondta, nem is beszélt igazán senkihez, szóval magamra vettem. Azt gondoltam, egy nap meg fogom mutatni neki, hogy nagyon is férfi vagyok!”

f1-ricciardo-raikkonen

Michelisz lesz az egyetlen magyar a TCR Világsorozat portimaói nyitányán

Három nappal a kvázi a WTCR helyébe lépő új TCR World Tour portugáliai évadnyitója előtt közzétették a széria hétvégi, a TCR Europe-pal közös nevezési listáját (a Világsorozat fordulóit az egyes regionális sorozatok keretein belül rendezik). A rajtrácson összesen 22 autót láthatunk majd, ebből kilenc versenyző nevezett a TCR Világsorozatba (illetve a peugeot-s Ben Bargwanna ugyancsak feltűnik majd az ausztráliai állomásokon). Közülük Michelisz Norbert az egyetlen magyar: a 2019-es világkupagyőztes a korábbi bejelentésnek megfelelően marad a BRC Hyundai kötelékeiben. Az előző években a WTCR-ben szereplő Tassi Attila és a Zengő Motorsport azonban nem szerepel a portimaói rajtlistán: a Honda csak Nestor Girolamit indítja, a Cupra pedig egyáltalán nem nevezett autót a World Tourba. Az alább látható nevezési listán amúgy a 100 fölötti rajtszámot kapó pilóták a Világsorozatban szereplő versenyzők, azaz összesen két Hyundai, négy Lynk & Co, két Audi és egy Honda alkotja majd az új szériát.

A TCR Európa-kupa mezőnyével együtt lesz tehát 22 fős a portugáliai rajtrács, ám így sem láthatunk több magyar szereplőt. Az Aggresive Team Italia ugyanis kedden bejelentette, hogy Portimaóban és Pau-ban még nem a múlt hétvégén a TCR Italy imolai nyitányán dobogót is szerző Losonczy Levente, hanem Nicola Baldan fogja vezetni az egyik Hyundaijukat. Losonczy a harmadik, spái fordulótól ül be az Elantrába, amely futam ugyancsak a Világsorozat része is lesz.

tcr-portimao-rajtlista_1

Felvásárolná az IndyCart a Liberty Media? Cáfolnak az érintettek

A Liberty Media 2017 óta birtokolja a Formula-1 kereskedelmi jogait, s azóta elég egyértelmű – és sikeres – törekvése a cégnek, hogy növeljék a száguldó cirkusz népszerűségét az Egyesült Államokban. Nemrég felröppentek olyan pletykák is, hogy a Liberty felvásárolna az IndyCart is, sőt olyan vélemények is megfogalmazódtak, hogy akár az F1 amerikai utánpótlás-szériájává tennék a tengerentúli topbajnokságot.

Nos, ezt gyorsan cáfolta mindkét fél. „Semmi igazság nincs ezekben. Nem voltak egyeztetések, és őszintén: el sem adnánk” – jelentette ki a Racer hasábjain az IndyCart és az indianapolisi pályát is tulajdonló Penske Corporation elnöke, Bud Denker. Az idézett szaklap a Libertynél is érdeklődött, amely válaszában úgy fogalmazott, hogy a felvetések „teljesen tévesek”.

indycar-longbeach-start

Fotó: IndyCar Media

Videó: a horvát WRC-futam látványos jelenetei

Egy videós összefoglaló arról, hogy milyen is volt a Rali-vb horvátországi fordulója – Szekeres Gábor felvételei: