Milleré az utolsó hely, teljes a MotoGP 2025-ös rajtrácsa
https://formula.hu./parc-ferme/38446
Csütörtökön egy másik fontos bejelentés is történt a MotoGP világában amellett, hogy jövő augusztusban a Balaton Park Circuitre érkezik a mezőny. Ez a bizonyos mezőny ugyanis teljessé vált azáltal, hogy a Pramac Yamaha a várakozásoknak megfelelően Jack Millert nevezte meg második versenyzőjeként 2025-re.
Miguel Oliveira mellé egy darabig egy Moto2-ből érkező újonc tűnt esélyesnek, de az utóbbi hetekben már a KTM-től távozni kényszerülő ausztrált pedzegették befutóként, köszönhetően a rutinjának: Miller a 2015 óta íródó királykategóriás karrierje során ült Hondán, Ducatin és KTM-en is, ami értékes lehet a Yamaha számára az új szatellit csapatuk versenyzőjeként. A Pramac amúgy nem lesz ismeretlen közeg a motorosnak, hiszen korábban versenyzett náluk még Ducatival.
Ezzel pedig ahogy említettük, elkelt mind a 22 ülés a jövő évi MotoGP-rajtrácson – íme, tehát a teljes 2025-ös mezőny:
Ducati: Francesco Bagnaia, Marc Marquez
VR46 Ducati: Fabio di Giannantonio, Franco Morbidelli
Gresini Ducati: Alex Marquez, Fermin Aldeguer
KTM: Brad Binder, Pedro Acosta
Tech3 KTM: Enea Bastianini, Maverick Vinales
Aprilia: Jorge Martin, Marco Bezzecchi
Trackhouse Aprilia: Raul Fernandez, Ai Ogura
Yamaha: Fabio Quartararo, Alex Rins
Pramac Yamaha: Miguel Oliveira, Jack Miller
Honda: Joan Mir, Luca Marini
LCR Honda: Johann Zarco, Somkiat Chantra
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Már a gokartban felkarolja a női tehetségeket az F1 Academy
https://formula.hu./parc-ferme/36708
Új kezdeményezést jelentett be a Formula-1 által indított saját női versenysorozat, az F1 Academy, amellyel a céljuk, hogy már gokartos korban felkutassák és támogassák a női pilótákat. Ennek érdekében elindítják a Jövő Bajnokai Akadémiai Program nevű szériát, összefogva a már létező Champions of the Future gokartsorozattal. A tervek szerint három kategóriában versenyeznének itt a fiatalok: Miniben (8-11 éves kor), Juniorban (11-14) és Szeniorban (14-17). A legfontosabb, hogy ez a sorozat és ezek a kategóriák vegyes neműek lennének, viszont mindhárom kategóriában lenne három hölgyversenyző, akit támogatna az F1 Academy – értelemszerűen elsősorban anyagilag, de a gokarton is megjelenne a bajnokság logója. A Szenior kategória három legjobb női indulója pedig lehetőséget kapna az F1 Academy hivatalos tesztjén.
Maga az új gokartszéria egyébként a tervek szerint hat duplafutamos hétvégéből állna, legalább egy Európán kívüli helyszínnel. A szervezők költségkímélő lépéseket is ígértek: limitálnak a nevezési díjakat, valamint sorsolnák a pilóták gokartmotorjait és karosszériáit.
„Helyes döntés volt, hogy Ricciardo kihagyta az F1-es Katari Nagydíjat”
https://formula.hu./parc-ferme/36707
Bár néhány hete még úgy festett, hogy a Zandvoortban csuklótörést szenvedő Daniel Ricciardo akár már Katarban újra beülhet az AlphaTauri volánja mögé, a visszatérésre majd csak a jövő hétvégi austini F1-es futam során kerül majd sor. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint a pokoli katari forróság fényében jó döntésnek bizonyult, hogy az ausztrál inkább pihent ahelyett, hogy a még nem teljesen egészséges kezével a roppant nehéz körülmények között tért volna vissza:
„Teljesen fitten szeretnénk újra látni őt. Úgy gondolom, helyes döntés volt, hogy kihagyta a versenyt, különösen annak fényében, hogy milyen körülmények adódtak” – idézi Hornert a Motorsport.com portál. „Austinban nyilván nehéz dolga lesz egyből egy sprinthétvégén visszaülnie, de biztos vagyok benne, hogy fizikailag jó formában lesz ehhez. Természetesen vissza akart térni, de már biztosította a szerződését a következő szezonra, Liam személyében pedig remek helyettesünk volt. Jó volt neki így még egy nagydíjat adni extra nyomás nélkül és azt mondani, hogy ne erőltesse túl, ezzel is megelőzve az esetleges hosszabb távú károkat. Mint kiderült, a körülmények is roppant megterhelők lettek volna számára. Ez az extra 12 nap volt a legjobb felkészülés Austinra.”
Újrahasznosított szénszálas elemet próbál ki a McLaren az F1-es USA Nagydíjon
https://formula.hu./parc-ferme/36706
Új technológiát próbál ki a jövő hétvégi Formula-1-es USA Nagydíjon a McLaren: újrahasznosított szénszálas elem jelenik meg az MCL60-asakon. Egész pontosan a pilótafülke márkapaneljei készülnek majd ebből Austinban, amelyeken meg fog jelenni annak a V Carbon innovatív kompozitanyagokkal foglalkozó vállalatnak a logója, amellyel közösen fejlesztette azt ki a wokingi alakulat.
A McLaren közleménye szerint ez a próba egy fontos lépés afelé, hogy 2030-ra teljesen újrahasznosított karosszériával tudjanak rajthoz állni az F1-ben – amelynek amúgy is vállalása, hogy az évtized végére karbonsemlegessé tennék a sportágat.
fotó: McLaren
Kettős Aprilia-vezetés Indonéziában, Bagnaia a Q1-ben
https://formula.hu./parc-ferme/36705
Indonéziában indul a hétvégén a MotoGP távol-keleti triplája, ahol pénteken két edzés volt szokás szerint a menü, amelyek közül a délutáni bírt téttel, hiszen ott dőlt el, kik jutnak a kvalifikáció második szakaszába. A legjobb köridőt az egész nap remeklő Apriliák motorozták: Aleix Espargaro zárt az élen Maverick Vinales előtt. Legalább ennyire megsüvegelendő Marco Bezzecchi harmadik helye, amelyet alig néhány nappal a kulcscsonttörése és műtétje után ért el.
Őt a KTM-es Brad Binder követte, majd jött az összetettben hárompontos hátrányban lévő Jorge Martin. Aki ezzel egyelőre lépéselőnyben, hiszen Francesco Bagnaia belerontott az utolsó körébe, így csak 16. lett, azaz nem jutott be a Q2-be. Ezt egyébként Marc Marquez, Miguel Oliveira, Fabio di Giannantonio, az edzésen kétszer is bukó Jack Miller, valamint Fabio Quartararo harcolta ki. A mezőny délutánra amúgy már nem volt teljes: a sérülésből visszatérő Alex Marquez a délelőtti szabadedzés után visszalépett, mivel komoly bordafájdalmai voltak.
A péntek délutáni edzés végeredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Spa 2025-ig marad az F1-es versenynaptárban
https://formula.hu./parc-ferme/36704
Belga lapértesülések szerint egy évvel meghosszabbíthatta az F1-gyel kötött szerződését a Belga Nagydíj, így a 2025-ös versenynaptárban is helye lesz majd a spái futamnak. A Le Soir szerint eldőlt, hogy 2024-ben és 2025-bne is láthatunk Belga Nagydíjat, a Het Laatste Nieuws viszont azt pedzegeti, hogy a belga helyszínnek váltogatnia kell majd a helyét a naptárban a Holland Nagydíjjal a későbbiekben.
2024-re megváltozik az Aston Martin F1-es csapatneve
https://formula.hu./parc-ferme/36703
Megváltozik az Aston Martin F1-es csapatának neve: Lawrence Stroll vezérigazgató szerint a Cognizant céggel között együttműködés első fázisa szólt a névadó szponzori szerződésről, mely során világszinten megismertették a céget, majd jön a második fázis, amikor már mélyebb kapcsolatra lépnek egymással, de a cég neve távozik a csapat nevéből. Stroll szerint 2024 elején jelentik majd be az istálló új elnevezését.
Amerikai színekbe öltöznek a Haas versenyzői az F1-es USA Nagydíjra
https://formula.hu./parc-ferme/36702
Különleges dizájnt kap Nico Hülkenberg és Kevin Magnussen versenyzői overallja a jövő hétvégi austi fordulóra: a ruházaton az amerikai zászlóban megjelenő színek, valamint csillagok és sávok dominálnak. De vajon az autó festésében is láthatunk majd valami egyedit a Haas hazai F1-es futamán?
Bringing the stars and stripes to Austin
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 12, 2023
Introducing our special driver suits for the #USGP weekend#HaasF1 pic.twitter.com/vNLZpVHawP
Describe our #USGP suit, with just one Emoji!#HaasF1 pic.twitter.com/lsYScAipHa
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) October 12, 2023
Már nem először adódott gondja Alonsónak a melegedő F1-es üléssel
https://formula.hu./parc-ferme/36701
Fernando Alonsónak nemcsak a katari hőséggel gyűlt meg a baja a vasárnapi Formula-1-es nagydíjon, hanem még az ülését is forrónak érezte. Emiatt a rádión is érdeklődött az Aston Martintól, hogy nem tudnak-e bármit tenni ez ellen, például vizet locsolni a pilótafülkébe, ám ezt a szabályok miatt nem tehette meg a csapat. Mike Krack csapatvezető később aztán elárulta, hogy visszatérő probléma a melegedő ülés náluk:
„Igen, már korábban is jelentette néhány alkalommal. Dolgozunk rajta, és nem arról van szó, hogy ne csináltunk volna semmit. Szingapúrban is jelentkezett a gond, amiről azt gondoltuk, sokkal-sokkal jobb volt. De nyilván újra extrém körülményekkel szembesültünk, szóval szerintem nem vagyunk már messze a légkondicionálástól, ha így folytatódik” – nyilatkozta a Motorsport.com hasábjain Krack, aki az ülésmelegedés okait firtató kérdésre így felelt: „Hidraulikus vezetékek és ECU-k vannak az ülés körül, amelyek mind melegszenek, de igyekszünk elválasztani ezt az üléstől. Ugyanakkor nem akarunk semmilyen aktív hűtőrendszert, hiszen az meg pluszsúly.”
A 92 éves Ecclestone ismét a bíróságra megy
https://formula.hu./parc-ferme/36700
Újra bíróság elé állítják a Formula–1 korábbi mindenható urát, a 92 esztendős Bernie Ecclestone-t, miután a mai napon bűnösnek vallotta magát abban, hogy 2015 júliusában eltitkolt több mint 400 millió fontot, melyet egy szingapúri trösztben „tárolt”.
A brit adó- és vámhivatal egy teljeskörű, közlésük szerint „világszintű” vizsgálatot tartott, mely során Ecclestone csak egyetlen trösztről tett vallomást, s úgy nyilatkozott, hogy az Egyesült Királyság területén kívül egyetlen trösztnek sem alapítója vagy haszonélvezője. Ennek ellenkezőjére talált bizonyítékot a vizsgálat, s ezért emeltek vádat a dörzsölt üzletember ellen.
A Haas boldogan szabadult meg az autójától
https://formula.hu./parc-ferme/36699
Austinban veti be a Haas idei legnagyobb fejlesztési csomagját, mellyel gyakorlatilag búcsút vesznek az eddig használt, számos bosszúságot okozó koncepciótól: az amerikai csapat a legtöbb hétvégén teljesen versenyképtelen volt, mivel extrém gumikopástól szenvedtek. Az istálló dán versenyzője, Kevin Magnussen természetesen nagyon örül a változásnak: „A következő versenyre érkezik egy fejlesztés, aminek mind nagyon örülünk, és izgatottan várjuk. Talán az első futamon még nem várhatunk csodát, kell egy-két verseny, hogy kihozzuk belőle a legtöbbet, de így is van mit várnunk.”
Günther Steiner csapatfőnök erőteljesebben fogalmazott az eddig használt VF-23 leváltásáról: „Ez az autóspecifikáció a végére rosszabb lett, mint eleinte volt, szóval örülünk, hogy megválunk tőle. Austinba egy fejlesztett verzióval érkezünk, remélhetőleg működni fog, és legalább tudhatjuk, hogy teszünk az előrehaladásért, nem csak ülünk, és várunk, hogy vége legyen a szezonnak. Keményen fogunk dolgozni az év végéig.”
Erősorrend: Norris közelít Hamiltonra
https://formula.hu./parc-ferme/36698
A Formula Podcast futamértékelő adásainak állandó eleme a pontozás: a műsor két állandó szereplője, Mészáros Sándor, az egyetlen állandó F1-es akkreditációval rendelkező magyar újságíró, valamint Gellérfi Gergő, az Autósport évkönyv szerkesztője a mezőny minden tagjának hétvégi teljesítményét 1 és 10 pont között értékelik. A pontozás során az elért eredmény mellett a körülmények, az autóban rejlő lehetőségek, a csapattárshoz viszonyított teljesítmény, az elkövetett hibák mennyisége és az összbenyomás is szerepet játszanak. Kerek 10-est csak a tökéletes vagy ahhoz nagyon közeli versenyhétvége érdemelhet, a 6-os az átlagos teljesítmény, míg 3-tól lefelé már az F1-ben évente csak néhány alkalommal látható botrányos produkciókat értékeljük.
A Katari Nagydíjat követően így áll a pilótarangsor az eddigi pontszámok átlaga alapján:
A katari hétvégén a sprintet pole-ból megnyerő Oscar Piastri kapta a legmagasabb pontszámot, de kiemelkedő értékelés jutott Verstappennek, Russellnek és Bottasnak is, míg a leggyengébbnek Lance Stroll produkcióját találtuk. A katari hétvége összes pontszáma sok más érdekesség mellett meghallgatható a Formula Podcast legújabb adásában:
Hamilton nem akar máshol versenyezni az F1-en kívül
https://formula.hu./parc-ferme/36697
Nem akar más technikai sportba belevágni Lewis Hamilton, nem vonzza más széria, más szakág az esetleges F1-es visszavonulása után – erről beszélt a Canal+ kérdésére.
„Nem érzem a késztetést, hogy máshol versenyezzek az F1 után. Imádom nézni az olyan futamokat, mint a Le Mans, hihetetlennek tűnnek. Szeretem a motorozást, mindig is imádtam a MotoGP-t, és ez most is így van. Szerintem fogok majd motorozni, de nem fogok versenyezni. Sok más dolgot szeretek csinálni, de szerintem nem fogok majd versenyezni, legalábbis nem profi szinten, mert túl sok időt vesz igénybe” – mondta a hétszeres világbajnok.
fotó: Ollé Iván
Megválik fiatal pilótáitól a Red Bull
https://formula.hu./parc-ferme/36696
Megválik két fiatal pilótájától a Red Bull – mondta a The Mirrornak a Rodin vezérigazgatója, David Dicker. Információi szerint Enzo Fittipaldi és Zan Maloney sem kap már támogatást az energiaitalosok juniorprogramjából.
„Az információim alapján a srácok közel semmilyen támogatást nem kapnak ezekben a junior csapatokban. Nem fogja támogatni őket jövőre a Red Bull, amennyire én tudom. Lássuk be, a Red Bullnak már így is több jó pilótája van, mint ülése, szóval miért erőlködjön?” – mondta Dicker.
Hamilton a második helyről: Ez csak Checón múlik...
https://formula.hu./parc-ferme/36695
Lewis Hamilton is odaszúrt a padlón lévő Sergio Pereznek a Katari Nagydíj után: a brit pilóta még utolérheti a mexikóit az egyéni második helyen, de elmondása szerint ez egyáltalán nem rajta múlik, csak Perezen.
„Ez csak Checo teljesítményétől függ a későbbiekben, mert simán másodiknak kellene lennie. Büszke vagyok arra, ahol tartunk, ahova el tudtam jutni, nagyon elégedett vagyok a versenyteljesítményekkel eddig. Nyilván megpróbálom, ha második lehetek, az csodás lenne, de a lényeg most a csapat második helye” – értékelte a helyzetet Hamilton.
Az ő hátránya Perezzel szemben kereken harminc pont, a Mercedes pedig huszonnyolccal vezet a Ferrari előtt a konstruktőri versenyben.
A Puma lett a Williams új szponzora
https://formula.hu./parc-ferme/36694
Több évre szóló megállapodást kötött a Puma ruha- és sportszermárkával a Williams - jelentette be az F1-es csapat szerda délután. A szerződés értelmében a hivatalos csapatruházatot és a pilóták versenyzői felszerelését is a Puma prezentálja majd 2024-től, de a közleményben az nem szerepel, hogy mennyi időre szól a megállapodás, csak annyi, hogy több évre.
Ad-e ki csapatutasítást a Red Bull Perez világbajnoki második helyéért?
https://formula.hu./parc-ferme/36693
Mindkét világbajnoki címet bebiztosította már a Red Bull – Max Verstappen a katari sprinten, a csapat pedig már a két héttel korábbi Japán Nagydíjon –, így az egyetlen bezsebelhető eredmény az egyéni összetett második helyezése maradt számukra. Márpedig ez nem tűnik egyértelműnek Sergio Perez számára, hiszen a mexikói két borzalmas hétvégét fogott ki, az előnye pedig 30 pont a mercedeses Lewis Hamiltonnal szemben. De vajon megkérik-e arra Verstappent, hogy segítse csapattársát a vb-ezüstért folyó harcban? Helmut Marko, a Red Bull F1-es tanácsadója határozott választ adott az ORF-nek:
„Nem fogunk csapatutasítást kiadni. Láthattuk korábban, hogyan alakult ez Maxszal” – fogalmazott Marko. A szakember egyértelműen a tavalyi interlagosi incidensre utalt, amikor szintén meg akarták kérni Verstappent, hogy adja át Pereznek a hatodik helyet, ezt azonban a holland megtagadta, jelezve, hogy már korábban elmondta, miért ne kérjenek tőle ilyesmit.
fotó: DPPI
Bécsbe költözik jövő év elején az F1-es kiállítás
https://formula.hu./parc-ferme/36692
Óriási sikert aratott az év korábbi részében az első hivatalos Formula-1-es kiállítás Madridban, amely soha nem látott módon hozta közelebb az emberekhez a száguldó cirkusz világát. Ritkán látható felvételeket, tárgyakat és természetesen versenyautókat lehetett megtekinteni – köztük a kiállítás talán legtöbbet emlegetett elemét, Romain Grosjean 2020-as Bahreini Nagydíjon megégett Haasának maradványait.
Nos, ez a kiállítás jövő februárban újranyit, de ezúttal már sokkal közelebb hozzánk: Bécs lesz az új házigazda. Egész pontosan az osztrák főváros METAStand nevű rendezvényközpontjában rendezik be az átmeneti kiállítást, amely február 2-án nyit és késő tavaszig lesz látogatható. A jegyek elővételben október 23-tól lesznek kaphatók.
Korábbi tömeggyilkosság miatt nem használják a paddock kifejezést az F1-es Las Vegas-i Nagydíjon
https://formula.hu./parc-ferme/36691
Sok szempontból rendhagyó lesz a november közepi Formula-1-es Las Vegas-i Nagydíj, többek között azzal is kilóg majd a sorból, hogy helyi idő szerint szombat este rendezik a futamot (ami magyar idő szerint vasárnap reggelt jelent). Lesz azonban még egy szokatlan tényező: a paddock kifejezést ugyanis kerülni fogják a szervezők a hétvégén. Azt még nem jelentették be, milyen más névvel illetik majd a paddockot, egyelőre „bokszépületként” hivatkoznak rá.
A szokatlan és az autósporttól idegen lépésre egy hat évvel ezelőtti szomorú esemény miatt van szükség. 2017 októberében ugyanis egy Stephen Paddock nevű férfi kezdett lövöldözésbe a Stripen – amelyet az F1-es pálya nyomvonala is érinteni fog –, amelyben összesen 60-an haltak meg és további 867 ember megsérült.
A Red Bullnál a McLarentől félnek a legjobban
https://formula.hu./parc-ferme/36690
Elképesztő formajavuláson esett át a McLaren nyár közepe óta: míg az első 8 hétvégén mindössze 17 pontot gyűjtöttek, az azóta eltelt újabb 9 fordulóban 202 jutott nekik – amit vajmi kevéssé magyaráz, hogy hárommal több sprint volt ebben az időszakban. A Kanada óta eltelt időszakban egyedül a Red Bull szerzett több pontot náluk (szám szerint 336-ot), Lando Norrisnál pedig csak Max Verstappen, így nem csoda, hogy az energiaitalosok immár őket tekintik első számú riválisnak.
Helmut Marko, a csapat tanácsadója kifejtette, miért is ez a helyzet: „Minden pályán gyorsak és stabilak. Ők nyújtják a legkiegyensúlyozottabb teljesítményt, és azt kell mondjam, a McLaren autója a nagyon gyors kanyarokban jobb a miénknél” – mutatott rá a veterán szakember arra, amit magunk is láthattunk Katarban. „Az ilyen helyszíneken igazi nehézségeket okoznak nekünk, és egészen a határig el kell mennünk.”
Katarban Oscar Piastri megnyerte a sprintet, ezzel a Szingapúri Nagydíj után másodszor fordult elő, hogy a Red Bull akár nagydíjat, akár sprintversenyt elveszít az idén.
Magyarázatot adott Ricciardo szerződtetésére az AlphaTauri
https://formula.hu./parc-ferme/36689
Az AlphaTauri előde, a Toro Rosso sokáig kizárólag a Red Bull juniorprogramjának ígéretes fiatal tehetségeit versenyeztette, az egyetlen kivétel Sebastien Bourdais volt. Aztán az elmúlt időben több Red Bull-kötődésű, de tapasztaltabb versenyző tűnt fel az istállónál, majd az alulteljesítő Nyck de Vries helyére idén Daniel Ricciardót hívták vissza, aki a Red Bull B-csapata történetének legidősebb versenyzője.
Amikor Peter Bayer vezérigazgatót megkérdezték, hogy az AlphaTauri még mindig a Red Bull juniorcsapatának tekinthető-e, így felelt: „Igen, de nem kizárólag. Az a helyzet, hogy ha megnézzük a mezőnyt, annyira szoros és akkor a versengés, hogy minden tizedmásodpercért meg kell küzdeni, éppen ezért arra jutottunk, hogy ha a középmezőny élén akarunk küzdeni, ahhoz szükségünk van egy rutinos versenyzőre. De emellett továbbra is neveljük azokat a fiatal tehetségeket, akik végül a Red Bullban köthetnek ki” – mondta Bayer.
Tegyük hozzá, hogy Ricciardo ha nem is fiatal, egyáltalán nem zárható ki, hogy egy 2025-ös (vagy akár 2024-es?) Red Bull-os szerepvállalásra készítik fel Faenzában. Bayer azt is elmondta, hogy ismét kipróbálták az ausztrált a szimulátorban, és jó eséllyel visszatérhet Austinban, de ez még mindig nem száz százalékig biztos. Azaz Lawson reménykedhet egy utolsó bevetésben…