DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

Formula1.5 – Alonso és a Williamsek

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2024-es szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből azt a négy csapatot, mely az összes idei győzelmet és dobogót megszerezte, s rendre elhoz hat-hét helyet az első nyolc közül?

Újabb rajtelsőség és újabb győzelem a másodosztályból kiemelkedő Fernando Alonso számára, a bakui hétvége legnagyobb nyertese természetesen az előnyét tovább növelő spanyol volt, rajta kívül pedig a Williamsnek volt különösen jó futama,hiszen Alex Albon újabb remeklésével felvette a harcot Ricciardóval és Gaslyval, de akár a négy futam alatt négy pontot szerző Tsunoda is elérhető lehet a számára – Colapinto újabb remeklése pedig azt eredményezte, hogy a második számú Williams két versenyzőjének pontjait összeadva máris felülmúlták Bottast, és közelítenek Zhoura.

pf-bliga17

A pole-t félkövér, a leggyorsabb kört dőlt betű jelöli, az utóbbiért járó pont a táblázatban a helyezésért járó ponthoz hozzáadva szerepel.

Álhír: Brad Pitt nem fog a 20 pilótával együtt a pályán körözni

A Miami Nagydíjon nagy felhajtást kapott az új F1-es témájú, Brad Pitt nevével fémjelzett hollywoodi produkció. A film kapcsán tartott szűk körű konferenciáról egészen szürreális hírek szivárogtak ki: a világbajnokság riportere, Will Buxton posztolta, hogy a stáb a pályán felvett jelenetek érdekében „11. csapatot” hoz létre, amely Silverstone-tól a szezon végéig a mezőnnyel utazik, az 59 éves Pitt pedig F1-es autót fog vezetni a pályákon. Az ESPN pedig úgy fogalmazott, az amerikai színész a 20 másik versenyzővel együtt lesz a pályán.

„Brad Pitt előbb kap szuperlicenszet, mint én” – posztolta a hírre reagálva az IndyCar-pilóta Colton Herta, aki iránt komolyan érdeklődött az AlphaTauri, de licensz hiányában nem kaphatott szerződést. Hamar jött a tisztázás, amely igazolta: a hírek tényleg annyira valóságtól elrugaszkodottak, mint amilyennek tűnnek.

A reálisabb verzió alapján Brad Pitt valóban a pályára gurul, de nem valódi F1-es autót, hanem ahhoz hasonló, F2-alapú modellt vezet, melyet a Mercedes épített – a nagydíjhétvégén belül, de nem az F1-es program etapjai során, hanem az események közti szünetekben.

Újra előkerül Hamilton szivárványos sisakja: „Ugyanaz a helyzet itt, mint Szaúd-Arábiában”

A hétszeres világbajnok a Florida államban hatályos, közoktatásra vonatkozó szülői jogok törvénye ellen tiltakozik. Ez alapján a törvény alapján tiltottak az iskolákban a szexualitásra és genderoktatásra vonatkozó órák – jelenleg harmadik osztályig, de a terv szerint egészen a középiskola utolsó évéig kiterjesztenék.

„Ez egyáltalán nem jó irány. Az LMBTQ közösség mellett állok, és remélem, ők is folytatják az ellenállást” – mondta Hamilton Miamiban, hozzátéve, álláspontját hangsúlyozva a szivárványos sisakban fog versenyezni, melyet legutóbb Bahreinben és Dzsiddában használt. „Együttérzek a Miamiban élő emberekkel. Nem ők hozzák ezeket a döntéseket, hanem a kormányzat tagjai, és ez a gond. A sport el fog jönni ide velem vagy nélkülöm, amíg viszont itt vagyok, támogatni fogom az ügyet.”

Fotó: Mercedes

Az Alpine kettőse belekóstolt a NASCAR világába

A Miami Nagydíj hétvégéjét megelőzően, ahogyan arra számítani lehetett, elég sok szponzorációs eseményen van jelenésük a versenyzőknek, Pierre Gasly és Esteban Ocon viszont különleges lehetőséget kapott a Castrol által. A cég ugyanis az Alpine istállója mellett többek között a NASCAR Cup Seriesben szereplő RFK Racing csapatát is támogatja, így egy közös rendezvényt hoztak össze, ahol a két fiatal francia mellett a NASCAR királykategóriájának 2012-es bajnoka, Brad Keselowski, továbbá Chris Buescher is jelen volt. Az F1-es pilóták kipróbálhatták a széria hetedik generációs versenygépét, de a pit crew munkájába is betekintést nyerhettek, mivel a kerékcserét is volt alkalmuk gyakorolni a Charlotte Motor Speedwayen.

Alfa Romeo: Jelenleg nehéz a top 10-ért harcolnunk

Remek formában kezdte a 2023-as F1-es szezont az Alfa Romeo, Bahreinben konkrétan a középmezőny legjobbjának tűntek Valtteri Bottas nyolcadik helye révén. Azóta azonban eltűnt a tempó, s bár a finn a melbourne-i káoszt kihasználva újabb pontokat szerzett, összességében visszacsúszott a mezőny hátsóbb régióiba az alakulat, amely legutóbb Bakuban egy 18. helyet és egy kiesést gyűjtött a vasárnapi nagydíjon. Bottas nem is tagadta a Miami Nagydíj előtti sajtóelőzetesben, hogy ezen változtatniuk kell: „Gyors fejlődésre van szükségünk a teljesítményt illetően.”

Alessandro Alunni Bravi, az Alfa Romeo csapatképviselője is reálisan és borúsan értékelte a helyzetüket: „Nem tagadjuk, hogy nem tartunk ott, ahol arra a szezon elején számítottunk. Jelenleg teljesítmény tekintetében rendkívül nehéz a top 10-ért harcolnunk. Ugyanakkor nyugodtnak kell maradnunk, és nem szabad fókuszt veszítenünk arról, amit tennünk kell: hosszú még a szezon, fordíthatunk a dolgok menetén.”

f1-bottas-alfa-2023

fotó: DPPI

Az F1 több évig tartó megállapodást kötött a Pumával

A Miami Nagydíj hetében jelentette be a sportág, hogy következő esztendőkben szorosan együttműködnek majd a multinacionális sportruházat- és sportfelszerelés-gyártó céggel. A kontraktusuk értelmében a Puma az F1 által licenszelt ruhákat, lábbeliket és kiegészítőket gyárt majd, valamint a nagydíjakon is árusítani tervezik ezeket. Mint azt a hivatalos közleményben írták, a Puma az 1980-as évek óta úttörő szerepet játszik a versenyfelszerelések, valamint a csapatruházati és szurkolói kollekciók terén. A partnerség által a gyártó arra is lehetőséget kap, hogy F1-es márkájú termékeket forgalmazzon a piacon, de mint az kiderült, 2024-től a pályán dolgozó személyzetek számára is ruházatot biztosítanak majd.

„Ahogy az F1 világszerte tovább növekszik, izgalmas együttműködések révén új rajongókat érünk el, miközben azt látjuk, hogy a sport olyan területeken is belép a mainstream kultúrába, amelyeket korábban nem láttunk. A PUMA gazdag múltra tekint vissza a motorsportban, így tökéletesen illik az F1-hez, mivel a sportág ruházatát a következő szintre emeljük a rajongók, a paddockban lévő pilóták és minden más között, ami hozzánk kapcsolódik” – idézte a közlemény a Formula-1 vezérigazgatójának, Stefano Domenicalinak a szavait.

Strandlabdát mintáz Norris Miamira tervezett sisakja – fotók

Azok után, hogy a tavalyi első F1-es Miami Nagydíjon kosárlabdás dizájnt kapott Lando Norris bukósisakja, az idei versenyre egy másik labdafajta, konkrétan egy strandlabda ihlette a McLaren pilótájának sisakfestését:

Sainz: Semmi gondunk egymással Fernandóval

Az előző két nagydíjhétvégén egyaránt incidensbe keveredett egymással a Formula-1-es mezőny két spanyolja. Melbourne-ben az utolsó állórajtos újraindítást követően ment neki Carlos Sainz Fernando Alonsónak, amiért a ferraris büntetést kapott, míg Bakuban a sprintet követően beszélt arról az Aston Martin pilótája, hogy honfitársa büntetést érdemelne, amiért kis híján a falba rakta őt. Alonso megnyilvánulása ellenére Sainz állítja: nincs személyes gondjuk egymással Alonsóval.

„Nincs probléma Fernando és köztem annak ellenére, amit néhányan mutatni akartak. A kapcsolatunk továbbra is nagyon jó, és nem ez az első, s nem is az utolsó pályán vívott csatánk. Teljesen normális, hogy egyes harcok kiélezettebbek, mint a többi, de amint felvesszük a sisakot, mind ugyanazt akarjuk és ugyanazért küzdünk. Ez a versenyzés szépsége, s amíg megvan a tisztelet a pilóták között, addig nincs probléma.”

f1-alonso-sainz-2023

fotó: DPPI

Hazai versenyként tekint Miamira Magnussen

Hatodik szezonját tölti már a dán a Haas istállónál, a Formula-1-ből kimaradt 2021-es évben pedig az USA-ban versenyzett – ezért hivatkozik a hétvégi Miami Nagydíjra hazai pályaként.

„Az egyedüli amerikai csapat versenyzőjeként, amerikai főszponzorral szeretnénk jól teljesíteni a hazai közönség előtt. Bizonyos tekintetben ez áll a legközelebb a hazai versenyemhez, hiszen Dán Nagydíj nincsen. Így a csapatét tartom a saját hazai versenyemnek is. Szerencsére három is lesz belőle, remélem, mindháromszor jól teljesítünk” – mondta a Haas előzetes sajtóanyagában Magnussen.

„Vonalvezetés szempontjából nem a leginkább fizikailag megerőltető pálya, de nem egyszerű, a forró és nedves időjárás pedig pluszban nehezíti” – jellemezte magát a pályát Magnussen. „Az első szektor élvezetes, gyors része a pályának az S-kanyarral és a 7-8-as kanyar trükkös féktávjával az egyenes előtt. A legnagyobb kihívást azonban a híd alatti lassú rész jelenti az utolsó hosszú egyenes előtt.”

Folytatódik a pechszéria: Oliveira kihagyja a Francia Nagydíjat

Ahogy arról már írtunk, idén másodszor szenvedett sérülést önhibáján kívüli balesetben Miguel Oliveira: Portimao után Jerezben is belekeveredett egy bukásba, ezúttal Fabio Quartararo ütközött neki. Bár eleinte úgy tűnt, ezúttal a portugál megússza egy vállficammal, később kiderült, hogy eltört a felkarcsontja és ínszalagsérülést is szenvedett.

Csütörtökön pedig azt is bejelentette az RNF Aprilia, hogy emiatt Oliveira nem tud rajthoz állni a jövő hétvégén esedékes Francia Nagydíjon – annak ellenére sem, hogy az orvosi csapattal úgy határoztak, hogy nincs szükség műtétre. Így a versenyzőnek egy bő hónapja lesz a gyógyulásra, hiszen Le Mans-t többhetes szünet követi az Olasz GP-t megelőzően. Egyúttal azt is bejelentették, hogy Oliveirát az Aprilia tesztversenyzője, a hétfői jerezi teszten már motorra ülő Lorenzo Savadori fogja pótolni Franciaországban.

motogp-oliveira-jerez-crash

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Videó: Ez történt tavaly Miamiban

Tavaly rendezték az első Miami Nagydíjat, amin ugyan Ferrari-első sornak örülhettek a rajongók az időmérőt követően, a versenyt végül - természetesen - Max Verstappen nyerte meg. A tavalyi verseny összefoglalója a képre kattintva tekinthető meg!

Így változik a Red Bull festése Miamiban

A konstruktőri bajnokcsapat még téli bemutatóeseményén jelentette be, a három USA-ban tartott nagydíjon, Miamiban, Austinban és Las Vegasban rajongók által tervezett egyedi fényezést használ.

Az első állomás a hétvégi Miami Nagydíj: a csapat közép-európai idő szerint szerdán hajnalban mutatta meg a nyertes dizájnt. Sok kommentárt nem fűztek hozzá azon kívül, hogy egy rajongó tervezte: a hagyományos Red Bull-színeket türkizkék és rózsaszín sávok egészítik ki.

MiniDrivers: Harc a leggyorsabb körért Bakuban

Megérkezett az Azerbajdzsáni Nagydíj összefoglalója a MiniDriverstől. Harc a leggyorsabb körért és unalom a köbön. Lássuk!

Rossi már idén versenyezni fog Le Mans-ban – de csak a betétsorozat mezőnyében

Amióta 2021 végén távozott a MotoGP-ből, a GT-versenyzés és a sportautózás felé fordította a figyelmét Valentino Rossi: idén a BMW-re váltó WRT színeiben a GT World Challenge Europe futamain áll rajthoz. Az olasz legenda azonban nem titkolja, hogy az az álma, hogy a Le Mans-i 24 óráson is rajthoz állhasson, s ehhez nincs is rossz helyen, hiszen a BMW 2024-ben már indulni fog a WEC-ben a vadonatúj LMDh-modelljével, amelyet akár a Doktor is tesztelhet, ha meggyőzően teljesít a futamokon.

Elképzelhető, hogy ennek a felmérési folyamatnak a része lesz az, hogy Rossi ott lesz a Le Mans-i centenáriumi hétvégén, még ha csak a betétversenyen is: szerdán ugyanis bejelentették, hogy a kilencszeres világbajnok motoros rajthoz áll a Michelin Le Mans Cup Road to Le Mans futamán a WRT BMW M4 GT3-asával. A 44 éves versenyző karrierje során először versenyezhet a legendás La Sarthe pályán, hiszen bár a MotoGP-naptárnak is része Le Mans, a motorosok a rövidebb Bugatti-nyomvonalat használják.

rossi-lemans

Piros zászlók, 35 százalékos táv: minden eddiginél korábban érkezik az F1 23! (videó)

Szerdán bejelentették, hogy a szokottnál is hamarabb, már június 16-án kiadják az EA Sports által készített idei hivatalos Formula-1-es játékot, az F1 23-at. Az újdonságok között szerepel a vadonatúj Las Vegas-i pálya, amelyet így a játékosok hamarabb vehetnek birtokba, mint a valódi F1-es pilóták, de a 2021-es beugrása után visszatérő katari Lusail International Circuit is először szerepel majd a játékban. A naptárban helyet nem kapó pályák közül Sanghaj, Portimao és a Paul Ricard kap még helyet az F1 23-ban. Újítás lesz, hogy a 2014-es kiadás óta először visszatér a játékba a piros zászló, valamint immáron 35 százalékos versenytávot is lehet majd teljesíteni. A készítők ígérete szerint fejlesztettek az autók vezethetőségének fizikáján is. Emellett visszatér a Breaking Point névre hallgató sztorimód is, amelyben két fiktív pilóta, Aiden Jackson és Devon Butler, valamint a Konnersport Racing Team küzdelmeit követhetjük majd.

Az F1 23 tehát június 16-án érkezik minden platformra (PC, Xbox, Playstation), de a bejelentésekkel együtt egy rövid kedvcsináló előzetest is közzétettek a játékról – íme:

Jön az első F1-es versenyzőbemutató ceremónia

A múlt kedden elfogadott, a sprintformátumot és a szezonban felhasználható motorkomponensek számát érintő szabálymódosítások között eltörpült az a változtatás, hogy a jövőben nem 40, hanem 50 perccel a felvezető kör elindítása előtt veszi kezdetét a rajtprocedúra. Ennek oka az FIA közleménye szerint is az, hogy a megnövekedett időt egyes helyszíneken arra használják fel, hogy bemutassák a versenyzőket a közönségnek.

Nos, aligha okoz meglepetést az, hogy az első ilyenre az idény első amerikai futamán, a Miami Nagydíjon kerül majd sor – már csak azért is, mert korábban Austinban kísérletezett már hasonlóval az F1 kereskedelmi jogait akkor átvevő Liberty Media: akkor a versenyzők egyesével, cheerleaderek sorfala között vonultak ki a célegyenesbe. Arról, hogy pontosan hogyan fog kinézni az újítás, egyelőre nem közöltek részleteket, csupán annyit, hogy helyi idő szerint 15 óra 8 perckor, a himnusz előtt kerül sor a bemutatásceremóniára (a start időpontja is szokatlan egyébként, hiszen 15:30-kor indul a futam).

f1-ceremonia-2017

fotó: DPPI

Hetekig beszélni és enni sem tudott Pol Espargaro: először jelentkezett be sérülése óta – videó

A MotoGP portimaói évadnyitójának pénteki edzésén bukott nagyot Pol Espargaro, aki többek között állkapocs- és csigolyatörést, valamint tüdőzúzódást is szenvedett, így hosszú hetekre, sőt hónapokra kidőlt. A Gas Gas Tech3 motorosa most, több mint egy hónappal a baleset után jelentkezett be először a közösségi oldalán – az eddigi némaságnak pedig oka volt, ugyanis az állkapocstörése miatt beszélni sem igazán tudott az előző hetekben:

„Egy hónap és egy hét telt el a bukás óta. Már tudok kicsit beszélni, mert két darabra tört az állkapcsom, és a baleset után négy hétig teljesen csukva kellett tartanom. Nem tudtam enni, rengeteg súlyt veszítettem. De végre újra tudok mosolyogni és beszélni. Emellett egy fülsérülést is meg kellett operálni. Számos sérülésem volt. Nyolc törésem volt: kettő a bordámban, egy a nyakamon, három a hátamban, ezeknek a gyógyulása kicsit tovább tart, az orvosok alaposan vizsgálják. Az egyik csigolya a mérete felét elveszítette. Az ilyen csigolyasérüléseknél nagyon óvatosnak kell lenni, mert könnyű károsítani a gerincoszlopot is.”

„Úgyhogy együtt dolgozunk az orvosokkal, hogy a lehető leghamarabb visszatérhessek. Egészségesen kell visszatérnem, de persze én szeretnék a leghamarabb visszaülni a motorra, főleg a jerezi eredmények után. Óriási munkát végez a gyár, a motor pedig jelenleg egy rakéta” – utalt a KTM Spanyol Nagydíjon elért sprintgyőzelmére és dupla dobogóira Espargaro. A spanyol versenyző amellett, hogy megköszönte a támogató üzeneteket, azt is hozzátette, hogy nem tudja, mikor láthatjuk újra versenyezni: a SpeedWeek.com értesülései nemrég arról szóltak, hogy valószínűleg csak a MotoGP nagy júliusi nyári szünetét követően lesz újra ott a mezőnyben (ahol jelenleg Jonas Folger helyettesíti).

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Pol Espargaró (@polespargaro) által megosztott bejegyzés

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Vettel újra F1-es volán mögé ül – a saját kollekciójának autóit vezetheti!

Sebastian Vettel az előző szezon végén intett búcsút a Formula-1-nek, néhány hónap múlva azonban újra F1-es versenyautót fog vezetni: a négyszeres világbajnok ugyanis ott lesz júliusban a Goodwood Sebességfesztiválon. A német 2012-ben már részt vett a legendás eseményen, akkor a vb-t nyerő Red Bull RB7-est hajtotta meg. Most viszont Vettel a saját kollekciójába tartozó ikonikus F1-es autók volánja mögé pattan be: ezek közé tartozik a képen is látható 1992-es Williams FW14B, amellyel Nigel Mansell világbajnokságot nyert, valamint az 1993-as Ayrton Senna-féle McLaren MP4/8.

A csavar a dologban az lesz, hogy ezeket az autókat ezúttal szintetikus üzemanyag fogja hajtani Goodwoodban, Vettel ezzel is hangsúlyozza a természetvédelem iránti elkötelezettségét. „Szenvedélyes versenyző vagyok, és fontos számomra, hogy továbbra is élvezhessük az ikonikus autók vezetését most és a jövőben is, de tegyük mindezt felelősségteljes módon” – fogalmazott a visszavonult F1-es pilóta az Instagram-posztjában, amelyben természetesen hozzátette, hogy már nagyon várja, hogy visszatérhessen Goodwoodba.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Sebastian Vettel (@sebastianvettel) által megosztott bejegyzés

Tsunoda még nem áll készen a Red Bullra – Horner

Az AlphaTauri japán versenyzője remek teljesítményt nyújt harmadik F1-es szezonjában, hiszen már kétszer is a top 10-ben tudott végezni az eddigi futamokon, emellett magabiztosan veri csapattársát, Nyck de Vriest is. A faenzaiak csapatfőnöke, Franz Tost korábban azt nyilatkozta, hogy szerinte Tsunoda 2025-től akár Sergio Perez helyét is átveheti a Red Bullnál, Christian Horner szerint azonban ehhez további fejlődésre lesz szüksége a 22 éves versenyzőnek.

„Véleményem szerint jelenleg még nincs a mi szintünkön, de remekül fejlődik. Látjuk, hogy egyre érettebbé válik, a sebessége pedig kétségkívül megvan, némi tapasztalattal pedig sokkal kiforrottabb versenyző lesz. Idén már volt néhány erős futama. Mindkét pilótánk mellett elköteleződtünk legalább 2024 végéig, ezért a legjobb, amit most tehet, hogy magas szinten teljesít az AlphaTaurinál” – idézi Horner véleményét a RaceFans.net.

Marko megerősítette Newey szerződéshosszabbítását

Mint beszámoltunk róla, brit sajtóértesülések szerint megszületett a megállapodás Adrian Newey és a Red Bull között a közös folytatást illetően, ám hivatalos bejelentés továbbra sem érkezett ügyben. Christian Horner után azonban az energiaitalosok tanácsadója, Dr. Helmut Marko is megerősítette a brit tervezőzseni maradását az Auto Bildnek adott interjújában.

„Adrian Newey szerződéshosszabbítása is azt mutatja, hogy a folytonosságra építünk, valamint azt is bizonyítja, hogy kellemes munkakörnyezetben dolgozhatnak a szakembereink. Adrian 17 éve a csapat tagja, de a szerződés nem szól élete végéig, így továbbra is keresni fogják őt a riválisok ajánlatokkal, ahogy az eddig is történt. Meggyőződésem, hogy tőlünk fog visszavonulni” – mondta a Bakuban 80. születésnapját ünneplő Marko.

Toto Wolff a Harvard oktatója lett

Wolff professzor a Harvard egyetemen oktat magas szintű vezetésről, szervezeti kultúráról, és a személyes hatékonyságról.