DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 24. kedd

„Valtteri az egyik a listánk tetején, de van más opciónk is” – Sauber

A Red Bullnál várható mozgolódásokat és Liam Lawson potenciális érkezését leszámítva már csak a Sauber/Stake második ülése kiadó a 2025-ös F1-es rajtrácson, a döntést viszont komplikálja, hogy a hinwili alakulat 2026-tól már az Audi gyári partnere lesz, így ebből a szempontból is vizsgálják a választást a vezetők, mindenekelőtt a projekt élére nemrég kinevezett Mattia Binottót. Az ülést jelenleg birtokló Valtteri Bottas csütörtökön Bakuban roppant optimistán nyilatkozott a jövője és az esélyei kapcsán, miközben sajtóértesülések szerint egyre jobb a sansza a Formula-2-ben vitézkedő McLaren-junior Gabriel Bortoletónak is.

A csapatvezetők pénteki sajtótájékoztatón Alessandro Alunni Bravi, a Sauber csapatképviselője nem is kerülhette ki a pilótaválasztást érintő kérdést, de szerinte Binotto már vizsgálja a lehetőségeket: „Monzában is mondtuk, hogy ő veszi át az ilyen döntések irányítását, és az egyik legfontosabb a versenyzők kérdése. Megvizsgálunk minden lehetőséget, hogy mi a legjobb egyensúly a rövid távot illetően, ami a tapasztalatot jelenti, és a közép- és hosszú táv kapcsán, ami talán egy fiatal tehetséget. Mindkét oldalon vannak potenciális jelöltek. Valtteri erős versenyző a csapatunk számára, nagyon jól ismerjük őt, már három éve velünk. Természetesen ő az egyik a listánk élén, de vannak más lehetőségek is. Megnézzük a pro és kontra érveket. Mattia nemcsak 2025-öt, hanem az Audi F1-es projektjének közép- és hosszú távú stratégiáját is szem előtt tartva fog döntést hozni” – fogalmazott Bravi, hozzátéve: nem kell sietniük, hiszen az utolsó elérhető ülésről van szó, de a „következő hetekben” meg fog születni a döntésük.

f1-bottas-sauber-baku

Az F1 egyik legextrémebb döntött kanyarját hozza az új madridi pálya?

Kedden jelentették be hosszú hónapok találgatásai után, hogy 2026-tól egy új madridi pályára költözik a Formula-1-es Spanyol Nagydíj – igaz, ez nem jelenti azt, hogy Barcelona sorsa megpecsételődött volna. A fővárosi helyszín részben utcai, részben állandó pályákra hajazó szekciókból fog összeállni, sőt a nyomvonal tartalmazni fog egy hosszú döntött kanyart is (a lenti ábrán a bal szélen látható Valdebebas-kanyarról van szó). Ennek kapcsán a Marca arról számolt be a tervező Jarno Zafelli szavai alapján, hogy a kanyar dőlésszöge a jelenlegi legnagyobb, 30 fok körüli lehet: ezzel felülmúlnák a zandvoorti aszfaltcsík 19 százalékos dőlésű részeit, viszont a legendás korábbi monzai döntött kanyar 38 százalékos maximumától még elmaradna.

Zafelli szerint viszont ezen kívül is lesznek egyedi jellegzetességek a madridi pályában, mivel az nem a városközpontban terül majd el, így csak bizonyos mértékig korlátozzák őket a már meglévő utak és létesítmények. „Nem akarjuk más pályák elemeit másolni, Madridnak meglesz a saját karaktere és a saját elemei. Nem másolunk senkit, és 2026 júniusára el kell készülnie a pályának. Számíthatunk néhány meglepetésre… igazából két-három meglepetésre is, amelyeket még nem mutattunk meg” – fogalmazott a szakember, aki példaként említette, hogy lesz egy 10 méteres emelkedés is a pályában az azt felülről keresztező autópálya alatti alagútrészt követően, amelyből épp a döntött kanyar előtt érkeznek vissza egy szintén meredek lejtőn majd az F1-es autók.

f1-madrid-palyarajz

Verstappen: Az F1-ben szerencse is kell a sikerhez

Max Verstappen már első, 2021-es vb-címe után elmondta, hogy innentől számára már minden más csak ráadás a Formula-1-ben, hiszen megnyerte a világbajnokságot, így beteljesült az álma. A holland ugyanakkor most a The Timesnak elismerte, hogy az autó nélkül mindez nem menne neki sem. "Az F1-ben nagyon szerencsésnek kell lenned ahhoz, hogy egy olyan autóban ülhess, ami évekig dominálni tudja a sportot. Itt nagyon sok minden függ attól, hogy milyen autót kapsz. Amikor megnyertem az első címem, azt mondtam, innentől már minden egyéb csak bónusz, és ezzel most is így vagyok, hiszen már mindent elértem itt. Most már csak próbálok a csúcson maradni."


Fotó: Red Bull Content Pool

Elhalasztják, de FIA-státuszt kap a TCR Világdöntő

Eredetileg március elején, Portimaóban rendezték volna meg a TCR Világdöntőt, amely egy egyhétvégés túraautós esemény a Michelisz Norbert által megnyert TCR World Tour legjobbjaival és az összes nemzeti és regionális TCR-széria eredményeit figyelembe véve kialakuló TCR Világranglista élmezőnyével. Ám a kategóriát szervező WSC most bejelentette, hogy elhalasztják – pontosabban a közlemény megfogalmazása szerint új dátumot kap – a Világdöntő: mindezt azzal indokolták, hogy ezzel kerülik el azt, hogy két nagy döntő eseményt rendezzenek a 2024-es naptári éven belül az amúgy is zsúfolt (például az Autósport Játékokat is tartalmazó) versenyszezonban. Így most az első TCR Világdöntőre egy egyelőre meg nem nevezett helyszínen, az esztendő utolsó harmadában, egy később konkretizálta időpontban kerül majd sor.

A közlemény szövegezése ellenére ez egyébként gyakorlatilag inkább a verseny törlésével ér fel, ugyanis az is kiderült, hogy az új kiírás szerint már csak a regionális és a nemzeti TCR-sorozatok indulói kvalifikálhatnak, a TCR World Tour versenyzői nem. Igaz, hozzátették, hogy aki már regisztrált a márciusi portimaói eseményre, az automatikusan helyet kap az új időpontot kapó versenyen is, de az nem derül ki, hogy ez azokra a pilótákra is vonatkozik-e, akik a Világsorozat első 15 helyezettje között szerepelve harcolták ki a részvételi jogot, mint például Michelisz.

Ugyanakkor ezzel egyidejűleg azt is bejelentették, hogy a TCR Világsorozathoz hasonlóan a TCR Világdöntő is hivatalosan FIA által elismert bajnoki címmel jár majd, így a győztes a decemberi FIA-gálán is részt vehet majd.

tcr-portimao

„Majd a rajongók eldöntik, hogyan fogják hívni” – a Visa az új csapatnévről

Néhány napja jelentették be, hogy a korábbi AlphaTauri 2024-ben immár hivatalosan a Visa Cash App RB Formula One Team névre fog hallgatni. A Visa a Red Bull globális partnere lett, így vált a második számú csapat névadójává, egyúttal az egyik ügyfelük, a Cash App szintén főtámogatóvá vált a faenzai istállónál. A Visa globális szponzorációs stratégiáért felelős részlegének vezető alelnöke, Andrea Fairchild az AP-nek adott interjúban beszélt arról a szurkolók körében főként bosszúságot és nevetséget kiváltó elnevezésről:

„A legjobban úgy lehet ezt megmagyarázni, hogy adódott ez a lehetőségünk, mint minden globális partnerüknél, különösen az Egyesült Államokban a Cash App-pel, hogy összeálljunk a Red Bull-lal. Kicsit hosszú a név, de így meg tudjuk mutatni az egyik fő ügyfelünket. Nem volt mód a rövidítésre, miután összehoztuk ezt a két dolgot.”

A csapatnév hossza miatt jó esély van rá, hogy valamiféle rövidítést fognak alkalmazni a rajongók, amikor az alakulatról beszélnek: az RB adja magát, elvégre a karosszéria neve is az, de állítólag a csapaton belül pedig az első betűkből összeálló VCARB-ként hivatkoznak magukra. Fairchild így vélekedett minderről: „Nyilván majd a rajongók eldöntik, hogyan fognak utalni rá. Ez a hivatalos nevünk, amelyet bevezettünk a piacra. Egyértelműen megragadjuk az összes érintett márkát és ezt az összetett képletet, de hallgatni fogunk a visszajelzésekre, és biztos vagyok benne, hogy találunk néhány érdekes nüánszot, és szerintem a rajongók élvezni fogják ezt.”

f1-alphatauri-auto

A világbajnok edzője: „Pár éve még azt sem tudtam, ki az a Max Verstappen, nem láttam F1-es futamot”

Kívülállóként került a Formula-1-be – ironikus módon egyedül Lewis Hamiltont ismerte a mezőnyből –, ahol rögtön Max Verstappen személyi edzője lett Bradley Scanes. A szakember, aki a 2023-as szezon végén távozott a közös munka során háromszoros világbajnokká váló holland mellől, felidézte, mennyire ismeretlen közeg volt számára az F1, mielőtt 2020-ban a Red Bull sztárja mellé került:

„Mielőtt dolgozni kezdtem Maxszal, nem igazán tudtam bármit is a motorsportról és F1-ről. Azt sem tudtam, kicsoda Max Verstappen” – mondta a The Red Flags podcastben Scanes. A szakember addig másféle közegben ténykedett, a brit tornászválogatott edzője volt, innen került egy távolugrással a Formula-1-be.

„Google-keresésekkel olvastam utána, hogy képben legyek. Előtte annyit tudtam, hogy Hamilton jól megy. Az első F1-es futamot, amit láttam, a Red Bull garázsában néztem végig a szerelőkkel! 2019 decemberében találkoztam Maxszal, majd január második hetében kezdtem dolgozni vele. A kettő között, egész decemberben mindent megnéztem és elolvastam az F1-ről, mindent, amit el lehet képzelni” – illusztrálta Scanes, hogy az első közös szezont már felkészülten kezdte meg.

Négy év sikeres együttműködés után külön utakra lép a páros, Verstappen új edzője, Rupert Manwaring eddig Carlos Sainz felkészítéséért felelt.

Új stratégiát követ az F1 a pályákkal való megállapodás terén

Kedden jelentették be, hogy 2026-tól egy új madridi pályára költözik a Formula-1-es Spanyol Nagydíj, ráadásul a szerződés értelmében egészen 2035-ig ez a helyszín ad majd otthont a futamnak. A hír kapcsán összeszedtük, hogy melyik pályának meddig érvényes a jelenlegi kontraktusa az F1-gyel, és feltűnő, hogy az esetek többségében a közelmúltban már hosszú távra írtak alá a promóterek a sportággal – ez alól kivétel például Spa, amely csak néhány évre hosszabbított nemrég. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója Madridban nem tagadta, hogy a hosszabb szerződések a céljaik között szerepelnek:

„Nagyon örülök annak, hogy 2035-ig szól a szerződés, ez elég hosszú idő. Ez a célunk az F1-nél, legyen szó akár új, akár már ismert promóterekről. Ez lehetővé teszi minden érintett számára a tervezést és a befektetést a jövőre nézve, hiszen ez egy garancia a promóternek, a partnereinknek, a csapatainknak és a sportunknak egyaránt. Így mindenki hosszú távon előreláthat. Korábban a szerződéshosszabbítások kettő, három, maximum öt évre szóltak. Most az összes új megállapodásunk abba az irányba halad, hogy nagyon hosszúak legyenek. Ha pedig rövidek, annak megvan az oka” – tette hozzá Domenicali, utalva vélhetően arra, hogy néhány ikonikus pálya kapcsán, mint az említett Spa vagy épp Monza egy ideje már fejlesztéseket várnak az F1 vezetőségében.

f1-domenicali

Perez tudja, hogy nem fejlődött szezon közben

Kevés versenyző jövőjéről esett annyi szó az elmúlt fél évben, mint a 2023-as F1-es szezont remekül kezdő, ám utána karrierje legmélyebb hullámvölgyébe zuhanó Sergio Perezéről. A mexikói versenyző tudja, hogy ha meg akarja tartani az ülését, ahhoz többet kell letennie az asztalra, s a francia Auto Hebdónak nyilatkozva azt is elmondta, hogyan képzeli el ezt:

perez-suzuka

„Szeretnék egyfajta rendszerességet elérni, hogy fel tudjam építeni a lendületet. Azt hiszem, a fejlődés hiányzott, hiszen nagyon erősen, Max szintjén kezdtük az évet, de nem tudtunk előrelépni, sőt néha még vissza is léptünk. Szóval azt hiszem, az lesz a fő prioritásom, hogy képes legyek fejlődni a szezon során, bárhonnan is induljak. Fontos, hogy hétvégéről hétvégére tovább fejlődjünk és javuljunk” – mondta a Red Bull versenyzője, aki úgy érzi, profitálni tudott a nehézségekből:

„A problémáknak köszönhetően jobban megértettem, hogy mit csinálok a beállításokkal, hogyan állítom be az autót, milyen irányba kell mennem, amikor problémáim vannak. Szóval ez olyasvalami, ami mindenképpen erősebbé tesz minket” – mondta Perez maga is elismerve, hogy volt „néhány rossz versenye”.

A Red Bull lehetséges felállásáról a Formula Podcast legutóbbi, a pilótapiacot kitárgyaló adásában is beszélgettünk:

Szigorítanak a tavalyi Ausztrál Nagydíjon történtek miatt

Az Ausztrál Nagydíj szervezői bejelentették, hogy az idei verseny leintését nem lesz pályabejárás a szurkolók számára. Ez a lépés válaszreakció a tavalyi futam végére, amikor egy csapat néző idő előtt bejutott a pályára, s eljutottak Nico Hülkenberg autójához, melyen ekkor még pirosan villogott az áramütés veszélyére figyelmeztető lámpa – többek között ez is veszélyt jelentett a behatolók számára.

mercedes-melbourne

Az FIA vizsgálatot indított a nemzetközi sportszabályzat megsértése miatt, az Ausztrál Nagydíj promótere pedig meg is tette a szükséges lépést. Rövid közleményükben leszögezték, hogy idén nem lesz lehetőség a leintést követően belépni az aszfaltcsíkra.

„Az Australian Grand Prix Corporation azt a tájékoztatást adja, hogy tekintettel a 2023-as verseny befejezésekor történt, a pályára való korai behatolással kapcsolatos, folyamatban lévő FIA-vizsgálatra, a 2024-es F1-es Rolex Ausztrál Nagydíj után a szurkolók nem léphetnek be a pályára. A jövőbeni versenyek befejezésekor a szurkolók pályára való bejutásával kapcsolatos döntéseket egy későbbi időpontban hozzák meg.”

melbourne_2

Madrid: Az új F1-es pálya vonalvezetése (videó)

A Williams e-sport csapata osztotta meg az alábbi videót, melyben az Assetto Corsa segítségével elmehetünk egy virtuális körre a 2026-tól érkező új madridi versenypályán. Persze még nem minden részlet tisztázott az aszfaltcsíkkal kapcsolatban, de a közzétett tervek és az utcaképek segítségével mégis sikerült egy olyan pályát készíteni, melyből kaphatunk egy alapvető képet az F1 legújabb utcai pályájáról

Videó: Idén először pályán egy F1-es autó – egy AlphaTauri!

Bár a hivatalos bahreini előszezoni tesztre még szűk egy hónapot várnunk kell, ahogy a csapatoktól megszokott bejárató körözésekre is az új autókkal, a napokban mégis felbőgött egy Formula-1-es versenygép egy pályán. Az immár Visa Cash App RB névre hallgató istálló ugyanis keddtől csütörtökig háromnapos privát tesztet teljesít a központjuktól nem messze lévő imolai pályán – számolt be róla a Motorsport olasz kiadása. Ráadásul először tesztelhet egy istálló az aktuális technikai szabályzat szerint épített autóval: mivel a szabályok előírják, hogy legfeljebb kétéves gépet lehet használni a privát tesztek során, most már előkerülhetett a 2022-es AT03-as – egyúttal így ez lesz az egyik utolsó alkalom, amikor egy AlphaTaurit és annak színeit láthatjuk körözni.

A lap tudósítása szerint kedden Yuki Tsunoda kezdte meg a munkát, és szerda délután adta át a volánt Daniel Ricciardónak – igaz, a minap a fagypont alatti hőmérsékletek miatt csak a tervezettnél később tudta megkezdeni a körözést a japán. És mivel 2024-et írunk, természetesen elkerülhetetlen volt, hogy videó is kiszivárogjon a privát gyakorlásról:

Suzuka kiszorítása helyett két japán F1-es futamot célozna meg Osaka

Néhány napja mi is beszámoltunk róla, hogy felröppent, hogy Osaka is bejelentkezne egy Formula-1-es nagydíj rendezéséért. Bár a projekt még abszolút a kezdeti fázisában van, a harmadik legnépesebb japán város turisztikai bizottságának elnöke, Hiroshi Mizohata a Motorsport.com portálnak megerősítette, hogy zajlanak a háttérben az előkészületek – és azt is elmondta, miért vonzza őket az F1:

„Az F1 tökéletes katalizátora lenne annak, hogy Osaka nemzetközi turistaközponttá váljon. Hogy ezt elérje Osaka, fontos, hogy tehetős embereket vonzzon Európából, Amerikából és Ausztráliából. Azt is hisszük, hogy az F1 fellendítheti a luxusszállodás vonzását és az éjszakai gazdaságot. Ellátogattam a Szingapúri Nagydíjra, és teljesen más fogadott, mint amilyen kép élt bennem az F1-ről: élő események zajlottak, a közeli hotelekben pedig luxusmárkák tartottak üzleti megbeszéléseket.”

7-suzuka-3

Mizohata azt nem tudta megmondani, hány éven belül lehet reális a projekt megvalósulása, de hosszú távú tervekről beszélt. Egyelőre még az is vizsgálat tárgyát képezi, hogy pontosan milyen pályát építenének: egy utcait a városban – ahogy az egyre inkább trend az F1-ben, látva a minapi madridi bejelentést is –, egy hagyományos épített pályát annak közelében vagy esetleg a kettőnek a keverékét a 2025-ös Osaka Expóra létrehozott Yumeshima szigeten. Mindenesetre azt leszögezte Mizohata, hogy nem áll szándékukban kitúrni a csupán 2024 végéig szerződéssel rendelkező ikonikus japán pályát, Suzukát az F1-es naptárból: „Szeretném az egymás mellett létezést és a kölcsönös boldogulást megcélozni Suzukával. Úgy vélem, nagyszerű lenne két futamot rendezni Japánban, amely egy autóipari nagyhatalom.”

A témáról a Pitwall című műsorunk hétfői adásában is beszéltünk, a vonatkozó rész 35:27-től kezdődik:

Kiderült, mikor érkezik a Drive to Survive hatodik évada

Immár a hatodik évad fog megjelenni a Netflix Formula-1-es dokumentumfilm-sorozatából, a Drive to Survive-ból (magyarul: Hajsza a győzelemért). A sorozat óriási sikernek örvend és nem kis részben okozója az F1 egyre növekvő népszerűségének is – annak ellenére, hogy a rajongók irányából gyakran éri jogos kritika az alkotást a valóság esetenkénti eltorzítása miatt.

A széria rendre egy-egy idény történéseit mutatja be: az első évad a 2018-as szezonnal indult, a mostani értelemszerűen a 2023-as történésekre fog fókuszálni. A Netflix jóvoltából pedig végre kiderült a premierdátum is: a teljes évad február 23-án, pénteken fog megjelenni a streamingplatformon – azaz szokás szerint egy héttel a szezonnyitó versenyhétvégét megelőzően, éppen a bahreini előszezoni F1-es teszt utolsó napján. Több információ egyelőre nem látott napvilágot a hatodik évadról, de várhatóan ez is tíz epizódból fog majd állni.

f1-drive-to-survive

Második könyvén dolgozik Günther Steiner

Óriási siker lett a Haas immár csak volt csapatvezetőjének, Günther Steinernek az első könyve, amely a Surviving to Drive címet viseli, rímelve az őt népszerűvé tevő Netflix-sorozat címére, s amely elsősorban az istálló 2022-es idényének kulisszái mögé vezet be. Steiner a Motorsport.com szakoldalnak elárulta, hogy már dolgoznak a szellemírójával (aki ténylegesen felel a szövegírásért), James Hogg-gal: „Jelenleg is dolgozunk a második könyvön. Ezt már korábban elterveztük. Most nyilván változhat kicsit a történet!” – tette hozzá a Haastól való távozására utalva.

Steinert cáfolta azt a feltételezést, hogy a könyvírás túl sok idejét kötötte volna le és ezáltal elterelte volna a figyelmét a csapat irányításáról: „Szerintem az emberek túlértékelik, mekkora figyelemelterelést jelent ez. Valójában ugyanis nem annyira vonja el a figyelmet a napi munkáról. Természetesen a versenyhétvégéken többet kell dolgozni. De nincs például 20 szponzori eseményem hétvégenként, legfeljebb három. Nem annyira zavaró mindeközben egy könyv írása. Nyilván a szellemíró megcsinálja neked. Most ugyan több időm van, de így is heti maximum két félórás etapot tartunk: egyet kedden, egyet pénteken. Én ennyit csinálok, a többi részéért ő felel. Beszélek vele, de nem egész napokat.”

f1-steiner-haas

Már csak egyetlen F1-es csapat adós az autóbemutatója időpontjával

Miközben az egykori AlphaTauri bejelentette, hogy a 2024-es szezontól hivatalosan a Visa Cash App RB nevet fogja viselni, a közleményükből az is kiderült, hogy február 8-án, Las Vegasban kerül sor a csapat- és autóbemutatójukra. Ezzel a tíz alakulatból már csak a Haas nem tette közzé, hogy mikor hull le a lepel az idei konstrukciójáról – igaz, azt már Ayao Komatsutól megtudhattuk, hogy február 11-én teljesíti az első bejárató tesztjét Silverstone-ban. A McLaren pedig ugyan már múlt héten festést villantott (lásd a lenti fotót), a tényleges MCL38-ast csak a Mercedeshez hasonlóan február 14-én csodálhatjuk majd meg.

Az eddig ismert bemutató-időpontok:

Február 5.: Stake F1 Team, Williams

Február 7.: Alpine

Február 8.: Visa Cash App RB

Február 12.: Aston Martin

Február 13.: Ferrari

Február 14.: Mercedes, McLaren

Február 15.: Red Bull

???: Haas (február 11-én tartanak shakedownt)

2-mclaren-3

Verstappen „Schumacher és Senna ötvözete” lenne?

Az F1-ben számos dolgot megélő, s számos kitűnő versenyzővel együtt dolgozó legendás csapatfőnök, Eddie Jordan az F1 Insidernek nyilatkozva a sportág két talán legnagyobb legendájához hasonlította Verstappent – egyúttal egy kissé talán meglepő nevet is szóba hozva: „Michael Schumacherrel kapcsolatban már az első teszten egyértelmű volt, hogy ő lesz Ayrton Senna kihívója.”

michael-schumacher

„Rögtön olyan gyors volt, hogy azt hittük, elromlott a stopperóra. Együtt dolgozhattam Heinz-Harald Frentzennel is, akiről még mindig azt gondolom, hogy a valaha volt legalulértékeltebb F1-es pilóta. Egy született tehetség volt. De Max Verstappen szerintem Senna és Schumacher ötvözete” – mondta a jelenleg a médiában tevékenykedő ír veterán, aki azt is megnevezte, szerinte kik lehetnek képesek megrángatni a holland bajuszát:

„Csak egyetlen kihívót látok jelenleg, és ez Charles Leclerc. A Ferrarinak olyan szintű autót kell építenie, mint a Red Bull, máskülönben nem sok izgalmat látok a jövőre nézve. Ha egy topcsapatot kellene építenem, és Max nem lenne elérhető, csak egyetlen páros lenne, aki elkaphatná őt: Leclerc az oldalán Lando Norrisszal” – mondta Jordan, aki szerint a mezőny két veteránja már nem alkalmas a jelenlegi uralkodó legyőzésére: „Bár mindketten megérdemelték a bajnoki címeket, nem hiszem, hogy Hamilton és Alonso még képes lenne lépést tartani Verstappennel.”

eddiejordan

Elfeledett nevek: A pénteki F1-es pilóták

Nem kevesebb mint 46 olyan versenyző van a sportág történetében, aki részt vehetett legalább egy szabadedzésen, de ennél több szerepet nem kapott – a legtöbb, összesen 19 szabadedzésen a svéd Björn Wirdheim szerepelt azon versenyzők közül, akiknek sosem adatott meg, hogy akár csak egy időmérő edzésen részt vegyenek.

susie-wolff-williams

Az elmúlt három évtizedben Susie Wolff volt az egyetlen nő, aki nagydíjhétvégén szerepelt – igaz, csak szabadedzésen

Az alábbiakban az elmúlt tíz év azon versenyzőit gyűjtöttük egy listába, akik részt vettek F1-es szabadedzésen, de soha nem jutottak el a rajtrácsig – mivel 2022-től a csapatok kötelesek legalább két versenyhétvégén fiatalokat beültetni az FP1-re, a lista szereplőinek közel fele az elmúlt két évből került ki.

A 2022-es változtatás előtt:

Robin Frijns (2014, Caterham)
Daniel Juncadella (2014, Force India)
Adderly Fong (2014, Sauber)
Susie Wolff (2014–15, Williams)
Fabio Leimer (2015, Marussia)
Raffaele Marciello (2015, Sauber)
Alfonso Celis Jr. (2016–17, Force India)
Jordan King (2016, Manor)
Sean Gelael (2017–18, Toro Rosso)
Artyom Markelov (2018, Renault)
Naoki Yamamoto (2019, Toro Rosso)
Callum Ilott (2020, Haas; 2021, Alfa Romeo)
Roy Nissany (2020–21, Williams)

A 2022-es változtatás után:

Theo Pourchaire (2022–23, Alfa Romeo)
Jack Doohan (2022–23, Alpine)
Felipe Drugovich (2022–23, Aston Martin)
Robert Svarcman (2022–23, Ferrari)
Alex Palou (2022, McLaren)
Pato O’Ward (2022–23, McLaren)
Jüri Vips (2022, Red Bull)
Isack Hadjar (2023, AlphaTauri és Red Bull)
Oliver Bearman (2023, Haas)
Frederik Vesti (2023, Mercedes)
Jake Dennis (2023, Red Bull)
Zak O’Sullivan (2023, Williams)

vesti-1

Frederik Vesti a Mercedes volánja mögött

Búcsúzik az AlphaTauritól az AlphaTauri

A cím nem elírás: a végleges nevét még mindig be nem jelentő Red Bull-istálló jobbhíján jelenleg is Scuderia AlphaTauriként fut a közösségi médiában, így aztán ezen a néven tették közzé az alábbi videót, melyben elbúcsúznak a csapatnak négy éven át nevet adó AlphaTauritól, a Red Bull-család ruhamárkájától.

Bár a múlt héten több jel is arra mutatott, hogy a Visa Cashapp F1 Team lehet az ideiglenes nevezési listán Scuderia AlphaTauri RB-ként (a konstruktőr neve egyszerűen RB) szereplő csapatnak, a bejelentés továbbra is várat magára. A csapat névügyeiről Pitwall című magazinműsorunkban is beszélgettünk:

Nem látott esélyt az F1-re, ezért bontott szerződést a McLarennel az IndyCar-bajnok

Az elmúlt két szezont egyaránt meghatározta az Alex Palou körüli kavarás az IndyCarban. 2022-ben előbb a Ganassi, majd a McLaren is bejelentette pilótájaként: a spanyol át akart igazolni utóbbiakhoz, ám a Ganassi perelte, s így végül 2023-ra is maradt náluk – miközben a wokingiaktól tesztelési lehetőséget és egy F1-es szabadedzésen való részvételt is kapott. Miután aztán tavaly ritkán látható fölénnyel zsebelte be a Chip Ganassi színeiben a második bajnoki címét az IndyCarban, Palou mégis felbontotta a mclarenes szerződését, amely értelmében 2024-ben már náluk versenyzett volna – igaz, emiatt pedig ők perlik a fiatal pilótát.

Amikor a hétvégi Daytonai 24 órást megelőző sajtótájékoztatón arról kérdezték az ott is a Ganassit képviselő Palout, hogy miért táncolt vissza a McLaren-megállapodásból, az F1-es lehetőség hiányát hozta magyarázatként: „Semmilyen jel nem volt arra, hogy bármilyen lehetőség megnyílna előttem az F1-ben. Túl idős vagyok ahhoz, hogy várjak, hátha valaki megsérül és akkor esélyt kaphatok. Pato még várhat arra, hogy valaki megsérüljön” – utalt a hozzá hasonlóan az IndyCarban szereplő, de eközben a McLaren hivatalos F1-es tartalékosaként is tevékenykedő Pato O’Wardra a RacingNews365.com által idézett spanyol, aki szerint a balhék hatására még szorosabbá és jobbá vált a viszonya a Ganassival:

„Úgy gondolom, ez a dráma még közelebb hozott minket egymáshoz. Hogy miért? Nem tudom. Most teljesen normális a kapcsolatunk. Amikor szakítasz egyszer a barátnőddel, akkor is még jobban lesztek együtt, mert megértetik egymást és a korábbi problémákat, és így hirtelen jobb lesz a kapcsolatotok.”

f1-palou-mclaren_1

fotó: DPPI

Videó: Madrid jön az F1-be, de mi lesz Barcelonával?

Rövid videóban összegezzük a helyzetet:

Domenicali megerősítette: nem kizárt, hogy Barcelona is marad az F1-es naptárban

Kedd délelőtt jelentette be a Formula-1, hogy 2026-tól 2035-ig egy új madridi pályán rendezik majd a Spanyol Nagydíjat. Ennek kapcsán utánajártunk mi is, hogy mindez mit jelenthet a futamnak jelenleg otthont adó Circuit de Barcelona-Catalunya versenypálya számára – az információinkról itt írtunk bővebben. Az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali pedig a Formula-1 hivatalos honlapjának nyilatkozva erősítette meg, hogy nem kizárt, hogy a 2026-ig érvényes szerződéssel rendelkező katalán pálya is marad a naptárban:

„Elkerülve a kétségeket, itt szeretném tisztázni, hogy a tény, hogy Madridba látogatunk, nem zárja ki azt, hogy a jövőben is maradjunk Barcelonában. Zajlanak egyeztetések arról, hogy lássuk, meg tudjuk-e hosszabbítani az együttműködésünket a jövőre nézve Barcelonával, akikkel nagyon jó kapcsolatot ápolunk.”

Domenicali az interjúban beszélt arról is, hogy míg néhány éve még nem volt a figyelmük fókuszában a spanyol piac, mára ez megváltozott. A madridi futam pedig megmutatja, hogy milyen egészséges állapotban van jelenleg az F1 Európában (is): miközben az a nézet terjed, hogy az öreg kontinensen nem készek befektetni a sportba, a spanyol főváros projektje bizonyítja, hogy nem ez a helyzet.

f1-barcelona-start