DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 18. hétfő

Vandoorne: A jövőm valószínűleg nem az Aston Martin, de…

A Formula–E-ben versenyző, 2022-ben világbajnoki címet ünneplő korábbi F1-es pilóta, Stoffel Vandoorne tavaly óta Felipe Drugovich kollégájaként az Aston Martin tartalékversenyzői szerepét tölti be, de érdemi esélye nincs arra, hogy folytassa 2018 végén megszakadt királykategóriás pályafutását. A belga versenyző maga is tisztában van ezzel, de kiemelte, hogy mostanában nem egyszer bizonyította az F1, milyen váratlan fordulatok történhetnek egyik pillanatról a másikra.

vandoorne-aston-2

„Az elmúlt két évet ugye az Aston Martinnál töltöttem. Reálisan látom, hogy a jövőm valószínűleg nem itt van, de nyitva kell tartani az ajtókat, mertsosem tudhatod, mi történik” – idézi a GPFans oldal a McLaren korábbi pilótáját. „A Formula–1-es paddock a lehető leggyorsabb ütemben mozog, és ami az egyik héten valószínűtlennek tűnik, a következő héten már valószínű lehet.”

„Ezt sosem tudhatod, én csak annyit tehetek, hogy a lehető legversenyképesebben versenyzek abban a sorozatban, ahol éppen vagyok, megpróbálok ott jó munkát végezni, aztán a többi majd jön” – mondta Vandoorne. Az elmúlt években a kiszámíthatatlanságra nem egy példát láthattunk, elég csak Brendon Hartley szerződtetését, Nyck de Vries F1-be kerülését vagy épp legutóbb Franco Colapinto bemutatkozását említenünk.

vandoorne-aston-1

A WEC-ben tér vissza a versenyzéshez Danyiil Kvjat

Újra teljes szezont teljesít egy világbajnoki szériában Danyiil Kvjat: a Prema bejelentette, hogy az orosz pilóta is tagja lesz a második számú legénységének az Endurance-világbajnokság LMP2-es kategóriájában Mirko Bortolotti és Doriane Pin mellett. Kvjat legutóbb a 2020-as F1-es idényben futott egész évet az AlphaTauri színeiben, azóta csak elvétve láthattuk őt a pályákon: tavaly néhány NASCAR-futamon tűnt fel az orosz.

A Prema másik autójában egyébként Juan Manuel Correa, Bent Viscaal és Filip Ugran ül majd, azaz a csapat egyetlen tavalyi versenyzőjét sem tartotta meg, beleértve Robert Kubicát is.

wec-kvjat-prema-1

Üléspróbán járt a Mercedesnél Mick Schumacher – fotók

A Haasnál töltött két szezon után idén nem lesz az F1-es mezőny tagja Mick Schumacher, de a sporttól így sem távolodik el, hiszen a Mercedes leigazolta őt teszt- és tartalékpilótának. Ezen minőségében egyfelől a szimulátoros munkájával fogja segíteni az alakulatot, másrészt a tervek szerint mind a 23 nagydíjhétvégén jelen lesz, ha esetleg be kellene ugrania Lewis Hamilton vagy George Russell helyére. Ez utóbbi miatt pedig szükséges volt az üléspróba is a fiatal német számára, amelyet a Mercedes posztja alapján a minap meg is ejtett Schumacher:

Az F1 leváltaná az FIA elnökét?

Az utóbbi hónapokban teljesen nyilvánvaló az F1 és az FIA közötti feszültség: a sportágat működtető FOM és a Liberty Media nagyon mást képzel, mint amit az egy éve FIA-elnökként dolgozó Mohammed ben Sulayem. Az elmúlt időszakban több ügyben is összetűztek a felek, és ehhez kapcsolódik a német Sport1.de információja is: a portál úgy tudja, hogy az F1 részéről nagyon szeretnék elváltani az elnököt, és az a terv, hogy David Richards üljön a helyére. Richards korábban a Benetton és a BAR csapatfőnöke volt, egyébként pedig ő alapította a több szakágban is komoly sikereket elérő Prodrive-ot.

Azt viszont hangsúlyozzuk, hogy ez egyelőre a Sport1.de által közzétett pletyka, annál semmiképp sem több.

f1-fia-bensulayem-domenicali

fotó: dppi

„A versenyzők inkább koncentráljanak a sportra, ne mondjanak semmit”

Megoszlanak a vélemények arról, elfogadhatatlan vagy helyénvaló az FIA sportszabályzatba iktatott módosítása, amely engedélyhez köti a politikai állásfoglalást a versenyzők részéről. Valtteri Bottast nem érdekli a politika, de úgy gondolja, megilleti őt és társait a jog, hogy arról beszéljenek, amiről akarnak. Az ex-F1-es David Coulthard viszont a támogatók táborába állt be.

„Ezek a sportolók rettentő szerencsések, hogy azért fizetik őket, amit mások ingyen csinálnának. Kicsit olyan, mint a köszönőbeszéd az Oscaron. Ha mindenki élne a lehetőséggel, hogy politikai állásfoglalást tegyen, akkor igazából mindennel foglalkozni kellene, hiszen nincs probléma, amely ne lenne senkinek sem fontos” – idézi Coulthardot a Motorsportweek.

„Szóval vagy meg kellene említeni mindent, vagy jobb, ha nem mondanak semmit és inkább a sportra koncentrálnak. Megértem, hogy egyesek a szólás szabadságát hangoztatják, ami abszolút fontos dolog, de arra is emlékezni kell, hogy sportszabályokról beszélünk, nem politikai szabályokról” – beszélt arról Coulthard, hogy a sportnak a sportteljesítményről kell szólnia.

Verstappen szurkolói saját lelátót kapnak Las Vegasban

Idén hosszú időt követően tér vissza Las Vegas városába a Formula-1, a rendezvényen pedig hatalmas attrakcióra készülnek a szervezők, akik a helyszínre látogató rajongókat a lehető legszínvonalasabb módon igyekeznek kiszolgálni. Ez így lesz Max Verstappen szurkolói esetében is, akik szinte bárhol felismerhetők a jellegzetes narancssárga színű öltözékek miatt, Európában pedig több helyen is komplett lelátókat töltenek meg. Erre a 2023-as Las Vegas-i Nagydíj esetében is meglesz a lehetőségük, mivel a kétszeres világbajnok honlapján megjelent infók alapján itt is saját tribünön foglalhatnak helyet a rajongók.

Bár a jegyárakról egyelőre nem írtak konkrétumokat, azt már tudni lehet, hogy aki egész hétvégére szóló csomagot vásárol, az All-inclusive ellátásban részesül az étkeztetés tekintetében, egy prémium Las Vegas-i utazótáskával is gazdagodik, továbbá esélyt kap arra, hogy megnyerje azt a két főre szóló belépőt, amivel beléphet a paddock és a Red Bull bokszának területére egy látogatás alkalmával. Ugyan az árak ezen a weboldalon nem ismertek, többi tribünre szóló jegy darabja 2000 dollárba kerül, így vélhetően Verstappen-lelátók ülőhelyei hasonló összegekért találhatnak majd gazdára.  

Az utolsó nagy rohamra készülnek az ausztrálok

Ahogyan arról tavaly novemberben mi is beszámoltunk, az Ausztrál Nagydíj helyszínen bővíteni kellett a lelátókat a folyamatosan növekvő érdeklődés miatt, így az Albert Park területén található 16 lelátón 39 000-ről 44 000-re nőtt meg az ülőhelyek száma. A jegyeket természetesen szinte azonnal elkapkodták, ám a szervezők most bejelentették, hogy utolsó alkalommal, korlátozott számban még biztosítani tudnak néhány vasárnapi jegyet a szurkolók számára, melynek értékesítése február 8-án melbourne-i idő szerint 10 órakor kezdődik. A futam promótere szerint ezzel sikerült újabb megoldást találni a korábbinál is nagyobb keresletre, több lehetőség azonban már nem lesz.

„Nagyon keményen dolgoztunk azon, hogy a helyszínen minél több rajongónak biztosítsunk lehetőséget arra, hogy megtapasztalhassák, milyen élmény az F1, az F2 és az F3 versenyeit látni. A helyszín és a tervezés végső felülvizsgálata most esélyt adott számunkra, hogy ezt a korlátozott mennyiséget eljuttassuk a szurkolókhoz. A tavalyi év végén négy órába sem telt, amíg elfogytak a tribünre és a Park Passra szóló jegyek a vasárnapi rendezvényre, így arra számítunk, hogy ez a korlátozott mennyiség is ugyanilyen gyorsan elkel majd” – idézte Andrew Westacott, az AGPC vezérigazgatójának szavait a Motorsport.

Új festést villantott az Alfa Romeo F1-es csapata

Bár az autóbemutatójukig még van pár nap, január utolsó napján egy egészen különleges dizájnról rántotta le a leplet az Alfa Romeo. Az istálló közleménye szerint Alfa Romeo F1 Team Stake x BOOGIE néven indítottak új művészeti projektet, amivel szeretnék közelebb hozni a rajongókat a sportághoz. Ehhez a BOOGIE nevet használó, német származású, Svájcban élő világhírű graffitiművész, designer és illusztrátor volt a segítségükre.

A projekt keretein belül elkészített dizájn egyrészről egy 3D-s modellen jelenik meg, amelyet a JigSpace felületén a rajongók közelebbről is megtekinthetnek, másrészt egy fizikailag megjelenő bemutató autón is feltűnik. Ezt Londonban, Zürichben, valamint a csapat hinwili székhelyén is kiállítják majd, utóbbi helyre pedig a leghűségesebb szurkolóik egy csoportját meghívják, hogy a BOOGIE által tervezett festést a művésszel együtt tovább alakítsák majd. Az egy éven át tartó kampány végén az autót az F1 Authentics közreműködésével árverezik majd el, a befolyt összeget pedig jótékonysági partnerük, a Save the Children számára ajánlják fel.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Alfa Romeo F1 Team Stake (@alfaromeostake) által megosztott bejegyzés

Charles Leclerc mémmé vált a Ferrari közösségi oldalán

A maranellóiaknál nagyon unatkozhattak hétfőn ugyanis egy üresen hagyott zöld háttérrel posztoltak egy oldalról készült képet a monacói versenyzőről, ami tökéletes alapanyag a mémek gyártásához, ám az olaszoknak ebben az esetben konkréten ez volt a céljuk. „Ideje kreatívnak lenni Twitter” – írták ki az ismert közösségi oldalra feltöltött posztjukban, ami alá természetesen özönlöttek a rajongók különböző alkotásai. Ezeket az alábbi bejegyzés kommentjei között lehet megtalálni és tényleges érdemes átböngészni, mivel némelyik egészen szórakoztatóra sikerült.

Sikerülhet-e Millernek az, ami még senkinek a MotoGP-érában?

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Jack Miller idén már a gyári KTM-et fogja erősíteni a MotoGP-ben, ezzel pedig esélye nyílik arra, hogy három különböző márkával nyerjen futamot a legnagyobb géposztályban, miután korábban Hondával és Ducatival is összejött neki ez. Jól mutatja, mekkora eredmény lenne ez, hogy mióta 2002-ben MotoGP-vé nevezték át a királykategóriát, még senkinek nem jött össze ez a bravúr, pedig olyanok próbálkoztak vele, mint Valentino Rossi vagy Jorge Lorenzo. A világbajnokság 1949 óta íródó történetében is csupán négy motorosnak jött össze a tripla: Mike Hailwoodnak (Norton, MV Agusta, Honda), Randy Mamolának (Suzuki, Honda, Yamaha), Eddie Lawson (Yamaha, Honda, Cagiva) és Loris Capirossinak (Yamaha, Honda, Ducati).

Amikor Millert megkérdezték a történelmi tett lehetőségéről, így felelt az ausztrál: „Bámulatos erre gondolni. Izgatott vagyok. Remélem, hogy sikerülhet. Ezen dolgozunk hétről hétre, de manapság a MotoGP nem vicc. Két motort már kipipáltunk a háromból, most ülünk fel a harmadikra, szóval próbáljuk meg!” – fogalmazott a KTM versenyzője. Hozzá kell persze tenni, hogy nem csupán Miller csinálhatja meg a triplát 2023-ban, hanem Maverick Vinales is, aki Suzukin és Yamahán is nyert már versenyt, csak az apriliás spanyol ezt már tavaly is elmondhatta magáról.

motogp-miller-ktm

 

Videó: Az idei Daytonai 24 órás balesetei

Hétvégén rendezték az IMSA szezonnyitóját, a legendás Daytonai 24 órás versenyt. Mint az az egynapos viadalokon lenni szokott, bőven akadt megforgás és baleset a futam során – ezekből készült egy több mint tízperces összeállítás:

 

Ha pedig valaki a teljes verseny összefoglalójára kíváncsi, az az alábbi videóban visszanézheti a legfontosabb pillanatokat:

„Nem lenne jó az F1-nek a szaúdi felvásárlás” – véli Marko

Bő egy héttel ezelőtt látott napvilágot a Bloomberg beszámolója arról, hogy állítólag a szaúd-arábiai befektetési alap, a PIF 20 milliárd dolláros ajánlatot tett a Liberty Mediának a Formula-1 kereskedelmi jogainak felvásárlásáért, akik viszont nemet mondtak. Az F1 részéről nem kommentálták a híreszteléseket, csak az FIA-elnök, Mohammed ben Sulayem reagált egy Twitter-posztban, amelyben józan észt kért az érdeklődőktől – és amely viszont már kiváltott egy igen ingerült reakciót az F1 vezetőségének oldaláról is.

Mindenesetre sokan ellenérzéseket viseltetnek az iránt, hogy esetleg szaúdi kézbe kerülhetne a sportág: eleve már azzal sem szimpatizálnak sokan, hogy egyáltalán nagydíjat rendeznek egy olyan országban, ahol minimum megkérdőjelezhető, hogy tiszteletben tartják-e az emberi jogokat. Hasonlóra utalt Helmut Marko, a Red Bull F1-es tanácsadója is, amikor az említett pletykáról kérdezték: „Úgy gondolom, nem lenne a legjobb, ha olyan országhoz kerülne a sport, amely kulturálisan eltér attól, ahol a legtöbb versenyt rendezik. És alapvetően ez egy kereskedelmi kérdés, szóval valószínűbb, hogy olyannal történhet meg a tulajdonosváltás, ami megfelel a hagyományosabb vállalati szabványoknak, ha így akarunk fogalmazni” – nyilatkozta Marko az RTL-nek.

f1-marko-2022-redbull

fotó: DPPI

Búcsút vett Kubicától a MiniDrivers

Az Orlen távozásával az Alfa Romeótól Robert Kubica már jó eséllyel nem kap lehetőséget a Formula-1-ben a későbbiekben. Erről és még sok minden másról emlékezett meg a MiniNews e heti adása.

Nívós elismerésben részesült munkájáért Martin Brundle

A brit Motorsport szakoldal díjátadó estjén nívós elismerésben részesült a korábbi F1-es versenyző, ma már a Sky Sports riportereként és szakkommentátoraként dolgozó Martin Brundle. A világszerte elismerésnek örvendő ex-F1-es a 2021-ben elhunyt legendás kommentátorról, Murray Walkerről idén elnevezett elismerésben részesült. Mellette olyan Formula-1-ben ismert személyiségek is díjazottak voltak, mint a McLaren egykori csapatfőnöke Ron Dennis, vagy éppen a Williams korábbi technikai igazgatója, Sir Patrick Head.

Így csapott össze Schumacher és Vettel a Bajnokok Tornáján

A hétvégén megtartott Bajnokok Tornájának elődöntőjében találkozott és csapott össze a két jóbarát, kettejük párharcából pedig Schumacher került ki győztesen, aki később aztán alulmaradt Mattias Ekströmmel szemben a fináléban. A két német összecsapása közben Vettel még hibázott is egy nagyot: átsodródott a pálya másik nyomvonalára.

Mérföldkőhöz érkezett az Audi és a Sauber projektje

Az Audi hivatalosan is bevásárolta magát a Sauber Csoportba, erről értesítette kedd délelőtt a médiát a svájci istálló: "Örömmel jelentjük be, hogy az októberben napvilágot látott terveknek megfelelően 2023 januárjában az Audi kisebbségi részesedést szerzett a Sauber Csoportban. Ez egy fontos mérföldkő az Audi Formula-1-be való belépésének útján. A német márka 2026-tól csatlakozik majd a sorozathoz, a Sauber stratégiai partnereként."

Januári készletkisöprés: még tart az akciónk a Formula Webshopban!

Január végéig, azaz már csak néhány napig szól készletkisöprő akciónk: több friss termékünk is jelentős árengedménnyel vásárolható meg. F1-es szezonösszefoglaló kiadványunk, a Száguldás és cirkusz 2022, és a nemzetközi/hazai szériák összefoglaló kötete, az Autósport évkönyv 2022 mellett 2023-as Formula-1-es falinaptárunk és több más termékünk is 33%-os kedvezménnyel rendelhető webshopunkból január 31-ig. Ezen felül ajándék évkönyvvel kínáljuk egy évre szóló Autósport és Formula Magazin-előfizetésünket, de két évkönyvünk együtt is kedvezményesen vásárolható meg.

Böngéssz a Formula Webshop akciós rovatában IDE vagy a képre kattintva!

webshop-2023-jan-akcio

Dögös Ferrarira cserélte kilencéves Golfját Carlos Sainz

„Már nem csak Ferrari-pilóta, hanem Ferrari-tulajdonos is vagyok” – magyarázta a közösségi oldalára feltöltött videóban Carlos Sainz, amelyen elárulta, hogy megvásárolta első saját utcai autóját, egy Ferrari 812 Competizionét. A spanyol versenyző mostanáig egy Golf GTI-vel közlekedett, amelyet még apja vett neki 18 éves korában. A Ferrari 812 Competizione 6,5 literes V12-es motorral van felszerelve és 830 lóerő leadására képes, a Sainz által birtokolt példány pedig magán viseli az F1-es futamgyőztes jegyeit is: például a becenevévé vált „Smooth Operator” felirat is megtalálható rajta.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

Daytonai 24 órás: Szoros versennyel és kettős Acura-sikerrel indult a sportautózás új korszaka

A szokottnál is nagyobb figyelem övezte az IMSA WeatherTech Championship idénynyitóját, a legendás Daytonai 24 órást, hiszen ezen a versenyen láthattuk először élesben az itt GTP-nek nevezett új sportautós csúcskategória versenygépeit, az LMDh-autókat, amelyek az amerikai széria mellett az Endurance-világbajnokságon is feltűnhetnek a Hypercarokkal közös géposztályban – s a négy most jelenlévő gyártó közül a Cadillac és a Porsche így is fog tenni már idén, míg a BMW jövőre csatlakozik a WEC mezőnyéhez (az Acura Le Mans-i részvételéről egyelőre nincs hír), ahol a Toyota, a Peugeot, a Ferrari, a Vanwall és a Glickenhaus várja őket.

A debütálás pedig pontosan azt is hozta, amit vártunk tőle: kiélezett küzdelmet, mindenekelőtt az Acura és a Cadillac között, de tempó tekintetében a Porsche is versenyképesnek tűnt, nagy felzárkózást is bemutattak a korai problémáik után. A végső sikerért azonban sem ők, sem a némileg lassabb és rendkívül megbízhatatlan BMW-k nem tudtak harcba szállni. Az Acurák és a Cadillacek viszont többször is egymást váltották az élen, s még az utolsó körökben is csupán másodpercek választották el egymástól az első négy helyezettet – igaz, ehhez több sárga zászlós fázis is kellett.

A győzelmet végül az Acura #60-es egysége szerezte meg: a Meyer Shank Racing ezzel megvédte címét, ahogy a négyesből Tom Blomqvist, Helio Castroneves és Simon Pagenaud is (sőt, a brazil harmadszor győzött), csupán Oliver Jarvis helyére érkezett Colin Braun tavalyhoz képest. Az Acura ráadásul kettős diadalnak örülhetett a #10-es autó (Brendon Hartley, Louis Deletraz, Ricky Taylor, Filipe Albequerque) második helye révén, míg a dobogót az #1-es Cadillac (Sebastien Bourdais, Scott Dixon, Renger van der Zande) tette teljessé, de még a negyedik #2-es Cadillac is csupán 11 másodperces hátrányban futott be. A többi kategória közül egyébként az LMP2 még ennél is szorosabb befutót hozott, mindössze 16 ezredmásodperc (!) választotta el egymástól az 55-ös a 4-es autót a célban.

daytona24-acura-60-2023

Tánctudását csillogtatta Lorenzo – még „Rossival” is koccant

Nem először szerepel showműsorban Jorge Lorenzo a MotoGP-s visszavonulása óta: korábban a Maszkos énekesben lépett fel és jutott negyedik helyig. Ezúttal az El Desafío című műsorban tűnt fel az ötszörös világbajnok: a műsorban nyolc híresség csillogtatja meg tehetségét valamilyen előadás keretében. Lorenzo esetében egy táncprodukcióról volt szó: a spanyol exversenyző csinos hölgytáncosok gyűrűjében ropta, egy ponton pedig egykori nagy riválisának és csapattársának, Valentino Rossinak beöltözött fellépő is feltűnt a színpadon, akivel még össze is koccantották a vállukat. Íme, Lorenzo produkciója:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Az F1-et tulajdonló Liberty Mediáé a legértékesebb sportbirodalom

A Forbes magazin tette közzé a legnagyobb sportbirodalmak 2023-as listáját, amelyen első helyen végzett a Formula-1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media. Az F1 elmúlt években látott megugró népszerűsége miatt ez nem meglepő: a magazin is kiemeli, hogy tavaly óta öt százalékkal nőtt a sportág piaci értéke. A Forbes 17,1 milliárd dollárra saccolja az F1 értékét: ez elmarad a szaúdiak által állítólag felajánlott 20 milliárdos vásárlási értéktől, de nem annyival, amennyivel Mohammed ben Sulayem heves indulatokat kiváltó Twitter-reakciója sejtetni engedett. Maga a Liberty Media egyébként 20,8 milliárd dolláros értékkel bír, miután némi részesedése az IndyCarban érdekelt Meyer Shank Racing csapatban is van.

f1-barcelona-start-2022

fotó: DPPI