DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 23. szerda

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Marquez: Nincs gond a látásommal, irány a sepangi teszt!

Mint arról beszámoltunk, vasárnap újabb mérföldkőhöz érkezett a visszatérésre készülő Marc Marquez, aki azok után, hogy néhány nappal korábban már motokrosszozhat az orvosai tanácsára, Portimaóban egy RC213V-S-sel rótta a köröket. A Repsol Honda közleménye szerint a spanyol összesen 65 kört teljesített, s ami a legfontosabb, hogy a nyolcszoros világbajnok nem észlelt problémát a látásával (a tavalyi utolsó két versenyt egy edzésbaleset utáni kettős látása miatt kellett kihagynia). Marquez célja mostantól, hogy fizikailag is megfelelő formába hozza magát a február elején esedékes malajziai kollektív tesztre, amelyen feltett szándéka részt venni.

marquez-portimao-honda-teszt-2

„Nagyon boldog vagyok, először is azért, mert újra motorra ülhettem, másrészt megerősítést nyert az, amit már a motokrosszon éreztem” – nyilatkozta a csapat közleményében. „Nagyszerű, megkönnyebbülést jelentő érzés volt motorozás közben, hogy semmilyen problémám nem volt a látásommal. Mivel már régen nem motoroztam, észleltem néhány területet fizikailag, ahol még hiányzik valami, de ez csak azért van, mert nem a szokásos előszezoni felkészülésemet végezhettem. Van még tér a javulásra, de a legfontosabb része ennek a tesztnek, hogy megerősítést nyertek a korábbi motokrosszos tapasztalatok és élvezhettem a sebességet. Intenzív napot teljesítettem hosszú etapokkal, és nagyon elégedett vagyok az eredményekkel. Van még két hetünk a sepangi tesztig, így mostantól felpörgetjük a fizikai felkészülésemet és a motoros edzéseket.”

marquez-portimao-honda-teszt

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Terjeszkedni szeretne a Supercars

Izgalmas tervekről számoltak be Ausztrália népszerű túraautós sorozatának szervezői. A bajnokság élére ugyanis új vezérigazgató került Shane Howard személyében, aki nemrégiben egy nemzetközi stratégia ötletével állt elő. A szakember tervei között szerepel, hogy a versenysorozat ismét ellátogasson máshová is az utóbbi időben megszokott ausztrál és új-zélandi helyszíneken kívül. Korábban volt már példa arra, hogy tengerentúli futamokat rendezzenek, 2005 és 2010 között Kína, Bahrein és Abu-Dhabi is a helyszínek között volt, de 2013-ban egy alkalommal az Egyesült Államokba is ellátogattak. Az első ilyen versenyhétvégére legkorábban 2023-ban kerülhet sor, amikor az új generációs autók is megérkeznek a szériában.

Minihíradó: Marquez visszatért és még sok más

Megérkezett a MiniDrivers híradójának harmadik epizódja, amivel az uborkaszezonban is próbálja feldobni a szürke, motorsportmentes hétköznapokat a csapat egy kis humorral. Beszámolnak többek között az Aston Martinnál történtekről, Marc marquez visszatéréséről, az FIA vizsgálatáról és természetesen nem hagyják nyugton Kimi Raikkönent sem.

 

Új helyszínnel bővülhet a Formula-E naptára

Bár még a következő idény sem kezdődött meg, az elektromos széria szervezői már javában dolgoznak a 2022/2023-as szezonon, mely új korszakot fog hozni a számukra. A Formula-E sorozatban ugyanis ekkor debütálnak majd a Gen3-as autók, de már a helyszínek tekintetében is tettek lépéseket. A legfrissebb hírek szerint India is a naptár része lehet, melyről egy szándéknyilatkozatot is aláírtak a felek. A hivatalos információk alapján 2022 novembere és 2023 márciusa között rendezhetik meg az első versenyt az országban, a helyszínt pedig Telangána államának egyik legnagyobb városa adhatja. A bajnokság részéről már korábban is jelezték, hogy India nagyon jó esélyekkel pályázik egy esetleges futamra, így valahol várható volt ez a bejelentés.

 

Az Alfa-főnök szerint kockázatos lett volna Pourchaire F1-es bemutatkozása

Theo Pourchaire az elmúlt évek egyik legnagyobb tehetsége az utánpótlás-sorozatokban: 2021-ben újoncként ötödik lett a Formula-2-ben. Egy ponton azt sem lehetett kizárni, hogy a Sauber akadémistája egyből felléphet a Formula-1-be is, de Frederic Vasseur, az Alfa Romeo Racing csapatvezetője óvatos akart lenni az ifjú reménységgel:

„Fantasztikus szezont teljesített a Formula-2-ben, de ne feledjük el azt sem, hogy 18 hónappal korábban még az F4-ben szerepelt, és onnan hatalmas volt az ugrás az F3-ba. Az F1-es autó rendkívül összetett, és csak hat tesztnap előzi meg a szezont. Ez azt jelenti, hogy véleményem szerint nagyon kockázatos lett volna és nagy kihívást jelentett volna most megtenni ezt a lépést. Sokkal jobb idén még az F2-re koncentrálni, aztán meglátjuk a jövőt” – idézi az F1i.com Vasseurt, aki hozzátette: biztosan részt vesz majd néhány F1-es szabadedzésen idén Pourchaire, de az elsődleges célként a Formula-2-es bajnoki cím megszerzését tűzték ki célul számára.

pourchaire-f2-2021-dppi

Egy hónap múlva érkezik a 2022-es Ferrari

Felgyorsultak az események az idei F1-es autóbemutatók körül. Bár túl sok információt továbbra sem osztottak meg a csapatok, az elmúlt héten az Aston Martin és a Red Bull is elárult néhány fontos részletet a saját eseményével kapcsolatban, ma pedig a Ferrari erősítette meg a pontos dátumot. A maranellói istálló pontosan egy hónap múlva, azaz február 17-én leplezi le a legújabb versenygépét.

Az Aston Martin után tehát az olasz csapat a második, amely megadta a bemutató időpontját, a Red Bull ugyanis a többi alakulathoz hasonlóan továbbra is titkolózik és nem osztotta meg ezt a rajongókkal.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Ki tette meg a legtöbb versenykilométert a 2021-es F1-es szezonban?

Ismét egy érdekes videós infografikát osztott meg a Racing Statistics YouTube-csatorna, amelyben az alapján rangsorolták a versenyzőket, hogy hány versenykilométert teljesített a tavalyi Formula-1-es idény során. A „bajnok” ezen a téren a minden futamon célba érő Carlos Sainz lett, míg a két vb-rivális közül e tekintetben Lewis Hamilton szerepelt jobban:

Újra megműtötték Alonso állkapcsát

Fernando Alonso még tavaly februárban, Svájcban szenvedett balesetet: a spanyol éppen kerékpározott, amikor egy szupermarket parkolójába behajtani szándékozó autós elütötte őt. Az Alpine versenyzőjén állkapcsát meg kellett műteni, s bár ez csak minimális mértékben hátráltatta őt a felkészülés és a 2021-es Formula-1-es szezon során, a kétszeres világbajnok nemrég elárulta, hogy újabb műtét vár rá, amely során eltávolítják a behelyezett titánlemezeket.

Nos, mint az a Virtuális Le Mans-i 24 órás közvetítése során kiderült, erre a beavatkozásra nemrég sor is került: „Múlt héten volt egy műtétem, egy ideig kórházban is feküdtem emiatt. Most gyógyulok fel ebből az operációból” – mondta el Alonso, aki éppen emiatt idén nem vett részt az online versenyen, ellenben csapatkapitányként szurkolt az Alpine egységeinek, amelyekben magyar szimulátorosokat is találhattunk.

alonso-dppi-2021

Videó: Így rótta a köröket Marquez Portimaóban

Mint arról beszámoltunk, azok után, hogy a héten már motokrosszozott, vasárnap a Portugál GP-nek otthont adó algarve-i helyszínen immár egy gyorsasági motor nyergébe is felpattant Marc Marquez. A tavaly őszi kettős látást eredményező sérüléséből lassacskán felépülő spanyol egy RC213V-S-sel körözött, amely gyakorlatilag a Honda MotoGP-gépének utcára átalakított változata. A Repsol egy több részletből összerakott videót is közzétett a portugál gyakorlásról, amelyet szemlátomást nem is egyedül teljesített Marquez:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Repsol Honda Team (@hrc_motogp) által megosztott bejegyzés

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

„Sokkal gyorsabb az Audi, meg fogja ölni a sportot”

Ez az aggodalma a 2022-es Dakar Rali végeztével a Prodrive-ot irányító David Richardsnak. Az Audi idén állt rajthoz először a legendás terepraliversenyen a részben elektromos hajtású versenygépével, és eléggé meggyőzően sikerült a debütálás: a tizenkettőből négy szakaszon lett övék az elsőség, s csak azért nem voltak harcban az összetett győzelemért, mert a Stephane Peterhansel, Carlos Sainz, Mattias Ekström trió már az első napokon balesetekbe vagy navigációs problémákba keveredett (végül utóbbi végzett a legelőkelőbb, nevezetesen a kilencedik pozícióban). Richards figyelmét is felkeltette az Audi produkciója, s míg a Dakar előtt még épp Sainz aggódott azon, hogy hátrányban lesznek a riválisokhoz képest, most a Prodrive-vezér sürgetett teljesítmény-kiegyenlítést a német márka gépe számára:

„Úgy vélem, eléggé jó egyensúlyt találtunk a Toyota és köztünk, de mindenki tudja, hogy az Audi sokkal gyorsabb a mi autóinknál” – idézi szavait a Motorsport.com szakoldal. „Messze az övék a leggyorsabb autó, szóval meg kell találnunk a megfelelő balanszot, hogy egyenlő a versengés. Az FIA feladata, hogy ezt elérje, különben az Audi meg fogja ölni a sportot. Nehéz dolga van az FIA-nak, ha új technológia bukkan fel, úgyhogy időt kell adnunk, hogy kielemezzék az adatokat és újra egyenlővé váljon a küzdelem. Egyértelmű, hogy az Audi teljesítménye más szintet képvisel: 200 kilóval nehezebbek, mégis sokkal gyorsabbak. Ha megbízhatók lettek volna, könnyedén egyórás előnnyel nyertek volna.”

audi-dakar-rb

Leleplezte 2022-es WRC-autóját a Toyota

Kevesebb mint egy héttel a szezonnyitó Monte-Carlo Rali előtt lerántotta a leplet idei Rally1-es versenygépéről a Toyota. A regnáló gyártói világbajnok nagyjából megtartotta tavalyi piros-fekete-fehér festését, belül azonban sokat változott a GR Yaris, hiszen az új szabályok révén egy hibrid egység is található benne az 1,6-os turbómotorhoz kapcsolva.

 

A Toyota idén négy autót küld csatába a WRC-ben: náluk fog szerepelni a 2021-es ezüstérmes Elfyn Evans és a kétszeres raligyőztes Kalle Rovanpera, míg a nyolcszoros világbajnok Sebastien Ogier idén már csak néhány versenyen lesz jelen (például a Montén), így ő Esapekka Lappival osztozik majd a harmadik gépen, a negyediket pedig Takamoto Katsuta fogja vezetni.

toyota-wrc

A helyszínről jelentjük: a rénszarvas sem akadályozta a Lappföld Rali győztesét

A Formula.hu Finnországban élő kollégájaként a helyszínről volt lehetőségem végigizgulni az 57. Lappföld Rali eseményeit, mellyel egyúttal a 2022-es Finn Ralibajnokságot is ünnepélyesen megnyitotta a mezőny. A havas-jeges-erdős, összességében 800 kilométeres terep tíz szakaszból állt, melyek között voltak régóta használt útvonalak, elfeledett helyek és egy teljesen új rész is. A küzdelmet összesen öt kategória nevezői vívták.

A legjelentősebb természetesen az első osztály küzdelme volt, amelyben még a tizedik szakasz is tartogatott fordulatokat. Emil Lindholm kényelmesen vezette a versenyt, a nyolcadik szakaszhoz elérve már szinte biztosnak lehetett venni a győzelmét. Ám ekkor jött az egyik fordulat, egy, az úton kényelmesen bandukoló rénszarvas – amire értelemszerűen az embernek kell vigyáznia – formájában. Az „őslakos” lelassította Lindholmot, így a közvetlen rivális Teemu Asunmaa behozta a lemaradását és átvette a vezetést. Az utolsó szakaszon azonban egy megpördülést követően fennakadt a hóban, és mire kiszabadították az autót, odalett az előny. Lindholm – akinek karrierjében némi magyar kötődés is van, hiszen egyszer egy hazai csapat, az Eurosol Racing Team autójában is bizonyíthatott – 2019 után másodjára győzött a Lappföld Ralin, a kupa mellé pedig stílusosan egy rénszarvasagancs dukált.

Az elmúlt évekkel ellentétben az F1 jelenlegi egyetlen finn pilótája, Valtteri Bottas ezúttal nem indult a versenyen, alig három hét múlva, a Bajnokok Tornáján azonban ő is ismét versenyautóba pattan.

Néhány helyszíni kép:

lappfold-rali-1

lappfold-rali-2lappfold-rali-3

„Néztem a tükörben őket” – pilóták reagáltak a 2021-es szezon eseményeire

Népszerű videótípus a YouTube-on az úgynevezett reakcióvideó, s most a Formula-1 is előállt egy ilyennel, amelyben versenyzőpárosok – a McLaren, az AlphaTauri, a Williams és a Haas duója – és néhány újságíró elevenítik fel a tavalyi idény legemlékezetesebb pillanatait. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

f1-reakcio-video

A Ferrari pilótái keményen edzenek a téli időszakban

Új szabályok jönnek és a naptár is hosszúra nyúlik, így talán az eddigieknél is fontosabb, hogy jó formában legyenek a pilóták. Ezt pontosan tudja Charles Leclerc és Carlos Sainz is, akik komolyan veszik a téli felkészülést, ahogyan az alábbi fotókból is jól látszik, melyeket a Ferrari osztott meg hivatalos közösségi oldalain.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Vogel Adrienn, TOP 50 és Szilveszter Rali: jön friss tv-műsorunk!

Érdemes lesz ma 13 órakor a FIX TV-re kapcsolni, hiszen érkezik a Motorsporthíradó újabb adása, amelyben többek között megszólal Vogel Adrienn, a szerkesztőségünk által legjobbnak ítélt női versenyző, ismertetjük a TOP 50 Magyar Autóversenyző ranglistájának élmezőnyét, valamint szó esik a Szilveszter Raliról és a Ralikrossz-világbajnokság 2021-es idényéről, de a műsorban még a Mercedestől búcsúzó Valtteri Bottas is feltűnik.

vogel-tv-musor

Az F1 már nagyon várja a visszatérő helyszíneket

A koronavírus jelentősen átírta a versenynaptárat 2020-ban, de egy évvel később sem alakult minden az eredeti tervek szerint. A mezőny Ausztráliába, Szingapúrba, Japánba és Kanadába is 2019-ben látogatott el utoljára, így sokan érthetően izgatottak a visszatérésük miatt, az F1 hivatalos Instagram oldalán egy képes összeállítás került ezekről a helyszínekről, valamint az idén bemutatkozó Miamiról.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Loeb szerint a maximumot nyújtották a Dakaron

Továbbra sem sikerül megnyernie a Dakar-ralit Sebastian Loebnek. A franciák legendás pilótája idén is jó versenyt futott, végül a második helyen értek célba új navigátorával Fabian Lurquinnal. Bár végül nem jött össze a győzelem a BRX versenyzője úgy érzi, nincs miért szégyenkezniük.

„Már az elején sok időt veszítettünk, a műszaki problémánkkal, majd a navigációs hibánkkal, 50 perc hátrányban voltunk, és onnantól kezdve csak megpróbálhattunk keményen dolgozni, hogy behozzuk a lemaradásunkat. Onnantól kezdve nagyszerű versenyünk volt, nem hibáztunk, végig keményen vezettünk, visszahoztunk némi időt, de ez egy olyan rali volt, ahol soha nem alakultak ki túl nagy különbségek. Nasser kiválóan ment, így nem hiszem, hogy többet tehettünk volna ezért. Nem kell szégyenkeznünk” – idézte Loeb szavait a Dakar hivatalos oldala.  

Már az első teszten is túl van a Porsche Hypercar-autója

Már az előző év végén lehetett látni pár fotót a német gyártó legújabb versenygépéről, mellyel visszatérnek a WEC mezőnyébe a Hypercar kategóriában, pénteken pedig a Porsche weissachi tesztpályáján tették meg az első métereket az újdonsággal. Erről több felvétel is megjelent az interneten, az autót a gyári pilótájuk, Frederic Makowiecki vezethette, aki elárult pár dolgot az eddigi munkájukról.

„Nagyon pozitív kilátásaink vannak. Megtettünk néhány kört és felfedeztük, hogy az autó a várakozásoknak megfelelően működik. Így már jó kiindulópontunk van a továbblépéshez, az első gondolatom pedig mindazokhoz az emberekhez szólt, akik hosszú hónapokig dolgoztak azon, hogy a Porsche Hypercar-autója pályára gurulhasson. Elérzékenyültem attól, hogy őket képviselhetem” – idézte Makowiecki szavait a Motorsport.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

World Endurance Championship (@fiawec_official) által megosztott bejegyzés

Vettelt ajánlja Hamilton helyére Ralf Schumacher

A 2022-es mezőnyben lesz-e Lewis Hamilton? Az ezt övező bizonytalanság már oda vezetett, hogy egyre sűrűbben találgatják a brit lehetséges utódját: Valtteri Bottas, Esteban Ocon és Nyck de Vries neve merül fel gyakran, Ralf Schumacher azonban tovább kavarta az állóvizet saját jelöltjével: Sebastian Vettellel.

„Sebastian rendelkezik a kellő tapasztalattal és még mindig megvan a sebessége. Mindenekfelett ismeri a Mercedes autóját vagy a motorját… Mert szerintem az Aston Martin koncepciója elég közel áll a Mercedeséhez” – fejtegette a német Skynak. Ralf Schumacher az istálló csapatfőnökváltását is bevonta az egyenletbe: a négyszeres bajnokkal jó kapcsolatot ápoló Otmar Szafnauer távozott az istállótól, a helyét Mike Krack veszi át. „Ezzel a lehetőséggel is számolni kell, különösen, hogy történt egy személyzeti változás az Aston Martinnál, ami talán közel sem ideális Sebastian számára. Szerintem Otmar Szafnauerrel jó csapatot alkottak.”

Két hét 10 percben: Erről szól a Dakar Rali

Felkerült a Dakar YouTube-csatornájára az összefoglaló, amely azonban nem a verseny alakulását és az első helyért vívott harcot mutatja be, hanem a szélsőséges érzelmeket, melyek egy ilyen különleges maratoni küzdelem velejárói. Drámai borulások, eltévedések, a végeláthatatlan sivatag az egyik oldalon, bajtársiasság és felszabadult öröm a másikon.

A verseny médiásai egy másik videót is feltöltöttek, ebben onboard felvételeket válogattak össze a Dakar hőseiről: