DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 21. hétfő

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Mazepinék is felkerültek az Európai Unió szankciós listájára

Nyikita Mazepin szerdán délelőtt tartott sajtótájékoztatót a Haastól való elküldésének körülményeiről: az orosz pilóta elmondta, hogy hiába egyezett volna bele az FIA előírásaiba, amelyeket a háborús konfliktus okán hoztak, a csapat egyoldalúan döntött a menesztéséről, amelyről ráadásul nem is értesítették őt előre. Mazepin emellett bejelentette, hogy alapítványt hoz létre azon orosz sportolók megsegítésére, akiket most a nemzetiségük miatt ér hátrányos megkülönböztetés.

Néhány órával ezt követően tette közzé az Európai Unió az oroszok elleni szankciókkal kapcsolatos legfrissebb listáját, s ebben az érintett személyek között megtaláljuk mind az F1-es versenyzőt, mind az apját, az Uralkalinál résztulajdonos Dmitrij Mazepint. Az indoklás szerint Dmitrij Mazepin azon üzletemberek közé tartozik, akik jelentős támogatást biztosítanak az orosz kormány részére, emellett ő maga is személyesen részt vett azon a február 24-i találkozón Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, amikor megindult az Ukrajna elleni háború. A fiatal pilóta esetében szimplán azt említik, hogy kapcsolatban áll egy Putyin-közeli üzletemberrel, azaz az apjával.

mazepin-nyikita-dmitrij

Mazepin: A Netflix túloz, csak egészséges konfliktusok voltak a csapattal

A fiatal orosz több témát is érintett szerdán tartott sajtótájékoztatóján, és többek között azt a kérdést is megválaszolta, hogy mennyire voltak valósak a Netflix sorozatában látott nézeteltérések a Haason belül, illetve valóban el akarta-e hagyni a csapatot 2021 végén. „Persze, hogy voltak konfliktusok, egy olyan sportról beszélünk, ahol versenyeznünk kell egymással. Engem az F1-be frissen került fiatalként váratlanul ért, hogy egy csapat, amely az első szezonját spórolással töltötte, hogy a másodikra jobban tudjon költeni, belefutott egy ilyen helyzetbe. Tudniillik, hogy az egyik karosszéria tavalyi, olyan, ami 22 versenyt teljesített, és ez érződik is rajta, míg a másik vadiúj. Persze az eredményjelzőre nézve azt mondhatnánk, hogy teljesen mindegy, 19. vagy 20. leszel, mert úgysem ér pontot és fölösleges félmilliós pluszköltség a csapatnak. De én rengeteg áldozatot hoztam az F1 felé vezető utamon, fontos, hogy a lehető legjobb helyen végezzek. Az pedig meg sem fordult a fejemben, hogy elhagyom a csapatot. Voltak konfliktusok, de egészségesek, és végtére is jól zártuk az évet” – kommentálta Mazepin.

 

Visszaköveteli pénzét a Haastól Mazepin szponzora

A Haas szombaton bontotta fel szerződését Nyikita Mazepinnel és a csapat főszponzorával, az Uralkalival. Az orosz cég szerdán közleményt adott ki, amelyben indokolatlannak nevezte a Haas egyoldalú szerződésbontását, hangsúlyozva, hogy a sportnak a politikától és külső nyomástól függetlennek kellene lennie. Az Uralkali követeli a csapattól szponzorpénze azonnali visszafizetését, mivel a 2022-es szezonra kialkudott összeg nagy részét előre kifizették. A vállalat jogi lépésekre is kész.

A közlemény kitér arra, amit Nyikita Mazepin is elmondott mai sajtótájékoztatóján: a versenyző és az Uralkali alapítványt hoz létre We Compete As One néven, amely az orosz-ukrán háború következtében sportjuktól eltiltott vagy ellehetetlenített sportolókat támogatja.

Két nap múlva jön a 4. évad: Újabb Netflix-előzetes érkezett

A Drive to Survive egyperces előzetese után itt a következő, kétperces bővített verzió. A 2021-es szezont feldolgozó évad péntektől elérhető a szolgáltatónál.

Megújult fényezéssel már ma pályára gurult a McLaren

A csütörtöktől szombatig tartó bahreini tesztelés előtt a közel-keleti pályán kivette egyik filmforgatási napját a McLaren, hogy a 100 kilométeres táv keretén belül megjárassák az MCL36-ot.

Szembetűnő a képen, hogy a McLaren festése nem ugyanaz, mint korábban: az autó sokkal több feketét kapott, különösen a felső légbeömlő területén. Egyelőre nem tudni, különleges színezésről van szó, vagy a szezon előtt változik a fényezés.

Két nap késéssel befutott a Haas Bahreinbe

Az amerikai istállóra rájár a rúd az utóbbi időszakban: miután a csapat az orosz-ukrán háború miatt elvesztette orosz főszponzorát, az Uralkalit, ráadásul Nyikita Mazepin helyére új versenyző után kell néznie, a második teszten való szereplése is veszélybe került, miután a VF-22-t szállító tehergép kényszerleszállást hajtott végre Isztambulban, a versenygép pedig az Egyesült Királyságban ragadt.

A Motorsport Week posztja szerint a Haas rakománya kedden éjfélkor végre megérkezett a szahíri paddockba, két nappal később a többi csapat felszerelésénél. Ennek ellenére benne van a pakliban, hogy a csapatnak kikell hagynia a csütörtöki első tesztnapot.

Frissítve: A csapat tájékoztatása szerint a cél csütörtök délután pályára gurulni. Az autót Pietro Fittipaldi fogja vezetni aznap.

A NASCAR-ban tér vissza Alonso első F1-es csapattársa

A 2001-es szezonban egy bizonyos spanyol újonc, Fernando Alonso, valamint a mérsékelt F1-es tapasztalattal már rendelkező Tarso Marques alkották a Minardi versenyzői párosát. Miközben két évtized után Alonso máig a motorsport csúcsán szerepel, Marques több szezon kihagyását követően hallatott újra magáról: a 46 éves pilóta a NASCAR Cup nyolc versenyén áll rajthoz 2022-ben, a Team Stange Racing Fordjával.

Marques 1996-ban két nagydíjon, 1997-ben a szezon második felében szerepelt a Formula-1-ben – utóbbi évben a Prosthoz átnyergelő Jarno Trulli utódjaként –, a Minardinál, ahol 2001-ben, CART-os kitérője után teljes szezonra kapott lehetőséget, bár az utolsó három nagydíjon lecserélték Alex Yoongra.

A brazil élvonalbeli pályafutása ezzel gyakorlatilag véget ért, a későbbiekben szórványosan bukkant fel versenyeken, elsősorban Brazíliában: odahaza 2019-ben indult utoljára néhány endurance-futamon. Marques egy évvel ezelőtt bekerült az autósportos hírekbe, mikor súlyos Covid-megbetegedést vészelt át.

Személyesen vezet Ukrajnába menekültekért egy svéd ralikrosszos

Dan Öberg az elmúlt két szezonban a Ralikrossz-világbajnokság több versenyén is rajthoz állt, most pedig élete legbátrabb vezetésére vállalkozott. A Rallycross.HU posztja szerint a svéd személyesen szállítja az ukrajnai Lvivbe azt a 25 doboz adományt és egészségügyi felszerelést, amelyet összegyűjtött. Visszafelé pedig hat háborús menekültet vesz maga mellé, akiket Svédországba visz.

Újabb csapat tette ki az Uralkalit, Dmitrij Mazepin eladta tulajdonrészét

A Haas után a Formula-2-ben és Formula-3-ban érdekelt Hitech GP is szakított orosz szponzorával, az Uralkalival. A csapat – amellyel Nyikita Mazepin 2016-2017-ban a Formula-3 Európa-bajnokságon, 2020-ban a Formula-2-ben versenyzett, innen a kapcsolat – már a bahreini teszten a cég matricái nélkül vett részt, kedden pedig közleményben bejelentette az együttműködés felbontását.

Az orosz kapcsolat a szponzorációnál is mélyebb volt a Hitechnél: az Uralkalit vezető Dmitrij Mazepin érdekeltségébe tartozó cég résztulajdonos volt az istállónál. A brit cégjegyzéknél hozzáférhető dokumentumok szerint Mazepin az orosz-ukrán háború kitörése után rövidesen eladta érdekeltségét, így a csapatfőnök Oliver Oakes egyedüli tulajdonossá vált – írta még múlt héten a Formula Scout.

A Hitech párosát a Red Bull-junior Jüri Vips és Marcus Armstrong, Formula-3-as trióját három újonc, Kaylen Frederick, Isack Hadjar és Nazim Azman alkotja.

Szereted a ralit? Csatlakozz a Formula.hu új csoportjához!

Hírek, információk, érdekességek, pletykák, videók, miegymás - ha valakit érdekel a ralisport, annak ott a helye a Formula.hu most épülő tematikus Facebook-csoportjában. Csatlakozni erre a linkre, vagy a képre kattintva tudtok!

bitto_1

fotó: Bitto Zsolt

Videó: Egy sisakkamerás barcelonai kör a 2022-es Williamsszel

Visszatért a közkedvelt sisakkamera a grove-i istálló jóvoltából: megnézhetjük, milyen volt egy kör a barcelonai teszten Nicholas Latifi szemszögéből. A videó IDE vagy a képre kattintva tekinthető meg a csapat honlapján.

williams-helmet-cam-barcelona-video

Sainz: Haladnak a tárgyalások a Ferrarival

Carlos Sainz tavaly csatlakozott a Scuderiához, és rögtön legyőzte házon belül a több éve ott versenyző, bár számos alkalommal balszerencsével is sújtott Charles Leclerc-t. Nem meglepő, hogy a gyors beilleszkedés és a jó teljesítmény után arról lehet hallani, hogy a Ferrari szeretné meghosszabbítani a 2022 végén lejáró szerződését a spanyollal: egyes hírek szerint akár már a szezon kezdete előtt sor kerülhet az aláírásra.

A Marca által nemrég készített interjú során is rákérdeztek erre Sainznál, s bár a pilóta nem árult el konkrétumokat, annyit elmondott, hogy jól haladnak az egyeztetések: „Száz százalékig megbízom a projektben, és szerintem a Ferrari is bízik bennem. Zajlanak a tárgyalások, és van is haladás” – fogalmazott röviden Sainz, akinek több kortársa és riválisa már meglehetősen hosszú távú kontraktussal rendelkezik az F1-ben: Leclerc és Esteban Ocon 2024-ig, Lando Norris 2025-ig, Max Verstappen pedig egészen 2028-ig aláírt a jelenlegi csapatával.

sainz-ferrari-teszt-barcelona

Bemutatta új F1-es biztonsági és orvosi autóját a Mercedes

Már több mint két és fél évtizede, egészen pontosan 1996 óta látja el safety és medical carral a Formula-1-et a Mercedes, s idén új modelleket állítanak csatasorba ebből a célból: a Mercedes-AMG GT Black Series lesz az új biztonsági, a GT 63 S 4MATIC+ pedig az új orvosi autó, és mindkettő vörösben fog pompázni. A képre vagy IDE kattintva galéria is nyílik a két csodagépről.

Ahogy tavaly, úgy idén is felváltva láthatjuk majd a Mercedes és az Aston Martin biztonsági autóit az F1-es nagydíjhétvégék során.

mercedes-sc-medical-car (26)

Mindkét többszörös bajnokát megtartja az ötautóssá bővülő Lynk & Co

Hozott is meglepetést, meg nem is a Lynk & Cókat indító Cyan Racing utolsó bejelentése a 2022-es WTCR-es felállásuk kapcsán. Eddig annyit tudtunk, hogy csatlakozik a gárdához a kínai futamgyőztes Ma Qing Hua, valamint marad náluk Thed Björk és Santiago Urrutia is. Ha továbbra is négy autóval szerepeltek volna a Túraautó-világkupán, akkor vagy a kétszeres címvédő Yann Ehrlacher-nek, vagy a négyszeres világbajnok Yvan Mullernek nem lett volna helye az alakulatnál.

Most viszont kiderült, hogy egyiküknek sem kell távozni, mindkét francia marad a Cyan Racingnél, amely így immár öt autót fog csatasorba küldeni az egy hónap múlva a csehországi Mostban rajtoló szezonban. Bár a Lynk & Co közleménye nem egyértelműsíti, a jelek szerint Ehrlacher és Muller alkot majd egy párost Cyan Racing név alatt, míg az említett Björk, Urrutia, Ma trió fog a Cyan Performance néven futó istállónál szerepelni, amely tehát a WTCR-ben megszokott kettő helyett háromautós csapat lesz.

muller-ehrlacher-cyan-wtcr

Full női csapattal áll rajthoz a 25 órás futamon a magyar hölgyversenyző

Bozó Katáról már korábban is írtunk, most pedig arról adott hírt – éppen nem sokkal a nemzetközi nőnap előtt –, hogy idén egy teljesen női csapat tagjaként fog rajthoz állni egy 25 órás versenyen a legendás belgiumi Spa-Francorchamps-ban:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Katalin Krisztina Bozó (@bozokata) által megosztott bejegyzés

A lámpák kialvásától Bastianini érzelmes győzelméig – a Katari GP legjobb pillanatai

Idén sem maradnak el a MotoGP-futamok top 5 legemlékezetesebb momentumát felidéző válogatások: a szezonnyitó kapcsán az Espargaro testvérek, a talán legfőbb meglepetést szállító Brad Binder, valamint természetesen a Gresini Racing újdonsült futamgyőztese került a fókuszba.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

16 éves brit tehetséget igazolt a Williams

Újabb pilótát szerződtetett versenyzői akadémiájára a Williams: a csapat bejelentette, hogy mostantól Oliver Gray is az ő kötelékeikbe tartozik. A 16 éves brit tavaly hazája Formula-4-es bajnokságában szerepelt igen meggyőzően újoncként, hiszen a folyamatos top 10-es helyezések mellett két pole-t és két győzelmet is fel tudott mutatni, a debütánsok mezőnyében pedig harmadikként végzett. Gray idén is ebben a sorozatban fog szerepelni, immár a Carlin csapatával.

Gray már a harmadik ifjú tehetség, akit felkarolt a Williams: korábban az F2-ben vitézkedő Logan Sargeant, valamint a brit F3 17 éves bajnoka, Zak O’Sullivan került az akadémiájukra.

oliver-gray-williams

Red Bull: Nem vagyunk fél másodperccel lemaradva

Dr. Helmut Marko az osztrák OE24-nek beszélt a barcelonai tesztek mérlegéről a bahreini gyakorlást megelőzően. Mint mondta, egyelőre a sötétben tapogatóznak az erőviszonyokat illetően, mert nem tudják, hogy ki milyen súllyal futotta az adott programját Spanyolországban.

"Senki sem tudja ezeket, de úgy tűnik, hogy rajtunk és a Mercedesen kívül a Ferrari lehet ott újra az élen. Nem vagyunk fél másodperccel lemaradva. Kemény gumikon mentünk, míg a Mercedes például kettővel lágyabbakon. Várom a következő tesztet. Az autók nehezek, de gyorsak és érdekes látni, hogy az új szabályokat ki hogyan értelmezi. A Mercedes teljességgel eltérő koncepciót készített hozzánk képest" - mondta Marko, azt is elárulta, hogy az RB18-nak vannak súlyproblémái, de már gyártanak olyan alkatrészeket, amelyek ezen javítani fognak.

274908572_4976101552436294_3832455922388980240_n

fotó: Oracle Red Bull Racing

Felfedte gumikínálatát az első futamokra a Pirelli – egy meglepetéssel

Csalhatatlan jele a szezon közeledtének, hogy befutott a Pirelli első azzal kapcsolatos közleménye, hogy milyen gumikeverékeket használhatnak a csapatok az első versenyeken. A teljes skála továbbra is ötfokozatú, ebből rendre hármat szállít az egyes nagydíjakra az abroncsgyártó. A bahreini szezonnyitón például a három legkeményebb, azaz a C1-es, a C2-es és a C3-as gumikat kapják az istállók, Szaúd-Arábiában viszont az eggyel lágyabbakat, azaz a C2-C3-C4-et. A meglepetést az évad harmadik állomásának, az Ausztrál Nagydíjnak a gumikínálata okozza, ugyanis a Pirelli szokatlan módon nem három egymás melletti keveréket választott ki az újraaszfaltozott és felújított melbourne-i pályára, hanem a C2-es és a C3-as mellé a leglágyabb, C5-ös gumit szállítja.

Az nem változik, hogy a hétvégéken belül továbbra is kemény, közepes és lágy keverék lesz az aktuális három opció megnevezése, függetlenül a C-kódtól, ahogy az is megmaradt a szabályzatban, hogy egy szett lágy abroncsot meg kell tartani a Q3-ra, míg egy-egy garnitúra közepest és keményet pedig a versenyre.

Késhet a bahreini tesztről a Haas?

A német Auto Motor und Sport számolt be róla, hogy gondok adódtak a Haas Bahreinbe érkezésével: az autókat és alkatrészeket szállító repülőnek hétfőn kellett vona Nagy-Britanniába érnie, de kényszerleszállást hajtott végre Isztambulban. A csapat alternatív megoldást keresett és a RacingNews365 már arról ír, hogy sikerült áthidalnia a logisztikai problémát és ha szűkösen is, de odaér a csütörtökön kezdődő bahreini teszt első napjára. A többi csapat felszerelése és autója már a mai napon megérkezett Bahreinbe, egyedül az amerikai (némileg pedig olasz...) istálló került bajba - amelynél egyébként is komoly kérdőjelek vannak, hiszen az Uralkali és Nyikita Mazepin nélkül jelenleg se főszponzora, se második pilótája nincs.

FMcCPCFXMBMoKUO

fotó: Haas F1 Team