DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 16. szerda

Dupla műszak: Lawson Red Bullt és Visa RB-t is tesztel Monzában

A hétvégi Formula-1-es Olasz Nagydíj után sem csendesedett el teljesen a monzai pálya, a Pirelli ugyanis kétnapos gumitesztet teljesít(ett) kedden és szerdán. Kedden a Mercedes és a Red Bull volt ebben a gyártó segítségére: előbbieknél George Russell teljesített szolgálatot 127 megtett körrel, amelyek közül 1:20,747 volt a leggyorsabb, míg utóbbiaknál a hivatalos teszt- és tartalékpilóta, Liam Lawson ült a volán mögé és futott 104 kört, amelyek közül 1:22,126 volt a legjobb idő.

A Pirelli-teszt szerdán is folytatódik Monzában, ám ezúttal már a Visa RB lesz a gumigyártó segítségére – viszont az ő autójukat is Lawson fogja vezetni. Ennek kapcsán az érdekesség, hogy az új-zélandi jó eséllyel pályázik a Red Bull két csapatának valamelyik ülésére 2025-re: Helmut Marko sportszakmai tanácsadó szeptemberre ígért bejelentést a pilóta kapcsán.

Szerdán amúgy Fioranóban is dolgozni fog a Pirelli, ahol az esős abroncsok tesztjében fog segédkezni nekik a Ferrari és Oliver Bearman.

f1-lawson-redbull-teszt-pirelli

Két Mercedes-védenc is pályafutásában fontos győzelmet szerzett hétvégén

Nagy öröm volt a hétvégén a Mercedes versenyzői akadémiájánál. A pilótaprogram legmagasabb szinten levő tagja, Frederik Vesti első Formula-2-es futamgyőzelmét szerezte meg Bakuban, a fordított rajtrácsos sprinten.

Eközben Nagy-Britanniában, az Oulton Parkban rendezett brit Formula-4 bajnokság második futamán a csillagosok másik protezsáltja, Daniel Guinchard menetelt az első helyezésig, szintén első győzelmet szerezve kategóriájában, sőt formulaautókkal is. Az ifjú brit negyedik versenyhétvégéjén ízlelte meg a győzelmet, miután az előző fordulón egy második helyezéssel először állt a dobogóra – a növendék tavaly még gokartozott, így első sikerét érte el formulaautóval.

A szóban forgó második futamon Ugo Ugochukwu végzett harmadikként, aki a McLaren akadémiájához tartozik – a fiatal amerikai ugyancsak idén szerezte első autós futamgyőzelmét, a pódiumon pedig már ötödször végzett.

Verstappen Lauda és Clark szintjén: már a top 10-ben a győzelmi örökranglistán

Max Verstappen a hétvégén Bakuban Formula-1-es karrierje 25. nagydíjgyőzelmét aratta, ezzel pedig utolérte a vonatkozó örökranglistán a háromszoros világbajnok Niki Laudát és a kétszeres vb-győztes Jim Clarkot: immár velük együtt áll a megosztott kilencedik helyen. A Red Bull versenyzője számára a következő mérföldkövet a 27 győzelmet számláló Jackie Stewart jelentheti. Rajta kívül már csak Lewis Hamilton (103), Michael Schumacher (91), Sebastian Vettel (53), Alain Prost (51), Ayrton Senna (41), Fernando Alonso (32) és Nigel Mansell (31) előzi a hollandot.

Verstappen egyébként a legfiatalabb azon versenyzők közül, akik elérték a 25 diadalt pályafutásuk során: a korábbi rekorder Vettel 25 évesen és 103 naposan aratta a negyedszázadik F1-es sikerét, míg a regnáló világbajnoknak ez 24 évesen és 255 naposan jött össze.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Gasly szerint másképp kell vezetni idén Kanadában

Pierre Gasly szerint a delfinezés és az idei kemény F1-es autók azt hozzák magukkal, hogy kicsit másképp kell vezetniük majd a pilótáknak a montreali pályán.

"Ezek az autók sokkal feszesebbek, mint az elődjeik, így a magas kerékvetők és a nagy sebesség igazi kihívást jelentenek majd - ahogy persze a bajnokok fala is. Sokkal inkább el kell most kerülnünk ezeket a kerékvetőket, pedig eddig pont hogy minél jobban át kellett mennünk rajtuk ahhoz, hogy jó kört rakjunk össze. Ez is utcai pálya lesz, de más az előző kettőhöz képest, itt gyors kanyarokat kell megoldani" - mondta a francia.

at_1

fotó: dppi

Vettel az egyik főszereplője a bakui onboard videós válogatásnak

A négyszeres világbajnok az időmérős falazásával, a futamon az Oconnal zajlott csata közben elkövetett hibájával és a rajtjával is szerepel az Azerbajdzsáni Nagydíjról készült belső kamerás válogatásban, de Yuki Tsunoda is az átlagnál többször bukkan fel a videóban, ami IDE vagy a képre kattintva indul:

vettel-baku-onboard

Három éve a Ferrarié lett a montreali pole – ezzel a körrel

2019-ben rendeztek utoljára Kanadai Nagydíjat, azóta a koronavírus miatt nem, így egy szünet után tér vissza a mezőny Montrealba. Három évvel ezelőtt Sebastian Vettel szerezte meg itt a máig utolsó pole-pozíciót, méghozzá ezzel a körrel:

maxresdefault_3

Marko megdicsérte Russellt és a Mercedest

A tavalyi háborúskodás után idén többször is pozitívan szólt már a Mercedesről a Red Bull tanácsadója, dr. Helmut Marko, aki a felek közötti közvetlen harc megszűnésével már más hangot üt meg. Az Azerbajdzsáni Nagydíj után is megdicsérte a a csillagosokat:

"Látható, hogy mit lehet elérni, ha valaki olyan kiegyensúlyozott, mint George Russell és a Mercedes. A sebességük nincs meg, de a kiegyensúlyozottság azt eredményei, hogy a megszerzett pontok terén nincsenek leszakadva" - emelte ki Marko azt, hogy Russell csak 17 ponttal van lemaradva Charles Leclerc-től. Ha pedig már Ferrari, természetesen a maranellóiak technikai gondjait is gyorsan elintézte:

"Nekünk volt két kiesésünk technikai hiba miatt, most már Leclerc-nek is megvoltak ezek, így jelenleg döntetlen az állás."

-00122021_332

fotó: dppi

Így áll a bakui hibák kivizsgálása és orvoslása a Ferrarinál

Kettős műszaki hibás kieséssel zárult a Ferrari számára a Formula-1-es Azerbajdzsáni Nagydíj: előbb Carlos Sainz autóján lépett fel váratlanul hidraulikai probléma, majd az élen álló Charles Leclerc erőforrása mondta fel látványos elfüstölés kíséretében a szolgálatot. A Scuderia két nappal a bakui események után rövid közleményben tájékoztatott arról, hogyan áll jelenleg a történtek kivizsgálása:

„Charles motorja szerdán érkezik meg a gyárba, az előzetes vizsgálatnak estig véget kell érnie. Carlos autójának hidraulikus elemeit már megvizsgáltuk: Kanadára kész a rövid távú megoldás, miközben dolgozunk a közép- és hosszú távú megoldásokon” – írta a Ferrari. Leclerc esetén a fentiek miatt kijelenthető, hogy a monacói a hétvégi montreali versenyen vagy a szezon elején használt első motorjával fog rajthoz állni, vagy máris be kell vetni a harmadik hajtásláncot, ami az utolsó a szabályok adta kereteken belül.

sainz-baku-hiba-dppi

Brundle szerint is a Mercedesnek kell megoldania a pattogást, nem az F1-nek

Bakuban ismét központi témává vált a delfinezésnek nevezett, már ránézésre is kellemetlen jelenség, amely az új filozófia mentén tervezett 2022-es autók velejárója. Az azeri pálya hosszú egyenesében a szokottnál több csapatot érintett a pattogás, emiatt többek között Daniel Ricciardo és Pierre Gasly is felszólalt az egészségi kockázatok kapcsán. Nem beszélve a Mercedes-pilótákról, akiket eddig is a leginkább szenvedtek ettől: Lewis Hamilton konkrétan alig tudott kiszállni az autójából a futam végén a hátfájdalmai miatt.

Több versenyző szerint is szabálymódosításra lenne szükség, hogy megszüntessék a pattogást, Christian Horner, a delfinezéstől alig szenvedő Red Bull csapatvezetője szerint azonban az érintett alakulatoknak kellene megoldaniuk a dolgot, még ha ez teljesítményvesztéssel is járna számukra. Hasonló álláspontra helyezkedett a Sky Sports szakértőjeként tevékenykedő korábbi F1-es pilóta, Martin Brundle is:

„A csapatok, amelyek megoldották a jelenséget, azt mondják, ez a Mercedes problémája, nem az egész Formula-1-é. Természetesen az istállók meg tudják oldani a hasmagasság megemelésével, de akkor komoly teljesítményt veszítenek. Fel kell áldozniuk a kényelmet a teljesítményért, de ami igazán meglepő, hogy a Mercedes szemlátomást nem tudja kezelni az egyébként remeknek tűnő, de kiaknázatlan autóját. Szerintem Christian többé-kevésbé azt mondja, amit én is: ezt a problémát a csapatoknak kell megoldaniuk. Ha arra kérsz más alakulatokat, hogy segítsék a Mercedest, az olyan, mintha a pulykát kérnéd arra, hogy támogassa a karácsonyt. De persze nem akarom elbagatelizálni azt, amin George és Lewis keresztülmegy, mert tényleg különösen fájdalmasnak tűnik a jelenség.”

mercedes-baku-f1-dppi

Piastri harmadszor is tesztelt, újabb fiatal debütál az Alpine-nal

Az Alpine hivatalos tartalékja, Oscar Piastri harmadik privát tesztjén vett részt a csapat tavalyi versenygépével, Austin és Katar után Silverstone-ban vezethette az A521-et kedden, újabb értékes Formula-1-es tapasztalatokat szerezve.

Szerdán az ausztrál helyett az Alpine akadémiájának másik növendéke pattanhat a volán mögé: a Formula-2-es pontversenyben 22. helyen álló Olli Caldwell tesztbemutatkozását teljesíti a gárdával hazai pályán. „Pályafutásom legnagyobb pillanata” – fogalmazott a ma pályára gördülő Caldwell, akinek a teszt születésnapi ajándék is lesz, szombaton töltötte be 20. évét.

Tíz percbe sűrítették a Le Mans-i 24 órás legérdekesebb pillanatait – videó

Olykor egy másfél órás F1-es futam eseményeit is képtelenség pár percbe sűríteni, most viszont a legendás egynapossal tették meg ugyanazt – íme, a verseny 90. kiírásának legfontosabb momentumai:

Luis Hamilton, Jorge Russel és Pedro Gaseoso nagydíja Azerbajdzsánban

A közösségi médiában kering az alábbi kivágás egy spanyol lapból: hihetetlen, de nyomtatásban jelent meg az Azerbajdzsáni Nagydíj végeredményét és a bajnokság állását részletező táblázat, ahol a fenti nevek tűnnek fel, köztük a totálisan átkeresztelt Pierre Gaslyval. De Carlos Leclerc, valamint az Alpino és Alfa (azaz AlphaTauri) csapatok is megérnek egy említést.

Leclerc drámája, a Red Bull utasítása, Hamilton fájdalmai – így szólt a rádió Bakuban

Megérkezett a szokásos csapatrádiós összeállítás az F1-es Azerbajdzsáni Nagydíj hétvégéjéről, benne az időmérő után még örülő, a futamon viszont kieső Leclerc-rel, a hátfájdalmakra panaszkodó Hamiltonnal és még sok mással – a videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

radio-baku-video

Még négy hely kiadó a NASCAR Cup Series rájátszásában

Már csak négy hely kiadó a NASCAR legmagasabb kategóriájának rájátszásában idén. A szabályok szerint az alapszakasz végén 16 versenyzőnek marad esélye a bajnoki címre, a következő körbe pedig egy futamgyőzelemmel automatikusan kvalifikálni lehet, míg a sorrendet, vagy a fennmaradó helyeket, amennyiben nincs 16 győztes, a megszerzett pontok döntik el. Általában erre nem szokott példa lenni, idén viszont lehet ez is másképp alakul, hiszen 2022-ben eddig 12 pilóta tudott futamot nyerni, 10 verseny pedig még hátra van az alapszakaszból.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NASCAR on NBC (@nascaronnbc) által megosztott bejegyzés

11 világbajnoki cím szerepel a Mercedes fotóján

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton is szerepel azon a fotón, melyet a Mercedes készített a Bakui rajtrácson. A német márka ezt közösségi oldalain is megosztotta, melyhez az alábbit fűzték: „11 világbajnoki cím ezen a képen” – írták a bejegyzésben, hiszen az Aston Martin német versenyzője eddig négy, míg a brit pilóta hét bajnokságot nyert meg pályafutása során.

Josef Newgarden szerint izgalmasabbá vált az IndyCar

Másképp kell hozzáállni egy adott szezonhoz, ha valaki bajnok akar lenni az amerikai szériában a Team Penske pilótája szerint. Josef Newgarden kifejezetten jó formában van, legutóbb pedig ismét győzni tudott a Road Americán rendezett versenyen, amivel idei harmadik győzelmét aratta, ám a kétszeres bajnok úgy véli, ez egyelőre kevés lesz a bajnoki címhez, mivel szinte mindenki a maximumot nyújtja a jelenlegi mezőnyben.

„Nehéz pole-t szerezni, és futamot nyerni. A dolgok már megváltoztak, azt hiszem, 10 évvel ezelőtt még voltak állandó trendek. Ha egy csapat talált némi előnyt a teljesítményben, akkor azt általában egész évben megtartotta. Most úgy gondolom, hogy az emberek minden hétvégén megtalálják ezeket a kis előnyöket, és folyamatosan fel-le mozognak. Látod, hogy a McLaren erős az egyik pályán, az Andretti a másikon, felbukkan a Ganassi, a Meyer Shank, az ECR, mi is benne vagyunk a játékban, és ez nem ér véget. Minden évben azt mondjuk, hogy ez a legszorosabb verseny, ami valaha is volt, és valahogy mégis egyre szorosabb lesz! Biztos, hogy az autó fejlesztése tényleg elérte a csúcspontot. Folyamatosan apróságokat, milliméteres változtatásokat hangolunk. A vezetési stílus egyre feszesebb, a szimulátorokkal, és mindennel, amit elemezni lehet. Lehetetlen valamit elrejteni a verseny előtt” – idézte Newgardent a Motorsport.

Az Alpine egy különleges képpel ünnepelte Alonso új rekordját

Azzal, hogy elindult Bakuban Fernando Alonso történelmet írt, mivel múlt vasárnap volt 21 éve, 3 hónapja és 1 napja annak, hogy megkezdődött a spanyol pilóta pályafutása, ezzel pedig övé lett minden idők leghosszabb F1-es pályafutása. A kétszeres világbajnok Michael Schumachertől vette át ezt a titulust, csapata hivatalos Instagram-oldalán pedig egy különleges kép jelent meg, melyen két korszakot mostak össze. Látható az akkor még Renault néven futó enstone-i csapattal való ünneplése a 2005-ös Kínai Nagydíjon, egy idei fotó, néhány Alpine ruhás csapattag, továbbá a csapat által lógatott táblán a rekorddal kapcsolatos legfontosabb infók olvashatók. Alonso karrierjével kapcsolatban a kép sarkában további adatok találhatók, így azt is megtudhattuk, hogy eddig összesen 18427 kört tett meg, 341 futamon indult, 221 alkalommal volt pontszerző, 98 dobogót, és 32 győzelmet szerzett.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BWT Alpine F1 Team (@alpinef1team) által megosztott bejegyzés

Russell: Most nem ez a lényeg, de jó autóval Hamilton szörnyeteg lesz

Népszerű téma, hogy George Russell folyamatosan legyőzi Lewis Hamiltont a Mercedesen belül, de Russell továbbra is támogatja hétszeres világbajnok csapattársát - a bakui futam után ismét elmagyarázta, hogy mi is történik náluk.

"Maximálisan azon dolgozunk, hogy megoldjuk az autó problémáit. Emiatt egyáltalán nem az van szem előtt, hogy a maximumot hozzuk ki az adott versenyhétvégékből vagy a vezetésünkből, mert rengeteg problémán gondolkodunk. Abban viszont biztos vagyok, hogy amint ezeket megoldjuk, Lewis újra szörnyeteg lesz, mert tudom, hogy mire képes. Ha jó autó lesz alattunk, az igazi Lewis Hamilton ott lesz az élen" - mondta.

merci

fotó: dppi

Baku újraaszfaltozását sürgeti Verstappen

A Red Bull hollandja pályafutása 25. győzelmeként először nyerte meg az Azerbajdzsáni Nagydíjat. A címvédő szereti a bakui pályát, de úgy gondolja, a hosszú egyenest, ahol 350 km/h végsebesség is elérhető, fel kellene újítani a 2023-as futamra.

„Élvezetes ezen a pályán vezetni. Viszont egyes helyeken egyre rázósabbá válik, különösen most, mivel az új autók nagyon merevek és közel vannak a talajhoz. A célegyenes túlontúl hepehupás, nekünk kell próbálnunk rendes ívet találni. Jó lenne, ha azt a részt újraaszfaltoznák jövőre” – idézi Verstappent a RaceFans.net. „De összességében különleges pálya, a második szektor a vár körül egészen egyedülálló.”

Daniel Suarez lett a NASCAR Cup Series első mexikói győztese

Sporttörténelmet láthattak azok, akik magyar idő szerint vasárnap éjjel figyelemmel követték a NASCAR Cup Series legutóbbi futamát, melyet a Sonoma Racewayen rendeztek. Bár az épített pályás versenyt a címvédő Kyle Larson, és a 2020-as bajnok Chase Elliott kezdték a legjobban, számukra nem alakult szerencsésen a futam. Larson hiába nyerte meg az első szakaszt, később rosszul rögzítették a jobb első kerekét, ami le is esett egy idő után, de csapattársa számára is hasonló helyzet állt elő, igaz nála még időben észrevették a problémát.

A verseny legszerencsésebb embere Daniel Suarez volt, akinek egy tökéletes stratégiával sikerült elsőként átszelnie a célvonalat, ezzel pedig a Cup Series történetében először avattak mexikói futamgyőztest. A Trackhouse Racing versenyzője 195 verseny után jutott el a csúcsra, amivel egyúttal a rájátszásba is kvalifikálta magát. Ross Chastainhez hasonlóan ő is egyedi ünneplést mutatott be, ám amíg csapattársa egy dinnyét szokott a földhöz vágni, Suarez egy hatalmas taco alakú piñatát ütött szét. A 30 esztendős pilóta Chase Briscoe, Austin Cindric, és Chastain után a negyedik, akinek idén jött össze első királykategóriás futamgyőzelme.

Új csapat iratkozott fel a leggyorsabban kereket cserélők listájára

Idén először fordult elő, hogy az Alpine produkálta a leggyorsabb bokszkiállást egy nagydíjon: Bakuban Fernando Alonso szervizelésével 2,74 másodperc alatt végeztek (ez némileg elmarad a korábbi legjobb időktől), ezzel három századdal felülmúlták a Red Bullt, kilenccel pedig a Mercedest. Az eddigi versenyeken három-három alkalommal volt a leggyorsabb a Red Bull és a McLaren, egyszer pedig a Ferrari, hozzájuk csatlakozott most az Alpine. Az alábbiakban meg is nézhetjük a három leggyorsabb azeri kerékcserét: