DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 8. kedd

„Apró hiba volt, ami sokba került” – Colapinto a Q2-re is látott esélyt

Teljesítette karrierje első F1-es időmérőjét szombaton a Williamsnél Logan Sargeantot váltó Franco Colapinto. Az argentin újonc nem is vallott szégyent, hiszen 18. lett, megelőzve a Stake duóját, tempó tekintetében pedig elfogadható távolságban volt a Q3-ig jutó csapattársához, Alexander Albonhoz képest. Colapinto azért azt bánta, hogy az első szakasz utolsó körében rontott a Lesmo-kanyarban, megnyalva a sóderágyat is, mert szerinte anélkül a Q2 elérhető lett volna:

„Éreztem egy kis alulkormányzottságot. Eléggé a határon voltam abban a körben, és elúszott két kerék abban a kanyarban, és már nem tudtam összeszedni. Úgyhogy egy apró hiba volt, ami sokba került nekem, talán a Q2-be jutás esélye múlt rajta. Egy tizeden múlt, szóval kár érte, de ez is része ennek, és szerintem rövidesen sokkal erősebb leszek” – idézi a williamses szavait a RacingNews365.com portál.

Colapinto azt is elárulta, milyen elsődleges céllal vág neki vasárnap délután a Formula-1-es Olasz Nagydíjnak: „Kemény lesz. Igyekszem a lehető legtöbbet tanulni, hogy jobban megértsem a gumikat. Úgy gondolom, ez a legfontosabb. Aztán meglátjuk, hogyan alakul.”

f1-colapinto-williams-monza

Lerombolják az egykori Jordan-bázist az Aston Martin új főhadiszállása miatt

Épül az Aston Martin csapat új központja Silverstone-ban: a 200 millió dollár értékű komplexum 2024-re készül el teljesen. A Building One nevű épület már elkészült, a csapat át is költözött – ezzel pedig az eddigi gyár, amelyet 1991-től használt az akkori Jordan csapat, majd utódjai, a Midland, Spyker, Force India, Racing Point és az Aston, használaton kívülivé vált. A régi épületet nyáron lerombolják, a helyére egy új létesítmény kerül, amelyben többek között a szélcsatorna kap helyet.

Az új komplexum összesen három épületből áll majd, egyik végétől a másikig 400 métert kell majd sétálni. A képen jobb oldalon az új Building One, a mellette levő, kisebb épület a régi gyár:

Négy évvel a tragédia után újra állandó F2-es versenyző lesz Juan Manuel Correa

A 23 éves amerikai visszatér oda, ahol pályafutása megtört 2019-ben, a tragikus spái versenyhétvégén, amely Anthoine Hubert életét követelte. A szörnyű balesetet túlélő, súlyos lábtörést szenvedett Correa egy kihagyott szezont követően 2021-ben egy szintet visszalépve, a Formula-3-ban kezdte újra formulaautós pályafutását. Második szezonjában dobogót is szerzett a kategóriában, az évadzáró versenyen pedig újra a Formula-2-ben indult, a Van Amersfoort Racing színeiben helyettesként. Ezzel a csapattal írt alá a teljes 2023-as szezonra.

„Újra állandóként az F2-ben lenni többet jelent számomra, mint amit a legtöbben el tudnak képzelni. Nem csupán egy bravúr, hogy ezen a rajtrácson lehetek, hanem annak a célnak a megvalósulása, amely az erőfeszítéseim középpontjában volt az elmúlt három évben: tehát egy nagyon érzelmes bravúr. Nagyon éhes és nagyon motivált vagyok, valamint a csapatot is ismerem már” – mondta el a bejelentésről Correa.

A holland Van Amersfoort Racing első F2-es szezonja 2022-ben szerényebb eredményekkel zárult, a bajnokságban utolsó előttiként végző csapat legjobb eredménye negyedik pozíció volt – egy dobogós helyezést elvettek az istállótól. 2023-ban az idén futamot nyerő Richard Verschoor lesz Correa csapattársa.

Marko szerint a Ferrari gyengült Binotto távozásával

A szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat követően érkezett a nagy bejelentés Maranellóból, miszerint távozik a vörösöktől a csapatfőnök, Mattia Binotto. Az azóta eltelt időszakban az is kiderült, hogy a svájci-olasz szakember utóda az Alfa Romeótól érkezik Frederic Vasseur személyében, utólag pedig az is világossá vált, hogy a Ferrari döntése egy egész lavinát indított el a paddockban. A Red Bull tanácsadójaként tevékenykedő Dr. Helmut Marko az Auto Motor und Sportnak adott interjújában elárulta, hogy értetlenül áll Binotto eltávolítása előtt.

„Nem igazán értem a Ferrarinál történt változást. Az én olvasatomban Binotto egy kitűnő technikai szakember és politikus. Egyszerűen csak túl sok feladat hárult rá, amit könnyedén megoldhattak volna egy sportigazgató kinevezésével, aki segítette volna őt a pályán és a stratégia terén. Az új csapatfőnöknek több más dolga is van, ezért szerintem ezzel a döntéssel gyengült a Ferrari” – utalt Marko Vasseur egyéb, F1-en kívüli érdekeltségeire, például a Formula-E számára karosszériákat gyártó Spark Racing Technology nevű cégben betöltött szerepére.

Az energiaitalosok tanácsadója szerint a szokatlanul nagy mozgolódás előnyt jelent majd csapata, valamint a Mercedes számára, ahol szintén nem történt változás a csapatfőnök személyét illetően: „Határozottan így látom, ez ugyanis stabilitást és folytonosságot biztosít az istállónak” – zárta a 79 éves szakember.

Brundle: Andreas Seidl elvesztése rossz hír a McLaren számára

Gyorsan zajlottak az események a csapatőnök-keringőben, melynek egyik legérdekesebb fejleményét a McLaren csapata szolgáltatta. A wokingiak eddigi csapatfőnöke Andreas Seidl ugyanis az Alfa Romeo felé vette az irányt, helyét pedig Andrea Stella vette át. Bár a brit istálló vezetője, Zak Brown úgy véli, Stella kinevezésével jó kezekben lesz az alakulat, a Sky Sports szakértőjeként dolgozó Martin Brundle ezt másképp látja.

„Semmi kétség, Seidl elvesztése rossz hír a McLaren számára a jövőre nézve. Hosszú kapcsolata volt a Volkswagen-csoporttal a Porschéval, szóval megértem, hogy miért döntött így, ahogyan azt is, hogy a McLaren miért akarta ezt a folyamatot felgyorsítani” – mondta el az egykori Formula-1-es pilóta, aki úgy gondolja, ez a pilótáknak sem tesz jót. „Oscar (Piastri) csalódott lesz, mert Andreas azon volt, hogy csatlakozzon, Lando (Norris) pedig maradjon a csapatnál. Zak és Lando közel állnak egymáshoz, jó struktúra van a McLarennél, ezért a legkevésbé sem esek pánikba miattuk, de ezt nem lehet jó hírként értelmezni” – idézte Brundle szavait az F1i.com.

Akár már jövőre megérkezhet egy német csapat a NASCAR Cup Series mezőnyébe

Jövőre tovább bővülhet a NASCAR királykategóriájának mezőnye, amennyiben teljesen összeáll 3F Racing programja. A német gárdának a 39 éves Dennis Hirtz a tulajdonosa, aki a Motorsport.com beszámolója szerint olyannyira komoly szándékkal érkezett, hogy nemrégiben az alakulatot már bejegyezték cégként az Egyesült Államokban, valamint az induláshoz szükséges licenszet is megvásárolták a 30-as rajtszámú autó indításához. A tulajdonosnak egyébként van kötődése az országhoz, hiszen családja itt működtet orvostechnikai céget Észak-Karolinában, az alakulatot pedig egy német szakember vezetné majd, továbbá az alkalmazottak egy része is Európából érkezhet.

„2023 tavasza nagy meglepetés lehet az amerikai autóversenyzésben, mert onnantól kezdve ott először beszélnek majd németül. A megfogalmazás nagyon fontos számomra, mivel egy olyan amerikai csapatot akarunk építeni, amelynek németországi gyökerei vannak. A 3F Racing persze a szponzori pénzektől függ, ezért keményen dolgozunk azon, hogy jó, megbízható és hűséges partnereket találjunk, akiknek természetesen értéket tudunk adni” – mondta el Hirtz, aki arra is kitért, hogy a Chevrolet márkájával működnek majd együtt, technikai segítséget illetően pedig a Richard Childress Racing felől kaptak egy ígéretet.

Russell szerint óriási kihívás Hamilton csapattársának lenni

Első szezonját töltötte idén a Mercedes F1-es csapatánál George Russell, aki már többször is értékelte a 2022-ben történteket. Ebben az évben első futamgyőzelmét is sikerült megszereznie Brazíliában, ami azért is hatalmas dolog, mert a csapat elég sokat szenvedett az idény elején, Lewis Hamilton pedig karrierje során először zárt úgy egy évet, hogy nem állhatott fel a dobogó legtetejére. Bár a hétszeres világbajnok nem volt óriási formában ebben az esztendőben, Russell szerint az együtt töltött idő alatt megbizonyosodhatott arról, hogy a tapasztalt brit versenyző milyen komolyan veszi a munkáját.

„A kapcsolatunk harmonikus volt. Ami a legnagyobb hatással volt rám Lewis esetében, hogy láttam, hogyan dolgozik együtt a csapattal, hogyan hozza ki a legtöbbet a körülötte lévő emberekből és miként marad motivált, amikor nehéz pillanatok jönnek. Végső soron amit már eddig is tudtam, hogy milyen rohadt gyors, és hogy mekkora kihívás egy ilyen ember csapattársának lenni” – idézte a 24 éves pilóta szavait a Racefans.

Gyönyörű F1-es és ralis rajzokat kaptunk 12 éves olvasónktól

Olajos Bálint a Formula.hu olvasója, és lelkes autósport-rajongó, az pedig szintén egyértelmű, hogy van művészi vénája: mutatott néhányat azon rajzok közül, amelyet ő maga készített autósport-témában.

f1-ferrari

rali-wrc-hyundai

rali-bútor-citroen

rali-zsebe

Az Andretti még az AlphaTauri megvásárlására is tett egy kísérletet

Továbbra is komolyan gondolja F1-es szerepvállalását az Andretti Autosport. Az elmúlt hónapokban elég világossá tették, hogy több másik rangos széria után ezúttal a Formula-1-et vették célba, ám egyelőre még mindig nem biztos a szereplésük. Néhány napja Michael Andretti az IndyStar számára adott interjút, ahol szóba került, hogy májusban még azt mondták, szeptembere vagy októberre várnak választ a sportág vezetőitől, erre a felvetésre reagálva pedig érdekes dolgokat árult el a csapatvezető. „Remélhetőleg ez a következő néhány hétben megtörténik. Az biztos, hogy szép karácsonyi ajándék lenne. A Red Bull nem érdeklődött az ajánlatunk iránt, de mi minden nap dolgozunk, ezért még mindig magabiztos vagyok. Egyre közelebb kerülünk. Még nem kaptunk engedélyt, de már közel járunk” – utalt Andretti arra, hogy nemrégiben az AlphaTauri megvásárlásán is komolyan elgondolkodtak.

Alonso 15 éves bolgár mentoráltja máris az F3-ban folytatja

Az ART csapat versenyzője lesz 2023-ban a Formula-3-ban Nikola Tsolov – a hétfőn bejelentett hír akkor érdekes, ha utánanézünk, ki is a 2006-os születésű versenyző, aki csupán szerdán fogja betölteni a 16-ot.

A bolgár versenyző az Alpine támogatói programjának tagja, emellett ő volt Fernando Alonso menedzsercége, az A14 Management első igazolása – nem véletlenül. Tsolov a 2021-es szezonban még gokartozott, stabil, de nem kirívó eredményekkel, a 2022-es váltás a formulaautókra azonban bravúrosan sikerült: a fiatal versenyző fölényesen megnyerte a spanyol Formula-4-es sorozatot, a bajnokság 21 futamából 13-szor győzött.

A fiatal pilóta – aki 24 órás gokartversenyen indult Alonsóval, a spanyol pedig a szimulátorban is segíti őt a közösségi médiában posztolt képek szerint – az eredménnyel a háta mögött nem tétlenkedik, Jerezben az ART F3-as autóját tesztelte, jövőre pedig már a harmadosztályban fog versenyezni azzal a csapattal, amely 2022-ben bajnoki címet nyert Victor Martins révén.

Óriási: rockzenekar dolgozta fel az F1 főcímdalát

A Dead Tyres, vagyis a Halott gumik nevű zenekar dolgozta fel az F1 intrója alatt hallott zenét, melyet eredetileg Brian Tyler szerzett. A végeredmény egészen elképesztő. Hallgassátok!

Grosjean: Vasseur igazi versenyzőként viselkedik

Ha valaki, akkor az Alfa Romeo csapatától távozó Frederic Vasseur képes lesz elviselni a nyomást, és sikeres lehet a Ferrari csapatfőnöki székében Romain Grosjean szerint. A francia pilóta még az utánpótlásban dolgozott együtt a szakvezetővel, amikor 2007-ben a Formula-3 Euro Series győztese lett.

„2007-ben a csapatukban nyertem meg az F3-at, és sokáig együtt dolgoztunk. Frederic Vasseur született versenyző. Kevesen értenek úgy a sporthoz, mint ő. Sosem találkoztam még olyan szakemberrel, aki jobban megért minket. Olyan, mintha ő maga is pilóta lenne” – mesélte a La Gazzetta dello Sport számára adott interjúban, ahol azt is elmondta, korábbi csapatfőnöke miért juthat magasra a Ferrari színeiben. „Ez egy hatalmas kihívás lenne mindenkinek, de meg tudja csinálni. Leclerc és ő nagyon jó barátok, de Sainzot is jól ismeri” – tette hozzá.

A Porsche a Red Bull egyenrangú partnere akart lenni az F1-ben

Bár komoly esély mutatkozott rá, hogy a Porsche a Red Bull partnereként jelenhet meg a Formula-1-ben, végül a tárgyalások elég rosszul alakultak. Ennek oka, hogy németek tulajdonrészt szerettek volna vásárolni az energiaitalosok csapatából, és túlzottan is irányítani szerettek akartak, ez pedig már sértette az osztrák istálló érdekeit, mely hisz a függetlenségében. A Porsche hagyományos évzáró rendezvényén végül ez a téma is felvetődött, amikor a márka vezérigazgatója, Oliver Blume a Speedweek számára adott interjút.

„A tárgyalások nagyon jól mentek, a csapatban való részvételről pedig egy kézfogással állapodtunk meg, de végül az utolsó pillanatban nem sikerült lezárni. Mi csak egyenrangú partnerek akartunk lenni. Azt mindenkinek magának kell eldöntenie, hogy akar-e részvényeket eladni. Részünkről ez is rendben van, mi tisztességesen viselkedtünk. Meglátjuk, mi történik a jövőben, és mi lesz vonzó számunkra, hiszen hatalmas program áll előttünk a motorsportban, amit már nagyon várunk” – mondta Blume.

Itt vesztett egy másodpercet a Red Bullhoz képest az Alpine

Fernando Alonsót kérdezték arról, hogy hol kapott egy másodpercet a világbajnok autótól 2022-ben az Alpine: a spanyol pilóta szerint nagyjából mindenhol.

„Sok apró kis különbségből jön össze körönként egy másodperc hátrány. Több leszorítóerő, kevesebb légellenállás, több motorerő, jobb gumikezelés, bokszkiállások, jobban végrehajtott versenyprocedúrák. Gyorsabbak az egyenesekben, de gyorsabbak a kanyarokban is, amit elég nehéz elérni. Ezt pedig egy év alatt nem is lehet eltüntetni, de remélem, hogy több csapat is odaér két-három éven belül” – mondta Alonso az Auto Motor und Sportnak.

f1-redbull-alpine

fotó: dppi

Sainz szerint Marquez a MotoGP Sennája, ő pedig Bagnaia lehetne két keréken

Nem titok, hogy remek viszont ápol egymással a két spanyol, Carlos Sainz és a MotoGP extraklasszisa, Marc Marquez. Sainz úgy fogalmazott, hogy többször látja Marquezt, mint a családját, mert jelenleg szomszédok, és a katari foci-vb spanyol meccseit is igyekeztek együtt nézni. Egy interjúban arról kérdezték a Ferrari pilótáját, hogy szerinte milyen F1-es pilóta lehetne Marquez:

„Marc Marquez Ayrton Senna lenne a Formula-1-ben. Efelől nincs kétségem, mert csak tőle láttam olyan lehetetlen dolgokat, mint amiket Senna csinált” – mondta. 

Marquez viszont nem tud dönteni, hogy vajon Sainz ki lenne a MotoGP-ben:

„Két versenyző között őrlődöm. Lehetne ő Pecco Bagnaia, mert sokáig tartott, mire kiforrta magát, de most ő van a csúcson. De Alex Crivillé is, bár vele ellentétben Carlos Sainz több vb-címet is nyerni fog” – mondta a spanyol motoros. 

f1-sainz-ferrari

fotó: dppi

Az élmezőny nem reális, de akkor mi az? Ez az Aston célja 2023-ban

A RacingNews365.comnak beszélt az Aston Martin 2023-as céljairól Mike Krack, az egy éve kinevezett csapatfőnök:

„Idén hetedikek lettünk, ennél jobb kell jövőre, előre kell lépnünk. Idén az Alpine és a McLaren között zajlott a harc a negyedik helyért, ha ehhez tudnánk csatlakozni, az egy ilyen lépés lenne. Durva lenne azt mondani, hogy az élmezőnyben akarunk lenni, mert az még nem reális, de egy jelentős lépést akarunk tenni. És szerintem az eddigi lépéseinkkel, illetve Fernando Alonso megszerzésével ez elérhető” – mondta Krack.

f1-astonmartin-alonso

fotó: dppi

Nem cáfolta az F1-es pletykákat a Ford

Nemrég sajtóértesülések szóltak arról, hogy új név léphet be a Formula-1-es körforgásba, a Ford lehet a Red Bull motorpartnere. A Ford Performance globális igazgatója, Mark Rushbrook nem erősítette meg, de nem is cáfolta ezt a híresztelést, amikor egy NASCAR-sajtóbeszélgetésen felmerült:

„Tisztázzuk, hogy most a NASCAR miatt vagyunk itt, erre koncentrálunk. Az igaz, hogy vannak spekulációk, de különösebben nem fogunk ezekre reagálni” – mondta Rushbrook. A képhez hozzátartozik, hogy a pletykákat eddig sem a Ford, sem a Red Bull nem cáfolta, Rushbrooknak most adódott erre lehetősége, de ezúttal sem tette ezt meg.

ford_1

Norris az Indy500-on indulhat?

Különleges helyzetet teremt az, hogy a McLarennek van F1-es és IndyCar-csapata is: néhány éve Fernando Alonso aktív F1-esként állt rajthoz a legendás amerikai versenyen, Pato O'Ward és Alex Palou is F1-es lehetőségeket kap Wokingban, Zak Brown vezérigazgató pedig megpendítette, hogy Lando Norris is kipróbánál magát az oválpályán.

„Ha azt nézzük, hogy mi hozza lázba a szurkolóinkat, hogy hova adjuk el az utcai autóinkat és hogy mit akarnak a partnereink piaci behatolásként, akkor Észak-Amerika áll a lista élén. Az F1 áll a középpontban, de sok bajnokságban jelen vagyunk, és ha a csillagok úgy állnak, akkor Le Mans-ban is szeretnénk indulni. Lando Norris jelezte már, hogy szívesen rajthoz állna az Indy500-on, és amikor Fernando Alonso ezt megcsinálta, az nagyot szólt. A versenynaptárak sűrűek, de el tudom képzelni, hogy ez megtörténik” – mondta Brown a McLaren hivatalos csatornáján.

f1-norris-mclaren_1

fotó: dppi

„A Red Bull menjen rá keményen Norrisra” – javasolja a volt F1-es versenyző

A fiatal brit szerződése értelmében 2025 végéig marad a McLaren kötelékében – annál a csapatnál, mellyel pályafutása eddigi négy szezonját töltötte, stabilan a középmezőny legjobbjai közé tartozott és hat alkalommal már dobogós helyezést is szerzett. Norris azonban nem elégedett a „best of the rest” titulussal, ő versenyeket akar nyerni. Saját álláspontja szerint a McLarennel – de az egykori F1-es pilóta, Karun Chandhok úgy véli, a Red Bullnál válthatná valóra ambícióját.

„Véleményem szerint keményen rá kellene menniük és meg kellene próbálniuk megvásárolni Lando Norrist” – mondta Chandhok a Sky Sports szezonösszefoglaló műsorában a Red Bullról. Norris 23 éves jelenleg, míg Sergio Perez 32, a mexikói alternatívájaként emlegetett, tartalékpilótaként szerződtetett Daniel Ricciardo pedig már 33: ha a csapat hosszú távon akar építeni valakire, fiatal versenyzőre lesz szüksége, márpedig saját juniorprogramjában jelenleg nincsenek igazán kiugró tehetségek.

Ezzel a felállással tér vissza a WEC topkategóriájába a Porsche

Az LMP1-ből 2017-ben a világbajnoki cím megnyerésével távozó Porsche is csatlakozik 2023-ban a WEC Hypercar kategóriájához. A Penske Motorsport által felkészített két gyári Porsche 963 versenyzői felállását véglegesítették: az #5-os számú autót a többszörös IMSA-bajnok Dane Cameron, a GTE Pro-világbajnok Michael Christensen, valamint a GTE Próban idén Le Mans-győztes Frederic Makowiecki vezeti, míg a #6-os autóban a húzónév a világbajnok és háromszoros abszolút Le Mans-győztes Andre Lotterer, akinek Kevin Estre és a GT-specialista Laurens Vanthoor lesznek csapattársai.

A Porsche–Penske IMSA-csapatának névsorát is bejelentették, a tengerentúli felállás is ígéretesnek bizonyul Le Mans-győztessel és korábbi Formula-1-es versenyzővel: a #6-os autó legénységét a 2015-ös egynapos nyertese, Nick Tandy, valamint Mathieu Jaminet alkotja, a #7-es autót Matt Campbell és Felipe Nasr vezeti. Jaminet és Campbell együtt nyerték 2022-ben az IMSA GTD kategóriáját, Nasr pedig kétszer is bajnok lett a prototípusok közt Amerikában. Daytonában a két autó legénységéhez Cameron és Christensen csatlakozik harmadik versenyzőként.

Az egészen megnépesülő, 12 autóból álló LMH egyharmadát a Porsche adja majd: a legnépszerűbb versenygépből egyet-egyet készít fel ügyfélként a Proton Competition és a Hertz Team Jota. Utóbbi csapat bejelentette már felállását: a 2022-ben LMP2-es bajnok Antonio Felix da Costa és Will Stevens, továbbá a korábban ELMS-t nyerő Ye Yifei alkotják a triót.

Ahol az F1 és a bolgár néptánc találkozik

David Coulthard verssenyoverallban, a helyi asszonyok népviseletben, egyikük pedig a skót sisakjában táncolt a bolgár utcákon. Bár úgy tűnik, hogy Coulthard valami más zenére mozoghatott...