DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Hét éve nem történt olyan, mint most Sargeanttal

Érdekes statisztikára világított rá a Racingnews365.com: utoljára 2017-ben váltottak le egy F1-es pilótát szezon közben úgy, hogy az illető nem a Red Bull valamelyik csapatánál versenyzett. Hét évvel ezelőtt a Renault döntött a csere mellett, Jolyon Palmer F1-es karrierje ért véget év közben, de itt is megjelent a Red Bull: az energiaitalosoktól szerezte meg Enstone Carlos Sainzot Palmer helyére.

f1-zandvoort-saturday-5

fotó: Ollé Iván

A felújított Spában tesztelte LMDh-autóját a Porsche – fotók és videó

Tovább folytatja az Endurance-világbajnokság csúcskategóriájában bevetni kívánt versenyautója felkészítését a Porsche: a korábbi barcelonai teszt Felipe Nasr és Dane Cameron ezúttal a nemrég több ponton is megújított spái pályán járatta be a Penskével közös projekt gyümölcsét. A márka közlése szerint a háromnapos gyakorlás során több mint 200 kört tettek meg az autóval, minderről pedig egy videót és néhány fotót is megosztottak:

Leclerc Albonnal és Norrisszal golfozott – videó

És kommentálta is az eseményeket a Ferrari vb-esélyes monacóija.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

 

Mit csinál az FIA Elektromos és Új Energia Bizottsága, melynek Oláh Gyárfás is tagja?

Az MNASZ elnöke, Oláh Gyárfás 2017 és 2021 közt a nemzetközi szövetség Off-road Bizottságát vezette, a Jean Todt elnök által rá bízott feladatot pedig elvégezte: felügyelte a Ralikrossz-világbajnokság elektromossá válását. Az FIA új vezetésének elégedettségét jelzi, hogy következő fontos feladattal bízták meg: az Electric and New Energy Commission tagságával.

„Ez egy sokkal összetettebb feladat, hiszen ebben a bizottságban összpontosul az összes nemzetközi elektromos FIA-sorozat, mint a Formula-E, az elektromos túraautózás és az elektromos ralikrossz kategóriái. A mi feladatunk, hogy meghatározzuk a következő öt-nyolc-tíz évet, és már tartottunk is erre vonatkozó ülést” – mondta el Oláh Gyárfás az Autósport és Formula Magazin tv-műsorban. „A névben nem véletlenül szerepel a New Energy, hiszen mindenki tudja, hogy a most elindult és folyamatban levő elektromos érán kívül ott van még a hibrid technológia, a hidrogénhajtás és egyéb alternatív megoldások, amelyek talán meghatározzák a jövőt, hiszen nem biztos, hogy az elektromosság lesz még sokáig a porondon.”

Egyszeri fellángolás volt a termasi siker vagy tényleg szintet lépett végre az Aprilia?

A Formula Motocast friss, az Argentin és az Amerikai Nagydíjakat kiveséző adásában természetesen szót ejtettünk Aleix Espargaro történelmi diadaláról: körüljártuk, hogy vajon csak egyszeri kicsúszott eredményről van-e szó vagy ezentúl bárhol képes lehet-e hasonlóra az Aprilia – esetleg valahol a kettő között található az igazság. A vonatkozó részt 16:11-től hallgathatjátok:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Új csapat, új színek: Tassi Attila és Monteiro 2022-es versenygépe

Márkát váltott a WTCR-mezőny egyik csapata, a Team Engstler, amely az elmúlt két szezonban a Hyundai partnere volt: a német istálló a Hondával kötött szövetséget, így két Civicet készít fel a 2021-ben egy-egy futamot megnyerő Tassi Attila és Tiago Monteiro számára. A magyar és portugál versenyző autójának megszokott fekete alapszíne helyett így a fehérre kell figyelni, némi pirossal és kékkel – az Engstler fényezését a főszponzor színei határozzák meg.

A Hondánál a csapatleosztás változott, de a gyári versenyzők személye nem: a két argentin, Esteban Guerrieri és Nestor Girolami egészíti ki a felállást, akik továbbra is az eddig mind a négy autót futtató Münnich Motorsportnál versenyeznek.

Megtalálta a cseh és orosz verseny utódját a WTCR

A Túraautó-világkupa versenynaptárából korábban törölték a csehországi szezonnyitót – Mostban múlt hétvégén kezdődött volna az idény –, valamint Oroszországot, előbbit a menekültáradat kapcsán elrendelt veszélyhelyzet miatt.

Ma a Túraautó-világkupa bejelentette a két verseny pótlását, melyekre nyáron kerül sor dél-európai pályákon: július 23-24-én jól ismert helyszínen, Vallelungában versenyez a sorozat, a 3,2 kilométeres vonalvezetésen, két héttel később pedig új pálya mutatkozik be, az Anneau du Rhin Franciaországban, egy közel négy kilométeres, nemzetközi autósportéletben eddig nem szereplő aszfaltcsík. A versenynaptár így újra tíz fordulóból áll, amelyek közül kettőt is francia földön tartanak – az új futam Elzász nevét viseli, ahonnan a címvédő Yann Ehrlacher is származik.

A promóter közleménye kitér még arra, hogy a szezon utolsó három eseménye, Dél-Korea, Kína és Makaó megrendezése függ a majdani Covid-szabályozásoktól, de remélik, mindegyik ázsiai forduló megtartható lesz.

Az FIA közleményben magyarázza meg, mire való a biztonsági autó

Az Ausztrál Nagydíjat követően forró témává vált a biztonsági autó tempója: elsősorban Max Verstappen ütött meg kritikus hangnemet, a probléma pedig abból eredt, hogy az Aston Martin biztonsági kocsija 200 lóerővel gyengébb és körönként öt másodperccel lassabb, mint a Mercedesé. Ezt követően a Nemzetközi Automobil Szövetség szükségét érezte, hogy közleményben tisztázza – gyakorlatilag mire is való a biztonsági autó.

„Szeretnénk megismételni, a Formula-1-es biztonsági autó elsődleges funkciója nem az abszolút sebesség, hanem a versenyzők, sportbírók és tisztviselők biztonsága” – olvasható többek között a szájbarágós közleményben. „A biztonsági autó sebességét általában a versenyirányítás diktálja, és nem a biztonsági autók képességei korlátozzák, melyek egyébként igény alapján készült nagyteljesítményű járművek a világ vezető gyártói közül kettőtől.”

„A biztonsági autó sebességének hatása a mögötte haladó autókra ennélfogva másodlagos, mivel azonos hatást gyakorol minden versenyzőre, akik, mint minden esetben, felelősek azért, hogy minden időpillanatban biztonságos módon vezessenek, autójuk és a pálya állapotát figyelemben tartva” – szól az FIA-közlemény utolsó bekezdése, nyakatekerten megfogalmazva: nem a biztonsági autó sofőrjének problémája, ha a mögötte haladó versenyzők abroncsa lehűl.

Fotó: DPPI

360 fokos kamerán Verstappen újabb kiesése – videó

Az F1 közzétette a világbajnok autóján lévő 360 fokban forgatható kamera felvételét a melbourne-i kiesésről - ezen a linken vagy a fotóra kattintva megtekinthető!

pf7_5

Az F1-nél eddig Leclerc-Verstappen-Russell a sorrend

A Formula1.com minden futam után pontozza a versenyzők egyéni teljesítményét, három hétvége után pedig így áll a top10 - Leclerc a maximálisan szerezhető 10-es osztályzattól alig elmaradva vezet...

pf6_3

A Ferrari mémet csinált a saját pilótájából

Fantasztikus formában van idén Charles Leclerc, aki Ausztráliában idei második futamgyőzelmét szerezte. A monacói pilóta a leggyorsabb körért járó egy pontot is bezsebelte, ami azért is érdekes, mert 2022-ben eddig minden futamon övé lett ez a dicsőség. Erre úgy látszik, a csapata is felfigyelt, mivel a maranellóiak mémet készítettek a versenyzőjükből. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) által megosztott bejegyzés

Az ausztrál szurkolók tényleg megőrülnek a kedvencükért

Bár a McLaren idei szezonja nagyon nehezen indult, Ausztráliában egy jelentős előrelépést tettek, így végül Lando Norris az ötödik, Daniel Ricciardo pedig a hatodik helyen ért célba. Utóbbitól a helyi szurkolók nagyon boldogok lettek az Albert Parkban, amit az alábbi videó is jól bizonyít. A felvételt valójában Matthew Cure készítette egy melbourne-i villamoson, ezt pedig nemrégiben a wokingi istálló is megosztotta közösségi oldalain. 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Tényleg a visszatérés küszöbén lehet Kyalami és a Dél-afrikai Nagydíj

Amióta a Liberty Media átvette a Formula-1 irányítását kereskedelmi szempontból, a néhány új helyszín (mint például Szaúd-Arábia, Miami, Katar és Las Vegas) mellett egyes régi pályák is visszatértek a naptárba – elég csak Zandvoortra vagy a koronavírus-járvány miatti beugrást kihasználva állandó helyet kapó Imolára gondolni. A sorban pedig Kyalami lehet a következő, a The Race szaklap értesülései szerint legalábbis egyre valószínűbb, hogy visszatér a Dél-afrikai Nagydíjaknak 1993-ig otthont adó pálya. Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója korábban többször is utalt rá, hogy az afrikai kontinens visszahódítása lehet az egyik következő céljuk, s ezzel egybecsengő kívánságot fogalmazott meg nemrég Lewis Hamilton is.

Kyalami visszatérésére azonban az említett portál szerint legalább 2024-ig még várnunk kell, a pályán ugyanis jelentős fejlesztéseket kell végrehajtani ahhoz, hogy megkaphassa az FIA-tól az F1-es rendezéshez szükséges Grade 1-es minősítést – ehhez például TecPro-falak létesítésére és a bukóterek növelésére lenne szükség. Mindenesetre jó hír, hogy Domenicaliék szerint a dél-afrikai fél is érdeklődik a nagydíjrendezés iránt, így tényleg elképzelhető, hogy Kyalami lesz a következő nagy helyszínnel kapcsolatos bejelentés.

kyalami-f1-dppi-2

Kiderült, milyen gumikat használhatnak a csapatok az első Miami Nagydíjon

Közzétette a következő négy futamra szóló gumikínálatát a Pirelli, így az is eldőlt, milyen abroncsokat láthatunk a május elején debütáló Miamiban. A gyártó óvatos megközelítést választott az új helyszínhez, ugyanis a skála közepén található C2-es, C3-as és C4-es gumikat viszi el a versenyre.

Ugyanez lesz egyébként a kínálat a Miamit megelőző Imolában is, míg Barcelonában a három legkeményebb (C1-C2-C3), Monacóban pedig a három leglágyabb (C3-C4-C5) keveréket használhatják a csapatok – ez egyébként mind megfelel a 2021-es kiosztásnak, emellett az is eldőlt, hogy egyelőre máshol nem láthatunk hasonló ugrást a palettán, mint Melbourne-ben.

Sainz: Tanultam ebből

Pályafutása egyik legrosszabb hétvégéjét produkálta Melbourne-ben Carlos Sainz, de a spanyol pilóta szerint most már túl kell lépni ezen és kijavítani a hibákat. Hogy ez volt-e a legrosszabb teljesítménye?

"Erre nehéz mit mondani, mert nem nagyon emlékszem mind a 100+ F1-es versenyhétvégémre. Hogy a legrosszabb-e, azt nem tudom, de az biztos, hogy sokkal jobbnak ígérkezett, úgy tűnt, hogy sokkal otthonosabban érzem magam az autóban, erős köröket produkáltam. Aztán igen, valószínűleg az egyik legnagyobb csalódást keltő hétvégém lett belőle. De a fontos az, hogy tanultam belőle és csapatként is tanultunk belőle. Még tökéletesebbnek, erősebbnek, masszívabbnak kell lenni és szem előtt tartani, hogy hátra van még húsz futam. Csak motivációként használhatjuk ezt a hétvégét és tökéletesebb húsz futamot kell teljesítenünk" - mondta a hétvége után Sainz.

san_1

fotó: dppi

Szörfözni vitte Hamilton Russellt, legközelebb ejtőernyőzésre veszi rá

A Mercedes mindkét pilótája megosztott egy fotót, amelyen szörfdeszkákkal pózolnak – Russell egy jelentősen nagyobb longboarddal, a szörfözésben rutinosabb Hamilton egy kisebb méretűvel.

„Vagány szörfözés Melbourne-ben LH-val. Azt hiszem, azért legközelebb maradok a négy keréknél” – írta Russell a közös élményről.

„Legközelebb ejtőernyőzésre veszem rá George Russellt” – posztolta ugyanezt a fotót Hamilton. Erre Russell is reagált: „Tandemezni azért nem fogok veled!”

Horner: De az autónk alapja gyors

A melbourne-i események óta központi téma a megbízhatóság, a Ferrari részéről Mattia Binotto, a Mercedes képviseletében pedig George Russell beszélt arról, hogy ez milyen fontos és a célzások természetesen a Red Bullnak szólnak, amely istálló egyelőre rosszul áll ezen a téren. Christian Horner csapatfőnök viszont továbbra is úgy érzi, hogy jó úton vannak és bár meg kell oldaniuk a problémákat, de rendben lesznek hamarosan.

"Szerintem az a biztató dolog, hogy egy gyors autó alapjaival dolgozhatunk. Inkább javítok meg egy gyors autót, mint hogy legyen egy lassú. Még csak alig tartunk a bajnokság tíz százalékánál, szóval még sok minden van hátra. Max persze frusztrált volt, amikor kiszállt az autóból, de tudja, hogy együtt vagyunk ebben csapatként. Vissza fog vágni" - mondta Horner.

redb_2

fotó: dppi

Így ad extra lehetőséget Piastrinak az Alpine

A francia istálló hivatalos teszt- és tartalékpilótaként tudhatja soraiban a 2021-es Formula-2-es bajnokot, Oscar Piastrit. Hogy a 21 éves tehetségnek minden lehetőséget megadjanak, a csapat újragondolta a tartalékpilóta megszokott szerepkörét. Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatója elmondta a Motorsport.com-nak, az „extenzív tesztprogram” értelmében a csapat minden tesztnapját Piastri kapja, a bevett gyakorlattal szemben, hogy az Alpine több tesztpilótája között osztja szét a pályaidőt. Hasonló lesz a helyzet a szimulátorban, ezen túlmenően pedig az ifjoncot a szokásosnál mélyebben bevonják a csapatmegbeszélésekbe és értékelésekbe.

Tervben van a Formula-1-es első szabadedzéseken való részvétel is. Rossi elmondta, szívük szerint Piastrinak hazai pályán, Melbourne-ben adták volna meg a debütálás élményét, de a körülmények miatt ezt elvetették: a szezon elején járunk új autókkal, ráadásul az ausztrál vonalvezetés is megújult, így nem vehették el a kilométereket az állandó versenyzőktől.

Mutatjuk az Ausztrál Nagydíj tíz legjobb belsőkamerás felvételét - videó

Az F1 szokásos összeállítása ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

pf5_5

Alpine-csapatfőnök: Vettel így állt bosszút rajtam!

Fernando Alonso ígéretesen alakuló nagydíjhétvégéje pont nélkül végződött Ausztráliában: a spanyol kemény gumiból származó stratégiai előnye akkor foszlott szerte, mikor a 23. körben Sebastian Vettel összetörte autóját, ezért bejött a safety car, ingyen kerékcserét biztosítva mindenkinek. Az Alpine csapatfőnöke, Otmar Szafnauer Aston Martin-os múltjával viccelődött az esetre reagálva:

„Biztos azért csinálták, mert én most itt vagyok!” – mondta a Force India, Racing Point és Aston Martin istállóknál 12 szezont eltöltő Szafnauer a PlanetF1 szerint. Komolyabbra fordítva a szót hozzátette: „Ha ott végeztünk volna a kvalifikáción, ahol tudtunk volna, akkor Fernando egészen más versenyt fut. Ő is közepesen rajtolt volna, és nem szúr ki vele a biztonsági autó.”

Az elemében levő Szafnauernek volt egy másik pikírt megjegyzése is, mikor arról kérdezték, az Alex Albonéhoz hasonló extrém taktika működött volna-e Alonsónál. „Csak az adott pillanatban rendelkezésre álló információk alapján lehet döntéseket hozni. A jövőt megjósolni nagyon nehéz. Ha képes lennék rá, most Las Vegasban lennék!” – viccelődött a román-amerikai csapatfőnök.

Szegény Sainzot az ág is húzta

A Formula Podcast legújabb adásában részletesen beszélgettünk Carlos Sainz rettenetes hétvégéjéről: ennyi hibát egy vb-címre hajtó csapat éppúgy nem követhet el, ahogy Verstappen háromból két kiesése is megengedhetetlen ezen a szinten. Kettejükről 17:07-től beszélgettünk.

 

<

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict