DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 19. szombat

Hét éve nem történt olyan, mint most Sargeanttal

Érdekes statisztikára világított rá a Racingnews365.com: utoljára 2017-ben váltottak le egy F1-es pilótát szezon közben úgy, hogy az illető nem a Red Bull valamelyik csapatánál versenyzett. Hét évvel ezelőtt a Renault döntött a csere mellett, Jolyon Palmer F1-es karrierje ért véget év közben, de itt is megjelent a Red Bull: az energiaitalosoktól szerezte meg Enstone Carlos Sainzot Palmer helyére.

f1-zandvoort-saturday-5

fotó: Ollé Iván

Miért bukott meg a Koreai Nagydíj?

Az elmúlt másfél évtizedben bemutatkozó F1-es helyszíneket sorra vevő adásunkban részletesen beszéltünk a Koreai Nagydíjról is, mely helyszín nagy reményekkel fogadta ugyan a királykategóriát, végül mégsem tudott gyökeret ereszteni a versenynaptárban – sőt, a bukott futamok egyik iskolapéldájának nevezhető. Adásunk e szakaszát 49:20-tól hallhatod.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Ficza Ferenc visszatér: a magyar ralikrosszban folytatja

Ifj. Ficza Ferenc ismét magyar licensszel és magyar csapatban, az EAK M-Sport színeiben egy Peugeot 208-assal indul az idei Magyar Rallycross Bajnokságban. A csapattulajdonos Kovács Emil, a raliőrült producer mesélt az Eurosportnak a meglepő bejelentés hátteréről

„20-21 éve az autósportban és főleg a rally világában élek, és nagyon régóta ismerem Ferikét. Sokszor összefutottunk ilyen-olyan versenyeken, eseményeken. Mindig is nagyon tehetségesnek tartottam, de érdemben sosem tudtam hozzátenni a pályafutásához, mert ő pályán versenyzett, én meg rallyban. Nem sokat tudtam a rallycrossról, de Nagy Biggy Róbert többszörös magyar driftbajnokkal együtt egy szerencsétlen véletlen következtében úgy döntöttünk, hogy belevágunk ebbe a teljesen új világba. És egy nagyon pozitív csalódásban volt részünk az első fordulóban, hiszen amellett, hogy annyira segítőkész és családias az egész közeg, hogy az embert már az is feltölti, hogy itt lehet, nagyon eredményes is volt az első hétvége. Úgy jöttünk ide, hogy azt se tudtam mi fán terem az egész, úgy jöttünk el Máriapócsról, hogy az összértékelésben a harmadik helyen állunk. És ezt még megspékelte ez az új ötlet, hogy Feri is hozzánk igazoljon az év hátralevő részére.”

Ficza az előttünk álló hétvégén már a Peugeot 208-assal fog rajthoz állni Monorierdőn az STC -2000 kategóriában.

„Fecó képességeit és szorgalmát ismerve ki merem jelenteni, hogy harcban lehetünk a bajnoki címért. Hiába új szakág, jobbat nem is kívánhatnék, minthogy együtt tanuljuk ezt ki. És bár nem akarok nagyon előreszaladni, ha év végén úgy dönt, hogy ezt akarja folytatni, abban támogatni fogjuk, de ha úgy dönt, hogy visszamenne pályára, azt is megoldjuk valahogy. Egy ilyen vérbeli versenyzőnek mennie kell. Nincs olyan, hogy nem mehet.”

3365393

fotó: Eurosport

23 éve ezen a napon többen is csatlakoztak a százasok klubjához

1999-ben ezen a napon rendezték meg a San Marinó-i Nagydíjat, melyet Michael Schumacher nyert meg. A német pilótának nagy segítségére volt, hogy a pole-pozícióból induló Mika Hakkinen a 17. körben balesetet szenvedett, de másról is emlékezetes marad a verseny. A dobogó legalsó fokára Rubens Barrichello állhatott fel a Stewart színeiben, a brazil pilóta pedig akkor teljesítette karrierje 100. nagydíját, valamint két év után végzett ismét a legjobb három között. Rajta kívül a Sauber csapata is ünnepelhetett egy jubileumot, a svájci gárda 100.versenyén Jean Alesit a pontszerző hatodik helyen intette le a kockás zászló.

Ha még több ehhez hasonló tartalomra vagytok kíváncsiak, akkor csatlakozzatok a Formula Retro nevű csoportunkhoz.

Pato O’Wardnak elege lett a középmezőnyből

Idei első győzelmét aratta Pato O’Ward, és a McLaren csapata az IndyCarban. A mexikói pilótának eddig nem volt igazán szerencséje, mivel az első két futamon a legjobb tízen kívül zárt, így már a Long Beachen elért ötödik hely is örömre adhatott okot a számára. A Barber Motorsport Parkban rendezett versenyen azonban már jól alakulat a dolgok, és egy kiváló előzéssel nyerte meg a futamot. A 22 esztendős versenyző érthetően elégedett volt a leintés után, hiszen megunta, hogy a középmezőnyben kellett autóznia. „Belefáradtam már a 10., a 11. és az 5. helyezésbe, ezért azt mondtam, szerezzünk egy győzelmet, hogy visszakapaszkodhassunk a bajnoki küzdelembe”  - idézte O’Ward szavait az Indycar hivatalos oldala.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

NTT INDYCAR SERIES (@indycar) által megosztott bejegyzés

Messze a pontzónától Loeb DTM-debütálásán

A kilencszeres ralivilágbajnok erősen kezdte 2022-es szezonját: második lett a Dakar Ralin, a WRC-be egy év kihagyás után visszatérve megnyerte Monte-Carlót, győzött a Race of Championson, sőt még az Extreme-E szezonnyitóján is dobogót szerzett. Ilyen eredménysorral nagy dolgokat lehetett várni a francia legenda DTM-bemutatkozásától: a sorozat tavalyi csapatbajnoka, az AF Corse Ferrarijával állt rajthoz, maga Loeb pedig hatszoros WTCC-futamgyőztes.

A hétvégi teljesítmény azonban elmaradt a várttól, Loeb a 29 fős mezőnynek csak az utolsó harmadában tartózkodott. A szombati versenynapon a 21. helyre kvalifikált, ahonnan a 16. helyig zárkózott fel a futamon. A vasárnapi időmérőn csupán a 27. lett, innen a 18. pozíció volt elérhető, igaz, eltolt stratégiájának köszönhetően egy darabig megmutatta magát a második helyen. Mindeközben szintén újonc csapattársa, Felipe Fraga második lett a vasárnapi futamon.

Az eseményről posztoló Loeb – akárcsak a Ferrari – tapasztalatszerzésként hivatkozik a versenyre. „Első verseny a DTM-ben. Igazán nagyszerű tapasztalat volt, köszönöm a Red Bullnak és a csapatnak” – posztolta tömören Loeb. A francia, aki a hétvégén Formula-E-ben versenyző Nick Cassidy autóját vezette, egyelőre nem tervez más DTM-hétvégén szerepelni.

Nem a ralilegenda volt az egyetlen, akinek teljesítménye keserű szájízt hagyott maga után: a szériába egy év után visszatérő háromszoros bajnoktól, René Rasttól is többet lehetett volna várni egy kiesésnél és a 12. helynél.

Vettel: A tettek valódi változást hozhatnak

Miután tavaly méhek számára épített hotelt, idén tovább folytatja nagyköveti munkáját Sebastian Vettel. A németek négyszeres világbajnoka már számtalanszor hangoztatta, hogy fontos számára a környezetvédelem, és igyekszik tenni a fenntarthatóbb jövő érdekében. Néhány napja Andreas Gabalier osztrák énekessel együtt csatlakozott a BEESandAPPLE projekthez, azon belül pedig a „Keep the Bees Humming”, vagyis a „Tartsuk meg a méhek zümmögését” nevű kezdeményezéshez, melynek célja 100 hektárnyi új élőhely létrehozása a méhek számára. Mindezt Ausztria legnagyobb zöldség és gyümölcstermelője, illetőleg forgalmazója, a Frutura hozta létre azért, hogy 2030-ig fenntarthatóbb jövőt teremtsen az élelmiszer termelés szempontjából.

„A jövőért való felelősségvállalás nem jelenti azt, hogy fel kell áldoznunk az életminőségünket. Így tiszta lelkiismerettel élvezheted az életet, és közben védheted a környezetet. Azért lettem a BEESandAPPLE projekt nagykövete, mert szeretném, ha mindenki tudná, hogy tettei valódi változást hozhatnak” – mondta szerepéről Vettel.

Biztosították a Holland Nagydíj jövőjét

A holland futam a tavalyi évben tért vissza a versenynaptárba, ami elsőre teltházat eredményezett, Max Verstappen sikereinek köszönhetően. Ennek ellenére veszélybe került a további rendezés, mivel a zandvoorti pályával kapcsolatban aggályok merültek fel. A Mobilizáció a környezetért, és több hasonló környezetvédelmi csoport nemrégiben úgy vélte, hogy a helyszín tevékenységéből származó károsanyag-kibocsátás károsítja a homokdűnéket és a védett természetet, ahol a pálya található. Ebből az okból kifolyólag felmerült, hogy Zandvoort elveszítheti versenyengedélyét, ám egy bírósági döntés nyomán ettől már nem kell tartaniuk, utóbbi ugyanis kimondta, a helyszínen történő tevékenység nem vezet több nitrogén lerakódáshoz.

„Ez volt a 35. jogi eljárás, amelyet egy engedély vagy kérelem ügyében lefolytattunk, és a 35. alkalommal is igazat adtak nekünk. Kár, hogy ennyiszer kellett megjelennünk a bíróságon egy ilyen szép esemény miatt, de ami minket illet, most már egyértelmű, hogy mindent gondosan csináltunk. Az összes eljárás során legalább húsz különböző szemszögből nézték meg az engedélyeinket, és minden alkalommal megállták a helyüket. Ez azt mutatja, hogy mindent gondosan csináltunk, és ezt a bíróság is megerősítette” – idézte a De Telegraaf a zandvoorti pálya igazgatóját, Robert van Overdijket.

Mégis ott lehet az egyik versenyigazgató Miamiban

A múlt héten informálta a világot a SkySports arról, hogy a Formula-1 mindkét versenyigazgatója koronavírusos lett, így közvetlenül a Miami Nagydíj előtt bajba került az FIA. A szervezet sem akkor, sem azóta nem kommentálta a hírt, így lehetséges helyettest sem nevezett meg. A The Race szaklap értesülései szerint viszont már nem is kell: mint írják, Niels Wittich a hét végére már negatív tesztet produkált, így gond nélkül elutazhat az Egyesült Államokba. Hozzátették, a másik versenyigazgató, Eduardo Freitas egyébként sem lett volna opció a hétvégi versenyre, mivel a WEC-ben tesz eleget kötelezettségeinek.

Veszélyt jelenthet az IndyCarra az F1?

Idén kettőre bővült a Formula-1 USA-beli futamainak száma, jövőre pedig Las Vegas is csatlakozik a versenynaptárhoz, így három nagydíjat is rendeznek majd az Egyesült Államokban. A hír korábban vegyes fogadtatásban részesült, egy egykori F1-es, az azóta IndyCarban versenyző Alexander Rossi pedig igyekezett rávilágítani a jó és a rossz oldalára is a száguldó cirkusz tengerentúli terjeszkedésének.

„Nagyon izgatott vagyok miatta, hiszen hosszú ideje nem volt egynél több verseny az Államokban. De ez egy nagy ország, szóval semmi nem indokolja, miért ne lehetne három is. Az embereket pedig egyre jobban érdekli a motorsport” – elmélkedett az egykori Marussia-pilóta arról, mennyire felszállóágban van nemcsak az F1, de minden más autóverseny is, és hogy mennyire jó ezt látni. Ugyanakkor a királykategória vetélytársat is jelent az amerikai szériáknak. „Három verseny is lesz itt, szóval mindenképpen résen kell lennünk. A Formula-1 remek munkát végez a marketing területén, az IndyCarnak ebben fejlődnie kell. Mi is különlegesek vagyunk, de ezt kreatívan meg is kell mutatni az embereknek” – mondta Rossi, aki szerint az autóversenyzésnek a showról kell szólnia.

Ebből merít erőt Hamilton a nehéz időkben

A Mercedes TikTok-csatornáján tartott kérdezz-feleleket a hétszeres világbajnokkal, aki rajongói kérdéseire válaszolt. Sok minden más (bőrápolási rutin vagy épp George Russell szörfözési készségei) mellett azt is megkérdezték tőle, mivel igyekszik motiválni magát a nehéz időkben. A kérdés igencsak aktuális, hiszen a Mercedes az idei szezonban visszaesett és egyelőre csak álmodhatnak a címvédésről. Hamilton a családja mellett az edzést emelte ki; úgy érzi, ha például futás közben a fizikai határait feszegeti, az feltölti őt.

@mercedesamgf1 Reply to @bernard33_f1 Kicking off the #AskLewis TikTok Q&A! How does Lewis keep positive during the tough times? #F1 #MercedesF1 #Motorsport ♬ original sound - Mercedes-AMG F1

Ezt hiányolja Brawn az idei szezonból

A 2021-es szezon parádésra sikeredett, a Formula-1 legnagyobb örömére, és úgy tűnik, 2022 is folytatja a hagyományokat. Ismét kétesélyes a bajnokság, Max Verstappen kihívója ezúttal a Ferrari, Charles Leclerc vezetésével. Eddig kiegyensúlyozott és fordulatos küzdelem zajlik a két fiatal között, így az idei szezonra sem lehet eddig panasz. A sportért felelős igazgatónak, Ross Brawnnak azonban még hiányérzete van.

„Nagyon élvezem kettejük csatáját, de őszintén szólva reméltem, hogy a Mercedes mostanra azért már versenyképesebb lesz. Nehezen indult a szezonjuk, és nagyon keményen dolgoztak, szóval azt hittem, látunk majd némi fejlődést tőlük, de egyelőre tovább szenvednek. Fantasztikus lenne, ha egy harmadik csapat is beszállna a küzdelembe” – fogalmazott Brawn, aki máskülönben elégedett eddig a látottakkal.

A Miami pálya álkikötője nem sikerült túl élethűre

A floridai Formula-1-es pálya több kilométerre található Miami ikonikus tengerpartjától, de hogy megidézzék a hangulatot, a pálya egyik kanyarjába terveztek egy jachtkikötőt, hajókkal, mólókkal és vízzel. A látványtervek alapján sokan találgatták, vajon valódi vizet vezetnek-e a területre. Nos, a válasz megérkezett: a szervezők felfestették a vizet, ami, valljuk be, nem lett túl élethű, így a közösségi média felhasználói jót szórakozva osztják meg a frissen készült képeket. Bárki nyeri a versenyt, lehetőleg ne ugorjon egy fejest!

DTM: Müller 2020 után újra futamot nyert, Schumacher vezetett Portimaóban

A Német Túraautó-bajnokság 2019-es és 2020-as ezüstérmese, Nico Müller utoljára az utóbbi év szezonzáróján szerzett futamgyőzelmet. A 2022-es nyitóforduló hétvégéjén, vasárnap azonban ismét régi önmagát idézte: előbb a pole-pozíciót szerezte meg, majd a futamot is megnyerte, gyakorlatilag végig a vezetést érő pozíciót tartva a Team Rosberg Audijával a rajtnál történt pár kiesést leszámítva eseménytelen futamon.

Fő üldözője a brazil Felipe Fraga volt a Red Bull–Ferrarival, aki a futam többségében két másodperc alatt tartotta lemaradását – előzési közelségbe nem került, de újoncként nem rossz eredmény a második hely. Mirko Bortolotti dupla dobogót ünnepelt két harmadik pozíciójával. Marco Wittmann és a címvédő Maximilian Götz végeztek az első ötben, a szombati győztes, a negyedik helyről startoló Lucas Auer azonban végül pontot sem szerzett. David Schumachert érdemes kiemelni, aki körökön keresztül vezette a futamot, mivel jóval később állt ki a mezőny többségénél – a német újonc így sem volt pontszerzés közelében, 15. helyen ért célba.

Button: Nem vagyok korábbi világbajnok, világbajnok vagyok

A 2009-es szezont megnyerő Jenson Buttonra, akárcsak a Formula-1 többi bajnokára, leszámítva az éppen aktuális címvédőt, szokás a „korábbi világbajnok” kifejezést használni. A 42 éves brit azonban gyűlöli ezt a titulust.

„A világbajnoki cím örökké veled marad. Én nem leszek soha korábbi világbajnok, utálom, ha az emberek így mondják. Világbajnok vagyok, ezt nem lehet elvenni tőlem” – mondta a Gentleman’s Journalnak Button. „Amikor reggelente az ember felébred, akkor nem a győzelmek jutnak eszébe, hanem az: a fenébe, világbajnok vagyok!”

A Formula-1-hez továbbra is szálak fűzik a Williams tanácsadójaként, de a versenyzői létet nem sírja vissza: „Nem hiányzik a Formula-1. Ez a sport csúcsa, nem bánom, hogy nem kell 23 versenyre elutaznom szerte a világban. Veszélyes hely, hiszen én 20 és 36 éves korom között voltam a Formula-1-ben, és ezalatt nem tanultam meg sokat az életről. Utána kellett felnőnöm” – fogalmazta meg a (nem korábbi) világbajnok.

Parádés külső íves előzéssel dőlt el a Moto3-as futam Jerezben – videó

A Jorge Lorenzo nevét viselő utolsó kanyar már számos emlékezetes, sőt botrányos jelenetet hozott a Spanyol Nagydíjak történetében, most pedig a Moto3-as versenyen Izan Guavera produkált egy fantasztikus manővert a fináléban. A pole-ból induló spanyol harmadikként érkezett meg az utolsó kanyarba, de a külső íven körbemotorozta ellenfeleit, így megnyerte a legkisebb kategória addig is izgalmas futamát – íme, mozgóképen a zseniális megmozdulás:

 

Ha valakinek ismerős a jelenet, az nem a véletlen műve: több évvel ezelőtt a Superbike-vb itteni fordulóján Eugene Laverty mutatott be egy hasonló előzést Marco Melandri ellen:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ez jut Leclerc és Sainz eszébe Ayrton Sennáról

Május 1-jén Ayrton Sennára emlékezik a Formula-1 közössége, aki 28 évvel ezelőtt, Imolában veszítette tragikusan életét. A Ferrari két pilótájának gondolatait posztolta a brazil legendáról.

Charles Leclerc: „Apám Ayrton rajongója volt, és ahogy nagyobb lettem, nekem is a hősömmé vált.”

Carlos Sainz: „Szerintem minden sportoló tudatában van, mennyire különleges volt Ayrton.”

Játékra hív minket az Alpine csapata

Egy igazi klasszikust elevenített fel a francia alakulat a közösségi oldalain. Az Alpine Esteban Oconról posztolt két képet, és a játék lényege, hogy nekünk kell megtalálni a két fotó között a különbségeket. Némelyik elég szembetűnő.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

BWT Alpine F1 Team (@alpinef1team) által megosztott bejegyzés

Így szerezte meg Vandoorne a Mercedes első sikerét Monacóban

A Formula-E történetében még soha nem fordult elő, hogy a Mercedes futamgyőzelmet ünnepelhessen Monaco utcáin, szombaton azonban erre is sor került. Stoffel Vandoorne egy kiváló stratégiával nyerte meg a szezon hatodik futamát, melynek rövid összefoglalóját az alábbi videón tekinthetjük meg. 

Lando Norris egy medencében készül a Miami Nagydíjra

Már nem kell sokat várni arra, hogy bemutatkozzon a Miamiban kialakított utcai pálya, a jövő héten ugyanis az Egyesült Államokba látogat el a Formula-1 mezőnye. A helyszínen várható melegre, és napsütésre Lando Norris elég sajátos módon készül, melyről a McLaren is megosztott egy fotót nemrégiben.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Új időmérős formátum érkezhet jövőre

Megváltozhat a Formula-1 kvalifikációjának rendszere 2023-tól. A The Race beszámolója szerint legalább két versenyhétvégén tesztelhetik az újdonságot a következő esztendőben. A hírek alapján a formátum hasonló lenne a mostanihoz, a különbséget a gumikra vonatkozó szabályokban lehet majd felfedezni. A lap úgy tudja, a jövőben a versenyzők a jelenlegi nyolc helyett csak négy szett lágy gumit kapnának, a közepesből szintén négy, a keményből pedig három lenne elérhető. Ezzel egyetemben a különböző szakaszok során pontosan meghatároznák, melyik keveréket lehetne használni, száraz pályás körülmények esetén a Q1-ben csak a kemény, a Q2-ben a közepes, míg a Q3-ban a lágy abroncsokkal futhatnának a versenyzők, és ezt kizárólag a nedves körülmények írnák felül. A változattással az F1 tovább csökkentené a sportág környezetre gyakorolt hatást, mivel így jóval kevesebb abroncsot kellene legyártania a Pirellinek.