DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

Hét éve nem történt olyan, mint most Sargeanttal

Érdekes statisztikára világított rá a Racingnews365.com: utoljára 2017-ben váltottak le egy F1-es pilótát szezon közben úgy, hogy az illető nem a Red Bull valamelyik csapatánál versenyzett. Hét évvel ezelőtt a Renault döntött a csere mellett, Jolyon Palmer F1-es karrierje ért véget év közben, de itt is megjelent a Red Bull: az energiaitalosoktól szerezte meg Enstone Carlos Sainzot Palmer helyére.

f1-zandvoort-saturday-5

fotó: Ollé Iván

Perez erőt veszít, Ocont feltartásra kérik – így szólt a rádió Miamiban

Megérkezett a szokásos csapatrádiós válogatás a Formula-1-es Miami Nagydíj hétvégéjéről, amelyből többek között az is kiderül, hogy az Alpine azt kérte Esteban Ocontól Fernando Alonso időbüntetése miatt, hogy tartsa fel a mögötte érkezőket, a francia azonban azt válaszolta, hogy nem tudja ezt megtenni, mert akkor megelőzik – de persze más érdekesség is található a videóban, amely IDE vagy a képre kattintva indul:

radio-miami-f1-video

Női versenyzője is lesz az elektromos Ralikrossz-világbajnokságnak

Bejelentette pilótapárosát a WRX új csapata, a Construction Equipment Dealer Team: a svéd formáció Klara Andersson és a hatszoros futamgyőztes Niclas Grönholm párosával versenyez – előbbi a 2014-ben indult vb első állandó női pilótája lesz. 

A 22 éves Klara Andersson pályafutása gyorsan ível felfelé: 2021-ben svéd bajnoki címet nyert, ugyanebben az évben az RX2e-ben állt rajthoz két alkalommal, idén pedig az Extreme-E-ben is versenyezni fog, bár a szezonnyitón még indult. A versenyzés a génekben van, nővére, Magda Andersson Európa-bajnoki futamgyőztes és összetett ezüstérmes volt a TouringCars kategóriában. Ami Klarát illeti, korábban kijelentette: az első női ralikrossz-világbajnok akar lenni.

Az újonc mellé egy rutinos WRX-indulót szerződtetett a csapat, amelynek hátterét a svéd túraautó-bajnokságból és WTCR-ből ismerős PWR látja el. A tavalyi bronzérmes, Grönholm kapcsán fontos megjegyezni, hogy 2017-től fogva a családi csapatban, a GRX-ben versenyzett: a Grönholm istálló azonban minden jel szerint az első elektromos szezonban már nem lesz a rajtrácson. (A 14 RX1e modellből már csak egy nem került valamely csapathoz.) Grönholm csapattársa 2021-ben Szabó Krisztián volt a finn istállónál.  

Ezzel a körrel gyűjtötte be a bónuszpontot Verstappen Miamiban – videó

Zsinórban második alkalommal futotta meg a verseny leggyorsabb körét Max Verstappen, aki így a győzelmével együtt a maximális 26 pontot gyűjtötte az F1-es Miami Nagydíjon. A Red Bull világbajnoka a futam hajrájában, az 53. körben érte el az 1:31,361-es eredményt használt kemény keverékű gumikon, miközben mögötte Charles Leclerc üldözte őt – íme, onboard felvételen a szóban forgó kör:

Verstappen is szeretne Afrikában versenyezni

Lewis Hamilton még a Las Vegas-i Nagydíj bejelentése kapcsán mondta el, annak örülne, ha a következőként naptárba kerülő új verseny a Dél-afrikai Nagydíj lenne.

Egy rajongói kérdezz-felekben Max Verstappentől is megtudakolták, a világ mely pontján örülne legjobban egy versenynek, a holland pedig ugyanazt válaszolta, mint 2021-es nagy riválisa. „Szeretnék Afrikában versenyezni, pillanatnyilag Kyalaminak van rá esélye, ez vagy egy másik pálya vagány lenne” – mondta Verstappen.

 

Ralf Schumacher: Vettel használhatta volna a tükrét, de Mick is hibázott

Kettős pontszerzés helyett kettős nullázással ért véget a németek versenye: Mick Schumacher és Sebastian Vettel ütköztek a Miami Nagydíjon, mikor a Haas beszúrt az Aston Martin mellé, utóbbi pedig nem vette észre a támadási próbálkozást. Vettel meglátása szerint mindketten vétkesek voltak a balesetben, amelyért egyikük sem kapott büntetést.

„Mick nem tud köddé válni, Sebastiannak használnia kell a tükrét” – mondta el véleményét Ralf Schumacher, az ifjabb német nagybátyja. „Micknek meg kellett próbálnia, de látszik, hogy hezitál. Erre nem lett volna szükség, hiszen be tudott volna fordulni, ha egy kicsivel később fékez. Továbbra is nagyon jó a kapcsolatuk egymással, Sebastian pedig megerősítette, hogy nem számított rá. Ha látta volna, biztosan nagyobb helyet hagy. Szép lett volna, ha Mick és Sebastian is pontokat szerez.”

Ha lemaradtál az esővel tarkított spái 6 órásról, itt pótolhatod a lényeget

Igencsak kaotikus és eseménydús volt a WEC idei második versenye – ha esetleg nem tudtad végignézni mind a hat órát Spában, az alábbi videóban néhány percben összefoglalták a legfontosabb történéseket:

Miamiban került sor az év második legtöbb előzésére

Az első Miami Nagydíjra valószínűleg nem a 2022-es év legizgalmasabb versenyeinek egyikeként fogunk emlékezni, annak ellenére, hogy a statisztikák szerint 45 előzés történt a pályán, ami a második legnagyobb mennyiség a szezon során. Bahreinben 58 előzést számoltak, a másik három versenyen viszont kevesebbet, mint Miamiban: Szaúd-Arábiában 31, Ausztráliában 27, Imolában 13 előzési manőver történt. Az előzések azonban kevesebb figyelmet kaptak Floridában, mivel nem az élmezőnyben történtek.

Fotó: Pirelli

Perez elmondta, hogyan állnak a hosszabbításáról szóló tárgyalások

Bár továbbra is Max Verstappen a húzóember a Red Bullnál, tagadhatatlan, hogy Sergio Perez sokkal közelebb került a címvédőhöz a 2022-es Formula-1-es szezonban. Az energiaitalosoknál a második szezonját töltő mexikóinak egyelőre nincs érvényes szerződése 2023-ra, de amikor arról kérdezték Miamiban, melyek a legfrissebb fejlemények ezzel kapcsolatban, elárulta, hogy nincs okuk sietni: „Igen, elkezdtük az egyeztetéseket, de nem kell kapkodnunk, hogy bármit is rövidesen lezárjunk” – idézi Perezt a RacingNews365.com portál.

Aggodalomra nincs is oka a pilótának, Christian Horner csapatfőnök ugyanis nemrég elismerően beszélt a teljesítményéről és a kilátásokról: „Nagyszerű munkát végez, mindenki elégedett vele a csapatnál. Ha ma kellene döntést hoznunk, akkor természetesen hosszabbítanánk. Amíg így folytatja, ez nem is kérdés.”

perez-horner-redbull-miami

Durva mozdulattal dőlt el a NASCAR darlingtoni futama

Darlingtonban rendezték meg a NASCAR Cup Series alapszakaszának 12. versenyét, melyen a versenyzők autói igazi retro festéseket kaptak, így több versenygépen is legendás dizájnok jelentek meg az elmúlt hétvégén. A futam első szakaszát Joey Logano, míg a másodikat Ross Chastain nyerte meg, az utolsó rész viszont finoman szólva is fordulatosra sikerült. 33 körrel a leintés előtt Martin Truex Jr. autója állt keresztbe, ami jelentős kavarodást okozott, és többen kiestek a versenyből. A nagyobb nevek közül Kurt Busch, Erik Jones, Bubba Wallace és Cole Custer is emiatt kényszerült hamarabb befejezni a futamot, és jelentős takarításra volt szükség a pályán. 

Az újraindítás után aztán hamar egyértelművé vált, hogy William Byron, Tyler Reddick, és Joey Logano hármasából kerül majd ki a győztes, ám utóbbi egy elég vitatott manőverrel biztosította be sikerét kettő körrel a vége előtt. A Team Penske pilótája ekkor elég közel került Byron autójához, majd egy koccanás után a Chevrolet a falban kötött ki, így Loganónak már csak be kellett érnie a célba. A 31 esztendős pilóta negyven futam után nyert ismételten, így érhetően boldog volt, Byron viszont rettentően dühös volt a leintést követően. „Idióta, hogy mindig ezt csinálja. Annyira erősen jött nekem, hogy a fallal való ütközésnél tönkre ment az autóm jobb oldala. Nem tudtam kanyarodni vele, ez egy hülye!” – mondta bosszúsan a Hendrick Motorsport versenyzője, aki állítólag később még ennél is keresetlenebb szavakkal illette riválisát.

 

A McLaren talált valami egészen lenyűgözőt Miamiban

Első alkalommal látogatott el az F1 mezőnye Miami városába, ám a hangulatra és a látványra senkinek sem lehetett panasza. Az időjárás, a rengeteg világsztár és az impozáns környezet mellett a wokingiaknak jutott még egy kiváló élmény vasárnap estére. A McLarennél ugyanis nagyszerű helyről élvezhették a naplementét, melyről egy gyönyörű fotót készítettek.

 

Max Verstappen egy előkelő társasághoz csatlakozott

A Miami Nagydíjon szerzett futamgyőzelmével karrierje során már 63. alkalommal állhatott dobogóra Max Verstappen, aki ezzel a 10. helyre lépett fel a vonatkozó ranglistán. Ebben az értékelésben jelenleg Lewis Hamilton áll a legjobban, aki 183 alkalommal ünnepelhetett a pódiumon, megelőzve ezzel a második helyen tartózkodó Michael Schumachert, akinek 155 versenyen sikerült mindez, de Sebastian Vettel sem panaszkodhat, akit 122 nagydíjon végzett a legjobb háromban.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Tassi Attila: Norbi, ezt elcseszted!

Katasztrofális jelenettel indult a WTCR második futama Pau-ban, hiszen Michelisz Norbert és Tassi Attila foglalta el az első sort, de előbbi ráhúzta az autót utóbbira, így mindkettejük versenyét lenullázta. Az eset után Michelisz elnézést kért, elmondta, hogy milyen rosszul érzi magát a történtek miatt és hogy rosszul mérte fel az esetet - ezzel együtt büntetést kapott. Tassi nem haragszik honfitársára, de természetesen nagyon feldúlt volt az eset miatt.

„A verseny leintés után viszonylag hamar találkoztunk. Megkért rá, hogy vegyem le a bukósisakom, mert szeretne beszélni. Engem majd szétvetett a düh, nem azért, mert azt gondoltam, szándékosan szorított bele a falba, hanem mert annyira biztos voltam benne, hogy ezen a futamon legalább dobogóra állhatok” – mondta Tassi az Eurosport Hungarynek.

„Beszéltünk egy rövidet, nagyon sajnálta az esetet, és elmondta, hogy ez az a helyzet, amiben a legkevésbé sem szeretett volna lenni. Ha van valaki, akivel nem akart ilyet, akkor az én. Nagyon dühös voltam, így azt mondtam: ’Norbi, ezt nagyon elcseszted!’ Aztán a végén még hozzátette, hogy borzalmasan érzi magát, és kaphatna-e egy baráti ölelést. Megöleltem, mert tényleg biztos vagyok benne, hogy nem akart szándékosan rosszat nekem. Azt mondta, úgy érezte, nagyjából hasonlóan sikerül a rajtunk, és még befér elém.”

„Már ma is megmondtam Norbinak, hogy ettől ugyanúgy szeretem őt, és emiatt nem lesz feszültség köztünk. Egy szállodában lakunk, egy géppel megyünk haza, és ezután ugyanúgy beszélgetünk majd. Tudom, hogy nem szándékosan csinálta, és hiszek neki, amikor azt mondja, ebben a helyzetben lenne a legkevésbé. Dühös leginkább azért vagyok, mert ma annyira éreztem, hogy bennem van a jó eredmény. Éreztem, hogy jobbat fogok rajtolni, és mikor beszálltam az autóba, meg is mondtam a csapatnak, hogy találkozunk a dobogó tetején. A lámpák kialvásának pillanatában éreztem, hogy jó lesz a start, és vezetni fogok. Mondtam is Norbinak, hogy legjobban azt sajnálom, hogy ha ott simán elfogadja, hogy jobbat rajtoltam, akkor gond nélkül behoztuk volna 1-2-be. És az neki is sokkal jobb lett volna, mint így.”

tassi

fotó: dppi

 

Babonából maradt vörös Alexander Albon haja

A pilóták többsége valamilyen különleges sisakdizájnnal rukkolt elő a Miami Nagydíj hétvégéjére, ám a brit-thai pilóta a frizurájával is elég feltűnő jelenség. Alexander Albon már Ausztráliában is vörös hajjal jelent meg a paddockban, amit még thaiföldi látogatása során festettek be egy jótékonysági rendezvényen, Melbourne-ben pedig pontot szereztek, ezért az amerikai versenyhétvégére ismét újra színezték, hogy szerencsét hozzon. Utólag elmondhatjuk: bejött, hiszen újra pontokat gyűjtött.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Williams Racing (@williamsracing) által megosztott bejegyzés

A Verstappen vs. Leclerc csata újabb felvonása – itt a Miami Nagydíj összefoglalója

Ha lemaradtál vagy csak felelevenítenéd a legfontosabb történéseket, a vasárnapi verseny hivatalos videós összefoglalója IDE vagy a képre kattintva érhető el:

miami-f1-video

Megbüntették Micheliszt a Tassival történt rajtbalesetért – videó

Rögtön a rajt utáni métereken katasztrófába fordult a magyarok kecsegtetően induló második pau-i WTCR-futama, ugyanis a fordított rajtrácsos pole-pozícióból induló Michelisz Norbert és a mellőle startoló Tassi Attila összeért, aminek előbbi számára kiesés lett a vége, s utóbbi is csupán a 13. helyen ért célba. A felügyelők úgy ítélték meg, hogy Norbi volt a hibás, aki ráhúzott hondás honfitársára (aki egyébként már az ütközés előtt nekiért a falnak, az dobta Michelisz Hyundaijának az autóját), emiatt pedig hat rajthelyes büntetést osztottak ki a BRC versenyzőjének a soron következő, a Nordschleifén rendezendő versenyre, valamint három büntetőpontot is kapott emellé. Íme, videón az incidens:

Michelisz egyébként a Facebook-oldalán posztolt egy Tassival közös fotót: „Az bánt a leginkább, hogy egy számomra fontos ember futama is tönkrement, mert nem mértem jól fel a helyzetet” – írta hozzá.

Utólag változott a Miami Nagydíj végeredménye, Alonso bukta a pontjait

Bár Mick Schumacher és Sebastian Vettel esetét nem szankcionálták a felügyelők, volt egy másik eset, amelyet viszont igen. Daniel Ricciardo ugyanis a 12-es kanyart levágva tudott csak Kevin Magnussen előtt maradni a futam hajrájában, ezért pedig a stewardok egy öt másodperces büntetést róttak ki rá. Az indoklás szerint Ricciardo ugyan a Haas előtt ment be a kanyarba, de csak úgy tudta megőrizni a pozícióját a dánnal szemben, hogy levágta a pályát és mellé visszatérve előtte maradt. A McLaren büntetőpontot is begyűjtő ausztrálja két helyet is veszített ezzel, a 11. helyett a 13. pozíció lett az övé, amiből Lance Stroll és Yuki Tsunoda profitált.

Nem ő volt azonban az egyetlen utólag büntetett pilóta. Fernando Alonso már a verseny során begyűjtött plusz öt másodpercet a Pierre Gaslyval történt ütközésért, később viszont egy második öt másodperces szankciót is kapott, mert levágta a 14-es kanyart és ezzel tartós előnyre tett szert. A nyolcadikként beérő, de az első kihágás miatt kilencedikként értékelt spanyol így végül kicsúszott a pontzónából: csak a 11. lett az Alpine pilótája, ami azt is jelenti, hogy Stroll előlépett a tizedik, egy vb-pontot érő pozícióba, Alexander Albon pedig egy helyett két egységet gyűjtött a kilencedik helyen.

Volt egy harmadik utólag szankcionált eset is: Kevin Magnussen is öt másodpercet kapott a Stroll-lal való ütközésért, ám mivel a dán nem ért célba, ez nem változtatott az eredményén.

alonso-dppi-miami-f1

Nem büntették a Vettelt felöklelő Schumachert (videó)

A Miami Nagydíj hajrájában a mezőny két németje összeütközött: a pontszerző helyen haladó Mick Schumacher bevetődött Sebastian Vettel mellé, de a honfitárs zárta az ajtót – az ütközés egy pillanatra levegőbe emelte az Aston Martint. Vettel kiesett a versenyből, Schumacher pedig az utolsó, 15. helyen ért célba – miközben az eset során mögöttük haladó Esteban Ocon végül nyolcadik lett.

Bár első ránézésre Schumacher tűnik hibásnak, a stewardok nem tartották indokoltnak a büntetést az első kanyarban történt ütközésben.

Szankcionálták viszont hasonló – enyhébb következményekkel járó – incidensért a Pierre Gaslyt megpöckölő Fernando Alonsót. A spanyol öt másodperces időbüntetést és két büntetőpontot kapott. Eredetileg ő ért célba Ocon előtt nyolcadikként, de az időbüntetés megcserélte a két Alpine sorrendjét.

Ekström hibátlan mérleggel indította címvédő hadjáratát az ETCR-ben

Az immár világkupa státusszal bíró elektromos túraautós sorozat is a franciaországi Pau-ban kezdte meg 2022-es idényét. A hétvége királya a tavalyi összetett győztes Mattias Ekström, aki hibátlan mérleggel zárt az immár a saját alakulata, az EKS által futtatott Cupra volánjánál: megnyerte a csoportja (ezúttal a Halálos iramban filmek nyomán „Fast” és „Furious” volt a két hatos elnevezése) időmérőjét, a negyeddöntőt, az elődöntőt és a szuperdöntőt is (utóbbin a WTCR-ben futamot nyerő hyundaios Mikel Azcona szorongatta), így a maximális 100 pontot begyűjtve vezeti a tabellát. Az EKS Cupra ráadásul hármas győzelemnek örülhetett Pau-ban, ugyanis a másik csoportban pedig Adrien Tambay és Tom Blomqvist vitték főként a prímet, így összesítésben ők zártak a második és harmadik helyen.

A magyar színeket az idén először dupla szezont és Franciaországban dupla hétvégét is teljesítő Michelisz Norbert képviselte, akinek felemásan alakult az ETCR-es debütálása: csoportjában az ötödik lett a kvalifikáción, ez alapján a gyengébb negyeddöntőbe került, ahol másodikként zárt, az elődöntőt viszont megnyerte. A szuperdöntőn balszerencsés volt a hyundaios pilóta, ugyanis műszaki gondok miatt csak a bokszból tudott indulni, s úgy lett ötödik – ezzel Norbi összesen 38 pontot gyűjtött a hétvége folyamán.

ekstrom-etcr-pau

Leclerc Gilles Villeneuve Ferrariját vezetve tisztelgett a 40 éve elhunyt legenda előtt – videó

Néhány hete már kikerült egy rövid videó arról, ahogy Charles Leclerc Gilles Villeneuve egykori F1-es Ferrariját vezethette Fioranóban. Ma pedig, a kanadai legenda halálának 40. évfordulóján egy hosszabb felvételt is közzétett minderről a Formula-1 YouTube-csatornája, amelyben a monacói többek között Villeneuve-ről és az autók biztonságosabbá válásáról is beszélt – de megemlékezett egykori riválisáról René Arnoux is. A videó IDE vagy a képre kattintva nézhető:

leclerc-gilles-villeneuve-ferrari-video

Jamie Chadwick duplázott a W Series első hétvégéjén

A szombati sikere után vasárnap sem talált legyőzőre a sorozat kétszeres bajnoka. Jamie Chadwick már a futam elején az élre állt, és egészen a leintésig nem engedte ki a kezéből az első helyet. A Williams kötelékébe tartozó versenyző ugyan simán lehozta ezt a versenyt, ám mögötte azért volt mire figyelni. A dobogós helyekért kifejezetten érdekes küzdelem zajlott, így például a verseny 13. percében Emma Kimiläinen és Nerea Martí vívott egy szép csatát.

A folytatásban az első három sorrendje elég biztosnak tűnt, izgalmat pedig leginkább Alice Powel és Belen Garcia Espinar csatája okozott, mely kanyarokon át tartott, végül Powel jött ki belőle győztesen, aki ezzel feljött a negyedik helyre, ám itt ekkor még nem állt meg.

Powel a verseny utolsó szakaszában kiváló tempót ment, és Kimiläinent is utolérte. Kettejük harcából végül egy ütközés lett, előbbi pedig ennek köszönhetően dobogós pozícióban zárt a futamon, ám utólag még vizsgálják az esetet.

A folytatás Barcelonában következik május 20-21 között.