DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 20. vasárnap

Jos Verstappen nem elégedett F1-es karrierjével

A negyedik világbajnoki címe felé robogó Max Verstappen édesapja, Jos 1994 és 2003 között 107 versenyt teljesített az F1-ben, de mindössze két dobogót szerzett, mindkettőt első szezonjában, amikor az abban az évben világbajnoki címet szerző Michael Schumacher csapattársaként teljesített 10 futamot a Benettonnal. Ezt követően kizárólag a mezőny végéhez tartozó istállókkal versenyzett, sorrendben a Simtekkel, a Footworkkel, a Tyrrell-lel, a Stewarttal, az Arrowsszal és a Minardival.

jos-verstappen-1994

Ez idő alatt mindössze négy alkalommal szerzett pontot, a csúcsot a 2000-es Olasz Nagydíjon elért 4. hely jelentette az időnként valószínűtlenül gyors Arrows–Supertec volánja mögött. Aligha meglepő tehát, hogy az idősebb Verstappen nem igazán elégedett karrierjével: „Az biztos, hogy nem tölt el túl nagy elégedettséggel, ha visszatekintek az karrieremre. Szerintem azt hiszem, rosszkor voltam rossz helyen. Persze utólag könnyű ezt mondani.”

„Egy topcsapatnál kezdtem, és ez talán nem volt ideális, de ugyanakkor nemet mondani egy ilyen lehetőségre…” – fejtette ki Verstappen. „Biztos vagyok benne, hogy elég jó voltam az F1-hez, abban viszont már kételkedem, hogy ahhoz is megvolt-e a képességem, hogy világbajnok legyek. Különösen, amikor most látom Maxot vezetni, néha felteszem magamnak a kérdést, hogy vajon elég jó voltam-e.”

jos-verstappen-austria

Úgy örült a győzelemnek a Moto3-as versenyző, hogy ünneplés közben elesett

A Portugáliában található Portimao látta vendégül a motoros gyorsasági világbajnokság mezőnyét az elmúlt hétvégén, a Moto3-ban pedig Sergio Garcia Dols aratott győzelmet, amivel át is vette a vezetést a bajnokság élén. Egyetlen hibát vétett mindössze vasárnap: amikor beállt a dobogó alá ünnepelni, ahol a csapattagok várták, annyira sietett, hogy elesett a motorral, de szerencsére semmi baj nem történt, csupán egy kis derültséget okozott az Aspar versenyzője.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Megérkezett az imolai verseny összefoglalója

Minden perce kincs, így nem is vesztegetnénk rá a szavakat. Nézzétek meg, mennyi minden történt vasárnap Imolában! A videó a képre kattintva tekinthető meg!

 

Ijesztő tömeges bukás miatt kellett megszakítani a portimaói Moto2-es futamot – videó

A gyorsaságimotoros-vb kategóriái közül utolsóként került sor a Moto2 versenyére a Portugál Nagydíjon, amelyen a szemerkélni kezdő eső ijesztő balesetsorozathoz vezetett: az 1-es kanyarban összesen kilencen – köztük a három éllovas Aron Canet vezetésével – egyaránt elesett egymástól függetlenül, az egyik motor ráadásul ki is gyulladt a sóderágyban. Videón az ijesztő jelenet, amelyben szerencsére senki nem szenvedett komoly sérülést:

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Rosberg: Sainz, Leclerc és a Ferrari is hibázott

A Ferrari dobogós pozíció helyett mindössze nyolc vasárnapi ponttal távozott Imolából, miután Carlos Sainz kiesett, Charles Leclerc pedig megforgása után csupán hatodikként ért célba. A 2016-os világbajnok, Nico Rosberg úgy véli, a Scuderiánál kicsit mindenki felelős a gyenge eredményért.

„Carlos nagyon peches volt, de kissé az ő hibája is, hogy hátul állt, a negyedik pozícióban, hisz előrébb végezhetett volna, ha a hétvégéjét jobban összerakja” – mondta a Sky csatorna szakértőjeként ténykedő német. „Ami Charles-t illeti, ha a bajnoki címért küzdesz Max Verstappen ellen, akkor nem engedhetsz meg magadnak ilyen kiforgást senkitől sem zavartatva. Igen, Sergio Perezt üldözte, de a nyomásnak épphogy Sergióra kellett volna nehezednie. El kell kerülnie, hogy ugyanígy megforogjon a szezon hátralevő részében, ha bajnoki címet akar nyerni.”

„Egy kis hibát pedig a Ferrari is elkövetett” – tette hozzá, hogy csapatszinten rossz döntés született Leclerc megforgása után: nem szabadott volna azonnal kiállásra hívni, a német inkább bevállalt volna egy pluszkört, hogy kiderüljön, mekkora az autó sérülése.

Esik Imolában: 90 % az esély a vizes futamra

A reggeli Formula-3-as főfutam nedves pályán kezdődött, a Formula-2-es verseny már szárazon zajlott, de a Formula-1 előtti órákban, a Porsche Supercup visszatért az eső, és minden valószínűség szerint a királykategória is vizes pályán kezdődik. A pillanatnyi előrejelzés szerint 15 órakor 93 % az eső valószínűsége, és egy órával későbbre is 63 %-ot írnak. Néhány friss kép a helyszínről:

Alig maradt festék a Williamsen

A 2022-es szabályváltozások után minden csapat számára nagy kihívást jelent a 798 kilogrammos minimumsúlytól való minél kisebb eltérés. Egyes istállók elkezdték a festék eltávolítását, mint olcsó súlycsökkentő megoldás – a Williams pedig mindenki másnál előrébb ment, ami az Imolában készült felülnézeti képen a leglátványosabb. Összehasonlításként hoztunk egy képet az eredeti festés bemutatásáról, szemléltetve, mennyire drasztikus a változás.

„Nem tudok semmilyen számadatot szolgáltatni, de elég sok előnyről van szó, jelentős mennyiségről” – mondta a csapat járműteljesítményéért felelő Dave Robson a The Race szerint. „Most kicsit több lekerült a karosszériáról, mivel a közel-keleti és ausztrál versenyek közt még nem ment vissza a gyárba, az Egyesült Királyságba. Ilyen, amikor a mérnöki terület találkozik a marketinggel. Ez egy kompromisszum: az autónak kell, hogy legyen egyénisége, a szponzorok érdekeit is figyelembe kell venni, miközben célunk, hogy annyira gyors legyen, amennyire lehetséges.” Az említett marketingszempontok attól nem kell tartani, hogy a Williams a teljes fényezést leszedi az autóról.

Elátkozott pole-pozíciósok és éllovasok a vasárnapi betétfutamokon

A vasárnapi program a Formula-3 kaotikus, három biztonsági autóval megszakított futamával kezdődött Imolában. A verseny elején nedves pályán rövid ideig villogtak az esőgumin rajtolók: Caio Collett a kilencedik rajtkockából vezetett az első kör végén, de rövidesen kénytelen volt slick abroncsra váltani. Így a pole-pozíciós Zane Maloney került vissza az élre, és vezetett a 11. körig, de a biztonsági autós újraindítás során a barbadosi a kavicságyban kötött ki. Oliver Bearman és Roman Stanek vetélkedett a győzelemért: a cseh az utolsó előtti körben előzte meg brit ellenfelét, aki Gregoire Saucyval ütközve végül a dobogót is elveszítette, az első győzelmét szerző cseh mellett Jak Crawford és Isack Hadjar állt a pódiumon. Említésre méltó még Arthur Leclerc, aki 16 pozíciót javítva lett ötödik.

Nem volt eseménytelenebb a Formula-2 főversenye sem, amely rögtön rajtbalesettel kezdődött, a tavalyi F3-as riválisok, Jack Doohan és Dennis Hauger ütköztek. Közben Roy Nissany egy bravúros starttal, ellenfelei közt átvágva a hatodik helyről szerezte meg a vezetést. Az előző futamhoz hasonlóan itt is elátkozott volt a pole-pozíciós és a későbbi éllovas: a rajtelső Jüri Vips a 6. körben a negyedik helyről forgott ki, Nissany pedig a második Rivazzából kigyorsítva csúszott ki a fűre, majd törte össze a DAMS-et a bokszbejáraton. Ezen a futamon is három biztonsági autós fázis volt, a verseny az Aston Martin mögött ért véget: Theo Pourchaire a szezon első duplázó győztesévé vált, a számos kiesésnek köszönhetően Enzo Fittipaldi első dobogójáig küzdte fel magát, a harmadik helyet pedig Ralph Boschung szerezte meg.

Így repülnek át az imolai sikánon az F1-es autók

Fotós kollégánk, Ollé Iván a helyszínről követi az eseményeket, néhány autót pedig különleges pozícióból sikerült lencsevégre kapnia, ahogy négy kerékkel elemelkednek az aszfaltról a Variante Alta rázókövén átugratva. A szombati nap további, legjobb képeit ITT válogattuk össze.

A Leclerc–Verstappen csata újabb fejezete – ez történt az imolai sprinten

Az Emilia-Romagna-i Nagydíj szombati sprintje is igazolta, hogy a 2022-es Formula-1-es idény a nagy pontkülönbség ellenére is egyelőre Charles Leclerc-ről és Max Verstappenről szól – ha lemaradtatok vagy csak felidéznétek a történéseket, a hivatalos videós összefoglalót IDE vagy a képre kattintva nézhetitek meg:

sprint-imola-video-f1

Futamok tömkelege Imolában, Portimaóban és Assenben – itt a vasárnapi menü

Jön a versenynap a Formula-1-es Emilia-Romagna-i Nagydíjon, valamint a MotoGP Portugál Nagydíjának és a Superbike-vb hollandiai fordulóján – mutatjuk a programot:

8:50 Formula-3, második futam (M4 Sport)
10:20 Formula-2, második futam (M4 Sport)
11:00-11:20 Superbike, Super Pole futam (16:30-tól Aréna4)
12:05 Porsche Szuperkupa, futam (Eurosport 2)
12:20 Moto3, futam (Aréna4)
12:30 Supersport, második futam
14:00 MotoGP, futam (Aréna4)
15:00 Formula-1, futam (M4 Sport)
15:15-15:55 Superbike, második futam
15:30 Moto2, futam (Aréna4)

imola-f1-dppi_1

Megszegték a parc fermét, a bokszutcából rajtol Zhou

A szombati sprint egyetlen kiesője volt Guanyu Zhou, aki Pierre Gasly AlphaTaurijával találkozott ez első körben, és a falban kötött ki a kontakt után. A kínai pilóta autóját természetesen alapos javítási munkálatoknak kellett alávetni, mivel azonban péntek óta parc fermé-szabályok alatt vannak a versenygépek, ezt nem tehették meg büntetlenül. Zhou így csak a bokszutcából rajtol majd, ám ez aligha jelent nagy különbséget, hiszen a sprintről kiesve egyébként is az utolsó rajtkocka járt volna neki.

Egykori Ferrari-akadémista nyerte az F2-es sprintet Imolában

A Formula-2 zárta a sprintes szombatot Imolában, és már a rajt előtt zajlott az élet. Amaury Cordeel ugyanis azelőtt kiesett, mielőtt elrajtolt volna, a rajtrácsra tartva megpördült és a falnak ütközött. A pole-pozícióból induló Logan Sargeant nagyon beragadt a startnál, így Marcus Armstrong könnyedén átvette tőle az első helyet, Jehan Daruvala, Dennis Hauger és Roy Nissany társaságában. A második körben már a biztonsági autót is a pályára kellett hívni, miután David Beckmann is kipördült a versenyből.

Armstrong újabb rajtja hasonlóan erős volt, mint az első, kicsit le is szakított magáról mindenki mást, elsőként a házicsatába bonyolódó premásokat. Féltávnál újra visszalassult kicsit a verseny, miután Ralph Boschung leparkolt a kavicságyban. A rövid virtuális biztonsági autós fázis ahhoz épp elég volt, hogy Armstrong ritmust veszítsen, így Daruvala felzárkózott rá. A harmadik Hauger mögött közben egy hatalmas szakadék alakult ki, öt másodperces távolságból követte az első hármast a Nissany vezette vonat.

A sprintfutam utolsó köreiben a hátsóbb régiókban zajlottak nagyobb csaták, Jack Doohan Frederik Vestivel és Enzo Fittipaldival vívott, Sargeant pedig Felipe Drugovich-ot próbálta maga mögött tartani, sikertelenül. A sprintet végül az egykori Ferrari-akadémista Armstrong nyerte, a Prema-duót, Daruvalát és Haugert húzva maga mögött.

Izraeli licencet használhat az F1-ben a Ferrari orosz tesztpilótája

Az orosz-ukrán konfliktus kitörése után az FIA úgy határozott, hogy bár nem tiltja ki a versenyekről az orosz sportolókat, de nem indulhatnak saját hazájuk színeiben és orosz licenccel. Az nem derült ki, hogy Nyikita Mazepin milyen színekben versenyzett volna tovább, a Haas ugyanis az Uralkalival együtt őt is kidobta a fedélzetről, de például a Formula-3-ban szereplő Alekszandr Szmoljar semleges sportolóként áll rajthoz a futamokon.

Most az is kiderült, mi a helyzet a Ferrari kötelékeibe tartozó Robert Svarcmannal: „Robert Izraelben született, van izraeli útlevele. Nem orosz a licence” – mondta el Mattia Binotto, a Scuderia csapatvezetője az imolai sajtótájékoztatóján, amelyen a Formula.hu is részt vett. Binotto azt is hozzátette, hogy Svarcmant már egyetlen orosz cég sem támogatja, így ez sem akadály, hogy tesztpilótaként lehetőséget kapjon két pénteki F1-es szabadedzésen, ahogy azt még az idénykezdet előtt eltervezték.

svarcman-ferrari-1

Solberg autója kigyulladt, Fourmaux a kertben kötött ki a Horvát Ralin – videók

A hétvégén a szomszédunkban versenyez a WRC mezőnye, és több látványos baleset is történt már a Horvát Ralin. Pénteken például Adrien Fourmaux hibázott és landolt egy hátsó kertben:

 

Szombaton pedig Oliver Solberg járt pórult az egyik reggeli szakaszon, a Hyundai ki is gyulladt – szerencsére a versenyző ép bőrrel megúszta az incidenst:

 

Rekordszámú piros zászló, csúcspont a Haasnál, mélypont a Mercedesnél – a kvalifikáció fő statisztikái

Az Emilia-Romagna-i Nagydíj időmérő edzése is hozott több statisztikai érdekességet, ezek közül a legfontosabbak:

- Összesen ötször szakították meg piros zászlóval a kvalifikációt: ez a legtöbb, amelyet a kiesés rendszerű időmérő 2006-os bevezetése óta láthattunk. Az eddigi csúcsot a 2016-os Magyar Nagydíj és a tavalyi Azerbajdzsáni Nagydíj kvalifikációja jelentette négy-négy pirossal.

- Kevin Magnussen negyedik helye a legjobb, amelyet a Haas a 2016 óta íródó történetében valaha is elért kvalifikáción.

- Legutóbb a 2012-es Japán Nagydíjon fordult elő, hogy a Mercedes egyik autója sem jutott be a Q3-ba. Ez egyfelől 187 versenyes sorozat megszakadását jelenti, de hogy igazán kontextusba helyezzük a dolgot: ez volt az a hétvége, amikor Michael Schumacher bejelentette a visszavonulását.

- Max Verstappen a Red Bull történetének 75. pole-pozícióját szerezte (bár nem biztos, hogy vasárnap is ő indul az élről, az idei módosítás értelmében statisztikailag övé a pole).

piros-zaszlo-imola-kvali-dppi

Utolsó körös ütközés döntött az F3-as sprint győzelméről

A Formula-3 nyitotta az imolai sprintes szombatot. Az időmérőt tegnap még a juniorszéria is esőben rendezte, a futam kezdetére azonban elvonultak a viharfelhők. A fordított rajtrácsos sprintet Franco Colapinto kezdhette az élről, aki már a szezon korábbi részében is bizonyította, miért emelték fel a regionális szériából. Az argentin fiatal jól rugaszkodott el a rajt után, megőrizve vezető helyét, míg mögötte komolyabb helyezkedés zajlott. Később azonban a negyedik helyről startoló Alpine-akadémista, Caio Collet az élre tört, az újonc Colapinto mögött pedig felgyűlt a többi ellenfél.

Az események féltávnál kezdtek felpörögni. Előbb az egész sprinten balszerencsés premás, Oliver Bearman pördült meg, miután a fűre kényszerült, majd Jack O’Sullivan és Josep Maria Marti csúsztak a falba ugyanabban a kanyarban, egymástól függetlenül. Két környi biztonsági autós fázis után két tiszta kör következett, majd Bernd Mayländer visszatérhetett a pályára, Reece Ushijima és Federico Malvesti karambolja miatt.

Az újraindítás után sem fejeződött be simán a sprintfutam, Gregoire Saucy és Zane Maloney ütköztek össze, míg Arthur Leclerc a fűre csúszva apróra törte az egyik hungarocelltáblát. Collet úgy tűnt, az élen maradhat, azonban az utolsó előzési kísérletek közben Isack Hadjar révén ő húzta a rövidebbet, így Colapinto mégiscsak az élen zárta a futamot, amit az élen kezdett. A második hely sorsa célfotóval dőlt el, ezredekkel Victor Martins léphetett fel a dobogó második helyére, míg Jak Crawford a nevető harmadik lett.

Kigyulladó fék, Sainz-törés, Verstappen-pole – ez volt az őrült imolai időmérő

Öt piros zászlót hozott az Emilia Romagna-i Nagydíj pénteki időmérője, amely így másfél órásra nyúlt. Az F1 összeszedte a legjobb pillanatokat belőle, így mindössze hét percbe sűrítve élhetitek újra, hogyan is jutott el Max Verstappen első idei pole-pozíciójáig. A videó a képre kattintva indul.

Együtt vacsoráztak az F1-es főnökök – egy csapat viszont hiányzott a társaságból

Érdekes fotó készült péntek este Imolában, amelynek tanúsága szerint az időmérő után együtt vacsoráztak a sportág vezetői és a csapatfőnökök. A képen szerepel Stefano Domenicali, Ross Brawn, valamint kilenc istállónak az első embere is (sőt, van alakulat, amely duplán képviseltette magát, hiszen az Alpine-tól Otmar Szafnauer és Laurent Rossi is jelen volt, ahogy a McLarentől is Andreas Seidl és Zak Brown). A nagy hiányzó az Aston Martin volt: sem Lawrence Stroll, sem Mike Krack csapatfőnök nem tette tiszteletét a csoportképen.

Jön az év első F1-es sprintje – mutatjuk a szombati programot

Folytatódik a rendhagyó lebonyolítású hétvége Imolában, ahol délután következik a szezon első sprintje a Formula-1-ben, de versenyezni fog a Formula-2 és a Formula-3 is a nap során – emellett pedig a portimaói MotoGP-re és az asseni Superbike-ra is érdemes lesz figyelni:

9:00-9:30 Superbike, harmadik szabadedzés
10:35 Formula-3, első futam (M4 Sport)
10:55-11:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréna4)
11:10-11:25 Superbike, Super Pole
12:30-13:30 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)
14:00-14:40 Superbike, első futam
14:30-15:00 MotoGP, negyedik szabadedzés
15:10-15:50 MotoGP, időmérő (21:30-tól Aréna4)
16:30 Formula-1, Sprint (M4 Sport)
17:55 Formula-2, első futam (00:20-tól M4 Sport)

imola-f1-dppi_2

Verstappen változtatást sürget a nagydíjhétvégék menetrendjében

Hosszú-hosszú évek bejáratott rendszere változott meg 2022-re a Formula-1-ben: a hivatalos hétvége előtti versenyzői sajtótájékoztatók átkerültek csütörtök délutánról péntek délelőttre, hogy négyről háromnaposra rövidítsék a nagydíjakat. Csakhogy a valóságban ez csak mérsékelten jelentett rövidülést: ugyanúgy vannak csütörtökön médiatevékenységek a pilóták számára, cserébe viszont a pénteki napjuk elnyúlik, hiszen később kezdődnek a szabadedzések. A versenyzőknek nemigen tetszik az új formátum (s ha már itt tartunk, a sajtósok sem feltétlenül vannak elragadtatva tőle, legalábbis szerkesztőségünkben belül ez az általános álláspont, hiszen a pénteki sajtótájékoztatókon elhangzó információk gyakran hamar érvényüket vesztik, mivel indul a program a pályán), Max Verstappen pedig ezt szóvá is tette újságírói kérdésre az imolai médianapon, amelyen a Formula.hu is jelen volt:

„Szerintem itt főként arról van szó, hogyan csináljuk a sajtótájékoztatókat és az egyéb médiás tevékenységeket. Úgy gondolom, korábban jobb volt. Most nagyon hosszú a csütörtökünk, pedig hivatalos az már nem is számít a nagydíjhétvége egyik napjának. Valójában viszont ugyanannyit vagy még többet is kapunk belőletek, aztán pedig jön a péntek, amikor korán kezdünk veletek. Nem is a korai kezdéssel van gond, hanem hogy nagyon hosszú lett ezzel a nap. A több verseny mellé rövidebb hétvégék lennének jók, ehhez képest inkább több a nap, legalábbis többet vagyunk a pályán. Úgyhogy ezen egyértelműen változtatni kell” – mondta el a regnáló világbajnok. Verstappen megjegyezte: különösen az bosszantó, hogy az írott sajtó csoportjai és a tv-stábok rendre ugyanazokat a kérdéseket teszik fel, így akár öt-hat alkalommal is megválaszolják ugyanazt – szerinte jobb lenne, ha más sportokhoz hasonlóan egy tájékoztatót tartanának a pilóták, amelyen mindenkinek a mikrofonja jelen van.

verstappen-media-imola-dppi