DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

Videó: Hatalmas baleset a Eurocup-3 zandvoorti hétvégéjén

Óriási balesetet szenvedett a mindössze 19 éves dél-koreai Michael Shin a Eurocup-3 szériájának zandvoorti versenyhétvégéjén.

Shin a szombati első versenyen bukott, a fiatal versenyző azonban szerencsére teljesen jól van, épségben megúszta a félelmetes balesetet.

„Az orvosi csapat nagyszerű munkát végzett, ahogy kiszabadítottak az autóból. Megerősíthetem, hogy teljesen jól vagyok” – nyilatkozta Shin.

A baleset a lenti videóban látható, 0:04-től.

 

Újra csigolyatörést okozott a hurkakerékvető

A hurkakerékvetők használata már korábban is heves vitákat vetett fel a formulaautókkal való versenyzés világában, most pedig újabb sérülést okozott az említett pályaelem. Az olasz F4-es bajnokság mellett, ahol volt egy csúnya rajtbaleset, az Alpine regionális Európa-bajnokságának aktuális fordulóját is Imolában rendezték, ahol az RPM versenyzője, Adam Fritzgerald a kavicságyban landolt, ami gyakorlatilag véget is vettt a versenynek.

A közvetítésben nem is mutatták meg, hogy mi is történt pontosan, ám a csapat nem sokkal később felháborodott bejegyzésben reagált a történtekre a közösségi oldalakon, mondván egy hurkakerékvető repítette meg úgy Fitzgerald autóját, hogy az felborult, aminek következtében három csigolyája is eltörött a piótának. Azóta a csapat egyik képviselője megerősítette a csigolyatörést, hozzátéve, hogy nem történt ennél súlyosabb gerincsérülés szerencsére. A levélben feltették a költői kérdést:"Mikor látjuk már be, hogy a hurkáknak semmi keresnivalójuk a formulaautózás világában?"

A hurkakerékvetők nem először okoznak gondot, elég csak Alex Peroni 2019-es esetére gondolni, amikor a Parabolicában repült el irreális módon az olasz versenyző, ő akkor egy törött csigolyával megúszta, de a tavalyi F2-es silverstone-i versenyen is hajmeresztő pillanatoknak lehettünk szemtanúi.

Alex Peroni balesete:

Óriási rajtbaleset az olasz F4-es bajnokságban

Hatalmas balesettel kezdődött az olasz F4-es bajnokság imolai futama vasárnap, ahol a pole-pozícióból induló Ugo Ugochukwu lefulladt a rajtrácson. A Prema versenyzőjét mindenki szépen kikerülte, kivéve a leghátulról érkező Andrea Frasinetti, aki eltalálta őt hátulról, majd a levegőbe repült. Szerencsére mindkét pilóta sértetlenül sétált el az esetet követően. Nem ez volt vasárnap az egyetlen ijesztő borulás, hiszen hajnalban a NASCAR Xfinity Series futamán is történt egy hatalmas baleset.

Döbbenet: Életveszélyes tömegverekedés az út közepén a Horvát Ralin

Elképesztő képsorokat rögzített a Horvát Rali egyik nézője. Két férfi szólalkozott össze az úttesttől néhány méterre lévő domboldalon, majd vitájukat az úton folytatták. Ekkor több másik néző, a rendezők és egy rendőr is közbelépett, ebben a pillanatban legalább tízen álltak az úttesten. Végül - nagy nehezen - sikerült mindenkit letessékelni a fűbe, ám amikor az utolsó személy is lelépett az úttestről - aki egy rendező volt -, mindössze másodperceken múlt, hogy újabb tragédia történjen a rali világában, aminek mostanában nem vagyunk híján, hiszen Sebastien Ogier nem sokkal az eset után érkezett meg az ugratóhoz.

Csináltad már vagy sem? - újabb kérdezz-felelek az F1-es pilótákkal

Az F1-esek legújabb kérdezz-felelek játéka a képre kattintva tekinthető meg!

A NASCAR-szezon eddigi legnagyobb bukását szenvedte el Perkins

Óriási baleset történt a NASCAR Xfinity Series talladegai versenyén. Dexter Stacey megcsúszása indította el a lavinát, aki hátulról megpöckölte Blaine Perking autóját. A 66-os számú Chevrolet irányíthatatlanul csapódott a falba, de ennél is látványosabb képsorok következtek: Blaine Perkins a kisebb lökés hatására elvesztette az autó hátulját, a jobb oldali falnak csapódott, majd a mögötte érkező Jade Buford oldalról eltalálta őt, aminek következtében többször is megpördült az autó a levegőben. Perkinst a helyi kórházba szállították az esetet követően, de az autóból maga szállt ki, és azóta meg is erősítették, hogy rendben van. A kaotikus versenyt végül Jeb Burton nyerte.

Videó: Húsz alkalom, mikor furcsaság történt az F1-ben

Az F1 YouTube-csatornája összegyűjtött húsz olyan esetet, ami nem mindennap történik meg a száguldó cirkuszban. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Kvjat akár Raikkönen helyét is átvehette volna

Érdekes dolgot árult el Danyiil Kvjat. Az orosz versenyző, aki nemrégiben csatlakozott a Lamborghini gyári versenyzőihez a WEC-program kapcsán, a Track Limits podcast vendége volt, ahol természetesen F1-es pályafutása volt a fő téma, ott pedig elárulta, hogy adott esetben akár a Ferrari versenyzője is lehetett volna. A most 28 esztendős pilóta 2014-ben töltött el egyetlen évet a Toro Rosso színeiben, majd Sebastian Vettel távozása után feljebb lépett a ranglétrán, így a Red Bull pilótája lett, 2016-ban viszont szezon közben fokozták le és cseréltek helyet Max Verstappennel. Később aztán innen is elkerült, ekkor lett a maranellóiak fejlesztőpilótája, ahol egy komoly esélyt kínáltak fel neki elmondása alapján.

„Akkoriban tettek egy ajánlatot, hogy álljak be Kimi helyére és legyek a Ferrari versenyzője. Nem sokan tudnak róla, de ez történt a függöny mögött. "Mentálisan is nagyon nehéz helyzet volt számomra, hogy a Ferrari ezt akarta. Láttam a szerződést magam előtt, aztán visszamentem a Toro Rossóhoz” – mondta el Kvjat, aki később még két idényt eltöltött az energiaitalosok fiókcsapatánál.

Helmut Marko sem hiszi el a Carlos Sainz körüli pletykákat

A közelmúltban jó néhány helyen megjelentek olyan hírek, amelyek szerint a spanyol pilóta 2026-tól az Audi kötelékébe kerülhet, néhány napja pedig az El Nacional című spanyol már arról írt, hogy a 28 éves pilótával nem elégedettek a Ferrarinál. Maga az érintett ezt cáfolta nemrégiben, továbbá leszögezte, hogy nagyon idegesítik a különféle szóbeszédek. Hasonlóan vélekedett erről a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko is, aki néhány éve együtt dolgozhatott a tehetséges versenyzővel, amikor még a Toro Rosso pilótája volt. „Manapság mindenki azt tesz fel a netre, amit csak akar. Már régen nem lehetett ellenőrizni az üzeneteket. Miért búcsúzna el a Ferrari Carlostól? Ennek semmi értelme. Carlos jó helyen van, a Ferrarinak pedig jelenleg más gondjai is vannak, mint rajta aggódni” – mondta el a 79 éves osztrák az F1-Insidernek.

Az Indy 500 még az austini F1-es futamot is megelőzte a népszerűségi versenyben

A hagyományoknak megfelelően ismét kiírták a 10Best Reader’s Choice Awards nevű pályázatot az USA Today részéről, ahol rengeteg kategórián belül szavazhatják meg az olvasók kedvenc helyeiket a világban, majd ezekből állnak össze a tízes listák. Ennek alapján a legjobb hullámvasutak, benzinkutak, víziparkok, légibemutatók, de még a motorsport események is rangsorolva lettek, akárcsak a NASCAR egyes pályái. A tíz legjobb motorsport eseményt taglaló kategóriát 2023-ban az Indianapolis 500 nyerte, amely mögött az F1 USA Nagydíja lett a második, míg a dobogó legalsó fokát az iowai Knoxville Nationals szerezte meg. Érdekesség, hogy a listán olyanok is szerepeltek, mint a szintén legendás Pikes Peak, vagy a Daytona 500, illetőleg az ugyanott rendezett 24 órás viadal, melyeknek sorban a negyedik, a nyolcadik, valamint a tizedik pozíciók jutottak.

Melyik különleges festést választja a Red Bull Miamiban?

Az bajnokistálló még februári csapatbemutatóján harangozta be, hogy a három Egyesült Államokban tartott nagydíjon különleges fényezéssel vesz részt, melyet rajongók tervezhetnek meg. Az első kör, a május 5-7-i Miami Nagydíj közeleg: a csapat meg is mutatott három látványos pályamunkát a május 3-i eredményhirdetés előtt. Vajon ezek egyike lesz a nyertes dizájn, amelybe beöltöztetik az RB19-et?

Formula-E: Véget ért a pole-széria, Buemi az idei első duplázó

Miután a szezon első hat versenyén hat különböző pilóta indult a rajtelső helyről – az előző idényt is nézve pedig kilencből kilenc – a sorozatnak Sebastien Buemi vetett véget Berlinben az első versenynapon: az Envision svájcija idén egyszer, a szaúdi nyitófutamon már kiharcolta az első rajtkockát. 16. rajtelsőségével a széria rekorderévé vált a pole-pozíciók számát tekintve.

Buemi a döntő párharcban Sam Birdöt utasította a második helyre – a jaguaros két tizedmásodperccel lassabb volt az elődöntőben futott körénél. Harmadik rajtkockába kvalifikált a címvédő Stoffel Vandoorne, aki Buemihez hasonlóan idei első dobogójára pályázik, mellőle Dan Ticktum indul.

A bajnokság második és harmadik helyezettje, Jake Dennis és Nick Cassidy indulnak a harmadik sorból, a világbajnoki éllovas Pascal Wehrlein azonban csak a 15. rajtkockába kvalifikált új karosszériával – indiai balesete óta két hónapon át versenyzett változatlan monocoque-kal, a Porsche azonban a hazai verseny előtt repedést fedezett fel. A Berlin ePrix szombati futama 15:00-kor indul.

Kirúgták a Schumacher-álinterjút közlő lap főszerkesztőjét

A német Die Aktuelle bulvárlap botrányos cikket közölt a hét elején, címlapsztorin hozták „az első interjút” Michael Schumacherrel – amelyet valójában mesterséges intelligenciával kreáltak, az olvasókat megtévesztve azonban tényleges nyilatkozatként állították be, csak a cikk végén leplezték le a valódi forrást.

A nagy vihart kavart megjelenés nem maradt retorzió nélkül: az Aktuelle főszerkesztőjét, Anne Hoffmannt pénteken eltávolították pozíciójából, egyben bocsánatot kértek Schumacher szeretteitől. A lap kiadója nyilvánosan mentegetőzött: „Ennek az ízléstelen és félrevezető cikknek sosem szabadott volna megjelennie” – áll közleményükben. Hangsúlyozzák, a kiadó nem ezt a szenzációhajhász újságírást képviseli – pedig nem ez volt az első botrányos cikkük Schumacherről, 2014-ben a némettel és „Felébredt” szalagcímmel illusztráltak egy olyan cikket, amely nem a hétszeres világbajnokról, hanem más kómából magukhoz tért emberekről szólt.

A főszerkesztő kirúgásával azonban az ügy korántsem ért véget: a Schumacher család ügyvédje már jelezte, pert indítanak a lap ellen.

Verstappen kőkemény edzéssel készül a folytatásra

Bár a Kínai Nagydíj törlése miatt egy elég nagy lyuk keletkezett a versenynaptárban, a pilóták ebben az időszakban sem lustálkodnak, amire tökéletes példa az alábbi videó, amit a Red Bull istállója töltött fel közösségi oldalaira. Mint az látható, Max Verstappen elég izzasztó edzéssel készül a következő bakui hétvégére.  

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) által megosztott bejegyzés

Steiner nemrégiben elbeszélgetett Ricciardóval

Korábban jó esély mutatkozott arra, hogy Daniel Ricciardo a Haas csapatánál kössön ki az idei szezonra, végül mégis kiszorult a rajtrácsról és a Red Bull tartalékosaként kapott szerepet. Miután durván két hete az amerikai istálló csapatfőnöke elárulta, hogy a közeljövőben tárgyalhatnak Ricciardóval, így újra szárnyra kaptak azok a hírek, miszerint a felek egyezkedni kezdtek egymással. Ezt csak felerősítette, amikor kiderült, hogy Günther Steiner útban Ausztrália felé beszélgetésbe elegyedett Ricciardóval, ám a Sky Sports kérdésére igyekezett lehűteni a kedélyeket.

„Daniel a Red Bull csapatához tartozik, de nem tudom meddig. Valójában a repülőn voltam Dannyvel az Ausztráliába vezető úton, így egy kicsit elbeszélgettünk. Nem a szerződéséről, csak általánosan az életről és arról, hogy mi történt mostanában. Ki akart venni egy évet, aztán megnézni, hogy mit akar csinálni ezután. Szerintem, amikor itt lesz az ideje, felhívja az embereket, aztán közölni fogja, ha újra készen áll” – mondta el Steiner.

A NASCAR megint kiosztott egy elképesztő büntetést

A széria részéről nagyon komolyan veszik a szabályzatban foglaltakat, főleg akkor, ha illegálisan módosítanak az autók egyes elemein valamelyik csapatnál. Idén ebből lassan már tendencia lesz, mivel a Hendrick Motorsports csapatát kétszer is elkapták emiatt, de Kaulig Racing is lebukott egyszer az ellenőrzések során. Ezúttal a Richard Childress Racingnél találtak rendellenességet a NASCAR kutatási és fejlesztési részlegének munkatársai, így az alakulat finoman szólva is jelentős büntetést kapott. Mivel a Cup Seriesben szereplő Austin Dillon autójánál észlelték a szabálytalanságot, így a 3-as számú versenygéphez tartozó crew chiefet eltiltották kettő versenyre, továbbá elvettek tőlük 60 pontot a tabellán, de még a bónuszként begyűjthető playoff-pontokból is levontak ötöt. Ha minden nem lenne elég, a pénzbüntetés sem maradt el, összesen 75 000 dollárt kell befizetniük majd a NASCAR felé. A Richard Childress Racing egyébként jelezte, hogy élni szeretnének afellebbezés jogával, így a sztori nem mondható lezártnak.

Bono az első naptól fogva Hamilton mellett állt

A Mercedes YouTube-csatornájának adott interjújában, ahol egykori csapattársát, Valtteri Bottast is rendkívüli módon méltatta, Lewis Hamilton a Mercedes családjának egy másik tagjára, Peter Bonningtonra, azaz Bonóra is kitért, aki a csapathoz érkezése óta a versenymérnöke, sőt voltaképpen attól a pillanattól kezdve vele van, hogy először beleült a Mercedesbe:

„Amikor megérkeztem a csapathoz, az első üléspróbám is Bonóval volt. Szerintem az emberek valószínűleg alábecsülik, hogy mennyire sokáig tart felépíteni egy kapcsolatot, egy barátságot, igazán megismerni egymást és megérteni, hogyan működik a másik fél. Különösen az első évben volt sok bajom az autóval, egy újfajta felfüggesztést használtunk, amilyenhez nem volt szerencsém korábban, és rettenetesen szenvedtem vele, de végül sikerült győznünk” – utalt Hamilton 2013-as magyarországi sikerére, mely az első mercedeses győzelme volt.

mercedes-crew

Háromtized százaléknyi tehetség vagy tízmillió font ér többet?

A Red Bull és a Williams akadémiáját is megjárt egykori botrányhős, a jelenleg a Formula–E-ben szereplő Dan Ticktum arról beszélt a brit Independentnek, hogy szerinte mostani sorozatából jó néhányan inkább megérdemelnék ott a helyet, mint az aktuális F1-es pilóták némelyike. A fiatal versenyző így nyilatkozott az elektromos széria mezőnyéről:

„Szerintem néhány versenyzőt kivéve mindenki könnyedén lehetne az F1-ben is, sőt egyesek voltak is már ott, de tovább kellene maradniuk. Ezen a szinten, mondjuk mindannyian tehetségesebbnek vagyunk a versenyzők 99 százalékánál, de ha valaki felbukkan, és csak 98,7 százaléknál tehetségesebb, de van tízmillió fontja, az bizony sokat segít. És ráadásul valószínűleg többé-kevésbé ugyanolyan jól el tudja végezni a munkáját, mint a srác, aki miatta kitettek.”

„Azt hiszem, a Formula–E azon nagyon kevés kategória egyike, ahol minden versenyzőt igazi profiként megfizetnek, és a tény, hogy mindannyian meg vagyunk fizetve, tulajdonképpen önmagáért beszél” – folytatta Ticktum. „Jó néhány F1-es pilóta van, akinek nem kellene ott lennie szerintem, ahogy itt is vannak olyanok, akiknek ott lenne a helye.”

nio

Alonso összejött Taylor Swifttel?

Erre szakosodott spanyol lapok robbantották a hét bulvárbombáját: a kétszeres világbajnok Fernando Alonso és a 12-szeres Grammy-díjas Taylor Swift között nagyjából egy hete formálódik valami, találkozgatnak egymással, bár ahogy hozzátették, egyelőre semmi komoly nem alakult ki – már csak azért sem, mert mindketten az elmúlt hónapban vetettek véget egy komoly kapcsolatnak. Swift hat évig Joe Alwyn színésszel volt együtt, míg Alonso egy bő éven át egy osztrák kommentátor, Andrea Schlager partnere volt.

taylor-swift

Steiner jóslata: A futamok felén sprint lesz

A 2023-as szezonban már hat nagydíjhétvégén szombati sprintfutamot tartanak – Azerbajdzsán, Ausztria, Belgium, Katar, Texas és Brazília a helyszínek – az előző két év három-három sprintjével szemben. A tendencia pedig az egyre több sprint: ezt fejtegette a Haas csapatfőnöke is.

„Nem tudom, hogy lesz-e minden versenyhétvégén, de talán néhánnyal több lesz, talán a naptár versenyeinek felén lesz sprint. Az F1 promótere tudni fogja, mit tegyen” – mondta a Reutersnek Günther Steiner. A sprintek számának növekedését ő így magyarázta: „Jelen pillanatban nagyobb az igény a versenyekre, mind amennyi hely van. Hogy lehet több futam, több verseny, több küzdelem, ha nem lehet 24-nél több verseny? Egyszerűen a futamok számának duplázásával.”

Megalapították a Frank Williams Akadémiát

Frank Williams Akadémia néven hozott létre a legendás csapatfőnök lánya, Claire Williams egy jótékonysági alapítványt, melynek célja a gerincsérüléssel élők támogatása. A 2021-ben elhunyt Sir Frank Williams élete utolsó 35 évét töltötte kerekesszékhez kötve.

Bár a Williams családnak már nincsen érdekeltsége a Williams istállóban, amelyet 2020-ban adtak el, a csapat is beállt az alapítvány mögé: a megnyitó eseményen részt vett James Vowles csapatfőnök, valamint az igazgatótanácsból Matthew Savage és James Matthews. Az akadémia logója pedig az Azerbajdzsáni Nagydíjon szerepelni fog az FW45-ön.