DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 12. szombat

Ítéletidő Silverstone-ban, nem tartották meg az F3 sprintfutamát

Szörnyű ítéletidő csapott le Silverstone-ra a szombati nap elején, ezt pedig először a Formula-3-asok bánták. A juniorkategória sprintfutamát ma reggel kellett volna megrendezniük, viszont a zuhogó eső miatt többször is elhalasztották a rajtot, mígnem teljesen eltörölték a versenyt. Az eső mértékét jól mutatja, hogy még a biztonsági autó is majdnem a sóderágyban végezte, mikor kiküldték a pályára felmérni a körülményeket.

Mivel a Formula-1-es menetrendet nem szeretnék felborítani a betétfutamok miatt, az F3-as futamot csak akkor tudják pótolni a mai napon, ha sikerül találni neki helyet a programban a délután folyamán úgy, hogy az nem ütközik az F1-es harmadik szabadedzéssel és az időmérővel. Előbbi tervezett kezdési időpontja magyar idő szerint délután fél egy.

Frissítés: A futamot magyar idő szerint ma este hét órára rakták át. 

A váltóhiba ellenére nem kap büntetést Verstappen

A Red Bull sebességváltója megadta magát Max Verstappen alatt a Holland Nagydíj első szabadedzésén, emiatt a világbajnok tíz perccel a gyakorlás kezdete után befejezte a munkát. Dr. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója azonban a Motorsport-Magazine-nak megerősítette: legutóbb Spában plusz sebességváltót is használatba vettek, mivel úgyis a rajtrács végére került Verstappen a rengeteg motorelem cseréje miatt, így most szabadon használhat másikat, nem kap rajtbüntetést Zandvoortban.

-00122035_096

fotó: dppi

Hamiltont és Vettelt is beidézték a felügyelők

Négy versenyzőt is magukhoz kérettek a versenyfelügyelők Zandvoortban: Lewis Hamiltont, Carlos Sainzot, Lando Norrist és Sebastian Vettelt is meghallgatták. A vád minden esetben ugyanaz volt: indokolatlanul lassan haladtak, vagy megálltak a pályán az első szabadedzés során. Összesen két esetről van szó, Hamilton Sainzot, Vettel pedig Norrist tartotta fel. Döntésről az FIA egyelőre nem adott hírt.

ham_11

fotó: dppi

Vettel a Formula-E-t kritizálta, felbőszítette a sorozat korábbi bajnokát

Korábban felmerült, hogy Formula-1-es visszavonulása után Sebastian Vettel a Formula-E versenyzője lehet, hiszen az elektromos sorozat látszólag egybevág a német környezettudatos eszméivel. A Zeit lapnak adott interjúban azonban nem túl hízelgő véleményt fogalmazott meg a bajnokságról:

„Nem akarok kabalafigura lenni, nem akarom az arcom adni valamihez, ami nem teljesen győz meg. Nem teljesen értem a Formula-E értelmét, az akkumulátortechnológiájuknak semmi közük nincs az utcai autókhoz. Nem segít a környezetnek, ha fosszilis üzemanyagokkal töltik az akksikat megújuló energia helyett” – mondta Vettel.

Ezzel pedig kihúzta a gyufát a Formula-E 2016/17-es bajnokánál, Lucas di Grassinál, aki megvádolta a négyszeres világbajnokot, hogy csak a pénz vezérli, sok zöld megnyilvánulása pedig színjáték.

„Ha Vettel nem akar a Formula-E-be jönni, az az ő döntése. Igaz, ez a második legjobban fizetett együléses széria a világon, de messze van az F1-es bérektől” – írta Twitterre a felbőszült Di Grassi. „Azt mondani, hogy a technológia kevésbé releváns az autózás jövőjére nézve… vagy azt sem tudja, miről beszél, vagy szándékosan próbálja megvezetni a közvéleményt. És/vagy az összes zöld dolog, amikor mostanában csinál – szemétszedés, kerékpározás – teljesen ’zöldre festés’, nem hisz benne valójában. Szereti vagy nem, támogatnia kellene a szériát.”

Öt drámai pillanat Hollandiából

Az F1 - szokás szerint - összegyűjtött az aktuális rendező ország eddigi versenyeiről öt emlékezetes pillanatot. Nézzük meg, mik voltak a Holland Nagydíjak legdrámaibb momentumai. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Külsőleg teljesen megújul az Audi elektromos Dakar-modellje

A négykarikás gyártó 2022-ben történelmet írt azzal, hogy elektromos autójával négy napot is megnyert a Dakar Ralin – még ha az erős összetett eredmény el is maradt a kiegyensúlyozott szereplés hiánya miatt. Második nekifutásra még komolyabban kell számolni az Audival: az egyéves tapasztalat mellett az elődjénél is ütőképesebb megújult versenygép áll a csapat rendelkezésére.

Az Audi RS Q e-Tron E2 aerodinamikailag teljesen megújul, a főtervező Axel Löffler elmondása szerint egyetlen karosszériaelemet sem hoztak át a korábbi modellről – ez jól látszik az összehasonlító fotón, ahol az előtérben látható az E2-es verzió. A légellenállás így 15 %-kal csökken, ami jelentős fegyvertény, a 170 km/h-s végsebességlimit ellenére is. A felszín alatt azonban nem változott az elektromos hajtás, valamint az ennek asszisztáló belsőégésű motor, az akkumulátort töltő, DTM-ből áthozott kétliteres turbóerőforrás.

A Holland Nagydíj első napja, misanói MotoGP: mutatjuk a pénteki programot

Kezdődik a Holland Nagydíj hétvégéje, közben pedig a MotoGP mezőnye is belevág a misanói munkába: íme a pénteki menetrend!

Péntek (szeptember 2.)

8:55-9:40 Formula–3, szabadedzés

9:55-10:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

10:05-10:50 Formula–2, szabadedzés

12:30-13:30 Formula–1, első szabadedzés (M4 Sport)

14:00-14:30 Formula–3, időmérő (M4 Sport)

14:10-14:55 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

15:00-15:30 Formula–2, időmérő (M4 Sport)

16:00-17:00 Formula–1, második szabadedzés (M4 Sport)

23:30-00:45 IndyCar, első szabadedzés

A hétvége teljes programja itt megtekinthető!

-00121028_360

fotó: dppi

Holland szimulátorpilótát igazolt a Red Bull, Verstappen elégedett vele

Rudy van Buren annak idején a McLaren World’s Fastest Gamer elnevezésű tehetségkutatóján aratott győzelemmel került be a köztudatba. Éveken át a wokingi csapatnál töltött be szimulátoros posztot, mellyel párhuzamosan a valódi pályán is versenyezni kezdett: idén a Porsche Supercup mezőnyének állandó tagja. A Holland Nagydíj előtt bejelentették, hogy „szimulátoros teszt- és fejlesztőpilóta” pozícióban csatlakozott a Red Bullhoz és honfitársához, Max Verstappenhez, aki elismerő szavakkal beszélt róla.

„Hosszú ideje ismerem már Rudyt, mindketten a Team Redline csapattal versenyzünk virtuálisan. Mostanában pedig a szimulátorban dolgozik, egy ideje már ott van nem hivatalos státuszban” – kotyogta el Verstappen a csütörtöki sajtótájékoztatón, melyen a Formula.hu is részt vett, hogy Van Buren már a bejelentés előtt munkába állt.

Sőt, a holland szimulátoros már el is sajátította Verstappen vezetési stílusát, amely nagy segítség a csapat számára a virtuális tesztek során: „Mint mindenkinek, neki is megvan a saját stílusa, de képes felvenni másét is, tisztában van vele, hogy az illető mit akar az autótól. Szerintem ezért olyan nagy érték számunkra a szimulátorban” – mondta a bajnokság éllovasa.

„Azt mondták, nem vagyok elég profi” – így dobta ki a KTM a versenyzőjét

Remy Gardner már a két héttel ezelőtti Osztrák Nagydíj után eléggé lemondóan nyilatkozott arról, hogy aligha lesz helye 2023-ban is a MotoGP mezőnyében. Misanóba érve aztán már határozottan kijelentette az újonc, hogy a Tech3 KTM – amely jövőre már Tech3 Gas Gas néven fog szerepelni – nem tart rá igényt, és arról is beszélt, milyen indokkal teszik ki saját elmondásuk szerint:

„Nem leszek itt jövőre, nem. Annyit mondtak, hogy nem vagyok elég profi. Más magyarázatot nem adtak” – idézi Gardnert a The Race. „Mindig száz százalékot nyújtottam itt, próbáltam hajtani, és úgy éreztem, haladunk is előre. De úgy tűnik, ez nem volt elég nekik. Aztán megérkeztünk Ausztriába, ahol szombaton közölték, hogy ’bocs, de nem leszel itt jövőre’. Az volt a szándékom, hogy itt maradjak. És őszintén: igen, összetörték a szívem ezzel.”

Az ausztrál hozzátette: szívfacsaró arra gondolnia, hogy a sok küzdelmes és sérülésekkel tűzdelt év után egyetlen szezon jut neki a MotoGP-ben, miután tavaly a Moto2-ben világbajnok is lett. Azért finoman ő is visszaszúrt a KTM-nek: amikor arról kérdezték, hogy a KTM versenyzői programja megbukott-e azzal, hogy őt elküldik, a csapattárs Raul Fernandez meg szinte menekült tőlük, Gardner annyit mondott: „Úgy tűnik. Nem kell semmit mondanom, a statisztikák magukért beszélnek” – fogalmazott a motoros. A helyére egyébként a híresztelések szerint a Moto2-ben idén vb-címért hajtó Augusto Fernandez (nem rokona Raulnak) érkezhet a már leigazolt Pol Espargaro mellé.

gardner-motogp

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Montoya fia bemutatkozik a Formula-3-ban

Ismerős vezetéknév tűnik fel a Holland Nagydíj hétvégéjén a Formula-3-as mezőnyben: Sebastian Montoya ejti meg debütálását a sorozat zandvoorti állomásán. A korábbi F1-es pilóta, Juan Pablo Montoya fia a Campos Racingnél ugrik be, miután Hunter Yeany továbbra sem épült fel a Red Bull Ringen elszenvedett sérüléséből, az őt a Hungaroringen és Spában igencsak eredményesen helyettesítő Oliver Goethe pedig az Euroformula Open aktuális fordulóján áll rajthoz. A 17 éves Montoya idén eddig főként a Formula Regional különböző kiírásaiban szerepelt: az ázsiai szériát két győzelemmel az összetett hetedik helyén zárta, míg az európai bajnokságban jelenleg a tizedik pozíciót foglalja el.

Érdekesség, hogy Zandvoortban ott lesz az indulók között David Schumacher, Ralf Schumacher fia is, azaz az egykori williamses csapattársak csemetéi egymás ellen is összemérhetik tudásukat a hétvégén.

sebastian-montoya-campos-f3

Így ment bocsánatot kérni Hamiltontól Alonso – exkluzív fotók

Kisebb balhét kavart Fernando Alonso azzal, hogy a spái balesetük után idiótának nevezte Lewis Hamiltont, aki szerinte csak a pole-ból indulva és az élen haladva tud vezetni. Zandvoortban a médianapon aztán már úgy fogalmazott, hogy megbánta azt, amit a pillanat hevében mondott, és nem is gondolta természetesen komolyan, emellett egyúttal némi kritikát fogalmazott a sajtóval és a rádiózások adásba játszásával kapcsolatban.

A kétszeres F1-es világbajnok azt is elárulta, hogy addig még nem tudott személyesen elnézést kérni Hamiltontól, de még a nap során alkalmat fog keríteni rá. Nos, a Formula.hu a helyszínen kiszúrta, ahogy Alonso épp a Mercedesnél tesz látogatást, vélhetően a hétszeres vb-győztest keresve:

alonso-mercedes-2

alonso-mercedes-1

Később aztán azt is láttuk, ahogy távozott a Mercedes motorhome-jából Alonso: a kezében ott volt az a bizonyos sapka, amelyről Hamilton néhány napja posztolt, s amelyet „Fernandónak” címkével dedikált is:

Független és erős vezetőt kerestek, így kinevezték Michael Masit

A tavalyi, botrányos szezon és különösen a még botrányosabb szezonzáró után menesztett Michael Masi nemrég az FIA-tól is távozott és visszaköltözött Ausztráliába. A pletykák azonnal felröppentek egy esetleges helyi szerepvállalásról, de nem egészen két héttel ezelőtt mégis tagadta ezeket és kijelentette, hogy mérlegeli a lehetőségeit. Most azonban hivatalosan is bejelentették: ő lett az ausztrál Supercarc Bizottság elnöke.

Az elnökség részéről a vezérigazgató, Shane Howard azzal indokolta a döntést, hogy erre a szerepre egy független, erős, robusztus veszetőre van szükség, aki jól kommunikál, jó kompromisszumokat köt és jól menedzseli a vezetőség munkáját.

masi-silverstone

fotó: dppi

Palou már az F1-es lehetőség miatt írt alá a McLarenhez

Jelenleg úgy fest, hogy nem lesz helye a McLaren F1-es csapatánál Alex Palounak, az IndyCar regnáló bajnokának, aki egy, Oscar Piastrihoz nagyon hasonló ügy végén írt alá Wokingba: őt is bejelentette jelenlegi csapata, majd a McLaren is és ő is a közösségi oldalán tisztázta, hogy nem kíván a Ganassinál versenyezni. Az oda-vissza történő jogi lépések ellenére úgy fest, hogy jövőre a McLaren IndyCar-pilótája lesz Palou, az F1-ben viszont éppen Piastri miatt nem jut neki fix szerep. Ezzel együtt elismerte: az F1-es lehetőség miatt választotta a McLarent.

„Nem arról van szó, hogy F1-es szerződésem volt és hirtelen Piastri ül a helyemre. Nem az a helyzet, hogy volt egy terv a fejemben, ami most megsemmisült. A McLaren család tagja leszek, tesztelhetem a régi autót és éppen ezért egyeztem meg velük, ezt akartam. A Ganassinak nincs F1-es csapata, ami csökkenti a lehetőségeket, márpedig én minél több lehetőséget szeretnék, azért vagyok itt. Nyilván nem csak a teszt jár a fejemben, de meg kell ragadni a lehetőségeket, aztán vagy lesz belőlük valami, vagy nem. Ha nem így gondolkodnék, akkor a Ganassihoz vagy az IndyCarba sem jutottam volna el” – mondta Palou az IndyStarnak. 

palou (1)

fotó: Alex Palou Twitter

Végre bejelentették: két közel-keleti fordulóval, novemberben zárul a WTCR-szezon

Az már hónapokkal ezelőtt eldőlt, hogy a Túraautó-világkupa zsinórban harmadik szezonjában sem tud ellátogatni a Távol-Keletre a koronavírus-járvány miatti utazási korlátozások miatt, miután törölték a dél-koreai, a kínai és a makaói versenyeket. Viszont azt sokáig nem jelentették be, mivel pótolják a kieső futamokat, így a mezőny úgy teljesítette augusztus elején az elzászi hétvégét, hogy hivatalosan nem lehetett tudni, hol rendeznek még és hány fordulót 2022-ben (bár azt egy ideje már lehetett hallani, hogy két hétvégét illesztenek be a menetrendbe).

Szeptember első napján aztán végre közzétette a WTCR, hogy két közel-keleti Formula-1-es pályán, Bahreinben és Dzsiddában zárul majd az évad. Érthető, hogy nem kapkodtak a bejelentéssel, hiszen nem mostanában rendezik az utolsó két fordulót: Bahreinbe a november 11-12-i, Szaúd-Arábiába pedig a november 26-27-i hétvégén utaznak a versenyzők. Érdekesség, hogy előbbi helyszínen az idényzáróját teljesítő Endurance-világbajnoksággal közösen fognak szerepelni a túraautósok, így a két futamukra pénteken, valamint szombat délelőtt kerül sor a WEC nyolcórás fináléja előtt. Dzsiddában pedig éjszakai versenyeket fognak rendezni az utcai pályán, de nem a teljes F1-es nyomvonalat fogják használni, hanem egy 3450 méteres alternatív vonalvezetést.

A WTCR világkupa-összetettjét két fordulóval a vége előtt a hyundaios Mikel Azcona vezeti 241 ponttal, előnye 35 egység a hondás Nestor Girolami és 54 a Zengő Motorsportot erősítő Rob Huff előtt. Michelisz Norbert a nyolcadik, Tassi Attila a 13., Nagy Dániel a 16. pozícióból várhatja a szezonzárást.

wtcr-2022

Schumacher újra az F3-ban versenyez ezen a hétvégén

David Schumacher az idei szezont alapvetően a DTM-ben tölti, egyelőre inkább kevesebb, mint több sikerrel, de tartalékos szerepkör jut neki a Formula-3-ban is: a Charouz Racing egyszer már beültette az autójába Imolában és ezen a hétvégén, Zandvoortban ismét lehetőséget kap. Ralf Schumacher fiára azért van szükség, mert Christian Mansellnek az Euroformula aktuális fordulóján kell rajthoz állnia, ami ütközik az F3-as hétvégével, így átmenetileg megüresedik az ülés. Schumacher a lehetőségről elmondta, hogy ugyan Imolában nem alakultak jól a dolgai, de szerinte megvan a kellő tempója a jó eredmény eléréséhez, ráadásul tavalyról ismeri is ezt a pályát. 

-03322004_006

fotó: dppi

Zandvoortban komoly tényező lehet az eső

Spában megúsztuk a komolyabb esőzést az F1-es időpontok alatt, ezen a héten azonban jó esély mutatkozik rá, hogy előkerülnek az esőgumik, de legalább az intermediate-ek Hollandiában. A tavaly 1985 után visszatérő Zandvoortban a második versenyre készülnek a modern érában, a pénteki napon pedig semmi különleges nem várható: az első szabadedzésen 20-22 fokban gyűjthetnek információt és tapasztalatokat a csapatok és pilóták, majd a 16:00-kor startoló második edzésen is napsütésben lesz része a helyieknek.

Szombatra azonban az előrejelzések szerint fordul a kocka! Amellett, hogy a nappali csúcshőmérséklet négy fokkal is visszahűl, pont az időmérő idejére jósolnak jelentősebb mennyiségű csapadékot, így könnyen lehet, hogy egy klasszikus esős időmérőnek lehetünk majd szemtanúi szombaton délután. A versenyre már nem valószínűsítenek esőt, a hőmérséklet nagyjából 24°C lesz a rajt idején.

A hétvége teljes programja ide kattintva megtekinthető!

Három hónap után újra motorra ült Marc Marquez – videó

A legutóbbi orvosi vizsgálat arra jutott Marc Marqueznél, hogy a nyár elején negyedszerre is megműtött jobb felkarcsontja megfelelően forrt össze, így a doktorok engedélyezték a spanyolnak, hogy növelje az edzéseinek az intenzitását, sőt azt is, hogy motorra ülve tréningezzen. Nos, a nyolcszoros világbajnok nemigen húzta az időt: szerdán a Motorland Aragon gokartpályáján egy CBR600-as nyergébe pattant fel, hogy felmérje, milyen állapotban van a karja – azaz a május végi Olasz Nagydíj óta először ült motorra. A közösségi oldalain közzétett fotók és szöveg alapján a teszt jól sikerült: „Ma nem tudtam abbahagyni a mosolygást” – írta Marquez, míg a Repsol Honda videójában arról beszélt, hogy pillangókat érzett a gyomrában, mielőtt motorra ült.

A nagy kérdés ezek után, hogy MotoGP-gépen mikor láthatjuk újra a 29 éves versenyzőt. A Honda főnöke, Alberto Puig nemrég arról beszélt, hogy azt szeretné, hogy ha néhány kör erejéig is, de Marquez részt tudna venni a misanói teszten, amelyen már a 2023-as versenygép fejlesztése lesz a fókuszban, s amelyet a most hétvégi San Marinó-i Nagydíj után rendeznek. A tegnapi körözés után ez egy fokkal már elképzelhetőbb forgatókönyvnek tűnik, de így is kissé elkapkodott visszatérésnek érződne – főleg annak fényében, hogy Marquez (akivel kapcsolat hír még egyébként, hogy testvérével, Alexszel együtt csaknem két évtized után szakítottak eddigi menedzserükkel, Emilio Alzamorával) egyszer már ráfázott arra, hogy túl gyorsan akart újra MotoGP-motorra ülni.

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ezzel a körrel szerezte meg a tavalyi pole-t Zandvoortban Verstappen

A képre kattintva megtekinthetitek Max Verstappen tavalyi pole-pozíciót érő körét a Holland Nagydíj hétvégéjén.

Videó: Az első kör Albon szemszögéből

Nem tudunk betelni a pilóták sisakjában elhelezett kamera képével, amelyen keresztül most megnézhetjük a Belga Nagydíj első versenykörét Alexander Albon szemszögéből. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Három éve hunyt el Anthoine Hubert

2019. augusztus 31-én szomorú hírek érkeztek  kora este Spa-Franchorchampsból. A Formula-2 belga hétvégéjének szombati versenyén három versenyző, Juan-Manuel Correa, Giuliano Alesi és Anthoine Hubert keveredett hármas balesetbe a Kemmel-egyenes elején. Correa keresztben, óriási sebességgel találta el Hubert autóját, amely az ütközés erejétől kettészakadt. A baleset helyi idő szerint 17:07-kor történt, majd az FIA közleménye szerint Anthoine Hubert 18:35-kor elhunyt. 22 éves volt.

Hubert a GP3 2018-as bajnokaként már két versenyt is nyert addig az F2-ben és abba a társaságba tartozott, amelyből például Charles Leclerc és Pierre Gasly addigra már F1-es sztárnak mondhatta magát. Leclerc másnap ugyanott aratta karrierje első F1-es győzelmét, amelyet elcsukló hangon Hubert-nek ajánlott. 

„Egyrészt volt egy álmom gyerekkorom óta, ami most valósággá vált, másrészt azonban ez egy nagyon nehéz hétvége tegnap óta. Elvesztettünk egy barátot, ez pedig nagyon nehéz, úgyhogy neki ajánlom a győzelmemet. Együtt nőttünk fel és hétévesen, amikor az első versenyemet teljesítettem, ő is ott volt. Nem tudom teljesen kiélvezni az első győzelmemet, de ez emlék, ami örökké velem marad” – mondta akkor Leclerc.

A baleset is jelentősen hozzátett ahhoz, hogy a spái pálya mára már biztonságosabb, változásokat eszközöltek a tragédia helyszínén is. Szörnyű, hogy ehhez meg kellett halnia. Nyugodjon békében!

hubert-f22

 

Verstappen vagy Tsunoda a gyorsabb tolatva Zandvoortban?

Max Verstappen és Yuki Tsunoda egy PR-eseményen feszült egymásnak, ahol az volt a feladatuk, hogy a Zandvoorti aszfaltcsíkon külön erre a célra kialakított pályán tolatva versenyezzenek egy-egy egyedi festésű DAF-fal. Szerintetek ki nyert?