Pénteken bejelentették, hogy technikai szövetségre lép egymással a Haas Formula-1-es csapata és a Toyota versenyrészlege, a Toyota Gazoo Racing. A több évre szóló megállapodás szerint a két fél megosztja egymással a szakértelmet és a tudást, valamint az erőforrásokat is.
Arról, hogy pontosan mit is takar a bejelentés, a fejleményekről még nyáron elsőként beszámoló Mészáros Sándor kollégánk írt a FormulaPlusz rovatunkban megjelent cikkében, de a Formula Podcast friss adásában is alaposan körüljártuk a témát:
Ayao Komatsu, a Haas F1-es csapatvezetője a Formula.hu virtuális jelenlétében tartott pénteki sajtótájékoztatón kifejezetten hangsúlyozta, hogy a TGR-partnerség nem a Ferrarival való együttműködés helyettesítését célozza, ahogy a Dallara is fontos partner számukra. De akkor miben segítheti a munkájukat a Toyota?
„Mi vagyunk a legkisebb csapat a rajtrácson, és hiányoznak bizonyos források vagy hardveres készségek, hogy megértsünk bizonyos dolgokat. Ahhoz, hogy versenyképesebbé váljuk a középmezőnyben, olyasvalakit kerestünk, aki több erőforrást és emberi erőforrást tud adni, és rendelkezik a hardverrel és a tudással annak használatáról.”
„A Toyota Gazoo Racing pontosan ezt adja meg” – mutatott rá Komatsu. „Nagyszerű létesítményük van Kölnben, úgyhogy ki tudjuk majd azt használni. Ők pedig a legfrissebb F1-es tudást és képességeket keresik, amellyel pedig mi rendelkezünk.”
A Haas-főnök elárulta: a maranellói irodájukat nem számolják fel, de az átalakítás pontos részletei még kidolgozás alatt állnak. „Természetesen meg fogjuk tartani a maranellói tervezőirodánkat, mivel ismétlem, semmi sem változik abban, hogy a Ferraritól vásároljuk a váltót és a felfüggesztést. Úgyhogy ilyen tekintetben van értelme, hogy van tervezőirodánk Maranellóban, és továbbra is használni fogjuk a Ferrari szélcsatornáját, úgyhogy az aerodinamikai részlegünk központja is ott lesz.”
„De például elkezdünk néhány karbon kompozit alkatrészt magunk tervezni, és aztán elkezdünk némi tesztelést és szimulátoros munkát végrehajtani más területeken, hogy hozzájáruljunk a teljesítményhez. Hogy pontosan hol fogjuk ezeket elhelyezni, Maranellóban vagy az Egyesült Királyságban, azt majd a jövőben határozzuk meg.”
Komatsu emellett említett két konkrét területet is, ahol a Toyota segítsége sokat számíthat nekik. Egyfelől eddig a személyzet létszámának korlátai miatt nem igazán tudtak korábbi F1-es autókkal tesztprogramot teljesíteni, ahogy azt sok nagycsapatnál láthatjuk, a Toyota humán erőforrásai azonban lehetővé tehetik mindezt – ráadásul a tesztprogram arra is jó, hogy mérnökök és szerelők szintjén képezzék az utánpótlást.
A másik terület pedig a saját szimulátor: „Sosem volt saját szimulátorunk Banburyben. Csak a Ferrari maranellói szimulátorához volt hozzáférésünk” – magyarázta Komatsu, rámutatva, hogy ez természetesen limitálta a használat lehetőségeit. Viszont a Toyota segítsége nélkül nehéz lenne saját szimulátorprogramba kezdeniük, de a japánok tapasztalata és az, hogy rendelkeznek ilyen hardverrel és tudással, felgyorsítja a folyamatot.