DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Így segítheti a Toyota a Haas fellendítését

Ayao Komatsu, az amerikai istálló F1-es csapatfőnöke magyarázta el, mely területeken jelenthet előrelépést és segítheti a versenyképesebbé válást a Toyota-partnerség.

Pénteken bejelentették, hogy technikai szövetségre lép egymással a Haas Formula-1-es csapata és a Toyota versenyrészlege, a Toyota Gazoo Racing. A több évre szóló megállapodás szerint a két fél megosztja egymással a szakértelmet és a tudást, valamint az erőforrásokat is.

Arról, hogy pontosan mit is takar a bejelentés, a fejleményekről még nyáron elsőként beszámoló Mészáros Sándor kollégánk írt a FormulaPlusz rovatunkban megjelent cikkében, de a Formula Podcast friss adásában is alaposan körüljártuk a témát:

Ayao Komatsu, a Haas F1-es csapatvezetője a Formula.hu virtuális jelenlétében tartott pénteki sajtótájékoztatón kifejezetten hangsúlyozta, hogy a TGR-partnerség nem a Ferrarival való együttműködés helyettesítését célozza, ahogy a Dallara is fontos partner számukra. De akkor miben segítheti a munkájukat a Toyota?

„Mi vagyunk a legkisebb csapat a rajtrácson, és hiányoznak bizonyos források vagy hardveres készségek, hogy megértsünk bizonyos dolgokat. Ahhoz, hogy versenyképesebbé váljuk a középmezőnyben, olyasvalakit kerestünk, aki több erőforrást és emberi erőforrást tud adni, és rendelkezik a hardverrel és a tudással annak használatáról.”

„A Toyota Gazoo Racing pontosan ezt adja meg” – mutatott rá Komatsu. „Nagyszerű létesítményük van Kölnben, úgyhogy ki tudjuk majd azt használni. Ők pedig a legfrissebb F1-es tudást és képességeket keresik, amellyel pedig mi rendelkezünk.”

A Haas-főnök elárulta: a maranellói irodájukat nem számolják fel, de az átalakítás pontos részletei még kidolgozás alatt állnak. „Természetesen meg fogjuk tartani a maranellói tervezőirodánkat, mivel ismétlem, semmi sem változik abban, hogy a Ferraritól vásároljuk a váltót és a felfüggesztést. Úgyhogy ilyen tekintetben van értelme, hogy van tervezőirodánk Maranellóban, és továbbra is használni fogjuk a Ferrari szélcsatornáját, úgyhogy az aerodinamikai részlegünk központja is ott lesz.”

f1-haas-toyota-2



„De például elkezdünk néhány karbon kompozit alkatrészt magunk tervezni, és aztán elkezdünk némi tesztelést és szimulátoros munkát végrehajtani más területeken, hogy hozzájáruljunk a teljesítményhez. Hogy pontosan hol fogjuk ezeket elhelyezni, Maranellóban vagy az Egyesült Királyságban, azt majd a jövőben határozzuk meg.”

Komatsu emellett említett két konkrét területet is, ahol a Toyota segítsége sokat számíthat nekik. Egyfelől eddig a személyzet létszámának korlátai miatt nem igazán tudtak korábbi F1-es autókkal tesztprogramot teljesíteni, ahogy azt sok nagycsapatnál láthatjuk, a Toyota humán erőforrásai azonban lehetővé tehetik mindezt – ráadásul a tesztprogram arra is jó, hogy mérnökök és szerelők szintjén képezzék az utánpótlást.

A másik terület pedig a saját szimulátor: „Sosem volt saját szimulátorunk Banburyben. Csak a Ferrari maranellói szimulátorához volt hozzáférésünk” – magyarázta Komatsu, rámutatva, hogy ez természetesen limitálta a használat lehetőségeit. Viszont a Toyota segítsége nélkül nehéz lenne saját szimulátorprogramba kezdeniük, de a japánok tapasztalata és az, hogy rendelkeznek ilyen hardverrel és tudással, felgyorsítja a folyamatot.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: