DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Off-road

FIA Young Driver Academy: Marton Gergely nem lógott ki a legjobbak közül

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség döntése értelmében az M-F Motorsport 16 éves ralikrossz versenyzője, Marton Gergely képviselte hazánkat az FIA Institute Young Driver Excellence Academy utánpótlásképző program 2014/15-ös Észak-Kelet-Európai selejtezőjén, Hollandiában. A pilóta rengeteg pozitív élménnyel és tapasztalattal gazdagodva tért haza a háromnapos edzőtáborból.



Az FIA Institute Young Driver Excellence Academy a Nemzetközi Automobil-szövetség hivatalos utánpótlás-nevelő és tehetséggondozó programja, amelyre minden ország nemzeti autósport szövetsége egy-egy versenyzőt delegál minden évben. Az MNASZ idén Marton Gergelyt tüntette ki ezzel a megtisztelő lehetőséggel, aki az október 29. és 31. között megrendezett Észak-Kelet-Európai selejtezőn vett részt Hollandiában, 17 társával egyetemben. Ő volt közülük a második legfiatalabb.

A kinti programok részleteiről és saját élményeiről hallgassuk meg a pilótát. „Nagyon hasznos és élményekben gazdag három nap volt, szeretném még egyszer megköszönni a lehetőséget és a bizalmat. A helyszínen is végig éreztem, hogy mekkora lehetőség ez, és hogy milyen szerencsés vagyok, hogy ott lehetek a többi sráccal és tanulhatok tőlük is, illetve a feladatokból is, amiket kaptunk. Úgy érzem, sok olyan dolgot láttam, tapasztaltam ezen az eseményen, amiket el tudok raktározni magamban, és a kellő pillanatban elő tudom majd venni, amikor szükségem lesz rá pályafutásom későbbi szakaszában” – kezdte a legfontosabbal az idén első FIA Ralikrossz Európa-bajnoki futamán rögtön pontot szerző ifjú magyar pilóta, mielőtt kitért a részletekre.

„Az első nap rögtön három csoportba lettünk osztva, én egy brit F3-as sráccal, Jordan Kinggel, egy lett autókrosszos lánnyal, Kasparas Navickas litván ralikrosszos kollégámmal, egy izlandi ralis sráccal és egy finn formulaautóssal kerültem egy csapatba. Nagyon jó volt a társaság, és jó hangulatban végeztünk el minden feladatot, amit elénk raktak. Az első napon volt néhány viccesebb feladat is, például kerékcsere egy raliautón, miközben a csapat többi részének egy matekfeladatot kellett megoldania, és így váltogattuk egymást. Volt egy kvízszerű kérdéssor az FIA-ról és az eddigi győztesekről, illetve médiás prezentáció, amit egy profi, korábban a brit Eurosportnál dolgozó szakember tartott nekünk. Aztán rövid bemutatkozás angolul, fiktív szponzortárgyalás, előadások a biztonságos vezetésről, a sportszerű versenyzésről és az egészséges életmódról, vezetéstechnikai tréningek, erő-állóképesség- és ügyességfelmérő tesztek stb.” – mesélte Gergő.

De mi volt a tétje ennek a csapatversenynek? Mit kapott a győztes csapat? „Kisebb ajándékcsomagokat kaptunk, illetve nyilván a végső győztes megállapításakor is nyomott a latban, hogy ki hogyan tudott csapatban együtt dolgozni a többiekkel. Kifejezetten erre irányuló feladatok is voltak, amolyan személyiségteszt jelleggel, hogy kiderítsük, ki miben jó, és hogyan tudjuk hatékonyan felhasználni egymás erősségeit. Az első napon ezt a csapatversenyt sikerült megnyernünk, ami jó érzéssel és bizakodással töltött el a folytatásra, habár láttam, hogy a többi srác mennyire jó mindenben. Nagyon sokat beszélgettem velük, próbáltam nyitott lenni mindenre és szívni magamba a sok tudást. A lengyel srác volt 15 éves, a finn hozzám hasonlóan 16, de a többiek mind idősebbek voltak, és javarészt több versenyzői tapasztalattal rendelkeznek, mint én, többen közülük már hivatásos, profi pilóták, akik ebből élnek. Úgyhogy tudtam, hogy mindenkitől csak tanulhatok, és nagyon figyeltem mindenre apró részletre. De jó érzés volt, hogy nem lógtam ki közülük én sem a sorból, és hasonlóan tudtam teljesíteni a különféle feladatkörökben, mint ők ” – mondta el a magyar pilóta.

Hogy mi lett a végeredmény? Hogyan állapították meg, hogy a 18 tehetséges fiatal közül ki lesz az az egy, aki ebből a régióból részt vehet az FIA Young Driver Academy 2015-ös edzőtáborában?

„Ami nagyon nehéz volt, hogy a három nap alatt egyáltalán nem kaptunk semmilyen visszaigazolást arról, hogy hogyan állunk, és mennyire teljesítettünk jól az egyes feladatokban. Utólag kapunk majd egy részletes kiértékelést, amiből tanulhatunk, de ott helyben az volt az egyetlen visszajelzésünk, amiből sejthettük, hogy nem állunk rosszul, hogy szerdán a csapatversenyt megnyertük. Pénteken már nem osztottak minket csapatokba, reggel az előző két napra hagyatkozva kiválasztották közülünk a legjobb ötöt, és nekik aztán még volt egy döntőszerűség, ami alapján eldőlt, hogy ki lesz a győztes. A végén az a brit F3-as srác nyert, aki egy csapatban volt velem, úgyhogy ő mehet tovább a nagy edzőtáborba, amit Alexander Wurz és Robert Reid tart majd.” 

„Csodálatos három nap volt, ami úgy gondolom, elérte a célját, mert rengeteget tanultam és becsülettel elfáradtam a sok információ feldolgozásában. Megmutatták az utat, ami az igazi profizmus felé vezet, és hogy mi mindenre kell még odafigyelnem, hogy versenyzőként tovább fejlődjek. Köszönöm a lehetőséget, és bízom benne, hogy nem hoztam szégyent kis hazánk autósportjára és a többi tehetséges fiatal versenyzőnkre, akik közül sokan ugyanígy megérdemelték volna, hogy itt legyenek a helyemben. Az új tapasztalatokat most elraktároztam, és készülök tovább a jövő kihívásaira” – tette hozzá végül Marton Gergely. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: