Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Rendkívüli sajtótájékoztatót hívtak össze a MotoGP Katalán Nagydíjának csütörtöki médianapján Aleix Espargaro részvételével. Már ekkor sejteni lehetett, hogy mi lesz a bejelentés, hiszen a spanyol már a jelenlegi szerződése 2022-es aláírásakor elhintette, hogy lehet, hogy a mostani az utolsó kontraktusa a MotoGP-ben, az elmúlt hetekben pedig ismét bedobta annak a lehetőségét, hogy visszavonul.
Az Aprilia versenyzője végül pontosan ezt is jelentette be a sajtótájékoztatón: „A szezon végén visszavonulok teljes állású versenyzőként” – fogalmazott a háromszoros nagydíjgyőztes, aki a spanyol nyelvű, jóval hosszabb nyilatkozata közben már a könnyeivel küszködött Barcelonában, miközben a családjának is köszönetet mondott.
Espargaro elmondta: nem nyert annyit, mint sokan mások, és olykor azt is érezte, hogy talán annyira nem is tehetséges, mint a riválisai, de mindig mindent beleadott, ami tőle tellett, keményen dolgozott, és elégedett a karrierjével. Azt is hozzátette: kezdte úgy érezni, hogy nehéz teljes mértékben arra koncentrálnia, hogy MotoGP-versenyző legyen, mivel szeretne több időt tölteni a gyerekeivel is. A jövőjét illetően azt még nem tudta megmondani, hogy esetleg tesztversenyzőként marad-e az Aprilia kötelékeiben.
Espargaro vezette az élmezőnybe az Apriliát
Aleix Espargaro 2005 óta volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyének állandó tagja, másfél évet töltött el a 125 köbcentisek között, majd fellépett a 250 köbcentis géposztályba. A MotoGP-ben a 2009-es idény közben, beugróként debütált a Pramac Racingnél, 2011-ben azonban egy idényre még visszatért az idő közben Moto2-vé váló középső kategóriába.
2012 óta aztán a királykategória állandó motorosa volt, előbb az akkori „másodosztálynak” megfelelő CRT-alkategóriában villogott – a Forward Yamahával pódiumot is szerzett –, majd 2015-től a Suzuki gyári versenyzőjévé vált, ahol megszerezte első pole-pozícióját a MotoGP-ben.
Az Apriliához 2017-ben került át, azóta a noalei gyártó vezérversenyzőjének számított, az ő irányításával lépdeltek előre folyamatosan az erősorrendben. Az első áttörésre így is 2021-ig kellett várni Espargaro első apriliás dobogójával, majd a 2022-es Argentin GP-n a hőn áhított első győzelem is összejött, amely után a spanyol sokáig kiegyensúlyozott teljesítménnyel a vb-címért is harcban volt.
Bár futamot egész karrierjében csak hármat nyert – legutóbb épp tavaly Barcelonában – , a csapattársai Maverick Vinalest leszámítva jórészt küszködtek ellene, az Aprilia pedig az ő vezetésének is köszönhetően vált a MotoGP egyik élgyártójává. 34 évesen már a mezőny korelnöke idén, egyúttal az egyik legszókimondóbb és a biztonsági hiányosságokat leginkább kritizáló versenyzője is.
A vb-cím (alighanem) kimarad a pályafutásából, de az utóbbi években mutatott produkciójával így is egy magasabb polcra helyezte saját magát, mint az évekig kinézett számára a MotoGP-ben.
Ki mehet Espargaro helyére?
A legfontosabb kérdés jelenleg a MotoGP-s versenyzőpiacon, hogy vajon kit választ a Ducati a második gyári ülésre Francesco Bagnaia mellé. Gigi Dall’Igna már Le Mans-ban jelezte, hogy erre Enea Bastianini, Jorge Martin és Marc Marquez esélyes, és a döntést a hazai nagydíjuk, a jövő hétvégi Olasz GP környékén szeretnék meghozni.
A Ducati választása pedig az Aprilia második versenyzőjének kilétével is összefügghet, ugyanis a híresztelések szerint a noalei gyártó szívesen megszerezné Maverick Vinales mellé Bastianinit, akire Martin és Marquez jelenlegi produkciója alapján jelenleg a legkisebb az esélye arra, hogy megkapja – vagyis esetében megtartsa – a vörösök ülését.