DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

Marquez: Fejezzük ezt be, a kontakt a MotoGP része!

A Le Mans-i sprint után ismét a kritikák kereszttüzébe kerültek a MotoGP felügyelői – bár sokak szerint ma cselekedtek helyesen, hogy nem szankcionáltak senkit.

Ha van visszatérő téma a 2023-as MotoGP-idényben, az a felügyelők következetlensége és a büntetések. Jerez után mi is írtunk róla, amikor Brad Binder arról beszélt, hogy egy potenciális szankciótól tartva nem próbálkozott előzéssel Francesco Bagnaia ellen a Spanyol Nagydíj utolsó kanyarjában.

A Francia GP péntekjén a motorosok Biztonsági Tanácsának ülésére aztán ezúttal ellátogattak a Freddie Spencer által vezetett stewardok. A kiszivárgott hírek szerint igyekeztek egyértelműsíteni a szabályokat: többek között abban maradtak, hogy a kontakt árán történt előzések után az érintett versenyzőnek vissza kell adnia egy pozíciót – ahogy azt például láthattuk két hete Bagnaia esetén is Jack Miller ellen.

Nos, ehhez képest hiába voltak kemény, összeéréssel járó csaták a Le Mans-i sprinten is, végül egyetlen megmozdulást sem büntettek a felügyelők szombaton. Ez pedig kiverte a biztosítékot Luca Marininél, akit saját bevallása szerint Binder rakott arrébb az előzése során:

motogp-lemans-sprint-2



„Nagyon ideges vagyok a stewardok döntései miatt. Tegnap beszéltünk mindenről, és azt mondták, hogy amikor Pecco egy helyet átadott, az szerintük rendben volt. Szóval ma miért nem alkalmazták ugyanazt a büntetést, amikor Binder lelökött a pályáról?” – idézi a VR46 olasz versenyzőjét a Crash.net szaklap. „Vagy amikor Marquez nekiment Peccónak, miközben megelőzte? Szóval megint nem voltak konzisztensek. Nagyon furcsa, mert amikor a megbeszélés végén rákérdeztem, hogy ha kontakt van két versenyző között, s az egyik ezzel nyer pozíciót vagy csak megzavarja, akkor át kell-e adnia egy helyet, azt mondták, hogy igen. Ma egyértelműen ez történt, mégsem alkalmazták ezt a szabályt.”

Aligha meglepő, hogy Binder másképp látta a történteket (a felvételek alapján egyébként tényleg nem egyértelmű, hogy összeért-e a Ducati és a KTM a manőver során): „Szerintem ez totális baromság. Nem értünk össze, szóval miért büntettek volna? Még a rázókőn sem ment túl.”

A minden témában roppant szókimondó Aleix Espargaro szemlátomást Marinivel értett egyet: „Nem akarok többet beszélni a stewardokról. Mától Valenciáig senki ne kérdezzen róluk, mert nem fogok válaszolni. Nincs értelme, inkább megpróbálom élvezni az életet. Úgy fogok motorozni, ahogy azt jónak érzem, igyekszem tiszta maradni, mivel tisztán versenyző motoros vagyok. Ha összeérek valakit és meg akarnak büntetni, akkor büntessenek, ha nem, akkor nem. Ugyanolyan manővereket láttunk Jerezben és ma, most nem volt reakció, szóval részemről ennyi.”

 

Marquez: Csak én érdemeltem büntetést

Mariniével szöges ellentétben áll Francesco Bagnaia álláspontja, aki szombaton Marc Marquez vívott óriási csatát, amely során szintén történt kontakt, s a hondás egyik megmozdulása után a címvédő némileg méltatlankodott is. A számára harmadik hellyel véget érő sprint után beszélgetett is a ducatis a Repsol spanyoljával, ám mint azt elmondta, valójában abban értettek egyet, hogy minden rendben volt:

motogp-lemans-sprint-1

„Csak azt mondtam neki, hogy mindig ilyennek kellene lennie a versenyzésnek, agresszív csatákkal, harcolhassunk így és ne kelljen büntetéstől félnünk, mert hogy őszinte legyek, féltem, amikor mögötte mentem. Két lehetőségem is volt a 7-es kanyarban, de azt kérdeztem magamtól, hogy csináljam vagy ne csináljam, mert ha összeérünk, akkor az alapján, amit tegnap beszéltünk, egy helyet át kell adnunk. Úgyhogy figyeltem erre.”

Marquez eközben sokkal keményebb hangvételt ütött meg: szerinte az egész 2023-as MotoGP-szezon során egyedül az ő portimaói hibája érdemelt büntetést (amelyet végül az elrontott szövegezésnek hála nem kellett letöltenie), minden másnak bele kellene férnie a motorversenyzésbe.

„Számomra egyértelmű a helyzet: be kell fejeznünk azt, hogy ezekről a versenyincidensekről beszélünk. Szerintem ez ostobaság. Tegnap tetszett, hogy eljöttek a felügyelők a megbeszélésre, ott voltunk 15-en versenyzők, mindenki elmondta a véleményt. Én is elmondtam az enyémet: szerintem minden, ami idén történt – minden – versenyincidens volt. Csak az enyémet kellett büntetni, mert ott nagy hibát követtem el. Az összes többi versenybaleset volt” – vélekedett a nyolcszoros világbajnok.

„Ez a MotoGP. Ha elkezdenek beszélni különböző büntetésekről, figyelmeztetésekről, akkor még többször fogjuk ezt elmondani. Olykor vannak kisebb kontaktok, mint ma, néha ezt nem lehet elkerülni. Néha a külső íven lévő versenyző nem akarja feladni a pozícióját, s akkor nem marad hely. Ha nagyot hibázol, mint én Portimaóban, akkor azt meg kell büntetni! De a többi… az emberek szeretik ezt a show-t. Ha elkezdjük nagyon szigorúan venni ezeket a helyzeteket, akkor minden hétvégén ezekről fogunk beszélni, és roppant nehézzé fog válni az előzés. Úgyhogy számomra világos a helyzet. Azt hiszem, ez a tizenegyedik évem a MotoGP-ben. Amikor kezdtem, egy másik szélsőség volt érvényben, de valahol a kettő között jó lenne megtalálni az arányt. Kontaktok mindig is voltak, vannak és lesznek is.”

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: