DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

„Ha én szabálytalan voltam, 18 másik versenyző is”

A Francia Nagydíj hétvégéjére megérkezve tovább gyűrűzik a guminyomásügy a MotoGP-ben: az is kiderült, hogy a 2023-as idény elejéig nem is büntetik az illegális tartományban motorozókat.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Mat Oxley, a Motorsport Magazine neves szakírója rántotta le a leplet néhány napja arról, hogy rendszeres jelenség a MotoGP-ben, hogy a futamokon egyesek az előírt minimumértéknél alacsonyabb első guminyomással mennek, s bár ez köztudott a paddockban, mégsem jár érte büntetés. Konkrétan a jerezi adatokból az látszott, hogy a győztes Francesco Bagnaia és egy másik ducatis, Jorge Martin a teljes vagy szinte a teljes futamon a megengedett szint alatt volt, de Alex Rinsnél és Andrea Doviziosónál is láthattunk túl alacsony értékeket – igaz, utóbbinál a hátsó gumi esetén.

Azt már akkor is írtuk, hogy van egy megállapodás a gyártók, a csapatok és a Michelin között, hogy nem szankcionálják a kihágásokat, Piero Taramasso, a francia gumicég motorsportos projektjének vezetője pedig a MotoMatters.com szaklapnak részletesebben is beszélt erről:

gumi-motogp



„A verseny felét a minimum guminyomás fölött kell teljesíteni. Pillanatnyilag nem alkalmazunk büntetéseket, csak figyelmeztetéseket, hasonlóan a sárga meg piros lapokhoz. Az eredményeket megosztjuk a csapatokkal, úgyhogy mindenki tudja, ki tartja be a szabályokat és ki nem. Úgyhogy minden nyitott, bízunk mindenkiben. A következő szezontól kezdődően ugyanakkor megmarad ugyanez a procedúra, de büntetéseket is kiosztunk azoknak, akik nem tartják be az előírásokat.”

Mint kiderült, van az említett szóbeli megállapodáson túl is egy oka annak, hogy egyelőre nem büntetik az alacsony guminyomást használókat, legalábbis mind Taramasso, mind az eset kirobbanása után nyilatkozó Ducati-vezér Gigi Dall’Igna arról beszélt, hogy jelenleg a MotoGP-ben többféle szenzort használnak a guminyomás mérésére, éppen ezért nem is egységesek a mérések. Dall’Igna szerint emiatt egyébként semmit sem jelent, amit a Mat Oxley által megszerzett adatlapon láthatunk.

Az ügy viszont odáig gyűrűzött, hogy a Francia Nagydíjat megelőző csütörtök estén maga a MotoGP, pontosabban a technikai delegált, Danny Aldridge adott magyarázatot egy közleményben a guminyomásügyre. Akárcsak Taramassóék, ő is azt hangsúlyozta, hogy dolgoznak a problémán, ám ahhoz, hogy szankcionálhatóvá váljanak a kihágások, egységes szenzorra van szükségük, a cél pedig az, hogy ezáltal a 2023-as szezontól kezdődően már valóban büntetni is tudják az illegalitásban járókat.

Természetesen a versenyzők sajtótájékoztatóján is előkerült a téma, a kvázi szabálytalansággal „gyanúsított” Bagnaia meg is védte magát: „Olvastam, hogy illegálisan nyertem, de akkor 18 másik versenyző is szabálytalan nyomással ment a szezon kezdete óta” – idézi az olasz ducatist a Crash.net szakportál. „A semmiről beszélünk. Biztos vagyok benne, hogy a többi versenyző is így vélekedne, mert a hátsó gumival egyszerű a helyzet, az elsővel már kevésbé, a Michelin pedig csak javaslatot, tanácsot ad, de nem kötelező érvénnyel.”

bagnaia-jerez-motogp

A világbajnokságot vezető címvédő, Fabio Quartararo is elismerte, hogy a portimaói győzelme alkalmával tudomása szerint ő is szinte az egész futamon a megengedett határértéknél alacsonyabb guminyomással ment. Érdekesség, hogy éppen a franciának volt többször gondja azzal az elmúlt években, hogy bolyban motorozva túl magasra kúszott az első guminyomása, ami miatt nem tudott jól teljesíteni. A yamahás meg is jegyezte, hogy egyfajta megoldás lehetne a Michelin részéről az, ha olyan abroncsot próbálnának meg gyártani, amelynek nem változik meg drasztikusan a viselkedése, ha egyedül motorozik az illető vagy ha forgalomban.

Ennek kapcsán a nyolcszoros világbajnok Marc Marquez azt is hozzátette, hogy a magasra szökő guminyomásban az egyre fejlettebb aerodinamika is szerepet játszhat: mivel egy másik versenyző mögött haladva a szárnyacskák miatt jelentősebb a leszorítóerő-vesztés, ez jobban terheli a gumikat, ami pedig nyomásnövekedést eredményezhet. Ezt a problémát egyébként már egy másik jelenség, nevezetesen az utóbbi időben megcsökkenő előzésszám kapcsán is előhozták már a motorosok, amikor szintén az aerodinamikai fejlettséget „tették felelőssé” azért, hogy nehezebbé váltak a manőverek a MotoGP-ben.

A most kirobbant kisebb botrány kapcsán a mezőny rangidőse, Andrea Dovizioso ütötte meg a legkritikusabb hangot a Le Mans-i csütörtökön: „Vannak szabályok, de nincsenek büntetések, szóval mindenki azt csinál, amit akar. Úgy gondolom, ezt szabályozni kellene. Tudom, hogy igyekeznek kezelni ezt. Ha úgy megyünk neki az első futamnak, hogy azt mondják, nincs büntetés, akkor vége is az egésznek. Nincs értelme arról beszélni, hogy illegális volt-e a guminyomás vagy sem. Mármint a szabály kimondja, hogy nem lehet a futam több mint felét a minimumhatár alatt teljesíteni, de ha mégis így teszel, akkor sincs semmi” – fogalmazott az RNF Yamaha olasz motorosa, aki azt is megjegyezte: nem biztos, hogy jobb teljesítményt nyújt az, aki alacsonyabb guminyomással megy, de az biztos, hogy jobb, ha alacsonyabb az érték, mint ha magasabb.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: