DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

Csalhatnak a guminyomással a MotoGP-ben?

Egy mérnök szerint rendszeresen alacsony első guminyomással mennek néhányan a MotoGP-futamokon, ami extra teljesítményt jelent nekik – de vajon miért tehetik meg ezt büntetlenül?

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Érdekes információt osztott meg legfrissebb írásában a Motorsport-Magazine.com elismert szakírója, Mat Oxley: állítólag többen is a megengedettnél alacsonyabb első guminyomással állnak rajthoz a futamokon.

A guminyomásnak értelemszerűen rendkívül fontos szerepe van abban, hogy milyen teljesítményt nyújt az adott abroncs, a kisebb nyomás pedig extra tapadást jelent (elég csak felidézni, hogy Fabio Quartararo többször is azért szenvedett, mert a forgalomban motorozva állítása szerint túl magasra kúszott a guminyomása). Mivel azonban egy bizonyos pont alatt ez akár veszélyessé is válhat, a szabályok mindkét abroncs esetében előírnak egy minimum nyomásértéket: ez az első (slick) gumiknál 1,9 bart jelent.

motogp-guminyomas-1



Nos, ennek nem mindig felelnek meg a csapatok Oxley információ szerint. A szakíró leírása alapján a jerezi Spanyol Nagydíj után egy istálló egyik mérnökétől kézhez kapta a guminyomásokra vonatkozó lapot, amely szerint a jerezi futamon négyen is a megengedettnél alacsonyabb első guminyomással mentek hosszabb-rövidebb ideig: a győztes Francesco Bagnaia például végig, Jorge Martin egy kör kivételével úgyszintén, míg Alex Rinsnél 14 körön át volt illegális tartományban a nyomás, ahogy Andrea Doviziosónál is, csak az olasz esetén a hátsó abroncsról volt szó.

De miként lehet az, hogy ha a mérésekből ez egyértelműen látszik, akkor mégsem szankcionálják az adott istállót és motorost? Nos, azért, mert gyakorlatilag a Michelin 2016-os beszállása óta van egy „gentlemen agreement” a Gyártók Szövetsége (MSMA) és a francia gumicég között, hogy nem hozzák nyilvánosságra a szabálysértéseket és nem is büntetik azokat. Szabálytalanságról egyébként akkor beszélünk az előírások értelmében, ha a verseny több mint felében alacsonyabb a minimumértéknél a nyomás – ezt menet közben is mérni tudják a szenzorok értelemszerűen.

Úgy fest azonban, hogy néhányaknál kezd betelni a pohár: „A probléma, hogy néhány csapat betartja a szabályokat, mások viszont nem, így jobb teljesítményt nyernek ki a gumiból, és ezt meg is ússzák. Ami a legrosszabb, hogy vannak többszörös elkövetők” – nyilatkozta Oxley-nek az említett mérnök, aki szerint a hallgatólagos megállapodás helyett inkább be kellene tartani betű szerint a szabályokat, mert így egyesek jogtalan előnyre tehetnek szert.

A lap úgy tudja, hogy legalább két gyártónak lett elege ebből a szokásból, ezért szeretnék, ha az MSMA, az IRTA (a csapatok szövetsége), a Dorna és a Michelin teljes mértékben betartatná a szabályokat – vélhetően a következő hetekben le is ülnek erről egyeztetni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: