DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

„Motorozásra alkalmatlan volt az indonéz pálya”

Borzalmas körülmények fogadták a MotoGP mezőnyét a vadonatúj mandalikai helyszínen, ahol a versenyzőket kötelezték arra, hogy körözéssel takarítsák az aszfaltot. A kavicsokkal is meggyűlt a bajuk.

A Mandalika International Street Circuitet tavaly ősszel adták át, az első nemzetközi verseny a Superbike-világbajnokság szezonzárója volt novemberben az indonéz pályán. A MotoGP-sek a mostani háromnapos teszt folyamán látogattak el először a pályára, amely borzalmas állapotban fogadta őket: az aszfalt rendkívül poros volt, amely az éjszakai esőzéssel keveredve gyakorlatilag saras felületet eredményezett. Emiatt az első nap első órája után 90 percre meg is szakították a körözést, hogy takarítsák a pályát, később azonban magukat a motorosokat kötelezték arra, hogy délután 15 óráig tegyenek meg legalább 20 kört, ezzel is javítva a körülményeket.

Ez pedig nem mindenki tetszését nyerte el – a mezőny legrutinosabb tagja, Andrea Dovizioso nagyjából tárgyilagosan foglalta össze a történteket a Crash.net hasábjain: „Volt egy megbeszélésünk arról, hogy gépekkel takarítsuk le a pályát vagy motorozzunk. Egyik versenyző sem igazán akart kimenni, mert nem tudom elmondani, mennyire rossz volt a pálya állapota. Mindenki félt, de végül szerintem jól döntöttek, hogy a versenyzőkkel takaríttatták az aszfaltot, mert kezdett elfogadhatóvá válni a versenyíven, így mi is elkezdhettünk ismerkedni a pályával és a köridők is normálisabbá váltak. Helyes döntés volt, de szerintem ilyennek nem kellene megtörténnie. Motorozásra alkalmatlanok voltak a körülmények az elején, még sosem voltam ilyen helyzetben, mindenhol piszkos volt a pálya.”

motogp-mandalika-2



Az is kiderült, hogy Alex Marquez volt az egyik, aki javasolta a motorosok pályára küldését: „Délelőtt nagyon piszkos volt a pálya, és mindenki a másikra várt, hogy kimenjen letakarítani az aszfaltot, de senki nem ment ki. Ezért azt javasoltam a versenyirányításnak, hogy tegyék mindenkinek kötelezővé, hogy 20 kört teljesítsen egy bizonyos időn belül, és így is döntöttek délután 3 órai határidővel. Utána javult a helyzet, eléggé tisztává vált az ív. Tény, hogy egy kisebb hibával is lesodródhattunk az ívről, s ott eleshettünk.”

Az elképzelést azért többen is támogatták a mezőnyből, például Jorge Martin így fogalmazott: „Nem hiszem, hogy ez volt a leglogikusabb döntés, de a leggyorsabb módja a tisztításnak. Az elején nagyon veszélyes volt, de ez van. Nem történt semmi őrült dolog, ami jó, én is csak a nap végén buktam” – mondta el a spanyol motoros, míg Takaaki Nakagami a következővel szemléltette, mennyire pocsék volt a helyzet Mandalikán: „Délelőtt Fabio megelőzött, és azt hittem, bukott, mert tiszta sár és piszok volt a motorja. De aztán főleg délután javult sokat a pálya és a tapadás.”

motogp-mandalika-1

Aligha meglepő, hogy ezzel szemben a legélesebb kritikát a legtöbbször szókimondó Aleix Espargaro fogalmazta meg: „A pálya egyáltalán nem volt biztonságos a motorozáshoz. Hozzá vagyunk már szokva, hogy piszkos pályákra érkezünk, emlékszem például a katari csütörtökre. Ez rendben is van, de ma nem csak egy kis porról volt szó. Ma motorozásra alkalmatlan volt a pálya, egyáltalán nem volt biztonságos. Nem tetszett a döntés, hogy motorozásra kényszerítettek minket. Nagyon mérges voltam. Nyilván működött, mert ha 24 motort felküldesz az ívre, akkor körről körre javulni fog a helyzet, de ez nem megoldás. Nem azért vagyok itt, hogy a pályát takarítsam. Egyrészt nem volt biztonságos rajta motorozni, másrészt az egyetlen, aki motorozásra kötelezhet, az Massimo [Rivola, az Aprilia menedzsere]. Senki másnak nincs joga kiküldeni a pályára, különösen egy teszten.”

Ha a por és a sár nem lett volna elég, a versenyzők egy másik kellemetlen jelenségről is beszámoltak. Dovizioso és ifjabb Marquez is említést tett róla, hogy egyes kanyarokban a motorok kavicsokat vernek el, amelyek veszélyesek a hátul haladókra – az LCR Honda spanyolját például el is találta egy: „Valaki mögött haladtam, és aztán bumm, a nyakamba. Hihetetlen, olyan volt, mint egy pisztoly. Az 1-es kanyar volt a legrosszabb” – magyarázta a motoros. A teszt szombaton és vasárnap folytatódik, remélhetőleg jobb körülmények között.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: