DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Motor

Kevesebb elektronika és aszfaltozott bukótér: így reformálná meg Stoner a MotoGP-t

A fiatalon visszavonult kétszeres világbajnok ausztrál több ponton is változtatna a MotoGP jelenlegi szabályain, amellyel szerinte még izgalmasabbakká válhatnának a versenyek.

Már rendelhető szerkesztőségünk újdonsága, a 2022-es lapozható MotoGP-s falinaptár, benne látványos fotókkal és a jövő évi futamok időpontjaival! Ha pedig nem szeretnél semmiről lemaradni, ami MotoGP, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Casey Stoner 2012-ben, mindössze 27 évesen vonult vissza a MotoGP-versenyzéstől, s bár azóta volt a Honda és a Ducati tesztmotorosa is, versenyezni csak egyszer láthattuk azóta, méghozzá a suzukai 8 óráson. Az ausztrál nemrég tiszteletét tette a MotoGP-paddockban, s ha már ott volt, természetesen alaposan ki is faggatták több témában. Arról is kérdezték, mit változtatna a jelenlegi szabályokon, s mivel Stonerről köztudott, hogy nem rajong az elektronikai segítségekért, elsősorban azoknak a mennyiségét venné jelentősen vissza:

„Nem azt látjuk, hogy minden hétvégén egyes versenyzők jobban tudnak vigyázni a gumikra és jobb tapadást találnak. Azt látjuk most, hogy rengeteg motor egyformán jön ki a kanyarokból és szemlátomást nagyon hasonlóan adják le az erőt is. Úgy vélem, jelentős csökkentésre lenne szükség” – idézi a kétszeres világbajnokot a The Race szaklap. „Azt hiszem, 2016-ban vezették be az egységes ECU-t, ami már akkor is jobb volt, mint amivel egy évvel előtte rendelkeztek a gyártók. Nem volt visszalépés, ahogy mindenki gondolta, pedig szerintem arra lenne szükség.”

motogp-2021-dppi



„Azt szeretném látni, ahogy csúszkálnak, szeretnék hibákat látni, szeretném látni, ahogy küszködnek a tapadásért. Néhányan remekül kezdik a versenyeket a gumiválasztásuknak köszönhetően, mások rosszul kezdenek és aztán jönnek előre. Ez mind megtörténne más szabályokkal, és szerintem az előzések valójában még jobbak lennének. Nem csak a féktávokon lehetne bevetődni, hiszen most mindenki egyformán jön ki a kanyarokból. Láthatnánk olyat, hogy valaki elrontja a kijáratot, így más utoléri. Néhány dolog megváltoztatása hihetetlen versenyzést eredményezne.”

Stoner javaslata aligha fog megvalósulni, mivel ahogy azt ő is említette, az egységes elektronika is komoly szerepet játszik abban, hogy minden eddiginél szorosabb a mezőny és minden korábbinál kiegyenlítettebb a versengés a különböző gyártók között – ami a Dorna célja is volt. Persze hozzátartozik a teljes képhez, hogy Stoner eleve nem a versenyekért rajongott igazán a MotoGP-ben, hanem amikor az edzésen futhatott gyorsköröket – ezzel kapcsolatban a Crash.net szaklap hasábjain beszélt:

„Az egyetlen, ami hiányzik, az talán az időmérő. Hogy őszinte legyek, sosem élveztem annyira a versenynapokat. Néha jó volt, amikor minden remekül alakult, de ha a határon mész ezekkel a gépekkel, nagyon könnyű hibázni. Márpedig sajnos a személyiségem része, hogy nem akarok hibázni. Nem arról van szó, hogy csak ki akartam menni motorozni, hanem nem akartam semmit elszúrni, mivel egy teljes csapat állt mögöttem, akik vártak tőlem valamit. Megtanultam ezt jobban kezelni a későbbi éveimben, de tényleg nem kívánok újra versenyezni.”

stoner-motogp

„De élveztem az edzéseket és az időmérőket. A teszteket nyilván nem! De az edzések és az időmérők mindig jó mókát jelentettek, amikor minden összeállt és a lehető legkeményebben húzhattam a gázt egy vagy két körig. Ha minden összeállt, az sokkal nagyobb örömmel töltött el, mint valaha is egy futam megnyerése. Mivel a versenyeket sosem mehetsz annyira keményen, menedzselned kell a gumikat, az üzemanyagot… és aztán idiótának tűnsz, ha erőlteted és buksz. Szóval valamelyest mindig vissza kellett fognod magad, az időmérőkön viszont gyakran el lehetett engedni a gyeplőt. És ezt nagyon élveztem.”

Visszatérve Stoner ötleteire a MotoGP megreformálására: az ausztrál nemcsak az elektronika nagy részétől, hanem az olyan szerinte fölösleges elemektől is megszabadulni, mint a szárnyak vagy épp az olyan eszközök, mint az utóbbi néhány évek slágerfejlesztésének magasság-állító eszköz. Az exversenyző szerint ezekre semmi szükség nem lenne a királykategóriában és túlságosan is a Formula-1 irányába viszik el a motorsportot. Érdekesség amúgy, hogy ezeken a területeken általában épp Stoner egykori csapata, a Ducati jár az élen.

Ami még nagyon fontos Stoner szerint, hogy sokkal egyértelműbb szabályokra és főként azok egyértelműbb betartatására lenne szükség a felügyelők részéről: a juniorszériákban látott idei halálesetek kapcsán többen elmondták, hogy a fiatalok olykor felelőtlenül motoroznak, de a legendás versenyző szerint ez nem csak az ifjú motorosoknál figyelhető meg, ezért ezeknek elejét kellene venni. Ami pedig szintén gond, az a rengeteg aszfaltozott bukótér:

„Többé nincsenek pályahatárok: egyszerűen csak folytatódik mellette is tovább, és valamiféle zöld felfestéssel jelzik a határokat” – nyilatkozta Stoner. „Ez nem segít a helyzeten, mivel a versenyzők nem félnek többé. Korábban, amikor fű volt ott, mindenkinek figyelnie kellett, ma viszont már úgy vannak vele, hogy ’hé, nekiütközöm: szélesre fog futni, de még ott is aszfalt van’. Számomra a legrosszabb, ami a motorversenyzéssel történt, azok az extra aszfaltozott részek. Nincsenek pályahatárok, így pedig nehéz mindenkit kordában tartani.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: