DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
08:33

Két Red Bull állt a dobogóra: Verstappennek végül az utolsó előtti körben megcsillanó remény ellenére be kell érnie a második hellyel, Ricciardo végül megőrizte a dobogót Bottasszal szemben.

A bajnoki cím szempontjából döntő fontosságú lehet ez a verseny (is) a végén: beszámolónk a Japán Nagydíjról itt olvasható.

A futam elején 14. helyen haladó Raikkönen az 5. pozícióig zárkózott fel, mindkét Force India és Haas is pontot szerzett. Alonsónak végül nem sikerült az előzés a 10. helyért.

Hamiltont leintette a kockás zászló, a brit versenyző nyerte a Japán Nagydíjat. Bajnoki előnye pedig 59 pontra nőtt.

Az utolsó körben utolérték a lekörözötteket, Alonsót és Massát, így Verstappen leszakadt Hamiltontól.

Pár körrel ezelőtt még 2,7 másodperc volt a megnyugtatónak tűnő differencia.

Mi folyik az élen? Az utolsó előtti körben Verstappen 0,7 másodpercre érte utol a vibrációra panaszkodó Hamiltont!

Az utolsó pontszerző helyért hasonló csata folyik, ott Alonso érte utol Massát.

A finn a verseny leggyorsabb körét is megfutotta 1:33,144-gyel.

Az utolsó 4 körre vége a virtuális biztonsági autós fázisnak. Bottas hátránya továbbra is rohamosan csökken, már csak 1,6 másodpercre Bottastól.

Lance Stroll versenyének lőttek: jobb első kereke furcsán kitört, a versenyző előbb keresztülcsúszott a bukótéren, majd a fűre húzódva leállt. Az autó megmozdult, de nem sikerült újraindulnia. Dupla sárga, majd virtuális biztonsági autó került elő. 

Bottas legutóbb 1,1 másodpercet dolgozott le Ricciardo előnyéből, a finn kezdetben 10 másodperces lemaradása 3,4 másodpercre csökkent a dobogós helyhez képest. Itt még lehet egy izgalmas csata az utolsó körökre.

Rendkívül kemény előzés volt: Magnussen megcsípte a füvet, majd hozzáért a Williamshez, így zökkentette ki Massát.

Magnussen beszúrt Massának, aki kisodródott, így Grosjean is megelőzte. A csata a 8-9-10. helyen folyik.

Miután Palmer is kiállt, Hülkenberg a 11. helyen haladt: mielőtt azonban pontokért támadhatott volna, DRS-e nyitott pozícióba maradt, a pilótának pedig ki kellett állnia. Ő a verseny 4. kiesője.

Még a német kiállása előtt feltorlódott a Renault mögött a két Force India: Perez engedélyt kért Ocon megelőzésére, de azt a választ kapta, hogy tartsa pozícióját. Így működik a gyakorlatban a spái ütközést követő szigor.

Hülkenberg kiállt szuperlágyért, a 6. helyről csak a 13.-ra tért vissza: az elhúzott taktika sem ért pontszerzést.

Helyszíni jelentések szerint Vettel már el is hagyta a pályát, nem fogja végignézni a Japán Nagydíjat.

Vandoorne teljesítette második kiállását, némi vigaszt nyújtva a Pirellinek: 25 körös lágy gumis etapja után inkább visszaváltott szuperlágyra. Hamilton 13 körnél jár a lágy abroncson.

„Szenvedek a hátsókkal” – rádiózott pár perce Hamilton. A különbség így is 2,8 másodperc Verstappenhez képest.

A lágyon rajtolók közül a két Renault bírja még, Hülkenberg az 5., Palmer 9. helyen köröz.

Verstappen csak akkor szabadult meg Bottastól, mikor a finn a 31. körben kiállt. A Hamiltonhoz viszonyított 1 másodperc alatti különbségből így 3 szekundum lett.

Vettel nyilatkozott közben, és a Ferrarit védte: „A munkánk része, hogy kritikusak legyünk, de védenem kell őket. A következő négy versenyen mindent beleadunk.”

Eközben Raikkönen kiállt, és közvetlenül a Force Indiák elé, a 6. helyre tért vissza.

A Bottast utolérő Hamilton a turbulenciára panaszkodott, Verstappen 1 másodpercre megközelítette a britet. Bottas előzékenyen elengedte csapattársát, Verstappen életét azonban nem fogja megkönnyíteni.

A 27. körben tartunk, épp a verseny féltévjánál: a Pirelli által hangoztatott kétkiállásos taktika érdekesen hangzott, de úgy tűnik, helyette egy szokásos egykiállásos versenyt fogunk látni.

Érdekes képet látunk, ha a gumihasználat adatsorára nézünk, jelenleg a mezőny minden versenyzője lágy gumin van: aki szuperlágyon kezdett, mind teljesítette kiállását, annak, aki lágyon rajtolt (például a vezető Bottas, 4. Raikkönen és 6. Hülkenberg), még van tartalék abroncsában.

A 25. körben Ricciardo szuperlágyai is kifogytak, az ausztrál az 5. helyre tért vissza, Bottas vezeti a versenyt.

A lágy gumit kapó Force Indiák sorban előzgetik a középmezőny még kiállás nélküli versenyzőit: most épp Hülkenberget ugrották át. Minden csatával értékes időt veszítenek Raikkönenhez képest.

A 23. körben Hamilton is teljesítette saját szuperlágy-lágy cseréjét. A harmadik helyre jött vissza, Ricciardo vezeti a futamot Bottas előtt.

Kezdődnek az élmezőny kiállásai: az ötödik Ocon a 21., a második Verstappen a 22. körben érkezett. A holland foggal-körömmel ragaszkodott, hogy megtartsa a pozíciót Raikkönennel szemben, és sikerrel is járt.

A Ferrari megerősítette: a gyújtógyertya meghibásodása okozta Vettel kiesését: ezt cserélték ki gyorsan a rajtrácson. Amennyire megbízható volt év elején a Ferrari és hajtáslánca, úgy esett szét az utóbbi versenyeken.

Raikkönen bedarálta Perezt a célegyenes végén, már 6. helyen a finn. Az előzésdíjat minden bizonnyal ő fogja kapni ezen a versenyen.

Vettel búcsúja a suzukai közönségtől:

Ha Hamilton célba ér az első helyen, 59 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot: akár Mexikóban bebiztosíthatja negyedik világbajnoki címét.

53-ból 16 kör telt el, Hamilton pedig már 4,2 másodperccel vezet. 

Újabb helyezés Raikkönennek: DRS-sel a célegyenesben kikerülte Massát. 7. helyen a finn, most a két Force India van előtte 3,5 másodperccel.

Egy kör elteltével Bottas is előzött, az Ocon-dobogó esélyei gyorsan szertefoszlottak.

Az újraindítás után Ricciardo megelőzte a harmadik Ocont, dobogós pozícióban áll mindkét Red Bull.

A lassított periódust kihasználva Vandoorne kiállt a bokszba, szuperlágy helyett lágy abroncsért. Strollnak és Wehrleinnek volt már korábban kerékcseréje.

Raikkönen a sikánban a VSC előtti másodpercekben megelőzte Hülkenberget, így a finn már a 8. pozícióban halad.

A biztonsági autót nem küldték be, de virtuális safety cart elrendeltek.

Marcus Ericsson orral a falban a Degner 2-ben, az alagút előtt.

Eközben az élen, amire eddig kevés időnk volt figyelni: Lewis Hamilton megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és már 1,5 másodperc az előnye. Vettel és Ocon a dobogón, de utóbbihoz Ricciardónak és Bottasnak is lesz pár szava.

Vettel még az autóban ül, de az időmérő rendszer már a kiesők közé sorolta. A Ferrari Raikkönenben bízhat, aki több előzéssel gyorsan feljött a 9. helyre.

Itt a vége: Sebastian Vettelt bokszba hívták, a versenyző feladta a Japán Nagydíjat.

Újraindult a futam, Vettel újabb pozíciót bukott Perezzel szemben. Raikkönen első körös pályaelhagyása után csak 14. helyen: ez sem a Ferrari versenye lesz.

Így előzte boldog-boldogtalan Vettelt, akinek motorjában gyújtógyertyát cseréltek a rajtrácson.

Sainz balesete miatt bejött a biztonsági autó: az S-kanyarokban kicsúszó spanyol megpróbált visszatérni a pályára, végül azonban kénytelen volt leállni.

Vettel autója nincs rendben, érezhetően maradt le Verstappentől, majd hárman, Ocon, Ricciardo és Bottas is megelőzték a célegyenesben.

Eközben sárga zászló a pályán, Carlos Sainz csúszott a sóderágyba, utolsó Toro Rossós versenye már véget is ért.

Verstappen már második, a hajtűben megelőzte Vettelt! Raikkönen szintén pozíciókat veszít, lecsúszott a pályáról.

Hamilton megőrizte a vezetést a rajtnál, Ricciardót a harmadik helyről Verstappen, majd Ocon is megelőzte, negyedik a francia!

Lassan Fernando Alonso is elfoglalja az utolsó rajtkockát.

Elkezdődött a felvezető kör, alig egy perc van vissza a rajtig.

14 versenyző szuperlágy, 6 pedig – köztük Bottas és Raikkönen – lágy abroncson rajtol.

Az utolsó percekben Vettel motorborítását leszerelte a Ferrari, és az autó hátulján dolgoztak a rajtrácson – ez kísértetiesen emlékeztetett a problémára, amely miatt Kimi Raikkönen elrajtolni sem tudott múlt héten. Ezúttal a csapat nyilatkozata szerint sikerült elhárítani a problémát.

Utolsó renault-s és valószínűleg F1-es nagydíján vesz részt ma Jolyon Palmer: tegnap jelentette be a Renault, hogy már az USA Nagydíjon csatlakozik a csapathoz a 2018-ra szerződtetett Carlos Sainz.

Suzukában öt büntetést osztottak ki az időmérő után – ebből hármat a top 10-ben –, így találhatunk szokatlan neveket szokatlan pozíciókban, például Kimi Raikkönen csak 10., Esteban Ocon az 5. pozícióból startol. A rajtrács, melynek élén Lewis Hamilton és Sebastian Vettel áll, ide kattintva tekinthető meg.

Jó reggelt az év legkorábban kelős versenyén – az Ausztrál Nagydíjon kellett még 7-re kidörzsölni az álmot a szemünkből –, reméljük, izgalmas versenyt szurkolhatunk végig!