A Bottast utolérő Hamilton a turbulenciára panaszkodott, Verstappen 1 másodpercre megközelítette a britet. Bottas előzékenyen elengedte csapattársát, Verstappen életét azonban nem fogja megkönnyíteni.
A bajnoki cím szempontjából döntő fontosságú lehet ez a verseny (is) a végén: beszámolónk a Japán Nagydíjról itt olvasható.
A futam elején 14. helyen haladó Raikkönen az 5. pozícióig zárkózott fel, mindkét Force India és Haas is pontot szerzett. Alonsónak végül nem sikerült az előzés a 10. helyért.
Két Red Bull állt a dobogóra: Verstappennek végül az utolsó előtti körben megcsillanó remény ellenére be kell érnie a második hellyel, Ricciardo végül megőrizte a dobogót Bottasszal szemben.
Hamiltont leintette a kockás zászló, a brit versenyző nyerte a Japán Nagydíjat. Bajnoki előnye pedig 59 pontra nőtt.
Az utolsó körben utolérték a lekörözötteket, Alonsót és Massát, így Verstappen leszakadt Hamiltontól.
Pár körrel ezelőtt még 2,7 másodperc volt a megnyugtatónak tűnő differencia.
Mi folyik az élen? Az utolsó előtti körben Verstappen 0,7 másodpercre érte utol a vibrációra panaszkodó Hamiltont!
Az utolsó pontszerző helyért hasonló csata folyik, ott Alonso érte utol Massát.
A finn a verseny leggyorsabb körét is megfutotta 1:33,144-gyel.
Az utolsó 4 körre vége a virtuális biztonsági autós fázisnak. Bottas hátránya továbbra is rohamosan csökken, már csak 1,6 másodpercre Bottastól.
Lance Stroll versenyének lőttek: jobb első kereke furcsán kitört, a versenyző előbb keresztülcsúszott a bukótéren, majd a fűre húzódva leállt. Az autó megmozdult, de nem sikerült újraindulnia. Dupla sárga, majd virtuális biztonsági autó került elő.
Bottas legutóbb 1,1 másodpercet dolgozott le Ricciardo előnyéből, a finn kezdetben 10 másodperces lemaradása 3,4 másodpercre csökkent a dobogós helyhez képest. Itt még lehet egy izgalmas csata az utolsó körökre.
Rendkívül kemény előzés volt: Magnussen megcsípte a füvet, majd hozzáért a Williamshez, így zökkentette ki Massát.
Magnussen beszúrt Massának, aki kisodródott, így Grosjean is megelőzte. A csata a 8-9-10. helyen folyik.
Miután Palmer is kiállt, Hülkenberg a 11. helyen haladt: mielőtt azonban pontokért támadhatott volna, DRS-e nyitott pozícióba maradt, a pilótának pedig ki kellett állnia. Ő a verseny 4. kiesője.
Még a német kiállása előtt feltorlódott a Renault mögött a két Force India: Perez engedélyt kért Ocon megelőzésére, de azt a választ kapta, hogy tartsa pozícióját. Így működik a gyakorlatban a spái ütközést követő szigor.
Hülkenberg kiállt szuperlágyért, a 6. helyről csak a 13.-ra tért vissza: az elhúzott taktika sem ért pontszerzést.
Helyszíni jelentések szerint Vettel már el is hagyta a pályát, nem fogja végignézni a Japán Nagydíjat.
Vandoorne teljesítette második kiállását, némi vigaszt nyújtva a Pirellinek: 25 körös lágy gumis etapja után inkább visszaváltott szuperlágyra. Hamilton 13 körnél jár a lágy abroncson.
„Szenvedek a hátsókkal” – rádiózott pár perce Hamilton. A különbség így is 2,8 másodperc Verstappenhez képest.
A lágyon rajtolók közül a két Renault bírja még, Hülkenberg az 5., Palmer 9. helyen köröz.
Verstappen csak akkor szabadult meg Bottastól, mikor a finn a 31. körben kiállt. A Hamiltonhoz viszonyított 1 másodperc alatti különbségből így 3 szekundum lett.
Vettel nyilatkozott közben, és a Ferrarit védte: „A munkánk része, hogy kritikusak legyünk, de védenem kell őket. A következő négy versenyen mindent beleadunk.”
Eközben Raikkönen kiállt, és közvetlenül a Force Indiák elé, a 6. helyre tért vissza.
A 27. körben tartunk, épp a verseny féltévjánál: a Pirelli által hangoztatott kétkiállásos taktika érdekesen hangzott, de úgy tűnik, helyette egy szokásos egykiállásos versenyt fogunk látni.
Érdekes képet látunk, ha a gumihasználat adatsorára nézünk, jelenleg a mezőny minden versenyzője lágy gumin van: aki szuperlágyon kezdett, mind teljesítette kiállását, annak, aki lágyon rajtolt (például a vezető Bottas, 4. Raikkönen és 6. Hülkenberg), még van tartalék abroncsában.
A 25. körben Ricciardo szuperlágyai is kifogytak, az ausztrál az 5. helyre tért vissza, Bottas vezeti a versenyt.
A lágy gumit kapó Force Indiák sorban előzgetik a középmezőny még kiállás nélküli versenyzőit: most épp Hülkenberget ugrották át. Minden csatával értékes időt veszítenek Raikkönenhez képest.
A 23. körben Hamilton is teljesítette saját szuperlágy-lágy cseréjét. A harmadik helyre jött vissza, Ricciardo vezeti a futamot Bottas előtt.
Kezdődnek az élmezőny kiállásai: az ötödik Ocon a 21., a második Verstappen a 22. körben érkezett. A holland foggal-körömmel ragaszkodott, hogy megtartsa a pozíciót Raikkönennel szemben, és sikerrel is járt.
A Ferrari megerősítette: a gyújtógyertya meghibásodása okozta Vettel kiesését: ezt cserélték ki gyorsan a rajtrácson. Amennyire megbízható volt év elején a Ferrari és hajtáslánca, úgy esett szét az utóbbi versenyeken.
Confirmed spark plug failure on #Seb5's car #JapaneseGP
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) 2017. október 8.
Raikkönen bedarálta Perezt a célegyenes végén, már 6. helyen a finn. Az előzésdíjat minden bizonnyal ő fogja kapni ezen a versenyen.
Vettel búcsúja a suzukai közönségtől:
Ha Hamilton célba ér az első helyen, 59 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot: akár Mexikóban bebiztosíthatja negyedik világbajnoki címét.
53-ból 16 kör telt el, Hamilton pedig már 4,2 másodperccel vezet.
Újabb helyezés Raikkönennek: DRS-sel a célegyenesben kikerülte Massát. 7. helyen a finn, most a két Force India van előtte 3,5 másodperccel.
Egy kör elteltével Bottas is előzött, az Ocon-dobogó esélyei gyorsan szertefoszlottak.
Az újraindítás után Ricciardo megelőzte a harmadik Ocont, dobogós pozícióban áll mindkét Red Bull.
A lassított periódust kihasználva Vandoorne kiállt a bokszba, szuperlágy helyett lágy abroncsért. Strollnak és Wehrleinnek volt már korábban kerékcseréje.
Raikkönen a sikánban a VSC előtti másodpercekben megelőzte Hülkenberget, így a finn már a 8. pozícióban halad.
A biztonsági autót nem küldték be, de virtuális safety cart elrendeltek.
Marcus Ericsson orral a falban a Degner 2-ben, az alagút előtt.
Eközben az élen, amire eddig kevés időnk volt figyelni: Lewis Hamilton megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és már 1,5 másodperc az előnye. Vettel és Ocon a dobogón, de utóbbihoz Ricciardónak és Bottasnak is lesz pár szava.
Vettel még az autóban ül, de az időmérő rendszer már a kiesők közé sorolta. A Ferrari Raikkönenben bízhat, aki több előzéssel gyorsan feljött a 9. helyre.
Itt a vége: Sebastian Vettelt bokszba hívták, a versenyző feladta a Japán Nagydíjat.
Újraindult a futam, Vettel újabb pozíciót bukott Perezzel szemben. Raikkönen első körös pályaelhagyása után csak 14. helyen: ez sem a Ferrari versenye lesz.
Így előzte boldog-boldogtalan Vettelt, akinek motorjában gyújtógyertyát cseréltek a rajtrácson.
Sainz balesete miatt bejött a biztonsági autó: az S-kanyarokban kicsúszó spanyol megpróbált visszatérni a pályára, végül azonban kénytelen volt leállni.
Vettel autója nincs rendben, érezhetően maradt le Verstappentől, majd hárman, Ocon, Ricciardo és Bottas is megelőzték a célegyenesben.
Eközben sárga zászló a pályán, Carlos Sainz csúszott a sóderágyba, utolsó Toro Rossós versenye már véget is ért.
Verstappen már második, a hajtűben megelőzte Vettelt! Raikkönen szintén pozíciókat veszít, lecsúszott a pályáról.
Hamilton megőrizte a vezetést a rajtnál, Ricciardót a harmadik helyről Verstappen, majd Ocon is megelőzte, negyedik a francia!
Lassan Fernando Alonso is elfoglalja az utolsó rajtkockát.
Elkezdődött a felvezető kör, alig egy perc van vissza a rajtig.
14 versenyző szuperlágy, 6 pedig – köztük Bottas és Raikkönen – lágy abroncson rajtol.
Az utolsó percekben Vettel motorborítását leszerelte a Ferrari, és az autó hátulján dolgoztak a rajtrácson – ez kísértetiesen emlékeztetett a problémára, amely miatt Kimi Raikkönen elrajtolni sem tudott múlt héten. Ezúttal a csapat nyilatkozata szerint sikerült elhárítani a problémát.
Utolsó renault-s és valószínűleg F1-es nagydíján vesz részt ma Jolyon Palmer: tegnap jelentette be a Renault, hogy már az USA Nagydíjon csatlakozik a csapathoz a 2018-ra szerződtetett Carlos Sainz.
Suzukában öt büntetést osztottak ki az időmérő után – ebből hármat a top 10-ben –, így találhatunk szokatlan neveket szokatlan pozíciókban, például Kimi Raikkönen csak 10., Esteban Ocon az 5. pozícióból startol. A rajtrács, melynek élén Lewis Hamilton és Sebastian Vettel áll, ide kattintva tekinthető meg.
Jó reggelt az év legkorábban kelős versenyén – az Ausztrál Nagydíjon kellett még 7-re kidörzsölni az álmot a szemünkből –, reméljük, izgalmas versenyt szurkolhatunk végig!