DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
09:19

Legalább még egy kört a biztonsági autó mögött tesznek meg. Ezzel az 53 körre tervezett Japán Nagydíj 4. körét kezdik meg, kettő és negyed órával a rajt után.

Az élő közvetítést most bezárjuk, de biztos, hogy ennek a pontmizériának lesz még folytatása...

Chris Medland F1-es újságíró magyarázata szerint a szabály betűje azt mondja ki, hogy nem teljes pontokat akkor osztanak, ha egy megszakított versenyt nem lehet újraindítani. Ebből adódik (?), hogy mivel a versenyt újra tudták indítani, teljes pontok járnak. Ez inkább egy szabályértelmezési hézagnak tűnik – azaz az F1 saját előírásain kiskaput találva hirdette ki Verstappen vb-címét.

A pontok ez alapján: Verstappen 366, Perez 253, Leclerc 252.

A számítás szerint – ha az említett 50-75 %-os pontokat osztják ki –, akkor Verstappennek 360, Pereznek és Leclerc-nek 249 pontja van, azaz 111 pontos előnye, és még 112 egység szerezhető maximálisan.

Nem teljesen értjük, mi történik Suzukában. Leclerc 5 másodperces büntetésével kihirdették, a közvetítésbe is kiírták Verstappen világbajnoki címét – mintha teljes pontok járnának a futamért. Holott ha az 50-75 % közti távot nézzük, akkor még Perez és Leclerc is esélyes maradt.

A végeredmény szót inkább megcsillagoznánk – most jött az értesítés, hogy vizsgálják az utolsó kanyarban történt esetet.

A Japán Nagydíj végeredménye, olyan további finomságokkal, mint Latifi pályafutásának harmadik pontszerzése:

Verstappen megnyeri a Japán Nagydíjat, 12. alkalommal nyer idén. Leclerc a második, de átvágta a sikánt, majd az autót Perez elé húzva védekezett – így vizsgálhatják még ezt az esetet, mindenesetre jelen állás szerint Leclerc maradt egyedüliként a vb-harcban. Hátrébb Alonso könnyedén megelőzte Russellt a hetedik helyért.

Az óra letelt, Verstappen átszelte a célvonalat, megkezdte az utolsó, 28. versenykört.

A spanyol a friss interen másodpercekkel gyorsabb az előttük levőknél, most közel hármat faragott le Russellhez képest. Ha a britet megelőzi, visszakerül a hetedik pozícióba.

Alonso a hetedik helyről kiállt új inter abroncsért, csupán az utolsó hat percre – a kilencedik pozícióba esett vissza, szóval nagy hajrára van szüksége, hogy ez a húzás kifizetődjön.

Miközben Hamilton minden kanyarban benéz Ocon mellé, de képtelen előzni, újabb csata alakul ki a pályán: Perez gyakorlatilag utolérte Leclerc-t. Ha megelőzi, az a helyzet alakul ki a fent említett pontozás tükrében, hogy Leclerc elveszti utolsó esélyét a vb-harcban – de Verstappen sem lesz még világbajnok, Perez marad az egyetlen esélyes.

Ne feledjük el, hogy 2022-ben új pontozást vezettek be a nem teljes távon lefutott versenyekre. Három sávban osztanak részpontokat: 25 % táv alatt, 25-50 % között, valamint 50-75 % közti táv esetén. A becslés szerint az eredeti 53 kör felén éppen túl leszünk leintéskor, azaz a győztesnek 19 pont jár majd, aztán 14-12-9-8-6-5-4-3-2-1 pont az első tíznek.

Zhou újra bokszba jött köztes abroncsért, ami azért furcsa, mert ő az utolsók között kapta meg ezt a keveréket.

A két legszorosabb csatát a Mercedesek vívják: Russell megelőzte Tsunodát egy szép manőverrel, sőt Norrist is, így már kilencedik, Hamilton viszont továbbra is beszorulva Ocon mögé.

A különbségek gyorsan nőnek, Verstappen már 8,9 másodperccel vezet Leclerc előtt, Perez lemaradása 16, Oconé 22 másodperc – a franciát tizedekre üldözi Hamilton.

Russell arra panaszkodik, hogy fékei úgy viselkednek, mint Szingapúrban, az időmérőn, ahol komoly problémái voltak velük. Akkor csupán 11. helyre kvalifikált, és most ugyanezen a helyen halad, Tsunodát üldözve.

Schumacher taktikája nem vált be, a pontszerző helyekről is lecsúszott, mielőtt kijött a köztes gumiért – ezzel messze lemaradva az utolsó. Vettel korai váltása viszont működött, a hatodik helyen, Latifi pedig nyolcadik.

Az eddigi leggyorsabb, 1:45,148-as körrel Verstappen vezet Leclerc, Perez és Ocon előtt, Schumacher még csak az ötödik, továbbra is az esőgumin.

Az újabb kör végén Alonso és Ricciardo is kiállt. Így az első helyen rövid ideig Schumacher állt, aki biztonsági autóra játszik – de Verstappen már át is vette a vezetést. A Haas és a negyedik Zhou az egyedüliek, akik még a kék jelű abroncson vannak.

1:48,401-es kör tett meg Vettel – ez azt jelenti, hogy a köztes gumi öt másodperccel gyorsabb a teljes esőabroncsnál!

Vettelék szektoridői alapján az inter működik, a 8. kör elején Verstappen, Leclerc és a mögöttük levők is jöttek – Alonso maradt kint az első helyen.

A verseny most nem körszámra, hanem időre megy, 38 perc maradt a leintésig.

A 6. körben újraindult a Japán Nagydíj, a célegyenesben nagyon rosszak voltak a látási körülmények. Vettel és Latifi kockáztattak, és rögtön bokszba jöttek köztes keverékért.

Bottas pesszimistább, szerinte még mindig rossz a láthatóság az előtte levő autók miatt, Verstappen megkérdezte, jobban esik-e – ennek ellenére a kör végén jön be a biztonsági autó és újra versenyt látunk!

Hamilton jelentése szerint a pálya jó állapotú, Ocon a látási viszonyokat nevezte sokkal jobbnak, mint korábban.

Az autók a safety car mögött hagyták el a bokszutcát, mindenki kötelezően a teljes esőgumin. A vízfüggöny ennél a tempónál jelentős, de nem szörnyű.

Másodperceken belül nyit a bokszutca, Sainz és Albon nélkül 18 autó folytatja a Japán Nagydíjat.

9:15-kor folytatódik a verseny, a versenyzők elkezdték a beszállást az autókba.

Hamilton is jelt adott magáról, Instagram-sztoriban posztolta, hogy már mehetnének, és akkor kiderülne, vezethető-e a pálya.

Vettel volt az első kör első hibázója, Alonsóval összeérve forgott meg az egyes kanyarban – erről egy jól elkapott fotó a DPPI-től. A német visszaállt, és a 16. helyről folytathatja a versenyt, már ha lesz mit folytatni, hiszen alig több mint egy óra maradt a számlálóból.

Sergio Perez posztja:

„Hogyan tudnánk egyértelművé tenni, hogy sosem akarunk darus kocsit látni a pályán? Jules-t egy ilyen hiba miatt veszítettük el. Ami ma történt, teljességgel elfogadhatatlan! Remélem, ez volt az utolsó alkalom, hogy darus autót láttam a pályán.”

Otmar Szafnauer szerint ideje lenne a pályára menni: szerinte teljes esőgumin kezdeni lehetne a biztonsági autó mögött, és a mezőny felmérhetné a pályát.

A csapatok elkezdtek unatkozni: az Aston Martin szerelői hullámzásra biztatják a közönséget, a McLaren garázsában unózni kezdtek a csapattagok.

Lando Norris a Twitteren posztolt az állás alatt:

Wtf. Ez hogy történhetett meg? Ilyen helyzetben elvesztettünk egy életet néhány éve. Kockáztatjuk az életünket, főleg ilyen körülmények között. Versenyezni akarunk. De ez elfogadhatatlan.

A végén Gasly járhat rosszul a traktoros esettel: a versenyfelügyelők vizsgálatot rendeltek el, miután 250 km/h sebességgel is haladt a piros zászló ideje alatt.

Egy újabb fedélzeti kamerás felvételből, Verstappen szemszögéből látható, hogy már jóval Gasly előtt bent volt a traktor (vagy maradjunk annyiban, tréler). Különbség, hogy a holland és a mezőny a biztonsági autó mögött, lassan haladt, míg Gasly bokszkiállása után gyors tempóban zárkózott fel.

Közben kikerült a közvetítésbe egy számláló, amely szerint 1 óra 47 perc van még hátra a versenyből – a futam rajtjával ugyanis elindult a háromórás számláló.

Ebből a szemszögből sokkal félelmetesebb Sainz balesete, amelyet valaki a lelátóról vett fel:

Az iménti FIA-közlemény alapján adalék, hogy Gasly valóban megkapta a piros zászlós jelzést, mielőtt szembejött vele a beavatkozó jármű – nagyjából egy-két másodperccel előtte.

Jelenleg ezt látjuk az FIA és Meteo France hivatalos radarképén.

Közlemény az FIA-tól a Gasly-féle traktoros esetről: „A biztonsági autót alkalmazták és a versenyt semlegesítették. A 10-es autó, amely sérült és bokszba ment a biztonsági autó mögött, ezt követően nagy sebességgel haladt, hogy felzárkózzon a mezőnyre. A romló körülmények között piros zászlót mutattak be, mielőtt a 10-es autó elhaladt az eset helyszínén, ahol az előző körben megsérült.”

Mégsem lesz most újraindítás, az FIA lefújta a procedúrát, a csapatok újra szerelhetik össze a sátrakat. 10 perces előzetes tájékoztatást ígér a szövetség.

Újabb tájékoztatás a versenyirányítástól: legalább egy kör a biztonsági autó mögött zajlik majd, az esőgumik használata pedig kötelező az újraindításnál. Egyiket sem neveznénk egetrengető meglepetésnek.

A Mercedes összegzése a jelen helyzetről.

Hamarosan jön a folytatás: magyar idő szerint 7:50-kor kezdődik a gördülőrajt procedúrája.

Itt a videós bizonyíték – ez tényleg meredek pillanat.

Gasly nagyon dühös, ingerülten magyaráz valamit a csapatának. Az egyik magyarázat szerint az a baja, hogy egy traktor járt a pályán, amíg a biztonsági autó bent volt – erről azonban konkrét képet még nem láttunk.

Az FIA közleménye alapján a mentési munkák mellett a rosszabbodó időjárási körülmények miatt volt szükség a piros zászlóra. Az újraindítás időpontja a versenyirányítástól érkezik majd.

Albon kiesése kapcsán egy kis információ: műszaki hiba miatt állt félre, konkrétan második fokozatba ragadt a Williams, ezért félreált.

Stroll szereplését érdemes még kiemelni, aki egy bombarajt után a 11. helyen jár, miközben a 19. pozícióból indult.

Ilyen közel volt egymáshoz Leclerc és Verstappen az első kanyarban – de a holland megőrizte a vezetést.

Ricciardo három helyet javítva a nyolcadik, Tsunoda négyet a kilencedik, Schumacher pedig ötöt a tizedik helyen. A sor végén Gasly, aki a reklámtáblás eset után a bokszban járt, előtte Zhou és Vettel, akik egyaránt megforogtak az egyetlen versenykörben.

Nem volt még időnk a sorrendről írni: Verstappen, Leclerc mögött az egy-egy helyet javító Perez, Ocon, Hamilton, Alonso és Russell következik.

Piros zászló a második körben, jöhet a várakozás.

Egy újabb kieső, Albon is félreállt a pálya szélén, Gasly AlphaTaurija pedig bizarr látványt mutat, egy reklámtábla akadt fent az autó orrán.

Sainz a kör felénél összetörte a Ferrarit, máris beküldték a biztonsági autót!

Verstappen megőrizte a vezetést, Vettel az 1-es kanyarban rögtön megforgott, de visszatért a pályára.

Mindegyik autón a köztes esőgumi látható: közben Verstappen visszaér a célegyenesbe.

Indul a felvezető kör – állórajt lesz, az autók rengeteg vizet vernek fel.

Bernd Maylander, a biztonsági autó sofőrje szerint a pályaállapotok megfelelők állórajthoz, a helyes gumiválasztás pedig a köztes.

Egy információ, amely hasznos lehet: hány új és használt esőgumi áll az egyes versenyzők rendelkezésére.

Nagyon rákezdett az eső Suzukában, Verstappen a bokszból kijövet kísérelt meg egy próbarajtot az eláztatott pályán, ami nem sikerült túl jól. „Katasztrofális, szörnyű rajt” – jelentette a rádióban.

Röviddel a futam előtt történt egy módosítás a rajtsorrendben, Pierre Gasly az autón végzett módosítások miatt a bokszutcából rajtol, a 17. rajtkocka üresen marad.

Max Verstappen első, Charles Leclerc második, Sergio Perez pedig a negyedik rajtkockából indul a Japán Nagydíjon. Verstappen bebiztosítja második világbajnoki címét a riválisok helyezésétől függetlenül, ha megnyeri a versenyt, valamint a leggyorsabb kört is megfutja. Ha nem lesz meg a leggyorsabb kör, Perez lehet második, de Leclerc legfeljebb harmadik.

A nagy kérdés, esős lesz-e a 7:00-kor induló Japán Nagydíj. A versenyt megelőző órákban többször is rákezdett a csapadék, de mérsékeltebb mennyiségben. Az egyik előrejelzés 100 %-os valószínűséget ír az esőre a futam időtartama alatt, és lehetségesen kialakuló viharra is adtak ki riasztást.