DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 24. kedd
14:59

Na, de nagyobb szerepet játszhat nagyjából egy óra múlva a "partimód" tilalma - eredetileg már Spában be akarták vezetni, végül Monzára érkezett az a szabálymódosítás, amely megtiltja a különféle motormódok használatát az időmérőn és a versenyen mindenki számára. Noha a kimondatlan cél az, hogy megnyírbálják a Mercedes általában a Q3-ban előhívott motorfölényét, ám az új korlátozás következményei a futamra is kihathatnak. A teljes képet illetően így csak vasárnap délután láthatunk tisztán.

A Mercedes partija tehát folytatódott!

Köszönjük a figyelmet, holnap is számítunk rá. Persze az első hely sorsa sincs még kőbe vésve, de ezúttal a Mercedesek mögötti legjobb helyezésért folyó harc is izgalmasabbnak tűnik, mint szokott!

Sainz fölugrott a harmadik helyre, mögötte Perez, Verstappen, Norris, Ricciardo, Stroll, Albon és Gasly a sorrend. Ez az időmérő végeredménye.

Mégis Bottas volt előrébb a két Mercedes közül, de végül mindketten szinte ugyanannyit javítottak. A finn pár pillanatra átvette a vezetést, de mivel csak a harmadik szektorban volt ő a gyorsabb, Hamilton 69 ezreddel visszavette a vezetést.

Lewis Hamiltoné a pole-pozíció az Olasz Nagydíjon, 7. alkalommal!

Na, de már jönnek is a versenyzők az utolsó menetre...

Verstappen a negyedik, majd a McLarenek, Ricciardo, Gasly és Stroll következnek a Q3 félidei tabelláján. Albon körét elvették a jól ismert okokból.

Perez áll a harmadik helyen, a kulcsfontosságú viszont az, hogy 652 ezreddel lassabb Hamiltonnál. Hát, ez a pár perc alapján a partimód hiánya nem nagyon sodorta veszélybe a Mercedesek időmérős uralmát, hogy finoman fogalmazzunk.

Uuuu, az első gyorskörök után Hamilton őriz egy nyúlfarknyi előnyt, 53 ezreddel gyorsabb Bottasnál. Viszont 1:19,068-at futott, ennél Bottas tudott jobbat a Q2-ben.

Már pörög is a Q3 órája. Mind a tíz delikvens a pályán.

De ne feledjük, MOST jön az a szakasz, amire az egész partimódos tilalom fókuszált, vagyis a Mercedes most nem tudja erősebb módozatra tekerni a motorját (a többiek sem, de gyaníthatóan a Mercedes időmérős módja volt a legerősebb). Nézzük, milyen hatással lesz ez a sorrendre, mennyire tudnak a többiek közelebb kerülni hozzájuk, vagy uram bocsá' legyőzni őket!

A Sky Sports úgy tudja, hogy a Mercedesen belül most Bottas a soros az előnyösebb taktikával, vagyis ő kapja majd a szélárnyékot csapattársától az utolsó Q3-as körben. Ez némi előnyt jelenthet.

Harmadikként végül Sainz zárta a Q2-t, legjobbként a Mercedesek mögött.

A 12 perces fináléban tehát velük találkozhatunk: a két Mercedes, a két Red Bull, a két McLaren, a két Racing Point, valamint Gasly és Ricciardo.

A Q2 kiesői: Kvjat, Ocon, Leclerc, Raikkönen, Magnussen. És megtörtént, nincs Ferrari az első tíz rajthelyen Monzában!

Ricciardónak volt egy meleg pillanata a maga körében, de továbbjutott a 9. helyen, a 10. pedig Albon lett, aki így ma már másodszor kerüli el egy hajszállal a kiesést. 

Ám a Mercedesek is befejezték a gyorskörüket, és Bottas javítani is tudott: 1:18,952-vel az élre állt.

És igen, megint jön ugyanaz a tolakodós végjáték, de legalább most már öttel kevesebb autóval. A Mercedesek is a pályán, de nekik aligha van rá szükségük.

Hamilton ezzel az 1:19,092-vel új monzai pályacsúcsot állított fel, ami a Q3-ban akár tovább is javulhat. Persze ne feledjük, immár nem fog tudni a csapat extra motorerőt elővarázsolni a végére.

Ezúttal viszont mindenki a lágy keveréken futott, tehát a Mercedesek is ezt választották a versenyre.

1984-ben történt meg utoljára, hogy a Ferrari egyik autója sem kvalifikált az első tíz közé Monzában. Most valós esély van rá, hogy ez 36 év után megismétlődjön. Leclerc a 13. helyen kezdett elsőre a Q2-ben.

De vissza a pályára és a jelenbe: mindenki túl már az első mért körén, Hamilton 1:19,082-vel az élen, három tizeddel követi őt Bottas, hattal Perez, majd jön Sainz, Verstappen és Gasly.  

A maga módján a kieső Russell is megszakértette a helyzetet. Angolul tudóknak és csúnya szavaktól nem ódzkodóknak ajánljuk.

Na, még egy kis kavarás ugyanebben a témában: senkit nem büntettek a versenybírók a harmadik edzés végi torlódós incidensért, amely kapcsán nyolc versenyzőt meghallgattak. Még megrovást sem kapott senki.

A Sky Sportsnál szakértőként ténykedő Jenson Button megállapítja: nincs már meg az a tisztelet a versenyzők között Monzában, mint régen volt. A korábbi években ilyeneket nem lehetett látni, mindenki szépen beállt a helyére a sorban és próbált gyorskört futni - így méltatlankodott a brit.

Közben elindult a Q2, minden autó a pályán máris.

A visszajátszásokból próbálhatjuk kicsit összerakni ezt a zűrzavart. Vettel már a kör elején elvette, amikor az 1-es kanyarban beragadt Latifi mögé és rengeteg időt vesztett. Ocon a belső ívet védte Raikkönen ellen a gyorskör kezdetén - tényleg olyan volt, mintha a verseny lenne! 

Ő lett végül az egyetlen váratlan név a kiesők között, akik névsora a következő: Grosjean, Vettel, Giovinazzi, Russell, Latifi. Albon a 15. helyen jutott tovább. Vettel az őrült forgalomra panaszkodott érthető módon, azt mondja, még a gyorskör során is előzgetnie kellett.

Vége a Q1-nek, és a nagy kavarodás fő sztorija a következő: Vettel búcsúzott a 17. helyen!

Na, hát valóban nagy a tolongás, ahogy egymás szélárnyékát keresik a versenyzők. Russell aztán annyira közel került Raikkönenhez, hogy a célegyenesben, a gyorskör megkezdésekor mellé kellett húzódnia, majd pár kanyarral később Raikkönen majdnem belerohant az előtte szintén gyorskörön lévő Oconba! Őrület, néha a verseny se ilyen szórakoztató!

Indul az utolsó hajsza. Van egy olyan érzésünk, hogy nagy lesz a tolongás, lassú felvezetést tiltó szabály ide vagy oda.

Na, Albonnak is ugrott egy körideje, most így öt perccel a Q1 vége előtt csak a 15. helyen áll, a kiesőzóna határán. 

Valahol azért szomorú, hogy Monzában a törölt köridőkről kell ennyit beszélni, mióta megjelent az az aszfaltozott sáv a Parabolica mellett.

Vettel az első próbálkozások után 11. a Ferrarival. Stroll, Leclerc, Gasly és Magnussen körét vették el elsőre, így nekik extraóvatosnak kell lenniük a következő nekifutásnál, hiszen egyelőre a kiesőzónában vannak.

Egy csokorban befutott egy halom köridő, most a tegnap látványosan erős Gasly körét vették el. A Mercedesek mögött Perez, Sainz, Norris, Verstappen a sorrend.

És helyre is állították a rendet a Mercedesek az első két helyre ugorva. Eddig még nem voltak 1:19-es körök a hétvégén, de most Hamilton 1:19,5-tel vezet, szóval talán kicsit pesszimista volt az iménti kijelentésünk - lesznek itt 1:18-as körök is a végére.

Mindenki mással ellentétben a Mercedesek a közepes keverékeken érkeznek.

Most a Ferrarik vezetnek Leclerc 1:20,9-es körével... fejeztük volna be a mondatot, ha nem törtik a monacói idejét a Parabolica kiszélesítése miatt. Ezt a könnyű hibát kell ma mindenkinek elkerülnie, hiszen könnyen pocsékba mehetnek a legjobb idők is.

Magnussené az első mért idő 1:21,6-tal, de a időmérő végén már bőven 1:19-en belüli időket fogunk majd csodálni.

Másfél perc után veselkedtek neki a munkának a mezőny második felének képviselői - köztük bizony a Ferrari is, hiszen az eddig látottak alapján ezen a hétvégén is inkább oda kell sorolni őket.

El is startolt a 18 perces Q1, amelynek végén szokás szerint az öt leglassabb autó búcsúzik.

Név szerint  Nicholas Latifi, Romain Grosjean, Sergio Perez, Pierre Gasly, Lance Stroll, Alexander Albon, Carlos Sainz és Hamilton jelent meg a versenybírók színe előtt magyarázatot adni a történtekre. Szankcióra azért nem mindenkinek kell számítania, Hamilton például alighanem a sértett szerepében volt jelen.

Napsugaras délutánt mindenkinek! Kezdjük is rögtön azzal, hogy az FIA magához hívatott nyolc versenyzőt a harmadik szabadedzés végén történtek miatt, amikor az utolsó gyorskörükre készülve - és az e napon érvénybe lépett, ezt tiltó irányelvek ellenére - többen is túl lassan haladtak a pályán, Lewis Hamiltonnak pedig a fűre kellett menekülnie az ütközést elkerülendő. Mindez egy rövid mozgóképen: