DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 24. kedd
Élő cikkek

Az első partimód nélküli időmérő

Kövessétek az F1-es Olasz Nagydíj időmérő edzését élő szöveges kommentárunk segítségével, amelyben kiderül, a szabályváltozás után mennyire esik vissza a Mercedes egykörös tempója!

Napsugaras délutánt mindenkinek! Kezdjük is rögtön azzal, hogy az FIA magához hívatott nyolc versenyzőt a harmadik szabadedzés végén történtek miatt, amikor az utolsó gyorskörükre készülve - és az e napon érvénybe lépett, ezt tiltó irányelvek ellenére - többen is túl lassan haladtak a pályán, Lewis Hamiltonnak pedig a fűre kellett menekülnie az ütközést elkerülendő. Mindez egy rövid mozgóképen:

Név szerint  Nicholas Latifi, Romain Grosjean, Sergio Perez, Pierre Gasly, Lance Stroll, Alexander Albon, Carlos Sainz és Hamilton jelent meg a versenybírók színe előtt magyarázatot adni a történtekre. Szankcióra azért nem mindenkinek kell számítania, Hamilton például alighanem a sértett szerepében volt jelen.

Na, de nagyobb szerepet játszhat nagyjából egy óra múlva a "partimód" tilalma - eredetileg már Spában be akarták vezetni, végül Monzára érkezett az a szabálymódosítás, amely megtiltja a különféle motormódok használatát az időmérőn és a versenyen mindenki számára. Noha a kimondatlan cél az, hogy megnyírbálják a Mercedes általában a Q3-ban előhívott motorfölényét, ám az új korlátozás következményei a futamra is kihathatnak. A teljes képet illetően így csak vasárnap délután láthatunk tisztán.

El is startolt a 18 perces Q1, amelynek végén szokás szerint az öt leglassabb autó búcsúzik.

Másfél perc után veselkedtek neki a munkának a mezőny második felének képviselői - köztük bizony a Ferrari is, hiszen az eddig látottak alapján ezen a hétvégén is inkább oda kell sorolni őket.

Magnussené az első mért idő 1:21,6-tal, de a időmérő végén már bőven 1:19-en belüli időket fogunk majd csodálni.

Most a Ferrarik vezetnek Leclerc 1:20,9-es körével... fejeztük volna be a mondatot, ha nem törtik a monacói idejét a Parabolica kiszélesítése miatt. Ezt a könnyű hibát kell ma mindenkinek elkerülnie, hiszen könnyen pocsékba mehetnek a legjobb idők is.

Mindenki mással ellentétben a Mercedesek a közepes keverékeken érkeznek.

És helyre is állították a rendet a Mercedesek az első két helyre ugorva. Eddig még nem voltak 1:19-es körök a hétvégén, de most Hamilton 1:19,5-tel vezet, szóval talán kicsit pesszimista volt az iménti kijelentésünk - lesznek itt 1:18-as körök is a végére.

Egy csokorban befutott egy halom köridő, most a tegnap látványosan erős Gasly körét vették el. A Mercedesek mögött Perez, Sainz, Norris, Verstappen a sorrend.

Vettel az első próbálkozások után 11. a Ferrarival. Stroll, Leclerc, Gasly és Magnussen körét vették el elsőre, így nekik extraóvatosnak kell lenniük a következő nekifutásnál, hiszen egyelőre a kiesőzónában vannak.

Na, Albonnak is ugrott egy körideje, most így öt perccel a Q1 vége előtt csak a 15. helyen áll, a kiesőzóna határán. 

Valahol azért szomorú, hogy Monzában a törölt köridőkről kell ennyit beszélni, mióta megjelent az az aszfaltozott sáv a Parabolica mellett.

Indul az utolsó hajsza. Van egy olyan érzésünk, hogy nagy lesz a tolongás, lassú felvezetést tiltó szabály ide vagy oda.

Na, hát valóban nagy a tolongás, ahogy egymás szélárnyékát keresik a versenyzők. Russell aztán annyira közel került Raikkönenhez, hogy a célegyenesben, a gyorskör megkezdésekor mellé kellett húzódnia, majd pár kanyarral később Raikkönen majdnem belerohant az előtte szintén gyorskörön lévő Oconba! Őrület, néha a verseny se ilyen szórakoztató!

Vége a Q1-nek, és a nagy kavarodás fő sztorija a következő: Vettel búcsúzott a 17. helyen!

Ő lett végül az egyetlen váratlan név a kiesők között, akik névsora a következő: Grosjean, Vettel, Giovinazzi, Russell, Latifi. Albon a 15. helyen jutott tovább. Vettel az őrült forgalomra panaszkodott érthető módon, azt mondja, még a gyorskör során is előzgetnie kellett.

A visszajátszásokból próbálhatjuk kicsit összerakni ezt a zűrzavart. Vettel már a kör elején elvette, amikor az 1-es kanyarban beragadt Latifi mögé és rengeteg időt vesztett. Ocon a belső ívet védte Raikkönen ellen a gyorskör kezdetén - tényleg olyan volt, mintha a verseny lenne! 

A Sky Sportsnál szakértőként ténykedő Jenson Button megállapítja: nincs már meg az a tisztelet a versenyzők között Monzában, mint régen volt. A korábbi években ilyeneket nem lehetett látni, mindenki szépen beállt a helyére a sorban és próbált gyorskört futni - így méltatlankodott a brit.

Közben elindult a Q2, minden autó a pályán máris.

Na, még egy kis kavarás ugyanebben a témában: senkit nem büntettek a versenybírók a harmadik edzés végi torlódós incidensért, amely kapcsán nyolc versenyzőt meghallgattak. Még megrovást sem kapott senki.

A maga módján a kieső Russell is megszakértette a helyzetet. Angolul tudóknak és csúnya szavaktól nem ódzkodóknak ajánljuk.

De vissza a pályára és a jelenbe: mindenki túl már az első mért körén, Hamilton 1:19,082-vel az élen, három tizeddel követi őt Bottas, hattal Perez, majd jön Sainz, Verstappen és Gasly.  

1984-ben történt meg utoljára, hogy a Ferrari egyik autója sem kvalifikált az első tíz közé Monzában. Most valós esély van rá, hogy ez 36 év után megismétlődjön. Leclerc a 13. helyen kezdett elsőre a Q2-ben.

Ezúttal viszont mindenki a lágy keveréken futott, tehát a Mercedesek is ezt választották a versenyre.

Hamilton ezzel az 1:19,092-vel új monzai pályacsúcsot állított fel, ami a Q3-ban akár tovább is javulhat. Persze ne feledjük, immár nem fog tudni a csapat extra motorerőt elővarázsolni a végére.

És igen, megint jön ugyanaz a tolakodós végjáték, de legalább most már öttel kevesebb autóval. A Mercedesek is a pályán, de nekik aligha van rá szükségük.

Ám a Mercedesek is befejezték a gyorskörüket, és Bottas javítani is tudott: 1:18,952-vel az élre állt.

A Q2 kiesői: Kvjat, Ocon, Leclerc, Raikkönen, Magnussen. És megtörtént, nincs Ferrari az első tíz rajthelyen Monzában!

Ricciardónak volt egy meleg pillanata a maga körében, de továbbjutott a 9. helyen, a 10. pedig Albon lett, aki így ma már másodszor kerüli el egy hajszállal a kiesést. 

Harmadikként végül Sainz zárta a Q2-t, legjobbként a Mercedesek mögött.

A 12 perces fináléban tehát velük találkozhatunk: a két Mercedes, a két Red Bull, a két McLaren, a két Racing Point, valamint Gasly és Ricciardo.

A Sky Sports úgy tudja, hogy a Mercedesen belül most Bottas a soros az előnyösebb taktikával, vagyis ő kapja majd a szélárnyékot csapattársától az utolsó Q3-as körben. Ez némi előnyt jelenthet.

De ne feledjük, MOST jön az a szakasz, amire az egész partimódos tilalom fókuszált, vagyis a Mercedes most nem tudja erősebb módozatra tekerni a motorját (a többiek sem, de gyaníthatóan a Mercedes időmérős módja volt a legerősebb). Nézzük, milyen hatással lesz ez a sorrendre, mennyire tudnak a többiek közelebb kerülni hozzájuk, vagy uram bocsá' legyőzni őket!

Már pörög is a Q3 órája. Mind a tíz delikvens a pályán.

Uuuu, az első gyorskörök után Hamilton őriz egy nyúlfarknyi előnyt, 53 ezreddel gyorsabb Bottasnál. Viszont 1:19,068-at futott, ennél Bottas tudott jobbat a Q2-ben.

Perez áll a harmadik helyen, a kulcsfontosságú viszont az, hogy 652 ezreddel lassabb Hamiltonnál. Hát, ez a pár perc alapján a partimód hiánya nem nagyon sodorta veszélybe a Mercedesek időmérős uralmát, hogy finoman fogalmazzunk.

Verstappen a negyedik, majd a McLarenek, Ricciardo, Gasly és Stroll következnek a Q3 félidei tabelláján. Albon körét elvették a jól ismert okokból.

Na, de már jönnek is a versenyzők az utolsó menetre...

Mégis Bottas volt előrébb a két Mercedes közül, de végül mindketten szinte ugyanannyit javítottak. A finn pár pillanatra átvette a vezetést, de mivel csak a harmadik szektorban volt ő a gyorsabb, Hamilton 69 ezreddel visszavette a vezetést.

Lewis Hamiltoné a pole-pozíció az Olasz Nagydíjon, 7. alkalommal!

Sainz fölugrott a harmadik helyre, mögötte Perez, Verstappen, Norris, Ricciardo, Stroll, Albon és Gasly a sorrend. Ez az időmérő végeredménye.

A Mercedes partija tehát folytatódott!

Köszönjük a figyelmet, holnap is számítunk rá. Persze az első hely sorsa sincs még kőbe vésve, de ezúttal a Mercedesek mögötti legjobb helyezésért folyó harc is izgalmasabbnak tűnik, mint szokott!