DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
17:05

Az autók rendkívül sok port vernek fel a pályán – lesz mit letisztítani a hétvége folyamán.

Meddig kell várni a második szabadedzésre? Az FP2 21:00-kor kezdődik, a Formula.hu azt is élőben közvetíti.

Hamilton kezdett a legjobban a hűvös Mexikóban – összefoglalónk az első edzésről.

Íme az első edzés eredménye: a sorrend meglepően szoros, de a főleg közepes gumit használó Mercedes nem mutatta meg valós tempóját, emiatt találjuk Rosberget meglehetősen hátul. 

Az utolsó körökben az élmezőnyben már nem gyorsultak (hátrébb igen: Nasr végül mégiscsak visszatért a pályára). Az edzés véget ért.

A Mercedesnél a kerékcsere, rajt és orrkúpcsere begyakorlásával is végeztek. Mellesleg Hamilton vezeti a szabadedzést. 

Rövidesen véget ér az edzés, így biztosnak tekinthetjük, hogy Max Verstappen már nem lép a pályára, ahogy Felipe Nasr sem, aki a piros zászlót okozta a tréning első felében. A brazil neve mellett mindössze 7 kör áll.

Oktatják Nico Hülkenberget: „Használd a DRS-t.” „Használtam.” „Mind a két egyenesben!”

9 perccel a leintés előtt Hamilton, Vettel, Raikkönen, Perez és Hülkenberg a legjobb 5 között. Raikkönen nemrég ugrott fel csapattársa mögé. Általában az edzés ilyen késői szakaszában már nem születnek igazán gyors körök – vajon lesz még fontos változás a végéig? 

Hogy letörjük sokak lelkesedését: Lewis Hamilton nem lágy, hanem közepes abroncsokon futotta meg leggyorsabb körét – azaz a Ferrari kedvezőbb gumival diktál vele megegyező tempót.

Kilenc versenyző 1 másodpercen belül – a sor végén a csapattársától jelentősen elmaradó Kimi Raikkönennel.

Ismerős a Williams bokszában: Juan Pablo Montoya tett látogatást a csapatnál, aki 2001 és 2004 között versenyzett náluk, ezalatt több futamgyőzelmet szerzett.

Érdekes jelenet a Red Bulltól: miután visszatért a bokszba, rögtön eltávolították Daniel Ricciardo autójának hátsó kerekét, és azonnal hűteni kezdték a fékeket. A csapat tarthat attól, hogy megismétlődik, ami Verstappennel történt.

Vettel hátránya mindössze 0,079 másodperc Hamiltonhoz képest. A német még mindig lágy gumin autózik.

Fél óra van még hátra, változik a sorrend – ezúttal Vettel tört be a legjobb három közé lágy gumin.

Ennyi maradt Max Verstappen fékjéből – úgy néz ki, a Red Bullos ezen az edzésen már nem fog visszatérni a pályára.

Danyiil Kvjat az 1-es kanyarban pördült meg a Toro Rossóval.

Perez és Hülkenberg szuperlágyon feljöttek a második-harmadik helyre, szétválasztva a két Mercedest. Hamilton és Rosberg velük ellentétben közepes abroncsos etapokra koncentrálnak.

Mindig megnézzük, hogyan állnak a versenyzők a tavalyi pole-pozíciós időhöz képest, hiszen többször már az első szabadedzésen sikerült ezt túlszárnyalni. Mexikóban még messze a csúcs: egy éve Rosberg 1:19.480-at autózott az időmérésen, most Hamilton 1:21.527-nél tart.

Tűzoltó-készülékre volt szükség Max Verstappen hátsó fékének lehűtéséhez – nem elképzelhetetlen, hogy a 6. helyen álló holland edzése véget is ért, a pilóta már az autóból is kiszállt.

A két Mercedes mögött jelen pillanatban két Williams következik, akik tavaly is erősek voltak a mexikói pályán. Szinte mindenki lágy abroncson futotta legjobb körét, az 5. helyen álló Perez és 10. Sainz viszont szuperlágyon.

Így történt Nasr szárnyvesztése.

Körülbelül 10 percig állt az edzés, újra pályán az autók.

A Renault meg is kezdte a poénkodást. A Szellemírtók című filmre emlékezteti őket a jelenet…

Egy nagy utcaseprő jármű is feltűnt a pályán, valószínűleg hosszabb csúszásra számíthatunk – a darabok nagy területen szóródhattak szét.

Nasr a jobb oldali kerékvetőre hajtott rá a szokásosnál kicsit agresszívabban, néhány másodperc múlva darabokra esett a Sauber szárnya.

Valahogy így...

Az edzést megállították, Felipe Nasr autójáról egyszer csak leszakadt a fél első szárny.

Fél óra elteltével ez a sorrend.

Hamilton jellemzése szerint a pálya állapota hasonló ahhoz, mintha nedves lenne. Ehhez képest 1:21.936-tal már ő áll az élen.

Záporoznak a gyorskörök, ezúttal Rosberg, Vettel, Hamilton, Kvjat a legjobbak sorrendje. 

Rosberg viszont 1,5 másodpercet adott Bottasnak – Hamilton második köre is 1 másodperccel elmarad a csapattárstól.

A háromszoros bajnok első gyorsköre csak az ötödik helyre volt elegendő. Bottas vezet 1:24.3-mal Alonso előtt.

Hamilton autójával máris nem stimmel valami: a csapatrádión elmondta, a sebességi fokozat nem látszik a kormányon levő kijelzőn.

Gutierrez most használta ki a „jokert”, amely engedélyez egyetlen alkalmi sisakfestést a szezon során. Kik ülnek ezekben a régi F1-es autókban? A pálya névadói, Pedro és Ricardo Rodriguez előtt tiszteleg a pilóta.

Alonso a következő a gyorskört teljesítő pilóták között, a spanyol elfékezte gumiját, de így is 2,4 másodpercet adott Oconnak.

1:28.842 az első gyorskör a fiatal franciától.

Valószínűleg rövidesen gyorskörről is beszámolhatunk, Esteban Ocon az első, akinek a neve mellett végre peregni kezdett az idő.

A Manor pilótája, Pascal Wehrlein is kipróbálta az eszközt, majd elnézett egy kanyart. Rögtön be is indult a találgatás, akadályozhatta-e a halo a kilátást.

Számos autóra felkerült ez a tartozék az edzésen – de továbbra is a Williams az egyetlen, amelynek eszébe jutott átfestéssel barátságosabbá varázsolni.

Két mexikói versenyző is hazai futamán vesz részt: Sergio Perez és a már pályán levő Esteban Gutierrez, aki először versenyez otthonában.

Zöld zászló, Grosjean megkezdte a szabadedzés első installációs körét.

Egy érdekesség az Autodromo Hermanos Rodriguezről: szó szerint kilométernyi előnnyel ez a pálya fekszik a legnagyobb tengerszint feletti magasságon. Ez a motorok teljesítményét is jelentősen befolyásolja.

A hőmérséklet meglehetősen hűvös Mexikóban, negyed órával a szabadedzés előtt 12 fokot mértek, ráadásul 10 % esély még az esőre is van a következő másfél órában.

Halo-körkép: a szokottnak megfelelően itt is egy csapatnyi autóra felkerül a fejvédő az első szabadedzésen.

17 órakor kezdődik a Mexikói Nagydíj első szabadedzése. A hétvégén Nico Rosberg akár be is biztosíthatja a világbajnoki címet, ha futamot nyer, Lewis Hamilton viszont kiesik – fordított esetben azonban 1 pontra csökkenhet köztük a differencia. A hétvége fő témája tehát adott: az érintettek és két másik világbajnok is elemezte, melyik Mercedes-pilótára nehezedik a nagyobb nyomás.