DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 25. szerda
06:56

Üdv mindenkinek, aki ébren van, ébredezik vagy alszik, még ha utóbbiak ezt nem is olvashatják. A harmadik edzés befejezése óta egy csepp eső, nem sok, annyi sem esett az Albert Park aszfaltjára, jelen állás szerint tehát száraz időmérő edzés van kilátásban.

Ennyi volt élő szöveges közvetítésünk az időmérőről, tartsatok velünk vasárnap is. A verseny 7:10-kor rajtol, és ne feldjétek, az órát is át kell állítani az éjjel.

Hamiltonnak tehát megvan zsinórban az 5., összességében a 7. pole-ja az Albert Parkban. És szögezzük le, hogy most hat és fél tizeddel gyorsabb volt a mögötte legközelebb végző Ferrariknál.

Vettel és Verstappen lesznek a második sorban, a két Haas pedig a harmadikban, mert ugyan Ricciardo lett az 5., de rá vár egy három rajthelyes hátrasorolás.

Raikkönen bejött másodiknak, egy századdal gyorsabb Vettelnél, aki nem tudott javítani!

1:21,164 Hamiltontól, Jézus, Atya és Szűz Mária!

Hamilton zsinórban 5. pole-ját szerezheti Melbourne-ben.

Most jön ez a négyes is szépen egymás után. Az ő köreik után jön majd a finálé a nagyágyúkkal. 

Egyelőre csak öten jártak a pályán, Raikkönen a 4., Ricciardo az 5. A Haasok és a Renault-k egyetlen gyorskörre játszanak.

Közben itt a visszajátszás Bottas balesetéről.

És Verstappen is 1:22,112, szoros az állás az élen!

Az első körök: Hamilton 1:22,051, Vettel 1:22,085.

Az FIA jelenti, hogy minden rutinvizsgálatot elvégeztek Bottasszal, akinek haja szála sem görbült a balesetben.

Csúszós pályára figyelmeztető sárga-piros zászlót mutatnak fel Bottas balesetének helyszínén.

Elhárult minden veszély, közel tíz perc van még hátra, amikor újraindítják az időmérőt.

Bottas megérkezett a kötelező orvosi ellenőrzésre, közben nagy erőkkel zajlik a takarítás a pályán.

Ez az eset borította is az előzetes várakozásokat, az egyik esélyes a rajtrács közepére került, teljes mercedeses első rajtsor biztosan nem lesz. Ha váltót is kell cserélni a rommá tört autóban, ami esélyes, akkor az csupán a 15. helyet jelenti majd Bottas számára.

A 2-es kanyarban úszott el a Mercedes hátulja a finn alól, alaposan összetört az autó hátulja és jobb oldala a pálya szélét jelző fallal való találkozáskor. Piros zászlóval leállították az edzést, a becsapódás pedig olyan nagy volt, amekkoránál már az orvosi autónak kötelező a helyszínre hajtania. Bottas szerencsére a jelek szerint jól van.

Bottas a falban, Bottas a falban!

Elindult közben a Q3. 12 perc, 10 autó, egy megszerzésre váró pole.

Nem hangzik túl jól, de Alonso tavaly a 13. helyre kvalifikált a McLaren-Hondával, ehhez képest most a McLaren-Renault-val is csak a 11. helyig jutott.

A kiesők sorrendje tehát: Alonso, Vandoorne, Perez, Stroll, Ocon. A Force Indiák viszont nagyon nem remekelnek, ez messze van a tavaly konstruktőri 4. helyet érő tempótól. 

A két Haas és a két Renault viszont bejutott a három nagycsapat mellett - az amerikai istálló igazolja, hogy nem véletlenül tartották őket meglepően erősnek a riválisok. Magnussen és Grosjean így is 1,3-1,4 másodperccel lassabbak az etalonnál, amit végül Vettel futott meg 1:21,944-gyel.

És a McLarenek kiestek a Q2-ben! 

A Red Bullok most is a szuperlággyal léptek pályára, szóval így már biztosan a többiektől eltérő gumikkal kezdik meg a futamot.

Hülkenbergnek volt egy kalandja a kavicságyban, ő így mért kör nélkül vág neki az utolsó rohamnak. Mind a 15 pilóta a pályán.

Sötétednek a felhők a pálya felett, a 7. helyen álló Alonso a következő menet megkezdésére sürgeti csapatát, de a meteorológusok szerint egyelőre nem várható eső.

A Toro Rosso az ígéretes harmadik edzés után többet várt a Q1-es kiesésnél.

És a brit ezzel egyelőre úgy fél másodperccel vezet a két Ferrari és saját csapattársa előtt.

És első Q2-es körével Hamilton meg is döntötte a pálya tavaly felállított leggyorsabb körét, 1:22,051!

Az a szabály továbbra is él, hogy a leggyorsabb tíz pilótának a Q2-ben a legjobb körénél használt gumiszettel kell elrajtolnia a futamon, lehet tehát taktikázni.

Na, megindultak. És a két Red Bull a várt ultralágyak helyett a tartósabb szuperlágyakon érkezik.

Elindult a Q2, az első percekben senki sem gondolja úgy, hogy mindeképpen a pályára kellene hajtania.

Ricciardo nyomán immár a rajongók is "cipőből" isszák az italukat, legalábbis ez a kis kiegészítő segítségével ezt a látszatot kelthetik.

Gaslynak volt egy pályaelhagyása az utolsó körében, ezért nem tudott javítani, és került a legutolsó helyre.

Hartley, Ericsson, Leclerc, Szirotkin és Gasly a 16-20. helyezettek, vagyis a kiesők sorrendje. Maradt a két Toro-Honda, a két Sauber és egy Willliams az újonc orosszal. Valószínűleg ez a lehető legnagyobb papírforma, amit a szezonnyitóra fel lehetett írni.

Hiába Ericsson korábbi erős köre, mások is tudtak javítani, így a svéd visszacsúszott a kiesők közé.

Itt is a kockás zászló, de ahogy lenni szokott, a Q1 lényege még csak most jön!

Az első nyolc pilóta - a három nagycsapat pilótái és a két Haas - nem jönnek már a pályára az utolsó percekben.

Közben változás történt az élen, Hamilton 1:22,824-gyel átugrotta Raikkönent.

Oh, Ericsson futott egy 12. helyre jó időt, maga mögé utasítva a Force Indiákat is.

A McLarenek pedig ott vannak a legjobb tízben, Honda-motor nélkül azért kétségtelenül kevésbé szenvedés számukra az élet.

Lassan az alsó régiókra is érdemes figyelnünk, különösen érdekes ez így az első hétvégén, amikor még senki nincs tisztában a pontos erőviszonyokkal. Egyelőre a két Sauber, a két Toro Rosso és Stroll állnak a kiesőhelyen, de hátra van még hat perc.

Hamilton futott egy második gyorskört is, de két tizeddel elmaradt Raikkönentől, most ő a második.

De megjött a két Red Bull, és most már ők állnak a 2-3. helyen.

A Ferrari finnje tovább javít, 1:23,096. Mögé egyelőre a két Mercedes és Vettel sorolt be.

Mindenki gyorsan a pályára hajtott, és máris megvan a hétvége eddigi legjobb köre Raikkönen révén, aki 1:23,6-tal kezdett.

Fontos megemlíteni Daniel Ricciardo három rajthelyes büntetését, amit ellentmondásos körülmények között róttak ki rá egy pénteki eset miatt, amikor túl gyorsan haladt a piros zászló alatt, de egyébként veszélytelen helyzetben. Az ausztrál így pole esetén is legfeljebb a 4. helyről rajtolhat, ami komolyan hátráltatja hétvégéjét.

Megkezdődött a Q1, a szokásos szabályok szerint itt 18 percig tart a körözés, és a leglassabb 5 autó búcsúzik a további küzdelmektől.

A tavalyi időmérőn új pályarekord született 1:22,188-cal. A tovább gyorsult autókat figyelembe véve ennek javulnia kell, ám a pálya állapota a korábbi eső miatt nem tökéletes. Eddig Hamilton pénteki 1:23,9-e a hétvége eddigi legjobbja. Kíváncsian várjuk, meddig javul ez az eredmény.

Viszont nem jelenthető ki biztosan, hogy ez így is marad. Az edzés idején még 40% esélyt jósoltak az esőre, pár perccel ezelőtt 30%-ot, most a kezdéskor pedig 20%-ot jeleznek a hivatalos előrejelzések. A csökkenő tendencia ellenére azért egyik szemünket érdemes az égen tartani.